Anbefaling av høyttalere til hjemmekino

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 5 av 5
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Anbefaling av høyttalere til hjemmekino

Skal anskaffe høyttalere til hjemmekino, mest sannsynlig 5.1. Har tenkt på prisklasse 5-6000 kr (max opp til omkring 10000 kr hvis det gir betydelig forbedring). Denne prisklassen er i utgangspunktet valgt fordi det skal være et budsjettanlegg, skal gi surround og skal være en god forbedring i forhold til "TV lyden".

Dette skal kobles til en Yamaha RX-V630RDS hjemmekino forsterker (er midlertidig, blir oppgradering etterhvert) og et Panasonic 42" plasma TV (prosjektor og lerret kommer snart). Rommet er ca 30 m2 og L- form. Det er ikke nødvendig med voldsomt lydtrykk (naboer skal ikke skremmes og mesteparten av trommehinnene og ørevoksen skal være på plass).
    Det er alt for mye å velge i mhp høyttalere, men har kikket litt på pakker fra produsenter som XTZ, Dynavoice og Dynabel f.eks. Det vil nok spilles noe musikk, men det vektlegges ikke i dette anlegget (eget anlegg til det).

- XTZ 80 pakken fra surround.no koster omkring 4500 kr (4 satelitter, senter og w10.16 sub). Med gulvstående fronter øker vel prisen med ca 1000 kr.
    - Dynavoice pakke med F6 (m/ditto satelitter og senter samt XTZ w10.16 sub) koster rett i underkant av 6000 kr.
    - Dynabel DY7250 pakke fra dynabel.no med 2 gulvstående fronter, to satelitt og senter koster ca 3000 kr (med en sub som f.eks den nevnt ovenfor blir det omkring 6000 kr tilsammen)
    - Går en litt opp i pris kan en få en Jamo Studio S606 HCS5 (komplett 5.1, gulvstående fronter)til ca 7000 kr (interconnect.n0)

Alle disse har i ulike sammenhenger fått god omtale.

Er det noen som vil kommentere, anbefale enkelte av disse fremfor andre, eller anbefalinger til helt andre høyttalere i tilsvarende prisklasse.

Et generelt spørsmål, hva vil en tape/vinne på å ha 4 satelitter og sub, fremfor å bytte to satelitter med gulstående.

Hva vil en ha igjen for å doble prisen, i forhold til de jeg har nevnt, til f.eks 11-12000 kr (f.eks. Audio Pro Blue Diamond pakke fra bmaudio.no til ca 12000 eller JBL Northridge Movie Four pakke fra HiFi Center kjeden til ca. 11000 kr)

Intermediate Mori sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    2,713
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Heisann & velkommen til galskapens forum

Her synest jeg du har gjort leksa di selv, alle disse pakkene du skisserer gir deg mye for pengene. Selv har jeg hørt endel på Dynavoice, og disse kan trygt annbefales.

Men, jeg hadde prøvt å spart meg opp evt. brukt litt mer (om du kan det) og gått for settet til SVS.

Welcome to L-Sound!

Her får du et knall kinosystem, subben rocker noe helt villt og skaper skikkelig kino-feeling. Settet skal også fungere fint på musikk. (selv om det kommer til sin rett ved film.)

Siste NB. blir at du kan gjøre mange gode kjøp på brukt markedet. Prisene ramler ganske kjapt ned på 2/3 til 1/2 pris. Ta tiden til hjelp om du klarer å vente på god-kjøpa.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    46
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kan bekrefte at SVS har subber som rocker noe voldsomt. Har en selv og gliser stadig når det tar av i filmer - helt sinnykt deilig bassgjengivelse! =) Kan selvfølgelig stilles ned om du ikke vil skremme naboen, hehe

Intermediate ruxxy sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    1,612
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De kombinasjonene du beskriver gir ekstremt mye for summen du betaler.

MEN; Om du kan strekke budsjettet liiiitt til ville jeg absolutt vurdert Kef KHT3005. Fantastiske satelitthøyttalere som spiller helt esktremt mtp størrelse/pris. 14 000,- vell og merke, men sammenlignet med F6 og XTZ overgår KHT3005 F6 på alle områder - Min subjektive mening vell og merke.

En av de flere tusen som har testet dette settet og som har gitt veldig god karakter. Les nøye;
    Test av KEF KHT-3005 Høyttalere - Lyd og Bilde : Kjøpeguide/Tester

Uansett hva du velger, er det nesten en selvfølge å lytte til oppsettetene du vurderer før du kjøper det: Alle høyttalere er forskjellige og har sine egne områder der den enkelte høyttaler briljerer, altså; Det handler om den enkeltes behov og hva den enkelte setter pris på.

Lykke til! Håper jeg ikke har frustrert deg for mye

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for innspill.
    Jeg hadde faktisk SVS'ene på lista hvis jeg må opp i pris, men glemte å nevne de i innlegget.
    Kikker på brukt også ja, men har ikke sett noen i senere tid (når jeg først har begynt å lete) som virkelig har trigget interessen.
    Det er godt å se at noen av dere anbefaler mindre høyttalere (stativ/satelitt) til både front og bak. De anleggene jeg har sett her på forumet har vel kun vært med gulvstående fronter (har ikke sett veldig menge da), og har da lurt på hva en går glipp av ved å velge "små" isteden.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •