Brum i sub - mulig å fjerne? (XTZ 99 W10.16)

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 42
    Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    515
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Brum i sub - mulig å fjerne? (XTZ 99 W10.16)

Jeg kjøpte en XTZ 99 W10.16 for ca en uke siden. Jeg opplever at denne suben gir fra seg en konstant brummelyd når den er på. Jo høyere volumet er stilt, jo høyere lyd. Og den er merkbart høyere når suben har signal enn når den ikke har det. Nivået på lyden varierer litt med hvilket strømuttak den er koblet til, men alltid hørbar.

Jeg lurer på om dette er normalt, og hva jeg evt kan gjøre med det? Hvis dette er normalt, og ikke lar seg løse, så vil jeg vurdere å bruke angrefristen på denne. Jeg ønsker at en høyttaler skal være stille, og ikke produsere lyder utover det som signalet gir den. Har hørt noe om galvanisk filter og sånt, hvilke erfaringer har folk her med det? Finnes det andre alternativer for å fjerne ulyden?

Expert da-ty@online.no sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    5,595
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile

Sitat Opprinnelig postet av Seeker
    Jeg kjøpte en XTZ 99 W10.16 for ca en uke siden. Jeg opplever at denne suben gir fra seg en konstant brummelyd når den er på. Jo høyere volumet er stilt, jo høyere lyd. Og den er merkbart høyere når suben har signal enn når den ikke har det. Nivået på lyden varierer litt med hvilket strømuttak den er koblet til, men alltid hørbar.

Jeg lurer på om dette er normalt, og hva jeg evt kan gjøre med det? Hvis dette er normalt, og ikke lar seg løse, så vil jeg vurdere å bruke angrefristen på denne. Jeg ønsker at en høyttaler skal være stille, og ikke produsere lyder utover det som signalet gir den. Har hørt noe om galvanisk filter og sånt, hvilke erfaringer har folk her med det? Finnes det andre alternativer for å fjerne ulyden?
    Dette problemet har jeg også hatt. Det var noe galt med forsterkeren. Fikk ny sub.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    515
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av da-ty@online.no
    Dette problemet har jeg også hatt. Det var noe galt med forsterkeren. Fikk ny sub.
    OK. Er den nye du fikk helt stille? Hvor mye during hører du når du skrur volumet opp?

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    5,595
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile

OK. Er den nye du fikk helt stille? Hvor mye during hører du når du skrur volumet opp?
    Har den ikke lenger nå, men den ble helt stille. Solgte den til en kamerat. Fungerer ypperlig hos han også, uten during.

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det skal ikke være noe during, utenom den duringen bassen gir når den er i aksjon.. ellers - helt tyst
    Kjeller :Talk Electronics Tornado 3; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede; Magnepan MG12; Audio-Gd nfb-2.32DAC; Squeezebox v3/Vortexbox; Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov;
    Stue : Audio Pro Addon T8/SB Duet;
    Kjøkken : SB Boom.

Følg oss på Facebook... HIFI Norge

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    5,595
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har vel vært en del XTZ subber med dette problemet om jeg ikke tar feil.

Active
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    324
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Trekk ut antenneledningen til tv/radio. Dersom det blir stille i subben i dag er løsningen et galvanisk skille. KJøpes på elkjøp o.l. til en hundrings

Active Lugburz sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan ikke dette tyde på at det er en litt rusk på strømnettet der trådstarter bor? Mulig et strømfilter er tingen.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    515
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Palace
    Trekk ut antenneledningen til tv/radio. Dersom det blir stille i subben i dag er løsningen et galvanisk skille. KJøpes på elkjøp o.l. til en hundrings
    Jeg forsøkte faktisk det. Det gjorde ingen forskjell. Men å skifte til et annet strømuttak gjorde lyden litt lavere. Men uansett høy nok til at jeg synes det er plagsomt.

Active
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    355
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg også har dette problemet med en slik sub. Det forsvinner når jeg napper antenneledningen - men galvanisk skille funker ikke

Active
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    324
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da kan det være at du har mye støy på nettet. Prøv med et filter. Regner med at du har godt skjermede kabler tilkoblet suben?

Active
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    324
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Flintstone
    Jeg også har dette problemet med en slik sub. Det forsvinner når jeg napper antenneledningen - men galvanisk skille funker ikke

Har du noen av komponenete i jordet stikkontakt og noen i ujordet? Forsøk å sette suben i en ujordet kontakt og se om det blir borte da.

Active
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    355
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er litt grønn når du nevner filter... Hva slags filter tenker du på?

Jeg kjører en 75ohm coax av høy kvalitet til sub'en. Skal være bra skjermet.

Active
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    355
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Palace
    Har du noen av komponenete i jordet stikkontakt og noen i ujordet? Forsøk å sette suben i en ujordet kontakt og se om det blir borte da.
    Du sier noe. Alt jeg har er koblet til jord - så dette er ofte litt vanskeligere enn man skulle tro (overgang fra jordet til ujordet kontakt må man gjerne mekke sjøl)

Active
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    324
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Finn en ujordet stikkontakt et eller annet sted i huset og plugg i suben. Dersom det ikke kommer noe ulyd er det nok det som er problemet. Alternativt kan du plugge en ujordet forgreningskontakt i veggen og så suben i den. Bli det stille da så har du løst problemet.

Active
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    355
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En liten oppdatering her... Jeg mekket meg en overgang sånn at sub'en ikke lenger var koblet opp til jord - og problemet forsvant. Det underliggende problemet er fortsatt helt sikkert til stede men nå hører jeg ihvertfall ingen symptomer

Active zemtex sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    418
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei..

plages med samme prob med en CV sub. Har en del tips nå som jeg skal teste etter jobb. Men er litt usikker, da BRUMMET forsvinner når signalkabelen er frakoblet fra sub'n. Håper jeg får fiksa det(!). Lyden er mildt sagt slitsomt med mindre film/musikken overdøver den...

Active
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    355
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tipper du har samme problemet som meg. Signalkabelen drar med seg en annen jording enn den sub'en er koblet til.

Jeg kjøpte en 2m skjøtekabel uten jord på en matvarebutikk (så korte skjøtekabler har faktisk ikke Clas O.) og modifiserte denne med en kniv sånn at den skulle passe inn i en jordet kontakt.

Kunne godt tenkt meg en sub med optisk tilkobling jeg Gitt at amp'ene kunne sendt ut et 0.1 signal optisk da selvsagt

Active zemtex sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    418
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Prøvde det enkleste først... Dro ut radio-kabelen(kabeltv-radio) mellom veggen og surr forsterken. VIPS så var støyen borte

Intermediate B&W'Eier sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,323
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg prøvde min sub hos en kamerat(XTZ 99 W12) og fikk en brummelyd. Jeg ble skeptisk, for jeg brukte den like føre jeg bar den i bilen. Men når jeg kom hjem fant jeg ut at det ikke var noe brumming lenger. Det var strømnettet sin feil. Han prøvde suben sin på stua, og brummingen ble borte. I stuen gikk strømmen gjennom en annen kurs også, så det har vel mye å si. Men har aldri hatt samme problemet som trådstrater. Men det kan forekomme :-) Bra det ordnet seg for deg zemtex! :-D

Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •