Multicell...?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 18 av 18

Tråd: Multicell...?

Active
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    394
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Multicell...?

Noen som har erfaring med Multicell høyttalerne?

Har akkurat fått lånt meg et par hjem. Usikker på om det er mkI eller mkII versjonen.

Spesiell lyd i disse da.. ser ut som at de krever litt mer jobb mtp. plassering.
    Spiller for øyeblikket med en NAD C352 på de, antar de krever noe mer for å yte sitt beste...?

Active zemtex sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    418
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tja, Kan sikkert finnet ut hvilken utgave det er, hvis du har noe info om dem...

Når det gjelder amå, så er vel kanskje ikke en NAD helt en match made in heaven.. Mater du multicell med en DP for eks, er det bare å lime fast bilder o.l.

Lurer du på noe, er det bare å spørre...

mvh Kai

Active
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    394
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker,
    regnet med at Nad'en neppe er det optimale for å drive disse akkurat. syns til å begynne med det låt litt 'kvasst' men det kan vel også vært at ørene mine ikke er vant til så mye info... Skulle uansett likt å prøvd de med en voksen DP ja..

Han jeg har lånt de av sa de kostet 16 lapper da han kjøpte de for ca 10(?) år siden, de har tydeligvis gjennomgått noen flyttinger, så de er ikke strøkne.

Har nå plassert de med litt over halvmeteren avstand til sidevegg, og ca litt bak midt i rommet. Har ingen tidligere erfaring med dipoler, men regner med de trenger rikelig med luft rundt seg rom å komme til sin rett...?

Hovedspørsmålet blir vel å "selge" inn disse til madammen, de ruver jo litt i terrenget med sine 160cm...:-D

Active zemtex sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    418
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor sånn ca du i verden?

Plassering ja, jobb med avstanden til bakvegg for å få korrekt bass-respons. Treffer du rett, får du både djupbass og punch (og perspektiv).

Hvis han betalte 16.000 for dem, er eg usikker. Dem kostet en del mer.. med mindre hain fikk kammeratpris(!?)

Salgstriks til madammen... tja... Jeg hadde mine når jeg traff min madam, så hadde kanskje en fordel der... Kommer nok ann på hvor god plass dere har! I en liten leilighet blir dem kanske litt voldsom ja.. MEN MORRO

mvh

Active
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    394
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Befinner meg på Svalbard (men kommer fra Lurøy) , ser du er fra Mo i Rana.

Så det gikk et par mkII her på AVtorget for knappe 10 lapper.
    Madammen er bortreist de nærmeste ukene, antar jeg kan ha dem på lån til hun er tilbake.

Kom over hjemmesida di med div interessant informasjon, antar at siden 'mine' Multicell ikke har eksternt delefilter at det er MkI...?

Active zemtex sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    418
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    eehh.. nei, egentlig ikke. Den mulicell informasjonen, må jeg innrømme er litt feilaktig. Har glemt av å korrigere den
    Mk1 er den "orginale" som Geir Fredriksen lagde først.
    Mk2 er den som Reidar Bråten (aka brodern ) videreutviklet etter å ha kjøpt patentet til G.F. Disse ble blant annet testet i Lyd&Bilde. Denne testen har jeg scannet og ligger på hjemmesiden min.
    Mk3, finnes det kun ETT par av, og de står her i stua mi. Dette er i grunn et prototypesett, som jeg har kjøpt av brodern. Disse er ikke satt i produksjon.

mvh

Active zemtex sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    418
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Går med testingen?

Active
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    394
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har nå drevet å flyttet de litt rundt, prøvde først å trekke de mot lytteposisjon, men det likte de lite.
    De står nå 2.40 fra bakveggen og knappe 5 meter fra lyttepos.(stua er 7,60 lang og 4.20 bred) Avstand til sidevegg er ca 30cm.
    Antar de må enda litt lenger bak for at bassen skal falle på plass, men da kommer de etterhvert i konflikt med spisebordet etc.

De er også litt slitsomme å lytte til med litt volum på, antar det er Nad'en som ikke passer helt inn her. Signalkilde er Nad 542. Har også en Rega 3, som desverre mangler kula til senterleiet,så den har jeg ikke fått prøvd.

Mangler også spikes, og skulle gjerne fått prøvd noen bedre HT kabler m/ biwiring. (Idag: Dali MD kabel av den grå typen)

Sa over at de var ca 10 år, men vil tippe de er mer enn 15 år.

Active zemtex sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    418
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tja, hvis de er så gammel, så er det nok den første utgaven. Dem spiller litt mer "hardere" enn versjon 2. Geir F. sitt lyd-ideal er ganske lyst og hardt, og dette merkes mange mange av hans konstruksjoner. Merket dette blant annet på modellen som heter AURAL (3veis, kasse, med sidemontert bass).

Du får ikke lånt deg no forsterkeri før fruen kommer hjem kanskje?

Active
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    394
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har en kamerat her som har en EC AW75 , tror den hadde passet bedre.

Forslag til annet som kan passe inn?

Active zemtex sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    418
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ivara
    Har en kamerat her som har en EC AW75 , tror den hadde passet bedre.

Forslag til annet som kan passe inn?
    EC kan funke tilfredstillende, men EC er litt kunstig og svulstig i bass'n.. men hvilken som helst DP vil funke fett!

Active
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    394
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vært borti Abrahamsen noe særlig? Antar den ikke blir så ulik EC i lydkarakter...?

Active zemtex sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    418
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har desverre ikke teste noe Abrahamsen produkter. De er nok ikke alt for ulik nei, men tok en titt på en cd/integrert kombo på den lokale elkjøp, og finish-nivået var ikke helt noe å skrive hjem om akkurat... Ser det er flere eiere her på avforumet som er veldig fornøyd, men det er og blir aldri noe highend..

mvh

Active
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    394
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hørte den komboen m/ CD+integrert + Energy RC50 på Elektrofilmessa ifjor, syntes det hørtes ganske lovende ut. Sikkert ikke high-end men mye fore pengene (spesielt til pakkeprisen, 19000,- var det vel?)

Active
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    394
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Glemte å spørre hva du havnet på med avstand til bakvegg, samt avstand til lytteposisjon?

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bruker du NAD må du vel regne med en litt hard øvre mellomtone/ nedre diskant. Vil støtte meg til DP som nevnt siden fredriksen tunet MC'ene med disse. Muligens Doxa's 140 watter hadde vært tingen?

Active zemtex sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    418
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gammel tråd, men spør alikevel, ble det multicell på deg Ivara...?

Active
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    394
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eh, ser sånn ut. De står nå i stua her fortsatt "på utprøving". Må få pratet med selgeren og komme til enighet om en passende sum...ops:

Spiller fortsatt med Nad, og høyttalerne står ganske langt fra bakvegg. (nærmere bestemt nesten midt i stua)
    Mister den dypeste bassen men får stort flott lydbilde - og god "live feeling" når jeg drar på litt... Også enkelte plater som høres ræva ut. Antar det vil hjelpe med bedre forsterkeri på det punktet.

Ser ikke helt for meg hva for noe annet som kan gi samme opplevelse for en ikke alt for dyr penge...

Også morsomt å f.eks ha nachspiel, alle kommentarene. Beste var vel han som sa "endelig noen høyttalere det ikke går an å sette blomster oppå"

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •