Mystisk sykdom i to SVSer? Oppklart!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10
    Intermediate cowboy bebop sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    1,427
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Mystisk sykdom i to SVSer? Oppklart!

Jeg satt nå her for noen timer siden å spillte musikk fra datamaskinen og fra platesilleren, da subwooferene begynte å oppføre seg merkelig. Begge to "kobler ut" i de dypeste frekvensene (fra ca 40(!)hz og nedover) Dette intreffer bare når jeg bruker datamaskinen, siden platespilleren ikke liker så dype toner uansett... Jeg har sett over alle tilkoblinger og ledninger, og det ser ikke ut til å være noe feil med dem. Jeg antar også at det ikke er subwooferene ettersom disse har samme symtomene samtidig (Siden det er to vidt forskjellige subwoofere). Jeg har nå gått igang på selve datamaskinen for å se om det er noe gale oppi der. Dette er det jeg finner som mest sannsynlig ettersom dataen har gjennomgått en serie eksperimentelle tweaks og påbygg fra undertegnede.

Om det er noen som har en ide eller har vert borti det samme, så setter jeg pris på ett innlegg eller to fra dere.

Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    1,427
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har jeg plukket frahverandre alle tenkelige deler av datamaskinen (ikke tatt ut prosessor, hovedkort, ram osv, men alle tilbygg og sjermkort er sjekket. Feilen er der enda. Ting virker 100% fra radoien og fra CD- og dvdspiller.

Moderator e-h sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    427
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sikker på at ikke datamaskinen kjører et eller annet filter for ikke å sprenge hodetelefoner eller noe slikt?

Intermediate dj-vega sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    2,008
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan lydkort spille toner som går under 40hz?, fikk høre av en kompis at det ikke var mulig med vanlige lydkort...

Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    1,427
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av dj-vega
    Kan lydkort spille toner som går under 40hz?, fikk høre av en kompis at det ikke var mulig med vanlige lydkort...
    Det er ivertfall bare vas han kompisen din kom med der... Vanligvis kjører jeg testtoner (sinustoner) fra 5hz til 30hz når subbyggeprosjekter er ferdige, så lydkort kan!

Dataen står på S/pdif raw passthrough. Det vil si at den slipper gjennom hva enn den leser av. Jeg er 99% sikker på at dette er ett hardwareproblem.

Det gjenstår bare å finne ut hvilken del av hardwaren som tuller seg.

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,797
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    På platespillere eller retter sagt forforsterkere med RIAA trinn osv var det ganske vanlig med et subsonisk filter som skulle hindre lafrekvent feedback mellom bass/rom vibrasjoner til platespiller . Det er ikke et slikt subsonisk filter i den avspillings kjeden du brukte når det under 40 hz forsvinner?
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Intermediate dj-vega sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    2,008
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ok, " Høyreklikk på min datamaskin > Egenskaper > Makinvare > Enhetsbehandling "
    så kan du sjekke om maskinvaren er ok

EDIT: Inlegg 150

Intermediate Ratata sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,024
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du testet sub'ene med CD med sinustoner på et vanlig anlegg? Vil anta at det er ett eller annet i pc/lydkort som svikter..

Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    1,427
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg har funnet ut av det nå! Det var en av de aktive USB-hubbene der strømledningen hadde løsnet i stikkontakten, så hver gang toner under 40hz ble avspillt, så ristet det nedi der, og noe skjedde i dataen som gjorde at den kuttet de dype tonene....
    Jeg har dyttet strømkontakten i en annen stikkontakt nå, og alt virker fint.

Seriøst mystiskt, men slik er det.... all's well that ends well.

Takker for øvrig de som kom med gode forslag (les alle!).

Moderator Kokken sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis stikket er så løst at du mister kontakt ved sub-lyder, da ville jeg vurdert å bestille en elektrikker (hvis du ikke er selv). Kan bli stygge resultater av dårlige kontakter på 230V stikk...

Ellers var det flott at du fant ut av feilen og samtidig informere her i tråden.:-D

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •