Sub element til kasse på 24 liter?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 15 av 15
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Sub element til kasse på 24 liter?

Hei
    Eg har bygd meg ein sub kasse på 24 liter, (må ha den liten) til eit vifa 10" element.. men eg husker ikkje kor stor kassen måtte være til dette elementet så lyden blir nok ikkje optimal..

så lurer på om nåken vett om element som e beregna på rundt 24 liters kasse(10"), eg har 350w i 8 ohm til rådighet til å drive elementet

mvh
    Thomas

Newcomer
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    157
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Passer vel bedre i DIY kategorien.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av meanbean
    Passer vel bedre i DIY kategorien.
    hmm du har vel rett i det, litt ny her endo

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du sett innom www.dynabel.no
    De har Åeerless og Dynabel elementer som skal passe i små kasser om jeg ikke husker feil
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jakv
    Har du sett innom www.dynabel.no
    De har Åeerless og Dynabel elementer som skal passe i små kasser om jeg ikke husker feil
    joda eg har sjekka alle elementa der, men eg e ikkje så flink på slikt så eg ser bare på "vas" der det står no i liter.. er det dette som forteller ideelle størrelse på kasse?

eller koss regner eg ut slikt med kassestørrelse og ut etter kva opplysninger?

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ELTEK AS
    Se her og se på lukket kasse og bassreflekskasse der finner du noen med omtrent samme volum som du har. Kanskje Dynabel DY9410 eller Peerless resolution 10 hadde vært alternativer? Du har ikke sagt om det er en lukket kasse eller bassrefleks?
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ELTEK AS
    Se her og se på lukket kasse og bassreflekskasse der finner du noen med omtrent samme volum som du har. Kanskje Dynabel DY9410 eller Peerless resolution 10 hadde vært alternativer? Du har ikke sagt om det er en lukket kasse eller bassrefleks?
    oj takker for veldig bra tips, begynte å sikle når eg såg den Dynabel DY9410

det er forresten ein lukka kasse eg har bygget, blir vel strammere og mer presis bassgjengivelse då? eller har eg misforstått?

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Strammere, men du mister litt volum, og så går den ikke så dypt. I bil tror jeg kanskje jeg ville gått for lukket kasse.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Strammere, men du mister litt volum, og så går den ikke så dypt. I bil tror jeg kanskje jeg ville gått for lukket kasse.
    den ska brukes på eit lite student rom derfor liten lukket kasse, og med lukket kasse håpet eg kansje den kunne brukes til musikk

så lenge den klarer ner i 30 hz burde det jo funke, men delefilteret mitt er beregna for 8 ohm.. Dynabel 9410 har 2x spoler på 4 ohm? så eg kan seriekoble spolene inn på delefilteret?

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    DY 9410 tror jeg vil kreve mye effekt (og helst eq) hvis den brukes i liten lukket kasse. (Gjelder mange bil-subber ved innebruk)
    Peerless XLS269 skal vel kunne levere rimelig bra i små lukkede kasser ifølge DIY-folket, selv om S/T data hentyder noe annet.
    Peerless SLS263 i 24L lukket, helt fyllt med dempemateriale, tror jeg burde kunne bli en bra løsning, og langt billigere enn de to nevnt over.
    Men dette ifølge simuleringer jeg gjorde for en tid tilbake, jeg har ikke erfaring med noen av disse elementene selv.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av norcad
    DY 9410 tror jeg vil kreve mye effekt (og helst eq) hvis den brukes i liten lukket kasse. (Gjelder mange bil-subber ved innebruk)
    Peerless XLS269 skal vel kunne levere rimelig bra i små lukkede kasser ifølge DIY-folket, selv om S/T data hentyder noe annet.
    Peerless SLS263 i 24L lukket, helt fyllt med dempemateriale, tror jeg burde kunne bli en bra løsning, og langt billigere enn de to nevnt over.
    Men dette ifølge simuleringer jeg gjorde for en tid tilbake, jeg har ikke erfaring med noen av disse elementene selv.
    takker for råd vet du/dere kor man får tak i ein slik EQ? trur eg trenger det, etter oppkobling..

må kunne få opp lyden på suben i forhold til HT ene merka eg..

er desse EQene dyre?

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan se om du får tak i en brukt Behringer DSP 1100 eller DSP 1124, kjøpte to stykker for 1200,- for et par år siden (brukt)

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter hva jeg forstår har du allerede forsterker til å drive suben?
    Hvis ikke har jo en del av subforsterkerne innebygget Eq/Bassboost.
    Jeg selv har en Hypex DS4,0 som har justerbar eq 0-6dB @ 20-50Hz

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan se om du får tak i en brukt Behringer DSP 1100 eller DSP 1124, kjøpte to stykker for 1200,- for et par år siden (brukt)
    finnes det no lite og billig?:P bare for å guffe opp bassen?

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av norcad
    Etter hva jeg forstår har du allerede forsterker til å drive suben?
    Hvis ikke har jo en del av subforsterkerne innebygget Eq/Bassboost.
    Jeg selv har en Hypex DS4,0 som har justerbar eq 0-6dB @ 20-50Hz
    eg har ein nad c272 som eg har brokobla på suben, har sett på de sub forsterkerne på eltek.. men når eg har ein forsterker så tenkte eg å gjere det enklest mulig og billigst mulig få på ein billig måte opp lyden og trykket i suben i forhold til høyttalerne

forhåpentligvis fungerer mitt vifa element godt nok, men om ikkje kommer eg til å kjøpe eit peerless (Application note for Peerless XLS 10" subwoofer drive units) element som eg fekk tips om på hifisentralen

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •