"Hopen luksuriøst 5.1" i avnytt. Ser ut som $ men koster 6000? - Side 29

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  1
Side 29 av 38 FørsteFørste ... 9 19 25 26 27 28 29 30 31 32 33 ... SisteSiste
Viser resultater 561 til 580 av 755
    Expert teddytusen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Galskap liker vi, så S3TR har PM. Nå gjelder det YH501 for min del, men likevel.
    Jeg HATER mobilversjoner av nettsider...

Active
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    404
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har hele yh631 settet. Skal prøve å få ut delefilteret og få fatt på de verdier evt måle de ulike verdiene.

Flott at noen med slik kunnskap kan se etter svakheter på disse høyttalerne :-D For de har helt utsøkt finish! Men har litt dårligere lyd i toppen på disse enn mine dynavoice m-85.

Newcomer S3TR sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    115
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bra initiativ

Siden vi ikke har komplette datablad for elementene er det enklest å bytte til delefilterkomponenter med tilsvarende verdier, men av bedre kavlitet. Om dette vil utføre mirakler gjenstår å se, men originalkomponentene er neppe av den eksotiske sorten.

Intermediate kfh74 sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    1,001
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Følger spent med!

Active
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    404
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    dobbelpost

Active
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    404
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her kommer litt bilder av delefilteret til YH631F, altså frontene.
    Er veldig stort i forhold til dynavoice filteret. Er hele 21x18cm, på en treplate! :-P

Håper noen har idèer angående forbedringspotensialer. :-D

edit: kan evt legge opp bildene med høyere oppløsning.

Hvis jeg har gjort alt riktig frem til nå, så ser kretsskjemaet slik ut:

Expert teddytusen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selv om det ikke er relevant for tråden, så kan jeg legge ut bilde av delefilteret til YH501. Det er ikke så sprekt...

-bilder-av-yh501-002-jpg
    Jeg HATER mobilversjoner av nettsider...

Newcomer S3TR sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    115
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    @ Focalom: Glitrende arbeid Uten å ha studert bildene nøye ser det ut til at dine skjema kan stemme bra. Kretsene for diskant og mid er paralelle, bassene har separat filter.

Diskanten har et 2.ordens HP filter med motstand i serie for demping(7).

Mellomtonen har et BP filter med noe som ser ut som RC(5+4) impedansetilpasning. 11 og 6 er jeg usikker på uten å ha verdiene, men det kan være et sperrefilter.

Bassene har et 3.ordens LP filter.

Uten å ha en komplett høyttaler å forske på er det vanskelig å forbedre filterene mye, men generelt vil jeg gi følgende tips/kommentarer:

Spoler: Disse ser ut til å være av OK luftviklet kvalitet, kan byttes mot foliespoler med lav motstand, men tviler litt på gevinst/kost forholdet. Plasseringen av spolene bør endres slik magnetfeltene ikke påviker hverandre.

Motstander: Ukjent kvalitet, bør byttes til metalloksyd motstander av kjent fabrikat.

Kondensatorer: Ukjent kvalitet, alle bør byttes. Her er nok mest å hente da kvaliteten på kondensatorene har mye å bety for lydkvaliteten, spesielt for mellomtone/diskant.

Active
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    404
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for synspunktnene angående filteret :-)

Du sier spolene bør endre plassering for å unngå forstyrrelser, men hvordan da mener du? Lage et nytt kretskort og plassere de lengre fra hverandre eller?

Samt hvor får en kjøpt slike "metalloksyd motstander" og kondensatorer av bedre kvalitet?

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    1,001
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Focalom
    Takker for synspunktnene angående filteret :-)

Du sier spolene bør endre plassering for å unngå forstyrrelser, men hvordan da mener du? Lage et nytt kretskort og plassere de lengre fra hverandre eller?

Samt hvor får en kjøpt slike "metalloksyd motstander" og kondensatorer av bedre kvalitet?
    God jobb!

Er helt blank når det gjelder kondensatorer og motstandere, men kan man ikke finne en del hos dynabel.no?

Hadde vært kjempe om noen kunne ha laget en "oppskrift" med bilder hvordan man kunne oppgradere delefilteret. For meg hadde det vært veldig greit om man kunne ha brukt det gamle "kretskortet"

Hva trenger man for å klare dette, loddebolt?

Newcomer S3TR sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    115
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dynabel har komponenter ja, også ljudia har bra greier: link Det kan bli dyrt om en velger å bytte alt og gå for de grommeste greiene..M Cap er bra, og muligens verdt pengene. Om noen vil bytte ut spolene må de få målt de som står i filteret nå. Noen kjenner vel folk som har LCR meter eller pulsgenerator og skop

Nødvendig utstyr for lodding og litt arbeidslyst holder lenge

En kan gjerne beholde monteringsplaten, det med å omarrangere spolene kan de som vil teste ut, men det er ikke et "must". For veiledning på spolearr: link

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    1,001
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor mye vil det koste om man vil ha en "helt grei" oppgradering, tenker oppgradering i budsjettklassen.

Newcomer S3TR sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    115
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Prisoverslag (Ljudia): Ca 1100,- totalt for kondensatorer og motstander, uten frakt og utelatt nr.3. Nr.2 må ikke skiftes da Bennic XPP er av OK kvalitet, men du du sparer kun 120,- ved å beholde denne. Nr.1 er vanskelig å få tak i av bra kvalitet til en rimelig penge, har regnet med en Solen 150 MFD som koster ca $40US pr stk. Dette er da dyreste komponenten, men den er kritisk for mellomtonen. Å bytte nr.3 vil koste ca det samme.

Active
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    404
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den prisen, er det pr filter, eller for begge til sammen?

Er det en slik Solen 150 mfd du mener?Solen 150 mfd Fast Cap 400V from Madisound

Har et multimeter som måler fra 200uF ned til 2nF. Samt 20H ned til 2mH. Kan dette brukes til å måle spolene og evt kondensatorene om nødvendig, eller trenger man signalgenerator og skop?

Betegnelsene på motstandene, f.eks komp nr 5, står det "5W3RJ", betyr dette 5 watt maks, samt motstandsverdi på 3 ohm?

Er veldig gira på å prøve å modifisere delefilteret, men det ble i utgangspunktet litt over mitt budsjett, samt hvor stor gevinst en får er jo usikkert..? Men om en bestiller alle delene fra f.eks madisound, så vil jo det trolig bli billigere enn ljudia..

Samt hvordan er det med evt retur på slike komponenter hos f.eks ljudia? Det er jo en nettbutikk, så en har jo 14 dagers returrett eller? Tenker på at man evt kan bestille komponentene, og om en ikke blir fornøyd så returnerer man komponentene.

Takker nok en gang for bryet :-)

Newcomer S3TR sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    115
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den prisen er for alle komponenter som bør byttes, men en må legge til frakt + mva om en handler fra utlandet. Frakt fra feks USA er ofte like dyrt som komponentene, det kan da lønne seg å kjøpe alt samlet. Madisound har Solen ja. Om multimeteret ditt er av god kvalitet bør det gå greit å måle de største spolene, men jeg regner med der er spoler med lavere induktans enn 2mH. LCR meter er tingen.

Du kan også ta akkustiske målinger av frekvensresponsen til høyttaleren for å identifisere evt. problem der. Ser det er flere som har sånnt utsyr her på forumet.

5W3RJ betyr 5-Watt 3-Ohm og +/-5% toleranse (J)

Delefilter tweaking er ofte sett på som trolldom, det beste er å ha mange komponenter for testing. Tviler på du får returnert komponenter som er brukt eller testet. Du kan kanskje se hva som er å få brukt? Regner med her slynger mye snacks i diverse DIY hyller.

Jeg kan modde filterene dine for ca komponentkost, men ja, det var det med garanti for resultatet da. Det er mulig å se på andre leverandører og type komponenter for å presse prisen ytterligere, og kanskje bytte kun de komponentene med størst betydning for de områdene folk har opplevd problemer.

Hvordan oppleves problemene?

Active
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    404
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av S3TR
    Hvordan oppleves problemene?
    Godt spørsmål.

De siste høyttalerne jeg hadde var Dynavoice M-85 med tilhørende senter og surroundht. Da jeg byttet ut disse med fordel for yh631, og prøvde å lytte etter forskjeller så likte jeg lyden fra Dynavoice bedre, tenker da på det øvre sjiktet. Lyden var mer klar på en måte. Testet litt med Mark Knopfler, og man hørte stemmen hans tydeligere. Vet ikke hvordan jeg skal forklare det. Samt det virket som om diskantene gikk høyere. Men ellers så syntes jeg yh631 spillte bedre i bånn enn Dynavoice'ene.
    Men må sies at yh631'ene var kun noen dager gamle da jeg drev å testet, så er kanskje ikke en rettferdig sammenligning da de ikke hadde mange timene bak seg.

Så sånn sett så har jeg ingen store problemer med yh'ene. Men kan nevne at i testen i lyd&bilde så nevnte de at mellomtonen ikke var helt bra. Så derfor jeg bare slengte meg med, mtp mulighetene ang oppgradering.

Samt i denne tråden http://avforum.no/forum/hoyttalere/7...ant-yh631.html
    så var det noen som hadde byttet diskant (ringradiator) med godt resultat:
    "da er Peerless v-line XT25TG30-04 1"dome montert inn i sine hull og vill bare si etter bare det jeg har hørt etter en del timer er at det ikke var bortkastet penger,spiller alt fra katie melua,metalica osv.og ingen ting er gjort med delefilter,demping etc.da jeg ikke har noe erfaring på det området....men for meg så var det en oppløfting ifra de gamle diskantene...så disse kan også anbefales visst noen går med oppgraderingstanker og har YH631 høytalere."

Som sagt ingen direkte problemer, føler det er heller senteren og bakhøyttalerne som er det svakeste leddet, spesielt diskanten på senteren.

Newcomer S3TR sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    115
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil tro at å bytte element er en oppgradering, men å gjøre det uten å gjøre noe med delefilteret er ikke noe jeg vil anbefale. Ang. de andre høyttalerne, er ikke elementene identiske?

For oppgradering av delefilteret vil jeg absolutt ha byttet 1, 7(billig) og kanskje 2. Om du vil bytte diskant bør hele HP filteret byttes for å tilpasses det nye elementet som du vil ha datablad på.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    55
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Nye høytalere

Jeg har et par mission 731 pro, de har 5.25" bass/mid og en 1" soft-dome diskant. Bassen er bra, faktisk meget bra for høytalere i denne størrelsen, diskanten er litt slappere, men helt kurrant. Men i det siste har bassen begynt å lage svake ulyder ved høyere volum, som blir værre, høres nesten ut som en boks med skruer som vibrerer.

Uansett, jeg har da sett litt etter noen nye, og en ting jeg har sett etter har vært design, da disse 731 ikke er de peneste (eller de styggeste). Og YH 631s var jo meget pene, de har 6.5" bass/mid, som i teorien skulle gi mye mer bass, i tillegg veier mine 4-5kg per stk, og YH veier 23kg per stykk. I tillegg har det nok skjedd en del på utviklingen av diskanter siden 1993, da mine kom.

Forsterkeren er en Technics SU-V7. 2*80 watt med 0.02% THD i 8ohm, og 0.04% i 4 ohm. Den klarer helt fint å drive 2 Mission 775 helt rent til høytalerne må gi seg, så regner med at den burde dra 631s helt fint. Vurderer også å kjøpe en MA rørforsterker.

Jeg hører på alt. Rock, pop, elektronisk, 80-talls, new age (mike oldfield), metal og noen gamle viser. Rett og slett godt blandet.

Så hva tror dere? Har disse bedre bass? Eller er det bedre å gå for noe a.la dali lektor til samme prisen?

Newcomer S3TR sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    115
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om du tenker på Dali Lektor 6 koster denne ca 8000,- med 2x6,5" + diskant. YH631F har 2x8" + 6,5" + diskant. Så om du sammenligner YH 631F med Dali må du opp til Lektor 8 (12000,-) eller Concept 8 (8000,-) for å få samme bestykningen. Jeg tror du vil bli fornøyd med YH631F til rundt 5000,- om bass er første pri.

Intermediate bjarne82 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    1,566
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå var det vel YH 631S som om det var snakk om her.

Jeg har ikke disse selv , kun frontrekken. Men med tanke på prisen ville jeg nok tro at disse vil gjøre nytten. Uansett om du ikke blir fornøyd er det bare å sende disse tilbake til Yngve. Han er det aldri noe problemer med!

Side 29 av 38 FørsteFørste ... 9 19 25 26 27 28 29 30 31 32 33 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •