2 x XTZ W 10 subber til B&W 683

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 18 av 18
    Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    293
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Cool 2 x XTZ W 10 subber til B&W 683

Hei! jeg har nylig kjøpt meg en av disse fantastiske subbene til den fantatiske prisen de blir solgt til. Tenkte jeg skulle kjøpe meg en til da jeg synes det blir bedre symmetri i frontsystemet med 2 subber. Samtidig som det forhåpentligvis gir kraftigere bass og jevnere bass/bedre bass i rommet. Subbene vil stå på hver inside av fornthøyttalerne og disse er B&W 683.

Bruker Yamaha RXV 1800 receiver. Hvordan bør jeg da kobble disse opp. En y spilt på utgangen ? vil man ikke da få dobbelt så lavt nivå inn i subbene slik at man må kompensere på subbenen(Gain). Eller kanskje Y split begge steder ?

Noe man bør passe seg for når det gjelder impedans og slike ting når man kun har 1 utgang fra receiveren. Desverre har ikke subbene en utgang slik at de kan kobbles fra den ene subben til den andre.

Fare for utfasinger selv om de står rett ved fronthøyttalerne ? og noen med erfaring rundt det med small kontra large. Altså om man bør kutte noe av lyden til frontene å sende til subben slik at disse ikke overlapper. Eller blir det bedre å spille med begge i fullrange + sub. Regner med at B&W 683 blir lettere å drive nå de blir kuttet noe av i bassen også, men nå vurderer jeg jo også å kjøpe en sluttrinn til de. Det bør de ha om man skal utnytte de alene uten sub i hvert fall.

Mange spørsmål det her gitt. Noen med erfaringer rundt denne problematikken. 2 subber osv og realtivt store fronter ?

Ser nå at det kanskje kunne vært like greit å kjøpt noen veldig bra små høyttalerer og heller lagt til sub og delt alt på 80 Hz. Slik de fleste anbefaller å dele hele systemet på, men er jo litt kjedelig når man har store fronter.

Effektrinn til de. Får se....

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, det var mange spørsmål her. Skal svare på noe
    To subber, vil helt klart være bedre enn en, da man kan slippe å tyne dem så forferdelig. Det er gode subber men bunner nok lettere enn SVS (i følge andre), så en ved hver front, gir som du sier en lyd mindre preget av anstrengelse i LFE området.
    Kjenner ikke recieveren, men den har en pre out i følge dine antydninger? Om man kan ha to subber på Pre out uten å miste noe effekt vet jeg ikke. Jeg har to pre out på min og har et omvendt Y-ledd for å få +3 db på min ene sub om jeg ikke tar helt feil. Er litt usikker på dette
    Fare for utfasinger vil være minimale i dette tilfelle da subber og fronter står ved siden av hverandre.
    Du vil merke at ved å kjøre Frontene til small og delefrekvensen til 40 eller 60Hz så vil frontene spille lettere og klarere, da forsterkeren slipper det strevet med å dra de dypeste tonene. Selv har jeg ikke noe god erfaring med Large + Sub. Subben tar liksom ikke tak i LFE på riktig måte. I allefall ikke med min NAD. Suben min har ikke noe delefrekvensmuligheter eller noe annet bortsett fra Gain og Fase.
    Å ha mindre høyttalere og dele på 80hz går jo fint, men man får jo ikke alltid nok trøkk i det som er mellom 80 og 300 sånn om trent. Det er jo i dette området en plass at man kjenner det følbare trykket i mellomgulvet blant annet.
    Har man mindre høyttalere må man jo dele litt høyere enn med større høyttalere, men er det gode stativhøyttalere så er vel 80 ikke så dumt.

På dine ville jeg delt så langt ned som mulig. Rundt 40hz, og prøvd med det. Jo lavere man deler, desto lettere er det å integrere subbene. Spesielt om man har bare en sub og den står plassert bak lytteposisjon el. Du har jo ikke dette problemet, så du må teste selv.

Intermediate B&W'Eier sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,323
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    2 suber er å anbefale. Jeg kjører med 1 stk foreløbig, men har planer om en til når jeg får flytta. Det skal finnes en måte å koble dette på så du får brukt 2 sub på en pre-out. Er som lurer sier. Du behøver ikke å engste deg for utfasing når suben/subene er plassert ved siden av front HT. Om du skulle få for lavt signal/volum på suben/subene så er det heldigvis en EQ-Switch bakpå XTZ sin forsterker. Jeg vet ikke hvor mange DB du booster suben, men rundt 5-8db tror jeg. :-) Si gjerne ifra om det er mer jeg kan hjelpe deg med. Jeg skal iallefall prøve :-)

Expert AndreWerdenskrieg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av B&W'Eier
    ...Om du skulle få for lavt signal/volum på suben/subene så er det heldigvis en EQ-Switch bakpå XTZ sin forsterker. Jeg vet ikke hvor mange DB du booster suben, men rundt 5-8db tror jeg.
    EQ-switchen booster 7dB ved 50hz.
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,323
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Okei. Da var det midt mellom det jeg mente da :-) Men visste ikke at det var ved 50hz, så takker for den infoen! :-)

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    293
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Problemet om dukket opp

Er...

Man kan dele fronten lavt til subben som sikkert er det beste. Problemet med Yamaha er at det blir det samme for alle høyttaleren også da for mine små bakhøyttalere og de kan jeg jo ikke dele vel 40 Hz. Små vegghøyttalere fra Focal

En liten miss fra Yamaha det her mener jeg. Burde ha gått an å satt en individuell delefrekvens for alle høyttalerne til subben.

Så da blir det å dele alt ved 80 hz og sende til subben eller å kjøre hele fronten som large og og kun dele av bakhøyttalerne ved 80/90 Hz

Ser ingen andre muligheter, Noen med råd erfaringer ?

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    293
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

...

Ved å kjøre oppsett med mikrofon setter Yamaha frontene og senter til large og bakhøyttalerne deler den så høyt som 120 Hz. Kanskje det er det beste. Få teste litt, men tar gjerne imot tips som sagt.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har hørt tidligere at disse romkorreksjonene i Yamaha'er som ikke er helt av nyeste sort er litt "bob bob". Vet ikke om den du har er god på dette området.
    Selv om surroundhøyttalerne ikke går langt ned i frekvens ville jeg likevel satt delefrekvensen lenge rned enn de kan gå. Det er jo relativt lite lyd som kommer derfra, og deler du på 60 feks så får du med deg det aller meste likevel.
    Har du en sub så kan du ikke dele høyere enn 80 max uten å få veldig sterk og klar oppfatning av hvor bassen kommer fra.

Hvis du setter frontene til large og resten small så kan du sikkert ha delefrekvens på 80 på alle som står til small ja.

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

litt O.T

Det tyne XTZ'n forstår jeg lite av, spesielt hvis suben skal passe til resten av anlegget og ikke overdrive, volumet på min sub står på kl. 08 (kl. 07 er helt av) Når jeg hadde PSB'ene så sto volumet på kl. 08.45.. Dere som snakker om å tyne suben hvor høyt har dere den på egentlig? :-?
    Kjeller :Talk Electronics Tornado 3; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede; Magnepan MG12; Audio-Gd nfb-2.32DAC; Squeezebox v3/Vortexbox; Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov;
    Stue : Audio Pro Addon T8/SB Duet;
    Kjøkken : SB Boom.

Følg oss på Facebook... HIFI Norge

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HoJ
    Det tyne XTZ'n forstår jeg lite av, spesielt hvis suben skal passe til resten av anlegget og ikke overdrive, volumet på min sub står på kl. 08 (kl. 07 er helt av) Når jeg hadde PSB'ene så sto volumet på kl. 08.45.. Dere som snakker om å tyne suben hvor høyt har dere den på egentlig? :-?
    Så vidt jeg har fått med meg så er 11-12 greit (men det spørs jo. Er 9 eller 10 nok for å gi best mulig lyd så spiller man jo der), og hos meg står den til 11.
    Dette er til musikk. Til film går den høyere. Kanskje fordi rommet suger bassen langt av gårde til andre siden av rommet rundt et hjørne
    Har riktig nok ikke XTZ, men den minste SVS.
    Spiller jeg film, så kanskje den går på 13-14 på det meste, men dette er fordi NAD ba meg stille ned nivåene på alle utgangene på NAD'en for å redusere støy. Altså alle nivåene står til minus ett eller annet på NAD'en.

Jeg har ikke hørt XTZ, det sa jeg vel tidligere, men refererer til de som har det. Men det er nå engang sånn at npr man har to subber så spiller de lettere enn med en sub for å oppnå samme ytelse. Om man kaller det tyne eller ikke. Kan godt hende en er nok i dette tilfelle, men har man penger, mulighet og lyst så er 2 bedre som oftest ?

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enig at 2 er best, spesielt til musikk, da presisjonen skal være på topp.. Vil også invistere i en til når/hvis pengene begynne å produsere av seg selv.. Det er ikke spesielt deg jeg komenterer lurer, mange på forumet og sentralen som snakker om å tyne osv. xtz'n.. Men nå har jeg til gode å se på film med dem da..
    Kjeller :Talk Electronics Tornado 3; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede; Magnepan MG12; Audio-Gd nfb-2.32DAC; Squeezebox v3/Vortexbox; Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov;

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skjønner.
    Fikk et krav av samboeren min som jeg alltid må følge.
    Ikke kjøp noe som du vil bytte ut igjen fordi det ikke er godt nok i fremtiden.
    Altså jeg ville også ha XTZ 12", av de som står oppreist for sidebruk pga plassmangel, men hun sa at hvis den ikke er god nok i lengden så kjøp det som vil være god nok i lengden. Er kjøpet gjort finnes det ikke mulighet for bytte heheh. Selv om den jeg har ikke er best, så vil jeg aldri ha mulighet til å bo sånn at jeg kan ha noe større/bedre da vi flytter nermere Oslo for hvert år, og det blir leiligheter og ikke hus i fremtiden.

Så mitt råd til trådstarter, for å ikke gjøre dama pissed (hvis det finnes noen), er å gjøre færrest mulig innkjøp, men heller noen som man ikke angrer på etterpå at man ikke tok nok i...

Eller er det bare meg som er tøffelhelt?

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lurer
    Eller er det bare meg som er tøffelhelt?
    Hvis du er ekte østfåling så kan du ente væra noen tøffelhelt vet du.. (personlig så tørr jeg ente gjøra no' me' anlegget på lang lang tid..)8)

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,323
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg driver å vurderer og oppgradere med enda en XTZ W12. Er kjempe fornøyd med den. Den er ganske imponerende på film, dog på musikk syntes jeg da. Men savner litt presisjon, og det vet jeg at jeg oppnår med en sub til. :-) Tror trådstater Til trådstarter. Jeg har ikke noe problem med 1 stk sammen med mine fronter som i utgangspungtet ikke er så små. Og jeg oppnår bare enda mer lytteglede til både musikk å film med en til, så 2 er å anbefale :-)

Apropo det med kvinnfolk, så er jeg så heldig at jeg har fått en av den sorten som syntes lyd er morsomt. Så oppgraderinger fra min side er heldigvis ikke noe problem så lenge jeg har økonomi til det :-D

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av B&W'Eier
    Apropo det med kvinnfolk, så er jeg så heldig at jeg har fått en av den sorten som syntes lyd er morsomt. Så oppgraderinger fra min side er heldigvis ikke noe problem så lenge jeg har økonomi til det :-D
    Samme her. Med at lyd er rmorsomt altså. Hun har pusset høyttalere med meg hele sist helg og uke. Men bruke penger er det store spørsmålet.

Og Hoj, jeg er ikke Østfolding, men Bergenser, forvillet meg ned hit (sist 6 år).

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lurer
    Og Hoj, jeg er ikke Østfolding, men Bergenser, forvillet meg ned hit (sist 6 år).
    Ok.. da er du tøffelhelt Også til spyd'berg da.. er det dama det da?

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HoJ
    Ok.. da er du tøffelhelt Også til spyd'berg da.. er det dama det da?
    Hehe, nei, det var jobb. Men nå skal ikke vi hijacke tråden heller :roll:

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var det ja.. Prøv med 2 suber du Sound_sound, tror du kommer til å få det gøy med disse..

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •