Klipsch RF-83 vs. RF-63

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 46
    Intermediate Vincent_vega sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    2,338
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Klipsch RF-83 vs. RF-63

Nå er vi tre stykker på jobben som skal kjøpe Klipsch reference HT i januar når feriepengekontoen kan tømmes, men vi har litt forskjellige meninger om hvilken av de to toppmodellene som vil fungere best til hvert vårt bruk. :neutral:

Vi har helt forskjellige lytterom, som varierer fra 20-30 kvadrat. Men såvidt jeg vet så må en vel ha større rom enn det for å ha RF-83? Vi to som har de største rommene vil ha RF-63, men sistemann som har minst lytterom mener han "MÅ" ha RF-83! Han er forøvrig tidligere edsvoren CV! mann og mener at han kan ikke "tillate" seg så små elementer som i RF-63 pga at det har han ikke noe tro på...

Så spørsmålet er: Hva er selve forskjellen mellom RF-63 og RF-83? Er det kun hvor dypt de spiller? Eller er det mer som stikker under? Er det f.eks veldig store forskjeller på hvor stor effekt de må ha, og størrelse på rom man må ta i betraktning?

Håper noen kan hjelpe oss med å få klarhet i dette en gang for alle...

Edit: (Fjernet noen unødvendige spm) Jeg har bare hørt RF-82, derfor lurer jeg på om noen av dere som har disse HT, eller har hørt forskjell på de kan hjelpe oss...

Newcomer suprmann sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    198
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Å prøve selv i eget rom er det beste tipset jeg kan gi. rf-63 kan funke veldig bra i ditt rom, mens det kan låte dr.tt i kompisen din sitt rom. Desverre, såvidt jeg vet, ingen fasit her...

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    2,338
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men man kan jo sikkert komme fram til en grov konklusjon om hvor lite et rom minimum kan være med disse HT?

Og så er jeg også ute etter å vite hvor mye som skiller de fra hverandre i forhold til lyd og krav til forsterker? Er jo snakk om over 6000,- i prisforskjell her...

Newcomer suprmann sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    198
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har litt å si hvordan rommet ditt er utformet også. Et kvadratisk rom på 20kvm og et rektangulært rom på 20 kvm kan få høyttalere til å låte veldig annerledes. Mtp. krav til forsterker, tror jeg ikke de er så veldig forskjellige, men det får noen andre bekrefte/avkrefte da jeg ikke har hørt disse testet direkte opp mot hverandre.

Expert cybervision_ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er han edsvoren CV-fan så er det vel bare å kjøre på - er vel ikke så utrolig kresen på hifi-parametrene da?

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    2,338
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av suprmann
    Har litt å si hvordan rommet ditt er utformet også. Et kvadratisk rom på 20kvm og et rektangulært rom på 20 kvm kan få høyttalere til å låte veldig annerledes.
    Enn L-formet rom? :-?

Ikke det at jeg skal ha anlegget "rundt hjørnet i stua", men jeg får endel plass bak sweetspot...

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    2,338
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av cybervision_
    Er han edsvoren CV-fan så er det vel bare å kjøre på - er vel ikke så utrolig kresen på hifi-parametrene da?
    Hvis han vet hva hifi-parametrer er da? Hehe :lol:

Han mener at en 6,5" er en 6,5"! Samme som "en spade er en spade"... Han sier at det finnes ikke en eneste HT med 6,5" elementer i verden som klarer å levere nok bass og trykk som CV! elementer fra 12" og større... Og at Klipsch med 8" er det minste han klarer å "strekke" seg til å kjøpe/prøve, det nytter ikke å si noe som helst til han heller, det er han alt for sta til! LOL!

PS: han er 20, ikke 13 hvis noen lurte :lol:

Intermediate atle99 sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    921
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Vincent_vega
    Hvis han vet hva hifi-parametrer er da? Hehe :lol:

Han mener at en 6,5" er en 6,5"! Samme som "en spade er en spade"... Han sier at det finnes ikke en eneste HT med 6,5" elementer i verden som klarer å levere nok bass og trykk som CV! elementer fra 12" og større... Og at Klipsch med 8" er det minste han klarer å "strekke" seg til å kjøpe/prøve, det nytter ikke å si noe som helst til han heller, det er han alt for sta til! LOL!

PS: han er 20, ikke 13 hvis noen lurte :lol:
    Syntes det høres ut som om han skal holde seg til cv. Har han hørt Klipsch i det hele tatt? Jeg er også glad i bass. Uten min SVS pb 12 pluss/2 hadde jeg ikke hatt nok i bunnen ihvertfall. Jeg har rf-82. Jeg forstår du ikke har ubegrenset med penger å legge i nye ht. Jeg kan annbefale rf-82. Rommet mitt er ca 30 kvadrat og det fylles av godlyd Jeg tenker da at du isteden kjøper deg ett par rf-82 og en svs pluss/2

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    2,338
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av atle99
    Syntes det høres ut som om han skal holde seg til cv. Har han hørt Klipsch i det hele tatt? Jeg er også glad i bass. Uten min SVS pb 12 pluss/2 hadde jeg ikke hatt nok i bunnen ihvertfall. Jeg har rf-82. Jeg forstår du ikke har ubegrenset med penger å legge i nye ht. Jeg kan annbefale rf-82. Rommet mitt er ca 30 kvadrat og det fylles av godlyd Jeg tenker da at du isteden kjøper deg ett par rf-82 og en svs pluss/2
    Vet ikke helt hvorfor han skal ha Klipsch, tror det er mest pga at jeg og en annen kompis på jobb skal kjøpe det. Han snakket om dårlig plass i stua si osv. Men da skjønner jeg ikke hvorfor han må ha den største? Jeg vil nå tro at han vil få store problemer med å få utnyttet potensialet i RF-83 i en så liten stue??

Jeg har hørt RF-82, og de låter veldig bra! Jeg skal få forhandlern her på finnsnes til å ta inn begge så jeg kan lytte før jeg eventuelt kjøper...

Min foreløpige plan er å kjøpe RF-63, RC-64, 4 stk. RS-62 bak og 2 stk. SVS PC-Ultra (13")

Ang elektronikk er jeg ikke helt sikker ennå, bortsett fra HK receiver til film, men jeg ønsker å ha effektforsterkere (Rør?) til front, samt. mulighet for å ha egen forforsterker til stereolytting... har hørt at noen forforsterkere har prosessorinngang slik at man slipper å koble fra receiver ved stereolytting...

Dette blir nok garantert å ta 2 år med min inntekt for å finansiere, men det lar seg gjøre uten at jeg er fattigmann i mellomtiden! :-D

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    60
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Var på elektromessa på Lillestrøm idag. Snakket med en kar på Klipsch-standen som mente at RF-83 bør ha 40-50kvadrat rom å spille i. Har ingen erfaring selv med den høytaleren, så vet ikke om det stemmer. Men det er en stor høyttaler, hvertfall på 20 kvadrat

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    220
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    en ting er sikkert og det er at RF-83 trenger 30kvm og oppover!
    det er nærmest udiskutabelt, dessverre!
    sammenlignet med rf-83 låter 63-ene mer raffinert, de er tightere, mer kontrollert i bassen. de er rett og slett lettere å få til å spille bra, da de ikke stiller like store krav til lytterommet. selv om 83-ene er mer effektive på papiret har de større membranareal noe som stiller større krav til forsterkeren og hva den leverer av strøm. 63-ene er kanskje litt bedre egnet til musikk, etter min mening, da de oppfattes som kjappere.

har testet 63-ene med både krell kav-400, t+a 10 og rotel rb 1080/rc1082.

alle de kombinasjonene låt vanvittig bra for å si det mildt!

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    2,338
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja jeg var også stygt redd for at RF-83 var kresen på rom og spesielt størrelse på rommet, jeg har jo nok plass men i og med at jeg blir sittende i en 20-30 kvadrats del av stua (L-formet) så tror jeg heller jeg går for RF-63...

Er jo også litt gjennomført når alle HT i et surround oppsett har 6,5" :-D

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    2,338
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av soal
    Var på elektromessa på Lillestrøm idag. Snakket med en kar på Klipsch-standen som mente at RF-83 bør ha 40-50kvadrat rom å spille i. Har ingen erfaring selv med den høytaleren, så vet ikke om det stemmer. Men det er en stor høyttaler, hvertfall på 20 kvadrat
    Jeg er stygt redd for at kompisen min kommer til å gå på en kjempesmell hvis han kjøper RF-83 når jeg glatt spiller renere og høyere enn han med RF-63 siden han har en god del mindre stue enn meg igjen... :neutral:

Dessuten tror han den største HK receivern er nok til å drive RF-83 siden det ikke står så mye watt i powerhandling på papiret. Og det nytter ikke si noe heller for da synes han at jeg er dust og sløser penger på unødvendige ting!??

Han tror at det er mindre skadelig for en HT å ha mindre watt enn den tåler, og at det er farlig å ha for mye watt for da ryker elementene lett....? Hahaha! :lol:

Active
    Medlem siden
    Nov 2004
    Sted
    Sandnes
    Poster
    422
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorfor trenger RF-83 ett større rom enn RF-63?

Jeg er meget interessert i å høre hva folk legger til grunne for dette.

Newcomer 9tro sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    58
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjører RF-63 selv, og har ett rom på ca 20kvm.
    Er kjempefornøyd med lyden :-D ,nå har ikke jeg hørt RF-83 da men...

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    2,338
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av phonar

Jeg vil tippe det er for at bassen skal få "utfolde" seg, ellers så vil bassen bli så kraftig at vegger, tak og gulv vil stå og riste...

I verste fall så går all bass tapt i å skape vibrasjoner i rommet, lyden blir tam og HT vil høres ut som en gammel kæill me KOLS!?

Jeg vil mye heller høre bassen enn få huset til å falle sammen

Newcomer Sevald sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    212
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror ikke det finnes noe fasit her på hvor stort rommet skal/bør være til RF-83. Selve rommet tror jeg betyr mye. Men vet ikke om veien til suksess er å velge bort RF-83 og heller pøse på med RF-63 og 2stk gigantiske SVS ultra. Det blir mye bass og temme. Tror det blir å prøve seg frem. Jeg sleit litt med samme valgene selv.

Newcomer Sevald sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    212
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av phonar

Det er godt mulig du har et poeng. Jeg som alle andre her "tror" at RF-83 trenger større rom enn RF-63 uten å gjort noen lytte test om det. Men å velge en mindre modell for å pøsse på med flere subber, så er en jo like lang.

Er det noen her som har hørt RF-83 vs RF-63 i et mindre rom? Hadde vært gøy å teste.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    909
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har hatt Rf-82 frem til for ca 1 mnd siden, da solgte jeg Rf-82 og kjøpte Rf-83..

Var veldig fornøyd med Rf-82 men følte at jeg "måtte" ha de beste i Reference-serien, idiotisk men ja sånn er det bare
    Har ett rom på 20 kvadrat og sliter no veldig med "stort tomt lokale" lyd, er på en måte veldig hul og "tom" lyd..
    Hva skal jeg gjøre for å "fikse" dette? Nekter å sitte igjen med denne lyden etter å ha brukt så mye penger på de..
    Blir dette bedre etter innspillingstiden?
    Er problemet plassering, plassering og atter plassering??

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    2,338
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Sevald
    Men vet ikke om veien til suksess er å velge bort RF-83 og heller pøse på med RF-63 og 2stk gigantiske SVS ultra. Det blir mye bass og temme.
    Ser du henviser til meg

Jeg vil kun ha subbene til film og surround på LFE kanalen, men til musikk så vil jeg kun bruke HT...

Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •