Litt spørsmål om XTZ 99 W10.16

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 15 av 15
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    170
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Litt spørsmål om XTZ 99 W10.16

Kjøpteogså med en sånn Y-splitt. Skal denne inn på forsterkeren eller på subben?
    Dersom splitten skal inn på subben, kan vell jeg bare bruke en vanlig subkabel? Dersom splitten skal inn på forsterkeren, så må jeg vell ha en signalkabel med to rca-plugger? Har kvaliteten på kabelen mye å si på dette, som med høytalerkabler osv?

Har lest en test av subben her på forumet, stusset litt først, men etter jeg leste den bestilte jeg bare en

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av viiite
    Kjøpteogså med en sånn Y-splitt. Skal denne inn på forsterkeren eller på subben? Dersom splitten skal inn på subben, kan vell jeg bare bruke en vanlig subkabel? Dersom splitten skal inn på forsterkeren, så må jeg vell ha en signalkabel med to rca-plugger? Har kvaliteten på kabelen mye å si på dette, som med høytalerkabler osv?
    Skal du bruke fler enn en subwoofer? En Y-Splitt bruker man når en ønsker å koble til flere subwoofere enn man har utganger til (på forsterkeren). Ergo skal y-splitten kobles på forsterkeren om den er nødvendig.

Intermediate hifi-Sondre sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    734
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    Spør butikken du kjøpte den av?

Skal du bruke fler enn en subwoofer? En Y-Splitt bruker man når en ønsker å koble til flere subwoofere enn man har utganger til (på forsterkeren). Ergo skal y-splitten kobles på forsterkeren om den er nødvendig.
    er ikke slik at xtz må ha y-splitt på sin egen forsterker da??
    det er 2 hull inn men det går med ein kabel.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    170
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hifi-Sondre
    er ikke slik at xtz må ha y-splitt på sin egen forsterker da??
    det er 2 hull inn men det går med ein kabel.
    det er jo også "to hull" på SVS vet jeg, men ser på bilder så benyttes bare en av de.

men trenger evt kabelen være av høy kvalitet eller er det ikke så viktig på en subwoofer?

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    ...renset litt her, fint om tråden forholder seg teknisk.

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Y-ledd brukes hvis det ikke finnes pre-out, eller sub utgang på forsterkern.. eller hvis du skal ha flere suber.. Det greieste er å bruke signalkabel (jeg kjøpte signalkable som var til bil) Kvaliteten er ikke så vikig her. Fra forterker og in i line-in på suben.. R & L (rød og svart/hvit) på forsterker til R & L (rød og svart) på xtz'n..

Hvis du har en pre eller sub out. da trenger du altså ikke noen y-ledd, med mindre du kal ha flere suber..

Håper dette hjalp litt
    Kjeller :Talk Electronics Tornado 3; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede; Magnepan MG12; Audio-Gd nfb-2.32DAC; Squeezebox v3/Vortexbox; Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov;
    Stue : Audio Pro Addon T8/SB Duet;
    Kjøkken : SB Boom.

Følg oss på Facebook... HIFI Norge

Newcomer Stianb4 sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    74
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei.

Hvis jeg har forstått deg riktig så lurer du på om du "må" bruke splitteren? Subben spiller som bare det hvis du ikke bruker den, men noen mener den spiller høyere hvis du bruker en y-split. Så hvis du allerede har en i hus så kjører du: Vanlig sub kabel fra forsterker - inn i y`en - og y`en inn bak suben.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    170
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    lurer på om jeg må bruke y-splitten ja. forståelig om den spiller høyere om en benytter begge line-in inngangene. har uansett bestilt en slik så

når en skal finne ut plassering, hvordan går man frem? har lest/hørt at en skal plassere subben i lytteposisjon (sweetspot ca) og bevege seg rundt i romme for å finne den spotten som gir mest bass, og flytte subben din, stemmer det?

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    se her !

At en y-ledd kan gjøre at suben spiller kraftigere\høyere kan jeg ikke forstå hvis det går fra forsterker -- y-ledd -- y-ledd -- sub\line-in.. så kan det umulig bli noe sterkere signaler av det..
    Kjeller :Talk Electronics Tornado 3; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede; Magnepan MG12; Audio-Gd nfb-2.32DAC; Squeezebox v3/Vortexbox; Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov;
    Stue : Audio Pro Addon T8/SB Duet;
    Kjøkken : SB Boom.

Følg oss på Facebook... HIFI Norge

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    170
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jo, dersom du har y-splitt fra forsterkeren>rca til subben på både l og r line-in vil jeg tro det blir sterkere, skyt meg om jeg tar feil. men det finner jeg evt ut når jeg får subben eller andre som har prøvd kan gi et svar på det

Newcomer ronnyr sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    222
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mener å huske at det sto i manualen på min xtz 99 W12. At visst man benytter både R + L på suben, får man en økning på +3 dB...

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    170
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ronnyr
    Mener å huske at det sto i manualen på min xtz 99 W12. At visst man benytter både R + L på suben, får man en økning på +3 dB...
    så du har/hadde en 12", og benytter/benyttet kun en av de to mulige lin-in inngangene, og det fungerte fint?
    litt greit å vite om jeg skal kjøpe en subkabel eller en vanlig signalkabel

Newcomer ronnyr sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    222
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde 12" ja. Jeg brukte en subkabel fra forsterker til bare en av inngangene på suben. Men bruker du en y-splitt på suben, slikt at begge inngangene (L+R) blir i bruk. Så skal visst det gi en økning på + 3dB.

Er jo mange her inne med xtz som evt kan bekrefte om det står i manualen, at ved bruk av både L&R gir en økning på +3dB.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    170
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hmok. får prøve det når jeg får min har lasta ned manualen fra xtz.se men fant ikke noe om det dær..

FÅR SUBBEN MIN I MORGEN! DD

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    170
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    har fått bekrefta fra XTZ at det går fint uten y-splitt, men at man vil få en viss økning i følsomhet dersom man benytter begge LINE-IN inngangene (y-splitt)

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •