Crossover frekvens mellom front/sub

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Crossover frekvens mellom front/sub

Heisann.

Jeg har en KEF PSW 2010 250W aktiv sub og ett par B&W DM603 S3.
    På subwooferen kan jeg stille inn crossover frekvens, den går fra 40-140Hz.
    I manualen til B&W'ene står det at crossover frekvensen er 150Hz-4kHz, frekvensområdet er -6dB (34Hz og 42kHz), frekvensresponsen er 44Hz-22kHz.

Hva skal jeg stille sub'en inn på?
    Jeg skal snart skaffe meg en ny forsterker, da vil jeg nok kjøpe der jeg kan stille inn crossover frekvensen. Hva bør jeg i så fall sette den til?

På sub'en har jeg også mulighet til å stille på "phase adjust", den går fra 0-180. Hva bør denne stå på?

Jeg er litt grønn på dette området. Bruker mest ørene når jeg hører på musikk, men det kan være greit å vite hva "teorien" sier.

Tusen takk for alle svar!

Intermediate Ratata sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,024
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mange deler sub'en på 80 Hz, dette er litt avhengig av fronthøyttalere og egen smak men som en pekepinn duger 80 Hz.

Phase er en bryter som regulerer "fase" på sub'en og denne varierer fra rom til rom avhengig av plassering av høyttalere/sub. Enkelt fortalt må du justere fase slik at høyttalere og sub spiller likt, dvs at elementene slår likt og ikke jobber mot hverandre (utfaser).

Forsøk med en fasevrider-kompis som sakte vrir faseknappen mens du sitter i sweetspot, hør gjerne på ett "enkelt" bass-spor med f.eks taktfaste slag på stortromma. Lytt etter der hvor bassen trykker best og la faseknappen stå i den posisjonen.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for raskt svar!

Jeg må få en til å hjelpe meg med å stille inn phase.
    Men kan man ikke finne ut sånn ca. hvordan crossover'en skal være ved å se på specs. for høytalere?

Intermediate Ratata sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,024
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om crossover er oppgitt på DM603 S3 til 150Hz-4kHz vil jeg tolke det som overgangsområdet fra mellomtone til diskant og at delefilteret er satt til
    44-150Hz til bass
    150Hz-4kHz til mellomtone
    4kHz-22kHz til diskant

Uansett om de spiller fra 44Hz til 22kHz ville jeg prøvd meg frem med standard deling på 80Hz, jo lenger ned jo mer krav stilles til ht og forsterker. Sub'en har mye mer å rutte med når det gjelder området ca. 25 - 80 Hz.

Intermediate ruxxy sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    1,612
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg deler ved 80 HZ på film, og 100 Hz ved musikk i 2 kanaler + sub. Du må rett og slett lytte til hva som låter best hos deg, det finnes ingen fasit på dette spørsmålet, kommer veldig an på hvordan høyttalerene dine takler frekvensområdene i fra høyeste deling på sub til der frontene begynner å spille...

Veldig viktig å ha riktig faseinnstilling, ellers blir bassovergangene nesten ubehagelige.

Her er det lytting og en kompis som sagt som må til

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ville forsøkt 60-80Hz. 80Hz er ofte et bra utgangspunkt, men er plasseringen av sub litt uheldig slik at du hører hvor den står, og fasejusteringen ikke hjelper, så kan løsningen være å gå ned i delefrekvens.
    Rommets påvirkning og plassering av sub og høyttalere er avgjørende for hvor lavt i frekvens høyttalerne klarer å spille og hvorvidt dette blir mest effektkrevende for forsterkeren din eller for den aktive suben. Prøve, lytte og feile er stikkordene her. Eller kjøp deg en lydtrykksmåler og juster vha den.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •