Surround høytallere til ca 5000,- 5.1 system.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 4 av 4
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    53
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Surround høytallere til ca 5000,- 5.1 system.

Jeg har ca 5000,- til rådighet for å kjøpe et 5.1 system. Jeg har nå kun stereo og bruker noen Proson høytallere med 2x10" bass, 6,5" mellomtone og horn som diskant. Disse syntes jeg forsåvidt spiller bra, men nå vil jeg ha surround og vil ikke ha så store høytallere, og må vel da satse på en sub for å kunne se på film med litt trøkk, uten å måtte vrenge opp.

Jeg vil helst ha noen små høytallere pga plassering og har bl.a sett på Argon Junior settet til 3500,-. Lest en del bra om de, og der er alle høytallerene ganske små. Men hvordan er lyden?

I tillegg til å få anbefalinger på høytallere til ca 5000,- så har jeg noen spørsmål:

Hvilke forskjeller er det på å ha små høytallere på veggen foran og bak kontra å ha de på stativ? Hvor er det best å plassere centeren? Over eller under tv`n? Og hvilke kabler anbefalere dere? Innen for den samme prisklassen.

Ser jo ut som at man får mye for pengene her:

Dynavoice Magic F-6-pakke XTZ 10 subwoofer

Det er vel begrenset hva man får for 5000,- men jeg er ikke så veldig kresen og pr i dag har jeg ikke mer å bruke. Mange andre ting som skal kjøpes når man skal fylle et hus med innbo.

Takker for anbefalinger!

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det Dynavoice-settet du har sett på er slett ikke dumt, men har du råd så er 12" suben fra XTZ noen hakk hvassere med tanke på trykk.

Bassportene på F-6 er bak, så de må stå litt ut fra bakvegg. De andre høyttalerne har bassportene foran, så de er ikke så kritiske på dette.

Om du plasserer senteren over eller under er omtrent det samme, ideelt skal diskanten på den være i samme høyde som frontene, noe som ofte er vanskelig å få til. Det er stort sett mest praktisk å plassere den under TV/lerret.

Har du tenkt på receiver? Har hørt Dynavoice F-6 sammen med Pioneer og Denon receivere, samt Rotel stereoforsterker. Av surroundreceiverne foretrakk jeg Denon, men de spilte bra sammen med Pioneer også.
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    1,342
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ahh. Høres bra ut, jakv

Jeg har slitt med å velge meg en ny surroundreciver. Valgene jeg kom frem til var Denon 2808, Pio LX50, Yamaha rxV1800. Disse valgte jeg fordi de er alle inngangsmodellene til det samme romkorr. systemene som toppmodellene har, deler samme lydprosessering, og de støtter de nye HD formatene. Den perfekte preamp mao. da en dyrere reciver neppe vil gi meg noen bedre lyd ved bruk av eksterne effekttrinn.

Valget falt på Denon 2808 Bestilte den på fredag.

Høytalerene er F6 m/center og sur. + Xtz 99W12. Gleder meg, men er litt skeptisk til høytalerene. Subben fungerer nok greit til mine krav i første omgang.

Det beste ville jo vært om du fortsatt kan bruke dine proson i oppsettet, King-Nothing. Da trenger du kun å kjøpe center, sur. og sub. Og da får du råd til Xtz 99W12 også

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den "beste" opplevelsen med Dynavoicene, som jeg glemte i går, var vel egentlig sammen med en tyve år gammel Mission Cyrus One. Det er en integrert forsterker, som yter hele 2x25W, brukte en Sony CD spiller og satte dem i et rom (klasserom) som egentlig ikke er egnet til lydbruk i hele tatt.

Tror at forsterkeren skal ha mye av æren der, brukte den hjemme også, og det var knall lyd, men det egrenser seg hvor høyt en kan spille da.

2808 vil dra disse meget godt vil jeg tro, jeg prøvde dem på en 1905.
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •