Kalibrering av to subber med front som full range - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 28 av 28
    Expert Hellnoob sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Labbetuss
    Jeg tenkte helst på LSound sine instruksjoner. Men skal være enig i at det ikke alltid er like heldig, spesielt hvis det kreves mer gain for sub 2 for å oppnå samme output ved plassering nr. 2 som for sub 1 ved plassering nr 1. Her får jeg samme output ved samme gain ved begge plasseringer, det var derfor jeg glemte å påpeke dette i innlegget mitt tidligere, som du rettet på

Hva tenkte du på da Hellnoob, hva er det ikke er enig i og hvordan?
    Bare nysjerrig
    Jeg har ikke rettet på noe i ditt innlegg, jeg bare påpekte at jeg (trodde jeg) fulgte samme fremgangsmåte som deg.

Når det gjelder min "uenighet" med Lsound, se forrige post, hvor jeg beskriver min og Lsounds fremgangsmåte (basert på hva Lsound skriver i linken jeg lenket til for et par poster siden).

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    2,793
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hellnoob
    Jeg har ikke rettet på noe i ditt innlegg, jeg bare påpekte at jeg (trodde jeg) fulgte samme fremgangsmåte som deg.

Når det gjelder min "uenighet" med Lsound, se forrige post, hvor jeg beskriver min og Lsounds fremgangsmåte (basert på hva Lsound skriver i linken jeg lenket til for et par poster siden).
    Hei Hellnoob!

Trodde ikke at du hadde rettet på noe heller :-D

Ja, jeg har prøvd begge metodene hehe. :-D

Må si LSound sin med mindre hell. Problemet med denne er at om plass 2 krever mer output for å matche referansevolumet (si 85dB) i lytteposisjon i forhold til plass 1, vil en merke lydtrykksforskjeller fra sub til sub, og det er hører man godt - spesielt når dem står symmetrisk i forhold til lytteposisjon og resten av oppsettet.

Jeg har ikke kunnet ta utgangspunkt i frontene mine slik du har siden de har en enorm peak fra 80-30hz, og kan overhodet ikke brukes som en referanse, da ville subene fått kjørt seg litt vel mye. Det jeg da heller gjorde var:

1. Å finne mest egnede plass(er) for subene mtp spl.
    2. Justere spl per sub likt (85dB) ved 50hz sinustone hver for seg.
    3. Justere fase for sub 1 i forhold til frontene.
    4. Justere fase for sub 2 i forhold til sub 1.
    5. Tweake fasen mellom sub og front vha delayinnstillinger på pros.
    6. Korrigere frekvensrespons vha PEQ på SMS-1, ble snorrett fra 80-20hz i 25hz modus, og dette ved kun å temme dem, ingen boosting.
    7. Kalibrere SPL per kanal på prosessor i henhold til referansetoner.

Mye likt din framgangsmåte, men ikke helt.

Subwooferne skal justeres alene, hver for seg, men frontene skal være koblet til forsterker men uten linjesignal (samme gjelder subwoofere som ikke kalibreres), dette fordi at de ikke skal absorbere energien fra subwooferen du kalibrerer. Ikke heng deg opp i referanse-dB, det viktigste er at man får optimal fase mellom komponentene. Det er det som er poenget til LSound, at man ikke nødvendigvis får 6dB økning med to subwoofere, spesielt ikke i vanskeligere rom. Men det jeg synes er litt rart er at man ikke kan ta hensyn til forskjellig output i forskjellige steder i rommet, da skulle jo man strengt tatt ikke kompensert for øvrige høyttalere heller, og da hadde blitt et salig rot. Jeg justerer meg ikke fram til 6dB økning med vilje, det er jo bare hyggelig om jeg treffer så blink. Men jeg setter også pris på at subene spiller med samme spl i forhold til lytteposisjon, ellers villl det jo fort blitt meget krasj i bassområdet og i den totale lytteopplevelsen - SPESIELT om man hadde latt subwooferne stå for all bassinformasjon under 80hz. Denne framgangsmåten finner jeg "litt" rar på enkelte punkter gitt hehe, selv om jeg også kan forstå hvorfor de sier som de sier. :-D

Kanskje Flegeborg kan gi oss en utdypende forklaring, evt den beste måten å kalibrere subwooferne på?

Jeg er meget åpen for å lære nye ting!

Active kefcam sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    302
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan får jeg frontene til å unngå å spille med , men samtidig ha spenning på de? Jeg bruker ikke effektforsterker til frontene?
    Kan jeg sette opp delefrekvensen på frontene til max mens jeg kalibrerer subbene?
    Dette var mye mer stress en jeg hadde trodd. I mitt hode tenkte jeg at to like subber plassert ved hver sin side av fronthøytalerne vil trykke bra og se bra ut, men den gang ei.

Moderator devilej sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Interessant tråd med mange gode tips :-D
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    2,793
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kefcam
    Hvordan får jeg frontene til å unngå å spille med , men samtidig ha spenning på de? Jeg bruker ikke effektforsterker til frontene?
    Kan jeg sette opp delefrekvensen på frontene til max mens jeg kalibrerer subbene?
    Dette var mye mer stress en jeg hadde trodd. I mitt hode tenkte jeg at to like subber plassert ved hver sin side av fronthøytalerne vil trykke bra og se bra ut, men den gang ei.
    Ah, ser du har receiver, da er det ikke mulig å "kutte ut" linjesignalet, men husk på å gjøre dette på sub nr 1/2 når du stiller volumet på subwooferne hver for seg.

Alternativet er som du sier at man evt setter delefrekvensen så høyt at frontene ikke "berører" området som subwooferne skal jobbe i.

Det virker først veldig komplisert, men er egentlig ganske logisk og greit!

Active kefcam sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    302
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har seinvakt idag slik at jeg har brukt litt tid på å kalibrere. Har gjort som foreslått av deg Labbetuss, først sjekket volumet til ht, så kalibrert opp mot en sub. Sjekket fasen dem imellom, kalibrert neste sub opp mot sub nr 1. sjekket fasen dem imellom. Når begge subbene og fronten spiller med har jeg 7 db ekstra ved 3 hz. Det nyttet ikke for meg å kalibrere ved 50 hz, rommet mitt har et peak der på rundt 10 db.

Det ble greit tilslutt, men har fortsatt en dipp på ti db ved ca 75 hz og en ny dipp ved ca 40 hz samt en kjempetopp ved 50 hz. Disse får jeg ikke vekk. Neste blir å sette subbene oppå hverandre i det hjørnet som har minst peak og topper. Valget står mellom mindre topp på 50 hz og dårligere dypbass eller topp ved 50 hz og full bass til 15 hz. Dippene er tilstede uansett hvor jeg plasserer de.

Active kefcam sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    302
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det høres ihvertfall ganske bra ut, og det er vel det viktigste. Toppen ved 50 hz er vel den verste.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva om jeg etter å ha fulgt hellnoobs guide IKKE klarer å få 6 db økning når fronter og sub spiller sammen på 50hz tonen? Uansett hvordan jeg vrir på fase knappen.....Får ca 4 DB på hver enkelt sub.

Er det da å begynne å flytte rundt på subben!?
    Primare SPA 23 - SA Explorer Master - XTZ 12.16

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •