Hjelp med sub og Onkyo forsterker

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Question Hjelp med sub og Onkyo forsterker

Hei. For å ha det sagt; jeg har veldig lite peiling på hi-fi, surround og sånt, så vær så snill å formulere eventuelle svar slik at jeg skjønner detops:

Jeg har en litt gammel Onkyo 5.1 forsterker(reciever?), en TX-DS474, som jeg tidligere har brukt uten sub. Nå har jeg derimot en sub jeg vil koble til. Suben er ikke aktiv (den har ihvertfall ikke egen strømforsyning). Problemet er at på forsterkeren er det en sub-utgang som er merket "Sub pre out" som det skal en eller annen plugg inn i, mens suben har kun 2 ledninger, sånn som vanlige høyttalere.
    Kan jeg ikke bruke denne sub'en?
    Må jeg kjøpe en overgang etc.?
    Må jeg tenke på dette med impendans på sub og forsterker?

Håper det er noen AV-guruer der ute som har tid til å hjelpe en stakkar newbie:-D

Intermediate Jan A M sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei.

Recieveren din er ikke laget for å drive en passiv sub, det er det bortimot ingen recievere som er heller. Du trenger en egen forsterker til å drive suben din (det er den forsterkeren som da skal kobles til på din subwoofer pre out), eventuelt en ny/annen sub som har innbygget forsterker.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Jan A M
    det er den forsterkeren som da skal kobles til på din subwoofer pre out
    har ikke pre out på subwoofer..Mener du pre out på reciever?
    Må jeg da koble en liten forsterker mellom sub og reciever altså? Vet du hva en sånn forsterker koster? Og hva det heter, for den saks skyld?:-D

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Han mener nok den utgangen på receiveren som er merket subwoofer output.

En subforsterker kan koste fra 800,- og oppover alt etter hvilke finesser og hvor mye effekt du vil ha. Hvor mye effekt du trenger avhenger mye av elementet og konstruksjonen til suben din.

Generelt vil jeg nok si at en subforsterker til 800,- er mer egnet til "PC høyttalere" enn et stueanlegg.
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ok. Takker for svar. Tror jeg skjønner. Det er kanskje nesten like billig å bare kjøpe ny aktiv sub.
    Åssen type plugg er det egentlig som er vanlig på denne pre out utgangen?
    Subwooferen stammer fra et billig hjemmekino anlegg, men var ikke fornøyd med det siden recieveren ikke kunne ta inn optisk-digitalsignal, noe jeg trenger for å få surround på blu-ray på PS3. Onkyo'en har optisk. Kan jeg bruke denne hjemmekinopakke-recieveren som subforsterker? Altså koble pre out til AUX inngangen på hjemmekinopakke-recieveren og kun koble sub'en til denne? Mulig jeg er dum nå.

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det skal gå bra slik du beskriver det med sub-out til AUX in osv.

Men som du selv sier kan det hende at det ville gjort seg med en aktiv sub...

Når det gjelder kobling fra PS3, mener jeg å ha lest at denne gir ut DTS signal på optisk ved avspilling av BR? Mulig jeg tar kraftig feil, det kan du sikkert undersøke kjapt i PS3 tråden.

Poenget jeg egentlig skal fram til er at såvidt jeg husker så har ikke 474 innebygd DTS converter, bare Dolby Digital. Og så står det på den at den er DTS ready, noe som betyr at den har 5.1 innganger på baksiden som kan ta i mot signal fra en ekstern DTS dekoder.

Vanlig med RCA / phono plugg på pre-out.
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk. Sjekket flere forum og det ser ut som PS3 sender både DD og DTS, så det skal nok ordne seg.
    Et siste spørsmål da, før jeg prøver dette tvilsomme hjemmekino oppsettet

På pre out er det jo kun èn RCA, mens på recieverens aux er det jo to. Er det nok å bare koble til den ene, eller må jeg ha en splitter av noe slag?

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det kunne nok ha vært lurt med en splitter ja.

Suprt at den sender DD også da

Lykke til med oppkoblingen.

Intermediate Jan A M sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kopfsick
    Takk. Sjekket flere forum og det ser ut som PS3 sender både DD og DTS, så det skal nok ordne seg.
    Et siste spørsmål da, før jeg prøver dette tvilsomme hjemmekino oppsettet

På pre out er det jo kun èn RCA, mens på recieverens aux er det jo to. Er det nok å bare koble til den ene, eller må jeg ha en splitter av noe slag?
    Du trenger bare å koble til den kanalen du skal bruke til å drive suben. Altså enten høyre eller venstre, med mindre du har en sub med flere elementer eller flere spoler.

Du kobler altså en helt vanlig phono-kabel mellom sub out på Onkyoen, og f.eks venstre aux inngang på den andre recieveren. Deretter kobler du suben -med vanlig høytaler kabel- til venstre høytaler utgang på recieveren. Tviler sterkt på at dette vil fungere serlig bra da. :neutral:

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •