Klipsch RF-83 vs. RF-63 - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 46
    Newcomer Sevald sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    212
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Ja men det er ikke dumt å bruke sub til musikk og. Klipsch spiller ikke så veldig dypt.

Intermediate Vincent_vega sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    2,338
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Sevald
    Ja men det er ikke dumt å bruke sub til musikk og. Klipsch spiller ikke så veldig dypt.
    Hmmm, den vurderingen må jeg kanskje ta etter hvert som HT kommer i stuen så man får høre hvordan de spiller her. Har hørt RF-82 på Elkjøp og der trykket de enormt bra (med enormt lokale)! RF-63 kan ikke være noe dårligere?

Men så skal jeg ikke spille disco/dance/techno på de heller...

Min erfaring fra Fadern's Dali 450 (2x6,5" i hver HT) er at bassen overdøver hans Swa 12" sub totalt, så han bruker den kun til å få frem de laverste frekvensene på film, håper jeg får noe liknende med RF-63.

Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    212
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Disco/dance/techno ligger vel ikke spesielt dypt. Bare mye bass. Det er ikke musikk jeg orker å høre på. Jeg kan ikke si så mye om RF-63 men RF-83 går ikkje heilt i kjelleren. Men er sikker på at du blir fornøyd med RF-63. Sub er alltid bra.

Active
    Medlem siden
    Nov 2004
    Sted
    Sandnes
    Poster
    422
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Vincent_vega
    Jeg vil tippe det er for at bassen skal få "utfolde" seg, ellers så vil bassen bli så kraftig at vegger, tak og gulv vil stå og riste...

I verste fall så går all bass tapt i å skape vibrasjoner i rommet, lyden blir tam og HT vil høres ut som en gammel kæill me KOLS!?

Jeg vil mye heller høre bassen enn få huset til å falle sammen
    Desto større rom desto mindre rompåvirkning. Alle høyttalere vil påvirkes av rommet. Spesielt i bassområde hvor bølgelengden er stor nok til å påvirkes av rommets dimensjoner, dette fører til room modes som gir peaker og dipper i frekvensresponsen. I tillegg kan bare vegger, tak og gulv skape problemer med for mye gjenklang.

RF-83 og RF-63 spiller begge ned til 30hz og det skiller kun et par db i følsomhet. De vil jo ha noenlunde samme output i bassområdet men 83 vil spille med mindre forvrengning ved samme volum.

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    2,338
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av phonar
    RF-83 og RF-63 spiller begge ned til 30hz og det skiller kun et par db i følsomhet. De vil jo ha noenlunde samme output i bassområdet men 83 vil spille med mindre forvrengning ved samme volum.
    Godt forklart Phonar!

Men ang. det siste, mener du forvrengning ved HØYT lydvolum?

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    2,338
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hmmm...

Nå om dagen går jeg bare og vingler fram og tilbake om jeg vil ha RF-83 eller RF-63, jeg må vel bare hente fram alle triksene ifra "prute-boken" og se hva slags pris jeg får i januar

Men en ting er sikkert, jeg har lyst til å prøve rør forsterker/e på de ht jeg eventuelt kjøper. :idea: Men så er jeg ingen elektroingeniør og generelt litt forsiktig av meg, spesielt når det kommer til investeringer. så jeg blir kanskje og gå for rør-hybrid av merket Vincent som jeg har spanet litt, på og lest her på AVforum at de muligens vil passe bra på Klipsch.

De jeg har sett på er Vincent SP-311 og Vincent SP-T100, noen som har erfaring med disse?

Newcomer GeneralSvae sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    29
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg prøvde SP-T100 på mine RF-63. Ble i lyseste laget for meg, så jeg gikk over på A21. Mørkere klang, strammere bass og klart mer kontroll over høyttalerne på høyere volum.

SP-T100 trekker veldig mye strøm (rundt 500w pr blokk), men tror veldig mye strøm forsvinner i varmeutvikling - de blir EKSTREMT varme og det kun på standby.

Kanskje ikke helt rettferdig å sammenligne de med A21 tatt prisforskjellen i betraktning da men.

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    2,338
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av GeneralSvae
    Jeg prøvde SP-T100 på mine RF-63. Ble i lyseste laget for meg, så jeg gikk over på A21. Mørkere klang, strammere bass og klart mer kontroll over høyttalerne på høyere volum.
    Nå er det vel snakk om Parasound? Eh? :roll:

Men er det ikke slik at rørbaserte forsterkere har mer kontroll og tyngde på bassen og generelt "luftigere" lydbilde? Eller snakker man om "analytisk" lydbilde da?

Intermediate B&W'Eier sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,323
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har hørt Vincent på RF-83. Det var Sp993 effektforsterker(Hybel-ovn). Dette spilte vanvittig bra! Jeg syntes fermdeles ikke RF-83 mangler noe i dybden på bassen. Jeg hørte det i en 25-30kvm stue, og det spilte vanvittig bra. Det trykket.... Spant jo piruetter rundt CV når det kom til trøkk! :-D Uansett. Syntes Vincent er knall på Klipsch, men må nok si at A21 er bedre. Den har et mye mer rolig lydbilde kontra Vincent sin 993. Muligens dette bare er meg, men det var mine ører som bestemte det :-) Jeg vil si begge er gode kandidater. Så 993 er og anbefale på Klipsch. Denne har stålkontroll på dem. Det var iallefall det inntrykket jeg fikk. Uansett. Hva enn du velger, blir du sikkert fornøyd! Lykke til! Si gjerne ifra om det er noe mer jeg kan hjelpe deg med Vincent_vega :-)

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    2,338
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av B&W'Eier
    Har hørt Vincent på RF-83. Det var Sp993 effektforsterker(Hybel-ovn). Dette spilte vanvittig bra! Jeg syntes fermdeles ikke RF-83 mangler noe i dybden på bassen. Spant jo piruetter rundt CV når det kom til trøkk! :-D

Syntes Vincent er knall på Klipsch, men må nok si at A21 er bedre. Den har et mye mer rolig lydbilde kontra Vincent sin 993.
    Høres bra genialt ut!

Tror uansett Vincent og klipsch vil funke for meg siden jeg nå har "budsjett-søppel" som CV! og Nad, alt må jo være bedre enn det? Hehe... :lol:

Parasound er nok foreløpig utenfor min pengebok's rekkevidde, men hvem vet? Kanskje en vakker dag....?

Sitat Opprinnelig postet av B&W'Eier
    Si gjerne ifra om det er noe mer jeg kan hjelpe deg med Vincent_vega :-)
    Tusen takk, det skal jeg gjøre! Hyggelig og dele min interesse med deg og dere! Gleder meg hver dag til å komme hjem og sjekke poster og innlegg som jeg har fulgt med eller skrevet i.

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    29
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan jo ta en titt på denne linken:

- audiophile.no

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    2,338
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av GeneralSvae
    Du kan jo ta en titt på denne linken:

- audiophile.no
    Har sett på de fleste norske nettsidene hvor de selger Vincent, til og med noen utenlandske og

Fronten med tittehull til rørene på SP-T100 er jo bare så sexy! Men er redd for at de kan bli litt i minste laget, eller litt for lyse for min smak kanskje? du sier jo selv at de er det så... Mener du da på all slags musikk?

Kan hende jeg slår til med stuehifi inkludert vinyl og ht med über-hifi kvaliteter en dag, da hadde de sikkert passet fint inn! 8-)

Ja apropo, funker rørforsterkere på all slags musikk forresten? Har ganske allsidig smak såe...

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    29
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Helt enig - fronten er utrolig lekker. Lysstyrken kan attpåtil dimmes :smile:

De er ikke svake. Ifølge Nebyhifi har hver monoblokk en trafo på ca 600 VA. Hadde på det tidspunktet en RB-1090 og syntes ikke SP-T100 klarte å trykke like bra (ikke så overraskende egentlig). Både RB-1090 og SP-T100 ble litt for lyst for meg. Ble anbefalt å prøve Parasound. Det ga et mer behagelig og ikke så anstrengt lydbilde. Har ganske variert musikksmak, men testa bl.a. med Katie Melua, Vamp, Celine Dion, Pink Floyd, Elton John og Michael Jackson.

Uansett, er mange som synes Rotel ikke låter lyst på Klipsch i det hele tatt. Muligens kan det være rommet mitt og/eller kombinasjonen Denon+Rotel som ikke låt så bra i mine ører. Testa SP-T100 på mine Patos B-300 og det låt mer behagelig, men da i et annet rom. Du blir sikkert bare mer forvirra av detta da men...

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    2,338
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmmm, og jeg som har noia for å ha alt for mye diskant! Hehe... :-D

For å si det sånn, jeg liker detaljert og luftig diskant, men HATER når den stikker seg skikkelig ut i lydbildet! De gangene jeg guffer opp max lyd på mine CV! er kun i fylla, for nå som jeg har dobbelt med power blir det for mye skriking i diskanten for meg ved høye volum... :?

Så da tenker jeg at jeg styrer kjapt unna alle forsterkere folk her inne sier er lyse i klangen!

Huff, vil ha Parasound men dem er jo svindyre... :cry:

Intermediate fhl sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,869
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er et sitat fra Håkon Rognlien angående de større RF-modellene og forsterkerkrav:

Det dreier seg om å skille mellom de to begrepene "lettdreven" og "lettstyrt".
    Lettdreven består i at høyttaleren spille høyt med lite effekt. Alle Klipsch høyttalere gjør dette.
    Lettstyrt består i at høyttaleren er en lett last for forsterkeren; at den kan styre og kontrollere start og stopp uten nevneverdige problemer. Dette har lite med fenomenet "høytspillende" å gjøre. Lettstyrte høyttalere kan f.eks. være høyimpedante og ha enkle delefiltre, små elementer etc...
    RF 82 er den største av høyttalerne i dagens RF-serie som har en typisk lettstyrt natur. RF63 er noe mer komplisert, RF 83 enda mer. De to sistnevnte trenger gode utgangstrafoer (på rørforsterkere) eller kraftig powersupply og dugelig dempefaktor (på transistorforsterkere) for å beholde kontrollen. RF 5 var nevnt her; den var klart mer krevende enn RF 3, men lot seg styre av relativt små forsterkere, gitt at de hadde en viss styringskraft. RF 7 var mye mer komplisert, denne er faktisk ikke enkel å kontrollere i det hele tatt. Så man må være klar over at ikke alle Klipsch er like enkle å ha med å gjøre.

Mvh
    Håkon Rognlien

Frode

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    2,338
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja der har man virkelig noe å tenke på.

Men det er som jeg prøver å si til kompisen min som MÅ ha ("toppmodellen") RF-83 pga at det er en liten HT i hans øyne, skal man kjøpe stor og dyr HT så er det selvsagt at man må kjøpe enda større og minst like dyr om ikke dyrere forsterker!

Men det mener han er bare tull! Han mener at hvis man sparer penger ved å kjøpe mindre forsterker, så får man råd til større HT!? Jeg blir så provosert av sånne utsagn!! :evil:

Å dessuten mener han at en HT er kjedelig hvis den ikke får rommet til å riste og vibrere! Da er den tam i hans øyne! Han mener at faderns Dali 450 med to 6,5" i hver er en dritt-HT siden den ikke får stua til å skjelve... Hørte jeg misforstått syn på hva lyd går ut på???

Jeg blir ihvertfall å satse det jeg kan på best mulig forsterker, omså jeg må selge sjela! Muhahaha :twisted:

Intermediate eddie sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    3,690
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Vincent_vega
    Nå om dagen går jeg bare og vingler fram og tilbake om jeg vil ha RF-83 eller RF-63, jeg må vel bare hente fram alle triksene ifra "prute-boken" og se hva slags pris jeg får i januar

Men en ting er sikkert, jeg har lyst til å prøve rør forsterker/e på de ht jeg eventuelt kjøper. :idea: Men så er jeg ingen elektroingeniør og generelt litt forsiktig av meg, spesielt når det kommer til investeringer. så jeg blir kanskje og gå for rør-hybrid av merket Vincent som jeg har spanet litt, på og lest her på AVforum at de muligens vil passe bra på Klipsch.

De jeg har sett på er Vincent SP-311 og Vincent SP-T100, noen som har erfaring med disse?
    Prøvde mine rf7 på Parasound hca 3000 tror jeg den heter samt et par vincent monoblokker(de største) men endte opp med midgard oberon 6.1 som den klare vinneren etter min smak,har ikke prøvd andre

Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    212
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorfor gidder du å bruke så mye energi på å hvilke oppsett kompisen skal kjøpe. Jeg hadde gitt f... i om han koblet RF-83 til en klokkeradio.

Det blir ofte litt sort/hvit her på forumet. Jeg tror jeg faktisk hadde vurdert rotel. 1080 får du rimelig brukt. Det finnes bedre forstekere, men det koster. Låter litt lysere enn f eks parasound. Men ikke så gale som mange vil ha det til. Mange som er fornøyd og. Lykke til med ditt valg

Intermediate mik92 sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    1,523
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser vi bor i nesten samme kommune vincent vega. hehe
    OT: Er det mulighet for hjemlån av høyttaler fra ekljøp? Har tenkt litt på å prøve Klipsch RF82 og Patos Lyric 402, de vel disse, eller har de sluttet siden sist jeg var der?
    Sony XA5ES - BIX Turntable (Rega RB-250 og AT-95E) - SB Touch - Sony S370 - Onkyo 717 - Sony TA-E77ESD - Dynaco ST70 (Mullard EL34) - Canton CT-1000 - DIY SVS PC 16-46

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    2,338
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Sevald
    Hvorfor gidder du å bruke så mye energi på å hvilke oppsett kompisen skal kjøpe. Jeg hadde gitt f... i om han koblet RF-83 til en klokkeradio.

Det blir ofte litt sort/hvit her på forumet. Jeg tror jeg faktisk hadde vurdert rotel. 1080 får du rimelig brukt. Det finnes bedre forstekere, men det koster. Låter litt lysere enn f eks parasound. Men ikke så gale som mange vil ha det til. Mange som er fornøyd og. Lykke til med ditt valg
    Jeg blir bare så irritert og må få "luftet" ut mine frustrasjoner over hans holdninger til lyd! Det er bare så latterlig!

Det virker ikke som det nytter å si noe til han heller... Det eneste positive er at jeg vil spille ræva av han med mitt fremtidige oppsett, såfremst han ikke er uenig pga at rommet ikke ramler sammen! :lol:

Ang. forsterker så har jeg noia for alt for lys og skrikende diskant, er sikkert bare pga jeg som har hatt søppel-HT til nå... ikke vet jeg, annet enn at jeg ikke blir å satse på en som er "klassifisert" med lys klang... 8-)

Sitat Opprinnelig postet av mik92
    Ser vi bor i nesten samme kommune vincent vega. hehe
    OT: Er det mulighet for hjemlån av høyttaler fra ekljøp? Har tenkt litt på å prøve Klipsch RF82 og Patos Lyric 402, de vel disse, eller har de sluttet siden sist jeg var der?
    Er ikke sikker jeg.

Du får "smøre" Mikal på elkjøp, han er ganske grei og ha med å gjøre så det kan jo hende det går seg til! Det lønner seg uansett å spørre uavhengig av hva slags svar du ender opp med...

Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •