Brum i sub - mulig å fjerne? (XTZ 99 W10.16) - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 42
    Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    515
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Ulyden i min sub forsvinner når jeg trekker ut signalkabelen fra den. Teorien blir vel da at jordingen til forsterkeren og suben kommer i konflikt med hverande, om jeg har skjønt det rett. Jeg har dessverre ingen ujordede stikk i nærheten. Eneste løsning slik jeg ser det da, er å fjerne jordingen på strømkabelen til suben. Hva er i såfall den enkleste og mest idiotsikre måten å gjøre det på?

Intermediate Scorpioen84 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    1,585
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om dere har multimeter/voltmeter hadde det vært morro/greit å fått høre om det er jordfeil på trafokretsen dere er på...

Om dere måler fase-fase får dere ~235v
    Om dere måler fase - jord & fase - jord skal dere få ~125v
    Er spenningen fase-jord meget skjev eller 0v, er det jordfeil å jordlederen har intet mindre en 230volt å herje rundt i diverse skjerming og chassie med... :twisted:
    (dette er på IT-nett, de som bor i hus med 400v gjelder ikke dette.
    Der skal det være fase-jord 0v og fase jord 230v...)
    | KK DXD-12012 | KK Quattro | Sherbourne PA160 | Onkyo 818 | TW700 |

Active
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    355
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Seeker
    Ulyden i min sub forsvinner når jeg trekker ut signalkabelen fra den. Teorien blir vel da at jordingen til forsterkeren og suben kommer i konflikt med hverande, om jeg har skjønt det rett. Jeg har dessverre ingen ujordede stikk i nærheten. Eneste løsning slik jeg ser det da, er å fjerne jordingen på strømkabelen til suben. Hva er i såfall den enkleste og mest idiotsikre måten å gjøre det på?
    Jeg prøvde meg på en forklaring litt tidligere i tråden... Finn en 2m skjøtekabel uten jord og bruk kniv til å få støpselet til å gå inn i et jordet støpsel.

Intermediate FireLordMathias sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    524
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hallo

eg sliter ENOMRT med detta.....

eg har 3 subba, alle dure lika høgt og grusomt!

Har prøvt: ujordastikk kontakt, ut med radio/atenna og forskjellige stikkkontakta på romme.
    Der nesten sånn at eg legge meg ner for å grina:P neida.

Active R&R sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    444
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av FireLordMathias
    Hallo

eg sliter ENOMRT med detta.....

eg har 3 subba, alle dure lika høgt og grusomt!

Har prøvt: ujordastikk kontakt, ut med radio/atenna og forskjellige stikkkontakta på romme.
    Der nesten sånn at eg legge meg ner for å grina:P neida.
    Går ut ifra at du har prøvd med annen signalkabel også?

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    524
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av R&R
    Går ut ifra at du har prøvd med annen signalkabel også?
    hmmm, den har eg ikkje tenkt på, menne det er jo dur i front høytaler og, når sub er av:S

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    524
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    YES, eg bytta sub kabel= litt mindre dur TAKK! er ikkje heilt kvitt da, høre litt dur, men SSÅÅÅ mykje bedre

Active R&R sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    444
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av FireLordMathias
    YES, eg bytta sub kabel= litt mindre dur TAKK! er ikkje heilt kvitt da, høre litt dur, men SSÅÅÅ mykje bedre
    Så bra:-)
    Hva med å prøve en kabel som er bedre skjermet mellom cdspiller og forsterker også?
    Slikt kan gjøre underverker!

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    524
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei. eg kjører digital kabel, med god skjerming. Menne kan det vere det 5 kablene eg bruker fra forforsterker, til effekt? Dei har eg jo lodda skjølv, på Eltek, og godkjent av ansatt:P hehe. gjorde da mens eg var på arbeids veka der i vår:P

Active R&R sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    444
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke umulig. Har du mulighet til å få lånt deg noen kabler, så gjør det. Da har du i alle fall luket vekk en mulig årsak.

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    524
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    eg kan jo bere dra alle 5 ut, og la suben vere igjen. Då skal det vere mulig å sjå om da er årsaken!?

Active R&R sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    444
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det kan du og:-)

Active zemtex sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    418
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så snart jeg får nye kabler til hifi'n, skal en av de "gamle" over til XTZ som kommer snart. Er spent på evt virkning, fra std nettkabel til skjermet kabel med større tverrsnitt... (kan komme med rapport når den tid kommer.. mulig evt sus også minimeres pga skjermingen...)

mvh

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    515
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Oppdatering: Med deler fra Clas Ohlson satt jeg sammen en ujordet strømkabel som passet til suben. Da forsvant all brummen.

Active Reksen sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    408
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg sliter også med litt brumming fra min W10.16... men har oppdaget at brummingen blir svakere når jeg trekker ut HDMI-kabelen som går fra forsterkern til tv'n bl.a...

jeg har den billigste rca kabelen du kan få på markedet koblet til den i mono bare for å prøve subben så regner med at brummingen vil bli borte når jeg får en skikkelig sub-kabel...

noen flere som har hatt problem med brumming i det siste?

mvh. Remi Reksen

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    1,049
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mange tips om jordsløyfer her, som sikkert er en årsak i mange av tilfellene. Skjøteledning eller substøpsel, med frakoblet jordleder er jo en enkel men litt dirty løsning, i og med at de fleste suber har store metallflater på utsiden.

En faktor som ikke har vært oppe er plassering av signalkabelen. Har erfart at lange signalkabler som er festet i sirkulære bunter gir mye indusert brum fra strømnettet. Dette løses ved å rette ut kabelen, eller klemme sammen til flat bunt. Dette reduserer induksjonsarealet.

Avstand til strømkabler har selvfølgelig også betydning.

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dere som har loddet egne signalkabler: Pass på at dere ikke kobler til skjermen i begge ender, med mindre vi snakker om balansert kabling. Det vanlige er å koble skjermen til minuspolen i "sender"-enden og la den være uterminert i andre enden. Dette er en viktig grunn til at en del signalkabler er merket med retningspil.

Ellers vil jeg støtte det Bønna sier om å holde kontroll på kabelsalaten. Uskjermede strømledninger i kombinasjon med dårlig skjermede subwoofersignalkabler kan lett forårsake crosstalk mellom kablene med det resultatet at subwooferen spiller 50Hz den plukker opp fra nettstrømskablene. Dette trenger heller ikke utelukkende gjelde subwoofere, men også signalkabler generelt.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    515
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei! Jeg drar opp denne igjen, for å få tilbakemeldinger ang om det jeg gjorde i 2007 fortsatt er trygt. Jeg hadde altså problemer med brumming i sub, og brummingen forsvant da jeg byttet ut den jordete strømkabelen til suben med en "hjemmelaget" (deler fra Clas Ohlson) strømkabel uten jord. Er det noen risiko for at dette kan skape farlige situasjoner?

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    1,049
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Seeker
    Hei! Jeg drar opp denne igjen, for å få tilbakemeldinger ang om det jeg gjorde i 2007 fortsatt er trygt. Jeg hadde altså problemer med brumming i sub, og brummingen forsvant da jeg byttet ut den jordete strømkabelen til suben med en "hjemmelaget" (deler fra Clas Ohlson) strømkabel uten jord. Er det noen risiko for at dette kan skape farlige situasjoner?
    Din bekymring er begrunnet. Litt avhengig av hvor i huset suben står, er overgang til ujordet støpsel ikke trygt. Hvis subben står på flislagt gulv, eller det er andre jordforbindelser i nærheten, vil en feil i suben kunne gi støt. Skrekkeksempelet er et barn som kommer tassende barbeint på gulvet i kjellerstua og tar på et ujordet apparat som har fått en fas koblet til kabinettet. Det vil kunne være fatalt.
    Brum kommer ofte av jordsløyfer. Hvis suben er koblet til et annet uttak enn forsterkeren vil signalkabelens skjerm, apparatkablenes jord, og jordledningen i veggen mellom uttakene tilsammen danne en lang jordsløyfe. Det bli en sirkel med stort areal og mye indusert 50Hz støy fra strømførende kabler. En god regel er derfor å ta ut strøm til alle apparater med signalkabler mellom fra samme uttak. Da får man en tilnærmet stjernejord, og unngår store jordsløyfer. Unngå å kveile signalkabel i sirulære bunter. Da vil det bli indusert mer støy pga arealet. bruk flate bunter. Et annet triks man kan prøve er å bryte jord i signalkabelen slik roffe foreslår.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    515
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar! Jeg sendte mail til XTZ support også ang dette, og de svarer som følger: "Detta är helt ok för att lösa ditt problem och påverkar ej produktens funktion negativt." Så jeg satser på at det går greit.

Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •