Passelig subwoofer til stativhøyttalere - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 39 av 39
    Intermediate Snooky sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    558
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Min erfaring er at to sub'er vil gi bedre frekvensrespons enn én, men antar det temaet er uttømt over. Uansett vil en sub helt klart hjelpe deg med de lavere frekvensene, siden HT'en vel ikke går under 50 hz. En musikalsk 10-12" i lukket kasse burde være noe for deg.
    Men som enkelte påpeker høres det ut som du savner mer enn dypbass. Lurer derfor på om du har vurdert andre tiltak? Har du målt frekvensresponsen din for å se hvor svakhetene ligger? Kan være at du vil oppnå en del med justring av HT-plassering og akustiske tiltak. Dette bør også komme til nytte når du skal jobbe med plassering av den nye sub'en for å få bassen der du sitter istedet for andre steder i rommet.

Avstand fra HT'er til vegger og sweetspot, vinkling, plassering av møbler, reflekterende og dempende overflater osv påvirker alle lydopplevelsen. Kanskje du har utfasing i det området du savner trykk? Mange muligheter her, og første skritt bør være å kartlegge nå-situasjonen med målinger for å se effekten av endringer i større detalj enn kun ved bruk av øret.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    157
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, litt klumsete skrevet av meg.
    Det jeg mente var at sålenge subben spiller med en "nedre grense" som er under 40Hz, så holder det nok for meg

Føler faktisk at den subben jeg har hørt hittil som jeg føler har passet mitt behov best, er B&W ASW608.
    Den sparket fra seg og romlet lite.
    Nå ble den ikke spillt av i et lukket og godt dempet rom slik som de andre, men de andre romla mer enn de sparka.

Veldig mange subber har fått gode omtaler, så grunnen til at jeg trekker frem XTZ her er får å se om det er noen som har bekjentskap til subben, og kan bekrefte\avkrefte om de er så gode som de sies å være.

EDIT: la ikke merke til den første posten på side 2, så jeg komenterer den her.
    Bør kanskje måle hvordan det spiller i rommet, og definitivt dekke til deler av veggene med noe. For slik jeg har det nå er det mye gjenklang fra betongvegger og andre fæle ting.

Finnes det steder man kan låne slikt utstyr, eller finnes det andre billige løsninger?
    Vil helst slippe å måtte ut med 500kr for en duppeditt som jeg bare skal bruke én gang.
    Vet det høres tåpelig ut å la være å betale 500kr for å få lyden min bedre, men jeg synes ikke det endrer lyden, det gir meg bare signal om hva som bør gjøres, og det kommer nok også til å koste :P
    Selve dingsen er det greit nok at kan koste noen hundrelapper, men jeg vil nødig måtte ut med flere hundre kroner for avlesningsprogram el.l.

Mulig 2 subber ikke er så uaktuellt like vel, for hvis jeg skal til sverige kan jeg plukke opp 2 stk. 8" XTZ til under 2250SEK

Takk for alle svarene hittil foreesten, har fått mange nye intrykk og meninger

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av KydeX
    Jeg ville satset på en SVS PB 10 NSD. Jeg har en kompis som har denne og han skryter av den. Det med to små subber istedet for en kan gjøre at du får et jevnere bassbilde i stereo, men det trenger ikke gjøre det. Du vil få økt lydtrykk, men jeg tror du har nok med en.

Det at to rimeligere subber spiller bedre enn en dyr er ihvertfall tull. Det blir aldri bedre enn det svakeste leddet. Skal du ha to subber og de skal spille bedre enn den ene må de være like gode som den ene du vurderer, altså dobbelt så mye penger.

Det er heller ingen regel at bassrefleks er dårligere på musikk enn lukket kasse. Den eneste grunnen til å gå for lukket kasse slik jeg ser det er plassmangel.
    Det blir aldri bedre enn det svakeste ledd nei, men når det svakeste leddet er rommet, blir sjansen for at to bra suber spiller bedre enn en veldig bra, stor.
    Så det er ihvertfall ikke tull :-P
    Jeg har selv Epos ELS-3 som har -3dB ved 60Hz, disse spiller sammen med en XLS-12 i lukket kasse, drevet av en Hypex 4.
    Jeg har lånt hjem 2 stk Energy 10", og min XLS-12 spillte bedre enn en Energy uten tvil. Men med begge i drift ble det en annen verden.
    Ikke fordi jeg spillte høyere, ikke fordi subene er bedre, men fordi jeg da fikk en mye jevnere frekvensgang i rommet. Det er ikke vanskeligere enn som så.

Lukket kasse foretrekkes ofte til ren musikksub, fordi den (som oftest) har en avrulling nedover i frekvens som passer bedre med room gain, og dermed unngår man lettere rumlebassen i bunn. Ulempen med lukket derimot er behovet/kravet til lengere slaglengde på elementet, og kan derfor lettere bunne, med stygge klakkelyder som resultat.

Men nok om det, jeg skal ikke være så stri på at to suber er nødvendig for trådstarter her, poenget er at dette er noe man ikke vet før man har testet i sitt eget rom. Og er rommet av de vanskelige kan løsningen være to.

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    558
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bluum
    Veldig mange subber har fått gode omtaler, så grunnen til at jeg trekker frem XTZ her er får å se om det er noen som har bekjentskap til subben, og kan bekrefte\avkrefte om de er så gode som de sies å være.
    XTZ har bra sub'er til prisen, så litt avhengig av budsjett er ikke det noe dårlig valg.

Bør kanskje måle hvordan det spiller i rommet, og definitivt dekke til deler av veggene med noe. For slik jeg har det nå er det mye gjenklang fra betongvegger og andre fæle ting.
    Når det kommer til demping gjelder to prinsipper. Høyere frekvenser reflekteres litt lik lys, og dempes på refleksjonspunkter mellom HT og sweetspot. Lavere frekvenser ruller og må "fanges" der de bygger seg opp til stående bølger. Ofte vil dette være i hjørnene på rommet eller tilsvarende kroker og alkover. Dempematerialets tykkelse må øke jo dypere frekvens en ønsker å dempe.
    Men før du kan begynne med dette må du se på det overordnede, nemlig plassering og vinkling av høyttalere samt lokasjon av sweetspot. Hva skjer med lyden hvis du plasserer HT på motsatt kortvegg? Flytter de lenger fra sideveggen? Lenger fra fremveggen? Flytter sweetspot nærmere eller lenger unna HT? Prøv de alternativene du kan, og sjekk resultatet med både øret og målinger. Når du har gjort det du kan med plassering kan du begynne å se på tiltak som akustisk demping.

Finnes det steder man kan låne slikt utstyr, eller finnes det andre billige løsninger?
    Vil helst slippe å måtte ut med 500kr for en duppeditt som jeg bare skal bruke én gang.
    Vet det høres tåpelig ut å la være å betale 500kr for å få lyden min bedre, men jeg synes ikke det endrer lyden, det gir meg bare signal om hva som bør gjøres, og det kommer nok også til å koste :P
    Selve dingsen er det greit nok at kan koste noen hundrelapper, men jeg vil nødig måtte ut med flere hundre kroner for avlesningsprogram el.l.
    Hvis du er i ferd med å bli bitt av hifi-basillen, spørsmålene dine her tyder på det, kan du like godt krype til korset og svi av noen få kr på lydtrykksmåler og en tommestokk nå Tro meg, du vil ikke bruke den bare en gang... Den har selvsagt ingen direkte innvirkning på lyden, men for et fantastisk hjelpemiddel til fintuning. Øvrige utlegg for å få nytte av den trengs ikke, og mye av endringene den kan hjelpe deg med er helt gratis.

Mulig 2 subber ikke er så uaktuellt like vel, for hvis jeg skal til sverige kan jeg plukke opp 2 stk. 8" XTZ til under 2250SEK
    Hvis det er overkommelig økonomisk ville jeg vurdert det meget seriøst. Kommer langt med en sub, men lettere å få sving på to.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    157
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Blir fort bitt av mange basiller jeg, og hifi basillen begynner å gjøre sin inmarsj

Kommer garantert til å leke meg med duppeditten hvis\når jeg kjøper den, men når jeg ser den koster 900kr til og med hos Clas Ohlson begynner jeg å miste lysten på å kjøpe en.
    500kr går liksom greit nok, men siden jeg ikke har noen fast intekt for øyeblikket, og jeg sparer til subwoofer, så frister det ikke veldig å brenne av en tusing på en lydtrykkmåler

Fant heldigvis billigere alternaltiver, i alle fall en hos elutstyr.no.
    Men tingen er at disse ser så uavanserte ut.
    Jeg vil gjerne ha en som lar meg få en grafe, slik at jeg lettere kan se hvor jeg har et søkk eller en kul i frekvensgangen min.

Er det noen som har gode, og aller helst veldig billige alternaltiver.
    Håper å slippe unna med under 500kr, ferdig hjemme i stua.
    Er denne god nok for eksempel?

Tommestokker flyter detnermest av her i huset, så det er ikke noe stress :P

Men takk for flott svar Snooky!

EDIT: må legge til at jeg mener de ikke ser avanserte nok ut, ikke at de ser for avanserte ut

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    558
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Denne burde tilfredsstille ditt behov uten å koste skjorta. Brukes av mange her på forumet.

Du kan også få en del nyttige tips om kalibrering under "Info" på samme side. Ellers er denne guiden verdt en titt.

Active
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    344
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vil også nok en gang understreke betydningen av romakustikk og plassering av høyttalerne. For meg virker det som om de står alt for inneklemt i to hjørner hos deg. Dette gir antakelig en oppblåst og udefinert bass. B&W - høyttalere har generelt ikke vondt av litt luft rundt seg! Gjennom å optimalisere plasseringen av høyttalerne kan du antakelig oppnå vesentlige forbedringer - helt gratis! Mange har nok opplevd dårligere lyd etter å ha tatt en sub inn i systemet. Kanskje til og med svakere bass! En subwoofer introduserer gjerne nye problemer med utfasing av noen frekvenser og forsterkning av andre. Det kan være en prøvelse å få den tilpasset rommet, slik at den spiller riktig på all musikk. Det er lett å overdrive og det er lett å få tonal ubalanse. Jeg ville uansett startet med å optimalisere det eksisterende systemet først.

Intermediate ambiance sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    2,849
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg skal selge noen musikalske subber!

Disse er meget let å inntegrere.

Send meg PM, så kan vi ordne noe.

A.

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva slags sub er det snakk om ambiance? kan skrive dette uten å nevne pris, da dette fort kan vippe over til en annonse..
    Kjeller :Talk Electronics Tornado 3; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede; Magnepan MG12; Audio-Gd nfb-2.32DAC; Squeezebox v3/Vortexbox; Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov;
    Stue : Audio Pro Addon T8/SB Duet;
    Kjøkken : SB Boom.

Følg oss på Facebook... HIFI Norge

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    157
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Antar jeg bestiller meg en "Radio Shack Analog" så snart jeg får satt inn litt penger på kortet, men det kan fort ta en uke eller to kjenner jeg meg selv rett. :P

Hvordan utfører man målinger?
    Må jeg spille av en frekvens, notere frekvensen og resultatet i dB, for så å lage en graf av dette etter å ha målt flere titals forskjellige frekvenser?
    Eller finnes det enklere metoder?
    Betaler gjerne et par hundrelapper ekstra for å bare plugge til PCen og la dette oppdatere seg selv. Eller må jeg kanskje oppe et par tusenlapper før jeg finner så avanserte målere?

Vel, det kan det være lurt å måle rommet uansett, og ganske sikkert lurt med litt dempning rundt om kring.
    Har ingenting på veggene, men untak av en panelovn, og den demper ikke akkurat så veldig bra.

Intermediate Elemental Studios sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    992
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Antar jeg bestiller meg en "Radio Shack Analog" så snart jeg får satt inn litt penger på kortet, men det kan fort ta en uke eller to kjenner jeg meg selv rett. :P

Må jeg spille av en frekvens, notere frekvensen og resultatet i dB, for så å lage en graf av dette etter å ha målt flere titals forskjellige frekvenser?
    Betaler gjerne et par hundrelapper ekstra for å bare plugge til PCen og la dette oppdatere seg selv. Eller må jeg kanskje oppe et par tusenlapper før jeg finner så avanserte målere?

Vel, det kan det være lurt å måle rommet uansett, og ganske sikkert lurt med litt dempning rundt om kring.
    Har ingenting på veggene, men untak av en panelovn, og den demper ikke akkurat så veldig bra.
    Kjøp radioshack'en fra Lsound også plugger du den til PCn med en phono til jack kabel. Installer gratisprogrammet RoomEQ Wizard, og du vil få opp en frekvenskurve etter et 10 sekunders sveip. Men andre ord på kun en promille av tiden man bruker på å måle manuelt...

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    157
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så du anbefaler altså _denne_, som vi har linket til og referert til et par ganger her?

I så fall så kjøper jeg den

Leste om en som hadde fått tak i den fra HiFi Klubben, så jeg skal spørre om de kan skaffe meg den til samme pris som jeg får den for om jeg bestiller på nett.
    Liker å handle i butikk når jeg kan, så blir det lettere med veiledning og eventuelle garantisaker.

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis ikke jeg tar mye feil så er nad'en din utstyrt med den berømmelige bøyla mellom pre og effektdelen... Kjøp en sub med aktivt stereodelefilter, fjern bøyla og kjør stereosignalet via subben, sett delinga på 80-100hz og få subben til å spille bass... Så kjører du signal tilbake til Nad'ens effektdel som driver frontene. Du får sømløs overgang mellom frontene og subben + at Nad'en kan spille myyyyyye høyere uten forvrengning siden den slipper å spille under 100hz. dvs. at den vil spille mere detaljert oppover.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    55
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

hva med å....

bytte til dm683 høytalerne i stedet, har de selv med en nad c370 og nad 208, dette dundrer som bare det. skal du har med bass en det bør du kanskje gå over på vega istedet...

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    157
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Til BGuarden: Har luftet forslaget om aktiv deling for både HiFi Klubben og den lokale forhandleren. Klubben mente at det for vanskelig å få til å bli bra til at de ville anbefale det, mens min litt mer lokale foretning mente at "det går ann".

Så jeg vet ikke helt, om jeg kjører en Y-splitt ut fra Pre out, eller om jeg kjører gjennom subben og bruker aktiv deling.
    Med det kan uanset være greit med litt overlapping, noe han på HiFi klubben var enig i.
    Flere som har noe å si om dette?

Til yzer: Har ikke plass til noen gulvhøyttalere, og vil heller ikke bytte ut de jeg har, så den løsningen passer meg ikke særlig bra.

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    558
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Har linket til en tråd i svaret over som beskriver prosessen med bruk av pc ganske grundig.

Når det gjelder oppkobling kan løsningen til BGuarden være verdt et forsøk.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    157
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, kikka litt på den guiden og har forstått prinsippet.

Har alt jeg trenger av kabler, så det er kun måleinstrumentet jeg trenger. Antar at vanlige mikrofoner ikke kan brukes, tenker på typen ekstremt billig som følger med diverse headset og webkameraer. :P

Kan selvfølgelig prøve aktiv deling, og kommer nok til å gjøre det om jeg kjøper en sub som støtter det.
    Har tenkt litt og funnet ut at en Velodyne 8", (aner ikke hva den koster), kan være aktuellt. 4700 for 10" blir litt i meste laget, men hvis 8" koster rundt 4000 kan den være et alternaltiv.
    XTZ ser ikke ut til å støtte aktiv deling via RCA, så kjøper jeg det gidder jeg nok ikke stresse med høynivåingang og masse kabler.

Takk igjen for alle svar!

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    157
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei igjen!

Har bestillt sånn lydtrykksmåler, og er jeg heldig er den i hus i morra.
    Kommer til å legge opp screen av resultatene jeg får, for jeg håper dere kan hjelpe meg å tyde de grafene jeg får.

Slik jeg forstår det er det kun peaker jeg kan gjøre noe med i equalizeren, stemmer det?
    Hører rykter om at alt over 0dB gir "forvrengt" resultat, så dipper må jeg finne en annen løsning på.

Tok meg også en lytterunde på rommet i dag og fant ut hvor basskonsentrasjonen var størst.
    Foruten etasjoen over, så var det sonen markert rødt på bildet
    Vedlegg 24798

Irriterende nok er det der hvor jeg aldri står og hører på musikk hvor bassen faktisk var bra.
    Kjente at det var godt med trøkk i lyden der jeg stod. Var godt fornøyd slik det var der.
    I etasjen over er bassen også ganske kraftig. Det rister litt i bilder og lamper når jeg drar på, og et par tomesker har velta ut av et skap til tider :P
    Problemet mitt er nok at jeg ikke har plassert høyttalerene gunstig nok.
    Skal se om jeg ikke får ommøblert etterhvert.
    Må litt kabelstrekking til for å klare det, men først må jeg jo vite om lyden blir noe bedre.

Velvel, kommer med oppdatering i morra dersom jeg får tak i dingsen min.
    Håper dere fortsatt kan hjelpe meg

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    157
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fortsetter kalibreringen HER, så denne tråden kan egentlig stenges eller glemmes

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •