Bassen faller sammen under en viss høyde.....

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 31
    Active B1aR sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    490
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Question Bassen faller sammen under en viss høyde.....

Jeg har nettopp fått nytt stereoanlegg. Jeg er kjempefornøyd med det, forutenom en ting jeg ikke helt skjønner.
    Oppsettet består av Yamaha Soavo-1, Xindak XA-6950 og en Xindak Muse Delux 1.0.

Når jeg sitter i "sweet spot" sitter mellomtone og diskant som støpt. Men basser forsvinner litt, reiser jeg meg opp faller mellomtonen og diskanten litt sammen men bassen blir dypere og fastere. Dette gjelder også om jeg står en meter til venstre, høyre eller bak for lytteposisjon, akkurat som bassen faller sammen under 1,50 m.....
    Noen som skjønner dette, og kan gi meg noen tips for hvordan jeg kan fikse dette?

Jeg har aldri vært borti noe lignende før og setter pris på alle tips og kommentarer

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har hatt nogenlunde samme problemet selv, årsaken til problemet var rom akustikken. Med å endre høytalernes plasering i rommet så utbedret dette seg, men WAF factoren føyk i været så da var det bare å sette alt tilbake igjen.

Trikset for å få mer bass i sweet spott i den WAF vennlige plaseringen var å sette høytalerne noe nærmere bakvegg noe WAF også satte mer pris på.
    Oppløsningen/dybden i lydbildet ble noe dårligere mens bassen ble hakket bedre.
    Altså måtte jeg finne en gylden middel vei.

Om du har mulighet prøv å endre høytalernes plasering i rommet. Om du ikke har mulighet til det prøv å flytte høytalerne nærmere bakvegg.

En annen mulighet kan jo være om du bi ampe/biwire høytalerne at bassen rett ogslett er koblet feil og dermed er ut av fase

Intermediate G|zO sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,799
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har faktisk akkurat samme problem her...

Kan du si noe om hvordan rommet ditt er utformet?

Active B1aR sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    490
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har koblet høyttalerne rett så det er ikke det som er problemet.
    Jeg har en kvadratisk stue med trappenedgang i det ene hjørnet, i det andre hjørnet står anlegget. I midten av dette er en peis og en, hva skal jeg si, romdeler? Den er ca 1,5 m høy og går et par meter ut i stua. Resten er åpent.

Så lyden fra høyttalerne får altså mer rom etter hvert. Jeg sitter akkurat der hvor den nevnte "romdeleren" er.

I resten av stua er det sofaer, hyller, stuebord, hjemmekinoanlegg osv. Har nettopp flyttet og har derfor ikke fått så mye opp på veggene, kanskje dette kan være noe av problemet?

Håper du forstår hvordan det ser ut, ikke så god forklaring kanskje men:-D

Får prøve å trekke høyttalerne litt nærmere bakvegg og se. Og angående WAF så trenger ikke jeg å tenke på det, er alene og hele huset er oppbygd rundt stereo, hjemmekino, data osv

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,799
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva slags matriale er veggene laget av?

Veggpryd har nok lite å si i fohold til basstone med bølgelengder på borti 20m..

Har selv et kvadratisk rom, ser ut til at det faktisk er endel som har problemer med kvadratiske rom..

Jeg skal forske mer på dette utover neste uke, skal poste eventuelle erfaringer her....

Active B1aR sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    490
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Veggene er av sponplater vil jeg tro. Vanlig malt tapet utenpå.
    Trodde egentlig ikke det skulle by på problemer med stua siden den er delt opp og har en åpen løsning ned til kjelleren. Er rommet helt kvadratisk kan det vel bli problemer med at lydbølgene faser hverandre ut.

Flott at du vil legge ut erfaringene etter hvert. Jeg skal også se hva jeg kan finne ut og skrive det her.

Active B1aR sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    490
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg var en tur innom Hi-Fi Centerkjeden i Haugesund nettopp. Skulle ha meg en ny platespiller, RIAA trinn og en reciever og benyttet anledningen til å høre om de hadde noen tips angående problemet.
    Han hadde hatt akkurat det samme problemet selv, og det gav seg ikke før han flyttet hele anlegget til en annen del av stua....

Surt å måtte flytte det da det står helt perfekt i forhold til utnyttelse av rommet, men men, har vel ikke noe valg.

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Slik er det.. en må prioritere, noen ganger så fungerer ikke lyden i rommet, da må en velge å finne ett nytt romm eller flytte anlegget, eller rett og slett bare høre på det slik som det er..

Der jeg bode sist gang, så hadde jeg anlegget i kjellerstuen, på kortveggen, ble aldri helt fortrolig med lyden, bassen var ikke i sweetspoten i det hele tatt. Når jeg reiste meg opp så var lyden der.. men ikke når jeg satt.
    Så flyttet jeg anlegget til langveggen, fy så mye bedre det ble. Lyden satt som ett skudd.

Mens her jeg bor nå så fungerer både lang og kortvegg bra med psb'n som jeg eide. Men på det anlegget jeg nå har, så fungerer kortveggen best..
    Slik er det med anlegg, rommet kan ødelegge lyden totalt, da må en foreta prioriteringer.
    Kjeller :Talk Electronics Tornado 3; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede; Magnepan MG12; Audio-Gd nfb-2.32DAC; Squeezebox v3/Vortexbox; Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov;
    Stue : Audio Pro Addon T8/SB Duet;
    Kjøkken : SB Boom.

Følg oss på Facebook... HIFI Norge

Intermediate B&W'Eier sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,323
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har samme erfaring. Jeg flyttet anlegget på langveggen og det spilte som fy. Om du har muligheten til det, så hadde jeg vurdert å prøvd det om jeg var deg :-)

Active B1aR sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    490
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Får bruke kvelden til å finne ut hvordan jeg skal ha det
    En ting er hvertfall sikkert, skal ikke ha det slik det er nå. Kunne nesten kjøpt et anlegg til halve prisen uten store tapet i lydkvaliteten. Får prøve og feile litt, takk for alle tips!:-D

Intermediate Vincent_vega sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    2,338
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Excalibur
    Har hatt nogenlunde samme problemet selv, årsaken til problemet var rom akustikken. Med å endre høytalernes plasering i rommet så utbedret dette seg, men WAF factoren føyk i været så da var det bare å sette alt tilbake igjen.
    Ok, dette er totalt OT men jeg måtte bare kommentere...

Man møblerer jo stua etter anlegget, ikke anlegget etter hvordan møblene står plassert! Skal man ha lyd så får man saktens ofre litt fornuft når det gjelder møbler, hadde fruen her sagt noe så hadde jeg pakket kofferten hennes selv!!! ;-)

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    991
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    B1aR: Bur i Hgsd selv. Du bor vel ikke i ein 4 mannsbolig? Det gjør jeg skjønner du, og sliter litt me samme problemmet som deg, men her kommer waf, og ønsker å ha det slik det er

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    2,338
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Michaelsand
    B1aR: Bur i Hgsd selv. Du bor vel ikke i ein 4 mannsbolig? Det gjør jeg skjønner du, og sliter litt me samme problemmet som deg, men her kommer waf, og ønsker å ha det slik det er
    Pakk kofferten hennes! :twisted:

Beste forbedringen for anlegget du noensinne kommer til å gjøre...

Active B1aR sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    490
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, mange fine svar her! :-D
    Jeg bor i en vertikaldelt tomannsbolig, eneste jeg sliter med nå er hvilke cd jeg skal kjøpe... fikk det med andre til uten å flytte alt opp ned:-D

Jeg satt høyttalerne der jeg før hadde lytteposisjonen og stolen hvor høyttalerne stod. Ser kanskje litt tåpelig ute med stereorack og høyttalere midt i stua, men men
    Jeg har alltid visst at rom og plassering er veldig viktig, men ble overrasket nå. Flyttet jeg stolen en halv meter nærmere HTene falt alt sammen igjen, men nå er det gode greier:-D

Angående WAF så er jeg som sagt heldig på det punktet, er enda bare 21 og kan nyte ungkarslivet litt til enda Trenger ikke en gang å kaste noen ut!

Var å kjøpte meg en H/K 635 i dag å er nå på utkikk etter noen AudioPro bakhøyttaler og center. Neste prosjekt er i gang, gleder meg

Intermediate Ratata sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,024
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om lyden i sweetspot er bra men om bassen faller bort som du sier kan det jo være ett alternativ å gå til anskaffelse av to mindre subwoofere. Med to stk får det en god og jevn "fordeling" av bassen samt at sweetspot'en blir markant større. Og på toppen av det hele får du ett mye mer engasjerende lydbilde.. Men selvfølgelig, WAF og lommebok har sikkert også noe de skulle ha sagt... :-)

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    2,338
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ratata
    Men selvfølgelig, WAF og lommebok har sikkert også noe de skulle ha sagt... :-)
    WAF må være det største problemet deres her inne på AVforum? Skjønner ikke hva problemet er, er dere så tøflete at dere gir kommandoen til fruen hjemme? Er det virkelig fruen som bestemmer?

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Vincent_vega
    WAF må være det største problemet deres her inne på AVforum? Skjønner ikke hva problemet er, er dere så tøflete at dere gir kommandoen til fruen hjemme? Er det virkelig fruen som bestemmer?
    Sånn jeg ser det, er det du har størst problemer med WAF. Mange av oss andre har skjønt hva kvinnediskriminering og likestilling er............

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Helt enig norcad, ble rett og slett paff av Vincent_vega, så dumt utsagn har jeg faktisk nesten aldrig lest på AVf. før.. Go for it! Vincent'n :evil:
    Kjeller :Talk Electronics Tornado 3; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede; Magnepan MG12; Audio-Gd nfb-2.32DAC; Squeezebox v3/Vortexbox; Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov;
    Stue : Audio Pro Addon T8/SB Duet;
    Kjøkken : SB Boom.

Følg oss på Facebook... HIFI Norge

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,799
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tenkte å snue hele stua nå når kjerringa går i dusjen, for høre hva dette kan gjøre med lyden...

Gleder meg til å se trynet hennes når hu kommer ut fra dusjen...:twisted:

Intermediate Ratata sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,024
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Vincent_vega
    Ser nå at B1aR ikke er satt opp med WAF så da er den saken klar. Tøflete er en drøy uttalelse og i siviliserte parforhold handler om å vise hensyn til hverandre, på alle områder.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •