Grill montert på høyttaler: Har det noen effekt?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 14 av 14
    Intermediate AnaXyd sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    748
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Grill montert på høyttaler: Har det noen effekt?

Hei!
    Lurer på om det har noen særlig effekt på lyden når man setter på grillen?
    Eller er dette mest estetisk?

Personlig, syntes jeg at disktanten ikke er så skarp når grillen er på.

Hva er deres erfaringer?

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    70
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AnaXyd
    Hei!
    Lurer på om det har noen særlig effekt på lyden når man setter på grillen?
    Eller er dette mest estetisk?

Personlig, syntes jeg at disktanten ikke er så skarp når grillen er på.

Hva er deres erfaringer?
    Har samme erfaringer som deg, filtgriller demper diskanten litt. Tror jeg hører forskjell i mellomtonen også men det er ikke like tydelig. I bassområdet hører jeg ingenting.

Dette varierer sikkert fra høyttaler til høyttaler og etter hva grillen er laget av!

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Grillen er jo slags filter.. Diskanten blir mindre skarp, men synes også at lyden får ett teppe over seg.. Liker lyden best uten grill..
    Kjeller :Talk Electronics Tornado 3; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede; Magnepan MG12; Audio-Gd nfb-2.32DAC; Squeezebox v3/Vortexbox; Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov;
    Stue : Audio Pro Addon T8/SB Duet;
    Kjøkken : SB Boom.

Følg oss på Facebook... HIFI Norge

Intermediate jozho sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,530
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Syns du er kjapp i konklusjonen der. Kan virke som om noen produsenter måler/designer høyttaleren utifra at grillen skal være på og noen at den skal være av (eller de er enten lyse eller "mørke" i klangen). Personlig så liker jeg den av, av estetiske grunner, da ser man jo godsakene pumpe. Men jeg må innrømma at høyttalere som er skarpe i lyden ofte låter bedre med grill på, enn grill av. En fin måte å tweake anlegget hjemme hvis det er hips om haps om grillen er på eller av.

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jozho
    Syns du er kjapp i konklusjonen der....

Men jeg må innrømma at høyttalere som er skarpe i lyden ofte låter bedre med grill på, enn grill av. En fin måte å tweake anlegget hjemme hvis det er hips om haps om grillen er på eller av.

Kjapp i konklusjonen.. det er jo det samme som du konkluderer med
    Kjeller :Talk Electronics Tornado 3; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede; Magnepan MG12; Audio-Gd nfb-2.32DAC; Squeezebox v3/Vortexbox; Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov;

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,530
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du sier du liker lyden best, jeg sier jeg liker looken best. Noen høyttalere ville jeg definitivt brukt grill på bare for å dempe diskanten, er kanskje litt følsom ovenfor markante diskanter...

,.- trykkleif -.,

Intermediate Muffinman sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    1,127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Merket dette første gang når jeg satte et par F6 som surroundhøytalere i kinoen. Diskanten ble skingrete og skarp uten grill, men bra med grillen montert.

Det er også litt forskjell på mine to XTZ99W12 med og uten grill, men bare på veldig høyt volum. Jeg kjører med ett av to bassrefleksrør åpne, og det virker som om grillen gjør at røret ikke får puste skikkelig. Bassen blir flatere, og det blir dårligere trøkk.

Jeg er uansett nødt til å kjøre med grillene montert over hele linja, for jeg frykter at synlige elementer kanskje blir litt for fristende for små barnefingre...

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Barnefingre ja.. Etter den første sønnen mente jeg at en kunne lærer små pjukker å ikke klå på høyttalerne, det gikk faktisk meget godt, han rørte dem ikke mer en den ene gangen.. Nå etter pjukk nr. to, og mange advarsler.. har jeg satt på grillen igjen :-|

Newcomer Orbitize sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    78
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har og merket forskjellen med og uten grill, men som det blir nevnt her, tror jeg det er noen høyttalere som er ment å kjøres med grill. Jeg var i prinsippet skeptisk til grill da jeg skaffet meg dali ikon 6, men med såpass fokus på diskanten merket jeg at det ble litt skjærende uten grillen. Estetisk synes jeg faktisk disse høyttalerene er en av de få som ser bedre ut med grillen på enn uten. Okeida, skal innrømme at madammen "**** ikke skal harry unkarskåk med høyttalerelementer i hytt og pine!!"....*pussy-whipped*ops:

Intermediate wotg sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,761
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Revel hevder at høyttallerene deres er konstruert for å brukes med grillene på. Jeg har tatt mine av, hører ikke forskjell.

Newcomer deepc0re sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er man usikker så tar man en blindtest.

Jeg tviler på at griller har noen stor innvirkning i de fleste tilfeller, det er vel heller gode gamle placebo.

Intermediate Elemental Studios sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    992
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Problemet med å ha grillen på er jo ofte at den endrer spredningsmønsteret til høyttaleren...

Intermediate roeng2 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    857
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter mine ører synnes jeg at musikk bilde blir litt bredere og dypere. Og at det kommer frem noe mer detaljer.
    Men i vilke grad dekslet påvirker lyden avhenger vel av vilke stoff de bruker i dekslet!

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,530
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Både stoffet og utforming av rammen vil jo påvirke lyden i større eller mindre grad. Denne her tror jeg ikke "vi" (jeg er kabel skeptiker) klarer å bortforklare med placebo, selv om placebo godt kan forsterke inntrykkene.

- Tror jeg må ta meg en liten test på alle høyttalerne jeg kan finne i helgen Har et par gamle tandberghøyttalere i kjelleren som har tre"sprosser" som grill, kan bli vanskelig å få testet de skikkelig.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •