Kalibrering av to subber med front som full range

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 28
    Active kefcam sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    302
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Kalibrering av to subber med front som full range

Hei
    Jeg har to XTC 12 tommere, samt et sett med Dynaudio Contour 3.3
    Jeg har prøvd å bruke Onkyos Audyssey for å kalibrere subbene, men det blir bare surr. Jeg sliter med å få en fornuftig mengde fordeling mellom frontene og subbene. ifølge mine målinger går frontene mine ned til 26 Hz uten tap fra lyttepossisjon.
    Med subbene med fra 80 Hz går jeg ned til ca 15 Hz uten tap, men jeg sliter med å få en god kurve. Jeg klarer ikke å importere inn kurven min, men hovedlinjene er en dipp på nesten 15 db fra 75 til 56 Hz og en dipp på 9 db ved ca 25 hz.
    Har også en topp ved 50 hz som strekker seg ned til 30 hz. Denne ligger ca 10 db over.

Var dette forståelig?

Uansett føler jeg at jeg hører dippene veldig godt, samt at toppen blir enda mer markant med en dipp på hver side.

Spørsmålet er hvordan jeg kan få rettet dette opp?

Rommet er på 25 m2, det er 2.20 opp til taket. Furugulv og paneltak, med buet tømmermannspanel på veggene. Det er betong rund baut.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    2,793
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei kefcam!

Jeg kjører samme inntillings-oppsett med frontene som fullrange og kjenner til problemet.

Det blir med en gang langt enklere ved å sette frontene som small og la sub'ene ta seg av bassem, men det passer ikke nødvendigvis alles preferanser :-D

Først må du prøve å sette subwooferne på de mest mulig akustisk egnede plassene i rommet - slik at du får mest mulig output fra dem i lytteposisjon. Når du har to suber ville jeg også prøvd å sette dem symmetrisk, men dette er ikke essensielt, men gjør det enklere ved kalibrering.

Deretter må du først stille fase mellom sub nr 1 og frontene optimalt (dvs slik at du får mest output dem imellom) slik at de ikke annulerer hverandre, samt at du da har et godt utgangspunkt når du skal stille fase på sub nr 2; da vil sub nr 2 være i lik fase som frontene OG sub nr 1.

Deretter stiller du fase på sub nr. 2 slik at den gir mest output sammen med sub 1.

Deretter stiller du volum per sub slik at subene spiller like høyt hver for seg. Når du gjør dette må du passe på at øvrige høyttalere i systemet er spenningssatt, men uten signal slik at høyttalerne ikke absorberer energi eller påvirker spl'et når du nå kalibrerer subwooferne.

Forutsatt at frontene står symmetrisk seg imellom og begge like langt fra lytteposisjon (samme gjelder subwooferne), så skal du kunne finpusse forsinkelsen/fase på prosessoren din nå.

Deretter stiller du subwooferne slik at de spiller like høyt som øvrige høyttalere i oppsettet, evt stille dem etter egne preferanser.

Bruk 50hz sinunstone sammen med Radioshack når du gjør stegene over.

Expert Hellnoob sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    At du får en dårlig kurve betyr ikke nødvendigvis at du ikke har kalibrert subene ordentlig.

God kalibrering av suber innebærer godt samspill med front, men du kan likevel få en elendig kurve, og dette skyldes rommet ditt.

Tror det er meget vanskelig å gi et svar her på hva som kan gjøres for å "rette" opp dette, annet enn å forsøke med alternative subwooferplasseringer. Dette er tidkrevende (du må kalibrere subene i hver posisjon, og måle kurven), og et godt resultat er ikke garantert.

Min egen kurve, med 2 suber og fronter som fullrange, ser du i vedlegget (rosa er fronter + sub, lyseblå er frontene alene). Ikke "perfekt", men så god jeg gidder få den. Er lei av kalibrering og sånn for øyeblikket :-)

Forøvrig må du kalibrere subene manuelt før du kjører romkorreksjon. Og Audyssey er heller ingen garanti for at rommet ditt blir "korrigert" - min frekvenskurve ble dårligere (både visuelt og lydmessig) med romkorreksjon (rød kurve i det andre vedlegget), så jeg bruker det ikke.

Active kefcam sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    302
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har jobbet mye med faser og voluminnstillinger ja.
    Sleit skikkelig til å begynne med helt til jeg fant ut at den ene subben og frontene nullet hverandre ut.

Nå har jeg en sub stående i venstre hjørne fremme, siden dette hjørnet har best dypbass. Samt en subb stående i venstre hjørne bak. Dette hjørnet har best midbass.
    Problemet er å få det likt kalibrert volummessig.
    Jeg burde selvfølgelig ha delt alt på 80 hz, men Dynene har en fantastisk bass som jeg ikke ønsker å miste på film.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    2,793
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En dårlig kurve skyldes også som regel dårlig fase mellom evt fronter og subwoofer(e). Hvis tidsforsinkelsen mellom frontene og subwooferne er riktig skal i utgangspunktet subwooferne bare bidra til høyere bassrespons, men dette forutsetter at subwooferne er plassert symmetrisk og på den best egnede plassen i rommet. Om subwooferne plasseres usymmetrisk blir det med en gang mer komplisert, og tidsforsinkelse melom subwooferne og frontene må gjøres på hver enkelt sub.

Hvordan er subene plassert i rommet ditt kefcam?

Har du kalibrert subwooferne som ovenfor?

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    2,793
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kefcam
    Har jobbet mye med faser og voluminnstillinger ja.
    Sleit skikkelig til å begynne med helt til jeg fant ut at den ene subben og frontene nullet hverandre ut.

Nå har jeg en sub stående i venstre hjørne fremme, siden dette hjørnet har best dypbass. Samt en subb stående i venstre hjørne bak. Dette hjørnet har best midbass.
    Problemet er å få det likt kalibrert volummessig.
    Jeg burde selvfølgelig ha delt alt på 80 hz, men Dynene har en fantastisk bass som jeg ikke ønsker å miste på film.
    Når begge subwooferne stod bak; stilte du faser på subwooferne i forhold til frontene da, etterfulgt av korrigering av spl per sub?

Er subene stilt optimalt mellom hverandre og i forhold til frontene nå`?

Active kefcam sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    302
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hellnoob
    At du får en dårlig kurve betyr ikke nødvendigvis at du ikke har kalibrert subene ordentlig.

God kalibrering av suber innebærer godt samspill med front, men du kan likevel få en elendig kurve, og dette skyldes rommet ditt.

Tror det er meget vanskelig å gi et svar her på hva som kan gjøres for å "rette" opp dette, annet enn å forsøke med alternative subwooferplasseringer. Dette er tidkrevende (du må kalibrere subene i hver posisjon, og måle kurven), og et godt resultat er ikke garantert.

Min egen kurve, med 2 suber og fronter som fullrange, ser du i vedlegget (rosa er fronter + sub, lyseblå er frontene alene). Ikke "perfekt", men så god jeg gidder få den. Er lei av kalibrering og sånn for øyeblikket :-)

Forøvrig må du kalibrere subene manuelt før du kjører romkorreksjon. Og Audyssey er heller ingen garanti for at rommet ditt blir "korrigert" - min frekvenskurve ble dårligere (både visuelt og lydmessig) med romkorreksjon (rød kurve i det andre vedlegget), så jeg bruker det ikke.
    Hvordan klarte du å rette opp dippen ved 40 hz, eller lå den kun i ht?

Sliter med en kjempedip i rommet ved ca 25 hz og 70 hz. Disse var der når jeg hadde SVS pb12+ også.

Rommet mitt er vanskelig i bassen. Tror det er en kombinasjon av betongen og mykt tregulv og tømmermannsvegger som er gode absorbenter.
    Bør jeg kjøpe en korreksjonsenhet?

Har prøvd de possisjonene jeg har mulighet til, samt flere portløsninger. Det virker som disse dippene og toppen er i hele rommet.

Active kefcam sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    302
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Labbetuss
    Når begge subwooferne stod bak; stilte du faser på subwooferne i forhold til frontene da, etterfulgt av korrigering av spl per sub?

Er subene stilt optimalt mellom hverandre og i forhold til frontene nå`?
    Jeg tror fronter og subber er stilt optimalt med tanke på fasen ihvertfall. Får ihvertfall mer volum når jeg skrur på en sub så enda mer volum når jeg skrur på sub 2.
    Volum generellt er jeg mer usikker på gitt.

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Deretter må du først stille fase mellom sub nr 1 og frontene optimalt (dvs slik at du får mest output dem imellom) slik at de ikke annulerer hverandre, samt at du da har et godt utgangspunkt når du skal stille fase på sub nr 2; da vil sub nr 2 være i lik fase som frontene OG sub nr 1.

Deretter stiller du fase på sub nr. 2 slik at den gir mest output sammen med sub 1.

Deretter stiller du volum per sub slik at subene spiller like høyt hver for seg.
    Dette har jeg også gjort, etter at subene er plassert på forskjellige steder, men så leste jeg dette hos Lsound:

"Gain justering:
    Mål så først KUN den ene subwooferen i det ene hjørne (viktig å ha en kalibreringsdisk eller referansetoner som gir noe du kan måle med lydtrykksmåleren) til et visst nivå. Husk dette avleste nivået. Plasser så denne subwooferen i det andre hjørne. IKKE skru på gain kontrolleren eller volumet på receiveren!

Så gjør du det samme med den andre subwooferen din (med samme faseinnstilling) og måler på samme måte som den første. Plasser den på samme sted og juster denne subwooferen til samme avleste verdi på lydtrykksmåleren. IKKE juster på LFE/Subwoofer utgangen på receiveren, men kun på subwooferens gain kontroll.

På denne måten vet du at begge subwooferne har samme innstilling og de jobber på samme volum (det er også mange som plasserer hver subwoofer i sitt hjørne og deretter justerer gain slik at en får 6dB økning, dette er da ikke optimalt). Gjør du ikke dette vil subwooferne ha ulik gain/volum innstillinger og du mister "headroom" siden den subwooferen med høyest volum vil nå sitt maks før den andre subwooferen som har lavere gain. Derfor er det viktig at volumet på disse er like. Dette KAN medføre at du ikke får 6dB økning (som er optimalt når en legger til en subwoofer) siden hvert hjørne kan "bære" lyden noe forskjellig og dette avhenger av rommets oppbygning osv."

Jeg kan ikke forstå at det Lsound her sier er riktig, fordi hvis begge subene har samme gain (f.eks. "klokken 9"), vil de spille med forskjellig SPL når de står på forskjellige steder i rommet, og det fører til at det ikke låter så bra. Dette har jeg testet ved en tilfeldighet, da jeg kom borti gain-kontrollen til den ene suben (som var kalibrert på Labbetuss-måten). Jeg lurte meg grønn på hvorfor musikken plutselig låt annerledes (den var i "utakt"), helt til jeg målte subene igjen.

Active kefcam sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    302
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ang.tidforsinkelse: Skal jeg ta snittlengden subbene er fra lytteposisjon eller den som er nærmest/lengst ifra/

Jeg opplever ikke at subbene er sene nå, men det skal vel ikke mye forsinkelse til før de blir faseforskjøvet pga dårlig timing?

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    2,793
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, jeg har/hadde samme problem ved 80hz. Rommet spiser rett og slett dette området opp uansett hvilken fase og plassering. Problemet er borte nå, løste dette ved bruke PEQ, men ikke ved å booste frekvens, men ved å temme hele arbeidsområdet til subene i forhold til output ved 80hz, for så å heve gain etterpå. Det fungerte ekstremt bra. Har snorrett kurve fra 80-20hz, og subene koser seg når de jobber i tillegg til at det låter meget bra.

Dette var naturligvis etter at fase mellom suber, fronter, spl per sub, symmetrisk plassering, lik avstand fra lytteposisjon og i forhold til side- og bakvegg var gjort.

Det er tidkrevende, men absolutt verdt det.

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror fronter og subber er stilt optimalt med tanke på fasen ihvertfall. Får ihvertfall mer volum når jeg skrur på en sub så enda mer volum når jeg skrur på sub 2.
    Volum generellt er jeg mer usikker på gitt.
    Hvis du sender en sinustone på f.eks. 50hz, eller pink noise (OBS! bruk fullskala pink noise, ikke varianten fra 500hz og oppover) gjennom fronter og sub, skal du få 6dB ekstra SPL når du kobler inn den ene subene og 3dB når du kobler inn den andre (totalt 9dB). Da er spiller alle "optimalt" (når det gjelder fase).

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan klarte du å rette opp dippen ved 40 hz, eller lå den kun i ht?
    Dipen er kun i frontene, dvs. i rommet når bare frontene spiller. Det er derfor rommet mitt "krever" sub, for å få en bedre kurve (i tillegg til dypbass/LFE).

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    2,793
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette har jeg også gjort, etter at subene er plassert på forskjellige steder, men så leste jeg dette hos Lsound:

"Gain justering:
    Mål så først KUN den ene subwooferen i det ene hjørne (viktig å ha en kalibreringsdisk eller referansetoner som gir noe du kan måle med lydtrykksmåleren) til et visst nivå. Husk dette avleste nivået. Plasser så denne subwooferen i det andre hjørne. IKKE skru på gain kontrolleren eller volumet på receiveren!

Så gjør du det samme med den andre subwooferen din (med samme faseinnstilling) og måler på samme måte som den første. Plasser den på samme sted og juster denne subwooferen til samme avleste verdi på lydtrykksmåleren. IKKE juster på LFE/Subwoofer utgangen på receiveren, men kun på subwooferens gain kontroll.

På denne måten vet du at begge subwooferne har samme innstilling og de jobber på samme volum (det er også mange som plasserer hver subwoofer i sitt hjørne og deretter justerer gain slik at en får 6dB økning, dette er da ikke optimalt). Gjør du ikke dette vil subwooferne ha ulik gain/volum innstillinger og du mister "headroom" siden den subwooferen med høyest volum vil nå sitt maks før den andre subwooferen som har lavere gain. Derfor er det viktig at volumet på disse er like. Dette KAN medføre at du ikke får 6dB økning (som er optimalt når en legger til en subwoofer) siden hvert hjørne kan "bære" lyden noe forskjellig og dette avhenger av rommets oppbygning osv."

Jeg kan ikke forstå at det Lsound her sier er riktig, fordi hvis begge subene har samme gain (f.eks. "klokken 9"), vil de spille med forskjellig SPL når de står på forskjellige steder i rommet, og det fører til at det ikke låter så bra. Dette har jeg testet ved en tilfeldighet, da jeg kom borti gain-kontrollen til den ene suben (som var kalibrert på Labbetuss-måten). Jeg lurte meg grønn på hvorfor musikken plutselig låt annerledes (den var i "utakt"), helt til jeg målte subene igjen.
    LSound har helt rett, jeg har fulgt den til punkt og prikke, men dette glemte jeg å beskrive nærmere ovenfor. Her har jeg samme output ved begge plasseringer selv om begge er stilt etter "plassering til sub 1". Beklager dette! Det du sier der er helt korrekt :-D

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    2,793
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ang.tidforsinkelse: Skal jeg ta snittlengden subbene er fra lytteposisjon eller den som er nærmest/lengst ifra/

Jeg opplever ikke at subbene er sene nå, men det skal vel ikke mye forsinkelse til før de blir faseforskjøvet pga dårlig timing?
    Er ikke mye forsinkelse som skal til at man får utslag lydmessig eller på graf.

Prøv å gå over med 50hz sinustone; vær to stykker der den ene måler med radioshack, mens den andre justerer fasen på subwooferen(e)

Active kefcam sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    302
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg prøver Lsound sin versjon i morgen.
    Var og sjekket litt i kjelleren. Den ene plasseringen jeg har valgt er veldig vanskelig lydmessig sett. Er det en ide å sette subbene rett vedsiden av hverandre på den beste plasseringen? Vil jeg gå glipp av fordelens med to subber da?

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    LSound har helt rett, jeg har fulgt den til punkt og prikke, men dette glemte jeg å beskrive nærmere ovenfor. Her har jeg samme output ved begge plasseringer selv om begge er stilt etter "plassering til sub 1". Beklager dette! Det du sier der er helt korrekt :-D
    Har Lsound eller jeg rett? Jeg er nemlig uenig med Lsound (se siste del av posten min)

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg prøver Lsound sin versjon i morgen.
    Var og sjekket litt i kjelleren. Den ene plasseringen jeg har valgt er veldig vanskelig lydmessig sett. Er det en ide å sette subbene rett vedsiden av hverandre på den beste plasseringen? Vil jeg gå glipp av fordelens med to subber da?
    Nei, ikke lydtrykksmessig, men du vil sannsynligvis gå glipp av frekvensutjevningsmulighetene du får ved forskjellig plassering.

Her er forøvrig link til Lsounds info om sub-kalibrering:

Welcome to L-Sound!

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    2,793
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har Lsound eller jeg rett? Jeg er nemlig uenig med Lsound (se siste del av posten min)
    Jeg tenkte helst på LSound sine instruksjoner. Men skal være enig i at det ikke alltid er like heldig, spesielt hvis det kreves mer gain for sub 2 for å oppnå samme output ved plassering nr. 2 som for sub 1 ved plassering nr 1. Her får jeg samme output ved samme gain ved begge plasseringer, det var derfor jeg glemte å påpeke dette i innlegget mitt tidligere, som du rettet på

Hva tenkte du på da Hellnoob, hva er det ikke er enig i og hvordan?
    Bare nysjerrig

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For ordens skyld, her er min fremgangsmåte (alt med 50hz sinustone):

1) Målte frontene alene, som ga 80dB ved mastervolum (MV) -20
    2) Målte sub1 alene i posisjon 1, justerte gain til den ga 80dB ved MV -20
    3) Målte sub 1 sammen med frontene, justerte fase til jeg målte 86db
    4) Målte sub 2 alene i posisjon 2, justerte gain til den ga 80dB ved MV -20
    5) Målte sub 1 og 2 sammen, justerte fase på sub2 til jeg målte 86db
    6) (Kontroll)målte frontene sammen med begge subene, og fikk 89dB

Denne fremgangsmåten ga kurven i en av mine tidligere poster.

Labbetuss: har du fulgt "min" fremgangsmåte, eller Lsound sin, som virker mye mer komplisert og tullete:

"Separert plassering:
    Ved en separert plassering av subwooferne er det stort sett beste løsning å velge en symmetrisk plassering i høyre og venstre hjørne foran, eller høyre og venstre hjørne bak. Det er da svært kritisk å fasejustere disse riktig inn til hverandre for å unngå utfasinger. Feil fasejustering mellom to subwoofere kan/vil medføre at 2xsub vil spille dårligere enn 1xsub.

Gain justering:

På denne måten vet du at begge subwooferne har samme innstilling og de jobber på samme volum (det er også mange som plasserer hver subwoofer i sitt hjørne og deretter justerer gain slik at en får 6dB økning, dette er da ikke optimalt). Gjør du ikke dette vil subwooferne ha ulik gain/volum innstillinger og du mister "headroom" siden den subwooferen med høyest volum vil nå sitt maks før den andre subwooferen som har lavere gain. Derfor er det viktig at volumet på disse er like. Dette KAN medføre at du ikke får 6dB økning (som er optimalt når en legger til en subwoofer) siden hvert hjørne kan "bære" lyden noe forskjellig og dette avhenger av rommets oppbygning osv.

Fasejustering:
    Når gain er justert for begge subwooferne (du kan nå justere mastervolumet på receiveren til ditt eget ønske), kan du begynne å fasejustere. Igjen, optimalt skal du ha 6dB økning fra du slår på den ene til den andre er slått på. Stort sett er faseinnstillingene de samme, spesielt når de er plassert symmetrisk. Deretter må du finne den beste fasejusteringen totalt med tanke på tilpasning mellom fronthøyttalere og subwoofer systemet. Dette kan du gjøre som omtalt over ved i Kalibrering med lydtrykksmåler under punkt 1 og 2. Ikke fortvil hvis ikke 6dB oppnås, dette er helt normalt. Hvis du klarer rett i underkant av 6dB, skal du være fornøyd, men hvis du får en økning på kun 1-3dB, har du problemer med utfasinger ved noen frekvensområder."

Slik tolker jeg teksten over:
    1) Måle sub2 alene i posisjon 1, justerte gain til den gir f.eks. 80dB ved MV -20, flytte den til posisjon 2
    2) Måle sub 1 alene (med samme fase som sub2) i posisjon 1, justere gain til den gir f.eks. 80dB ved MV-20
    3) Måle begge subene, og justere fase til du får +6dB (OBS! Her må en justere fase på begge subene = komplisert)
    4) Måle begge subene sammen med frontene, og IGJEN justere fase til du får +6dB (hvorfor ikke +9dB, som jo er det riktige med fronter + 2 suber?) (OBS! Her må en IGJEN justere fase på begge subene = komplisert, pluss det gjør den første fasejusteringen unødvendig???).

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •