Avstand på fronthøytallere

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 5 av 5
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    29
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Avstand på fronthøytallere

Hei, jeg skal kjøpe meg et nytt hjemmekino annlegg før jul, men vil ikke ha front høytallerne for langt ute i rommet. Hvor tett kan egentlig fronthøytallere stå og likavel få surround?

og bør front og bakhøytallere stå på lik linje for hverandre?
    Og hvor langt bak bør jeg egentlig ha bakhøytallerne? Jeg antar at jeg ikke får surround med sofaen helt inntill veggen..

Sitter ca. 2 meter i fra både TV og høytallere.

ble anbefalt B&W Mini Theatre og DALI Concept 6

Intermediate Snooky sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    558
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan ta en titt i denne tråden for noen tips om plassering: g-punkt

Avstand både mellom HT, til sidevegger, til bakvegg og til lytteposisjon avhenger helt av rommet, samt merke og modell HT. Totalt forskjellige egenskaper som betyr mye for plassering. Ser du har fått noen ideer om hva du ønsker å bruke, så da burde neste skritt være å få testet disse hjemme så du får hørt hvordan de fungerer i begrensningene ditt rom setter.

Det er ikke problematisk å få surround selv om lytteposisjon er nær bakvegg. Sidemonterte HT'er eller bakmonterte med stor spreding og rett vinkling vil gjøre jobben. Min erfaring er dog at direktestrålende HT'er bak med kort avstand kan bli litt for kontant.

Active
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    324
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bakhøyttalere skal jeg ikke uttale meg om, du må bare prøve deg frem til du finner noe du synes fungerer.

Fronthøyttalere derimot er noe annet. Hvor langt ut i rommet de skal stå er helt opp hva slags høyttaler det er. En stor front med bassporten på baksiden vil trenge mye mer luft rundt seg enn en mindre høyttaler med porten foran eller uten port i det hele tatt.

Ikon 6 er ingen svær høyttaler og kan nok plasseres temmelig nær bakvegg, men du burde prøve ut hjemme før du kjøper.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    29
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg prøvde å tegne hvordan jeg vil ha det så nøyaktig som mulig på dette bildet:
    dump.no - Simple Filesharing

Hemsen er støttet av den lille veggen, vil ikke ha høytallerne så langt ute i rommet. Eller er det noe jeg bare må ha for å få skikkelig lyd? Rett ved siden av TVn ser best ut.

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan plasere høyttalere som du vil. Verre er det ikke jo.
    Men, vil du ha god lyd er høyttalere nær bakveggen, og en sofa nær frontveggen mindre ideelt.
    Masse gode tips her : Cardas Audio

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •