Monitor Audio RS6 - innspilling

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 43
    Intermediate nf sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    542
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Monitor Audio RS6 - innspilling

Har kjøpt meg MA RS6 for et par ukers tid siden og synes det har gått litt trått i forhold til å få bass i de, men 200 timer er visst ingen fleip...

Den begynner å komme seg nå, men må si jeg var i tvil etter første 3 dager...
    ... diskanten begynner å bli litt "mildere" også.

Uansett - til almenn forlystelse - her følger en video-snutt jeg tok igår når den spilte litt fra Akon's Konvicted CD. Fant ut at dette var en god CD til å trimme bass-elementene litt ekstra med, samtidig som jeg stilte +10 db på bassen og koblet ut diskanten. Ikke verst fra en NAD L53 (2x50W) heller

YouTube - Monitor Audio RS6 speaker playing low freq

Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    542
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Lastet opp på YouTube

Endret første innlegg med link til filmen på youtube istedet så er det sannsynligvis enklere å få sett den...

Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    542
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå endelig begynner de å løsne skikkelig i bassen - morsomt.

Spiller til info vanlig radio, CD, TV på de noen timer hver dag på vanlig nivå, og ikke akkurat "ekstremsporten" fra bildeklippet, så da tar det tid...

Man bør altså regne minst en 3-4 uker innspilling på disse.

Diskanten begynner å bli bra, men har en ide om at det ligger et oppgraderingspotensiale her.

Utifra at GS serien visstnok bruker nøyaktig samme diskant-element men får bedre skussmål, mistenker jeg at en vanlig (kanskje litt aggressiv) polypropylen kondensator er brukt - der f.eks. Mundorf's sølv i olje kan være en god oppgradering.
    Ref: Humble Homemade Hifi

For å se om sss-lyder og den lille skarpheten i diskanten kan temmes med kabler er også et par TMC høyttaler kabler bestilt:
    The Music Cable
    Skal bli spennende å høre hvordan disse er i forhold til Kimber 4PR som brukes nå.

Bemerkes skal det at stua ikke er optimal mhp demping av diskant. En god del harde reflekterende flater i form av vinduer på alle vegger unntatt veggen høyttalerne er plassert langs. Tror nok diskanten hadde virket snillere i et bedre dempet rom, men det er slikt man må leve med i en stue som ikke er dedikert hifi/hjemmekino...

En stooor fordel med disse høyttalerne er ihvertfall at de går an å spille på lavt nivå (når resten sover) uten at musikaliteten og detaljene forsvinner.

Newcomer SveinMD sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    42
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Korleis vart lyden med TMC-kablane i forhold til Kimber 4PR? Greide du å få vekk s-lyden? Skikkelig spennende høgtalarar dette, kunne faktisk tenkt meg slike sjølv. Ser utruleg lekre ut, prisen er jo veldig fordelaktig i alle fall! Har lest testen til Stereophile, den var jo lovande. Har du noko tankar om rør på RS6?

Expert cybervision_ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av nf
    Har kjøpt meg MA RS6 for et par ukers tid siden og synes det har gått litt trått i forhold til å få bass i de, men 200 timer er visst ingen fleip...

Den begynner å komme seg nå, men må si jeg var i tvil etter første 3 dager...
    ... diskanten begynner å bli litt "mildere" også.

Uansett - til almenn forlystelse - her følger en video-snutt jeg tok igår når den spilte litt fra Akon's Konvicted CD. Fant ut at dette var en god CD til å trimme bass-elementene litt ekstra med, samtidig som jeg stilte +10 db på bassen og koblet ut diskanten. Ikke verst fra en NAD L53 (2x50W) heller

YouTube - Monitor Audio RS6 speaker playing low freq
    Høyt volum med stort utslag på elementer på knøttliten forsterker med manglende kontroll er vel god oppskrift til å knekke en høyttaler. Jeg har hatt RS6 tidligere og de spilte høyt lenge før man for alvor kunne se membranen bevege seg. Istedet for å spille dem inn/ihjel burde du kanskje heller få no elektronikk på dem som rettferdiggjør disse meget gode høyttalerne?

Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    542
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, "knøttliten forsterker" - tja, nå tror jeg faktisk de fleste undervurderer NAD L53 den dobler seg faktisk nesten fra de oppgitte 50Watt til 90+ watt ved 4 Ohm, så den har en god strømforsyning. Ingen overhengende fare for at den skal gjøre ugagn. Har kjørt den vel så hardt på et par DIY med Scanspeak 8545 elementer...

TMC kablene ble en nyanse bedre for RS6, men ikke så mye som håpet. Derimot etter mer spilletid (mye mer) så har diskanten roet seg ned fra å være hard til å være normal.

Ennå ikke helt komfortabel med hvordan jeg tror denne er "tunet" fra fabrikanten - dvs ca 1dB for høyt i diskanten og ca 3dB for lavt i bassen - vel å merke i forhold til min smak. Jeg griper meg stadig i å sammenligne med Polk LSi9, som tross at de er stativhøyttalere likevel kan banke RS6'ene med i mine ører bedre lyd - mer punch i bassen og luftigere i diskanten. Men LSi'ene koster da også mer - sikkert en eller annen konklusjon man kan trekke der...

Eller så kan det være romforholdene som gjør at oppfatningen endres. Har nettopp gjort det ekperimentet å bytte om høyttalere slik at det nå er
    Polk + TMC kabler + NADL53 i stue: spiller nydelig med god bass. Tror det er TMC kablene som tilfører en liten prikk over i-en der i form av overtoner og nyanser som merkes bedre på LSi enn på RS6. Eksempel:Toni Braxton's "In the late of night" nr 12 på "Secrets" albumet - 3min 20 sek ut i låta er det litt svakt klokkespill bak gresshoppelydene som jeg ikke har lagt spesielt merke til før - som kom fram mye bedre nå. Tilskriver dette kablene. Det er vel snakk om matching her som med alt annet og Polk + TMC passet altså bedre sammen enn RS6+TMC.

RS6 + Kimber kabler + Xindak A06 + Squeezebox/NAD DVD i loftsstue: Bass/kontroll/stramhet noen hakk opp. Selvfølgelig mye pga mer krefter i forsterkeren (2x80watt). Videre spesielt at det er endel mindre avstand mellom høyttalerne hjalp nok på bassen - det også et rom som ikke sluker bass i like stor grad som i stue. RS6 har sine sterke sider også med en veldig bra kjapphet/smånyanser i bassen, selv om den ikke har like stort trykk. God låt som viser disse egenskapene er Real McCoy "Another Night" albumet låt nr 10 "I want you".
    Ellers har jeg også testet Ming MC34 rørforsterkeren litt på den, og her ble de russiske WingedC rørene en mye bedre match enn på LSi. På LSi ble det ubehagelig mye bass med de rørene, mens RS6'en ble ganske passe.

Konklusjonen blir vel delvis at RS6 er en krevende sak på forsterkersiden og man bør klart velge forsterker som gir feit, stor, varm lyd. Delvis er konklusjonen også at LSi er en mer tilgivende høyttaler som høres forbasket bra ut på det meste og som samtidig gir full uttelling ved bedre forsterkeri eller kabler.

Klart er det også at romforhold og plassering spiller mye inn. I stue er jeg ganske låst pga en lang seksjon som a) ikke gir plass til store forsterkere og b) gjør at høytalerne må stå litt lenger fra hverandre enn ideelt...

Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    542
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

RS6 i mindre rom + rørforsterker = jackpot

Som jeg skrev har jeg flyttet RS6 fra stue med langt imellom høyttalerne (3m ifra hverandre og 3,5m til lytteposisjon) opp til loftsstue (ca 16 kvm) der de står bare litt ut på hver side av en 37" flatskjerm. (1,7m imellom og 3,5 m til lytteposisjon. )

Bare rommet hadde mye å si - og både bass og dynamikk ble mer påtagelige. Brukte da Xindak A06 som forsterker og denne ga skikkelig kontroll og snert - men fortsatt litt aggressivt i diskanten.

Flyttet dermed A06'en ned og koblet til som effekt-del for NAD L53. Dette ga bedre klarhet, kontroll og enda et hakk bedre bass på Polk'ene.

Tok så ut Nordic Ming DA MC34'n som har stått i kottet en periode pga at jeg fant ut at det var litt "risky" med barn på besøk som flipper bryteren fra pentode til triode drift under drift...

Bare en ting å si: Dette er helt klart en mye bedre match for RS6!

Bemerk at jeg har byttet standard EL34B utgangsrør fra de kinesiske til russiske Winged C rør som er kjent for å gi mer bass. På RS6 økte bassen et par hakk, mellomtonen bedret seg (nyanser, klangfarger) og borte var det aggressive i diskanten. Veldig, veldig ørevennlig. Helt klart at rørforsterker er tingen for RS6. Begynner etterhvert å lure på om transistor i høyere prisklasser har lignende egenskaper i diskanten som rørforsterkere. Isåfall forklarer det mye.

Veldig klart at god match med forsterker har utrolig mye å si for RS6'ene ihvertfall.

Vil jeg anbefale MC34 til RS6 som det siste ordet i forsterkeri ? Tja, egentlig ikke. I et lite rom som mitt går det helt fint, men merker at kontrollen fortsatt kan bli bedre (sammenligner med Xindak A06'en der) - og da er det watt som gjelder. M.a.o. sats på en forsterker med 100 watt eller mer - da tipper jeg det blir kontroll så det holder...

Dilemmaet blir nå hva som skal gjøres med LSi9'ene i eksil... på den annen side kan det jo være starten på et surround oppsett i stua... Har veldig sansen for bassen og lyden i LSi9. Så enten LSi9 rund baut pluss senter eller noe større i front og LSi9 som bakhøyttalere har jeg tro på...

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    186
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei!

Artig å lese dine erfaringer med MA RS. Selv har jeg MA GS20 (+ senter(surround). Er stort sett fornøyd med lyden, har ikke fått spilt inn skikkelig enda. Men jeg er enig i at diskantene kan være i friskeste laget på en del innspillinger.

Har du funnet delefilterskjema for dine høyttalere og har du evt vurdert noe modifiseringer for å dempe diskanten litt? Det er vel ikke umulig at det er mye å hemte på å skifte ut kondensatorer til en bedre type. Vanligvis er vel komponentkvaliteten ganske middelmådig selv i kostbare hifihøyttalere.

Har forøvrig rør i forforsterkeren og hjemmelagde signalkabler fra MIT, som visstnok skal klinge litt mørkt.

Ellers er jeg superfornøyd med lyden, det er bare disse ssss'ene som blir litt for hissige av og til...

Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    542
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har dessverre ikke funnet noe delefilterskjema (hadde vært interessant å sammenligne f.eks. RS med GS variant ettersom diskant-elementet visstnok skal være det samme...) - og har tidligere forsiktig skrudd ut bakpanelet for å ta en titt. Det sitter en rød polypropylen (ser det ut som) kondensator på 4.0 uF

Dette er en litt uvanlig verdi - og ja hvis det er polypropylen, så tipper jeg nok at sølv-i-olje kunne bedret diskanten, men pga denne litt ustandard verdien må jeg isåfall kjøpe 2-3 som summeres og da blir det straks en ganske stor kostnad... pluss at jeg da ville ha modifisert høyttaleren, noe som muligens kan falle ufordelaktig ut ved evt senere salg... så jeg har latt den være som den er.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    186
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitter hele delefilteret like innafor bakplata? I såfall er det jo fristende å ta en titt ja. Hvis det bare er litt Mundorf som skal til for å temme toppen litt kan det være et forsøk verdt selv om det koster noen kroner.

Men skal uansett spille inn hele oppsettet først.

Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    542
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er et bilde av filteret - det er montert selve bakstykket.

Men lenger ut enn jeg har vippet det her gikk det ikke pga at kablene til elementene ikke var lenger / evt var festet i strips el lign innvendig. Tok egentlig bare en forsiktig titt, så gikk dermed ikke noe videre. Den røde kondensatoren har en Monitor Audio "m" på toppen og verdien 4.0 J (= uF antar jeg). Det er ikke veldig romslig på filter-kortet og sølv-i-olje er større fysisk... og hvis man må plusse sammen flere kan det bli trangt... Sikkert løsbart - men ikke like elegant som utgangspunktet rent visuelt.

Hvis kondensatoren f.eks. er en variant av Super PP Cap som den beskrives her så er det nok noe å vinne på mod:
    Humble Homemade Hifi
    First of all they need a much longer burn-in time than most capacitors, in the beginning they are rather aggressive. After burn-in I still find the top-end over-etched ...
    ...beskrivelsen kan jo passe om ikke annet

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    186
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for linken!

Skal ta en titt inni ved leilighet. Synes å ha lest et eller annet sted at det er er viss oppgradering av filteret fra RS til GS-serien, men jeg har ikke funnet igjen dette nå.

Har lest meg gjennom en del tråder på utenlandske fora ang den litt friske toppen på MA, men har ikke funnet at delfiltrene har vært synderen, Later til at det er et trekk ved MA som produsent, de vil ha en slik frekvenskurve på sine høyttalere. Det gjør lett en del mindre gode innspillinger uspiselige i toppen.

Det er dog flere som har mildnet symptomene ved å dempe refleksjoner fra golv og vegger m.m. Og selvfølgelig en omsorgsfull matching med øvrig utstyr.

Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    RS er ikke skarpe i toppen etter innspilling og ihvertfall ikke slanke i bassen. Du har for lite power på dem. De har en utsøkt mellomtone og steindyp bass etter mine erfaringer. Diskanten er der, men stikker seg ikke unødig frem og fyller fint inn.

Spill dem inn og få tak i no godt forsterkeri på dem. Creek Audio kan jeg etter egne erfaringer anbefale - en 5350SE vil nok sitte som ei kule.

Hva slags kilde har du på dem?

Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    542
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av cybervision_
    RS er ikke skarpe i toppen etter innspilling og ihvertfall ikke slanke i bassen. Du har for lite power på dem. De har en utsøkt mellomtone og steindyp bass etter mine erfaringer. Diskanten er der, men stikker seg ikke unødig frem og fyller fint inn.

Spill dem inn og få tak i no godt forsterkeri på dem. Creek Audio kan jeg etter egne erfaringer anbefale - en 5350SE vil nok sitte som ei kule.

Skal ikke kategorisk si meg helt uenig - kan fortsatt være at de har et stykke igjen på innspilling. Men A-B testing mot LSi9 så har LSi'en en luftigere og snillere diskant. Visp på cymbal høres mer riktig ut.

Utover det har nok rommet mye å si. Veldig mye å si. Har generelt mye parkett og harde vegger og da skal det nok ikke mye til før diskanten får for mye fokus. Samtidig gir stua langt fra optimal plassering av høyttalere og hele rommet fungerer vel egentlig som en gedigen bass-felle har jeg kommet fram til

I loftsstua har jeg mye bedre plassering, mer teppe, litt skråtak over høyttalere og sitteposisjon - som jeg synes virker ganske gunstig.

Apropos krefter: Akkurat nå kjører jeg på Nordic Ming Da MC34 (MKI versjon) som gir 2x35 Watt. Bassen er på plass med denne, og diskanten betydelig bedre. Umiddelbart kan det virke som om diskanten er mer tilbaketrukket, men man hører det som er der - det virker bare mer stillhet når det skal være stille... Kjører jeg i Triode modus (2x20 w) er det mer påtagelig at kreftene ikke strekker til vs RS6, men på lavt volum fortsatt brukbart. Kreftene holder til å kjenne vibrasjoner gjennom gulvet til foten, så er som sagt fornøyd med bassen nå med ny plassering i loftsstue og med rørforsterker.

Kilder er hhv NAD DVD spiller (T514) eller Squeezebox 3 (FLAC eller 320kbps mp3 kodet fra egne CD'er med EAC). Blir nok en Squeezebox Duet om ikke lenge. Har også hatt på hjemlån NAD T585 - men syntes ikke den forsvarte prisdifferansen til T514...

Intermediate Vetteman sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    3,922
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av cybervision_

Forsåvidt enig.

Nå har ikke jeg kjennskap til RS, men vil si jeg har meget god kjennskap til GS.

For det første så kan nok diskanten virke litt pågående på enkelte innspillinger, i mine ører er overhodet ikke dette noe problem.

For det første så endrer man LETT dette med valg av riktig kilde og riktig forsterkeri. Dette bør være forsterkeri som har en varm lydsignatur og helst kilde med rør. Da får du et fantastisk resultat IMHO.

Når jeg sier at det ikke er noe problem at diskanten kan virke litt pågående så er det 2 årsaker til det.

1. Man endrer dette lett til musikk med valg av kilde og forsterkeri

2. Til film er dette et kjempepluss, små detaljer kommer mye bedre frem,
    f.eks knusing av glass, splintring av tre etc.

Vi er selvfølgelig alle forskjellige og har ikke like preferanser, så dette var da bare mine synspunkter:-D

Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    542
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Odd J
    Har lest meg gjennom en del tråder på utenlandske fora ang den litt friske toppen på MA, men har ikke funnet at delfiltrene har vært synderen, Later til at det er et trekk ved MA som produsent, de vil ha en slik frekvenskurve på sine høyttalere.
    Tviler ikke på det, men med et par selvbygde på samvittigheten så vet jeg at i filteret kan du bestemme nettopp hvordan høyttaleren skal avstemmes.

Det kan være snakk om små variasjoner i komponentverdier som ikke gjør store forskjeller i frekvenskurven heller +/- 1 dB her og der, men som allikevel oppfattes som ganske forskjellige i karakter. Det hele er en avansert balanse-akt, med nesten uendelige variasjonsmuligheter.

Men på ovennevnte selvbygg har jeg funnet ut at jeg må få inn et bass-element til, så det er indirekte grunnen til at jeg kjøpte RS6 - for å ha noe mens disse blir ombygget (et lengre prosjekt utifra lite fritid p.t.), pluss at når man har tunet veldig lenge på en DIY konstruksjon, så blir man nysgjerrig på hvordan det låter i forhold til en eller annen referanse som de fleste er enige om låter veldig bra.

Så da falt valget på RS6.

Akkurat nå er jeg ikke misfornøyd i det hele tatt. Lyden sitter som et kanonskudd! Sikkert enda bedre om det hadde vært en 100 watts rørforsterker eller noe i den duren - men da har jeg litt til gode der og det holder akkurat i forhold til romstørrelse nå.

Rør er ikke for alle - man må like å bytte litt og eksperimentere litt. Selv synes jeg det er sabla gøy å få "ny" forsterker bare ved å bytte noen rør.

WingedC rørene hadde jeg egentlig avskrevet helt i forhold til hvordan de låt på LSi9 (for mye bass, litt ullent) - men på RS6 ble det full klaff isteden og spiller både med tyngde og klarhet.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    186
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    1 dB ned på diskanten kunne jeg tenkt meg, særlig på musikk. Litt paradoksalt, på filmmusikk over DVD virker diskanten noe redusert og dermed litt riktigere..

Jeg har rør i forforsterkeren (Copland 306). Dette er standardrør fra leverandøren. Jeg vet ikke type eller benevning på disse, men det er jo muligheter for litt tweaking her.

Har forøvrig koblet på en liten sub (MJ acoustics Pro50 mk2) nå og det gir fyldigere lydbilde, det kler Gs20-ene bra synes jeg. Men fremdeles kan s'ene dra litt mye oppmerksomhet. Men mye tilspilling gjenstår!

Er forøvrig litt overraska over senteren, som høres betydelig tynnere ut enn GS20ene. Den er jo lukket, ikke bassrefleks, det kan kanskje forklare det? Super på stemmer, men jeg ser for meg drahjelp av en sub som får gå relativt høyt.

Fikk forøvrig innspill fra en veteran på Monitor Audio: De er visstnok tiltenkt å stå parallelt i lengderetning, dvs uten å vinkles inn mot lytteposisjon i det hele tatt. Da vil diskanten peke til side for lytteren og en unngår å få den rett i fleisen. Skal gi en riktigere frekvensgang. Dette skal jeg prøve ut når lytterommet er ferdig. Blir det 'hull' imidten? Vi får se (høre)....:smile:

Generelt ser det ut til at MA i kanskje større grad enn mange andre høyttalermerker er avhengig av omsorgsfull matching av utstyr og justering av romakustikk. Til gjengjeld kan de virkelig gi lytteren mer enn de fleste hvis en får alt til å klaffe!!

Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    542
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Til nå har jeg kjørt med kombinasjon av Electro Harmonix og JJ rør som inngangsrør i MC34 forsterkeren.

Jeg vet jo egentlig fra tidligere at Electro Harmonix (ECC82/12AU7) rørene gir litt ekstra spesielt i toppen. Utifra at RS6 allerede har noe ekstra i toppen byttet jeg ut disse med JJ ECC82 rør. Fra tidligere testing vet jeg at JJ virker spesielt støyfrie og gir silkefin diskant - veldig "smooth" for å bruke litt nynorsk - men at EH med litt ekstra i toppen var en bedre match på Polk.

Det er kanskje litt smak og behag - men jeg synes det ble en enda bedre match. Der EH + RS6 tilsammen ble ganske friske ga JJ litt større ro øverst. Andre inntrykk: mye større bredde i lydbildet og endel mer naturlig. Spesielt vokaler fikk mer nærhet og litt mer kropp. Piano og akustisk syntes jeg også ble hakket bedre og mer naturtro.

Bass er ikke et tema lenger.

Vinnerkombinasjonen for RS6 så langt er dermed JJ ECC82 og ECC83S inngangsrør og Winged-C EL34 utgangsrør.

Billigere og morsommere måte å bytte til "ny" forsterker vet jeg ikke. Dette er stor morro for småpenger

Nå skal jeg la disse sitte i en stund før jeg forsøker evt andre inngangsrør - men vent er det kanskje oppgraderingstrangen som er på vei tilbake? ... før jeg vet ordet av det har jeg vel gått hen og kjøpt noen NOS rør av alle ting... nei, får holde an litt her. Utrolig mange varianter av gode nye rør på markedet også...

Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    542
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Merkelig hvordan ting kan snu.

Har forsåvidt lagt RS6'ene ut for salg utifra tanken om å prøve noe nytt.

Greit nok hvis noen vil ha dem til prisen jeg har satt - ettersom inntektene fra salget da vil gå til nye ett hakk opp i prisklassen. Og det er jo slik at med dette som hobby så må man regne med litt svinn, akkurat som en jeger investerer endel tusenlapper på elgjakta. Pengene forsvinner men opplevelsene sitter igjen

MEN, helt på tampen ble det til at jeg blåste støvet av en NAD T743 receiver som har stått lagret og ubrukt en periode. På Polk opplevde jeg ikke T743 som spesielt god - og mulig dette er pga at bassrik høyttaler pluss bassrik receiver nok blir for mye av det gode. Men det ble allikevel til at jeg ga den et forsøk på RS6'ene.

Resultatet ble kort sagt utrolig bra! Det er tydelig at T743 har akkurat nok strømreserver til at det tipper over i positiv retning for RS6. Det hadde jeg jaggu ikke trodd om en entry-level NAD receiver

Lyden: Godt med romfølelse, veldig bra mellomtone, musikalsk, mer kjøtt på beinet nedover i registrene og bassen har virkelig kommet. Ikke ullen i det hele tatt, men stram og slår bra. Diskanten - tja fortsatt litt for mye etter min smak, sikkert romavhengig pga parkett og harde vegger - men minus 2dB så var den i boks også. Bass ingen behov for justering.

Tydelig at Cybervision m.fl. hadde helt rett. RS6'ene kan levere når matchingen er riktig - men at de skulle være så avhengige av hva man spente for dem, det overgikk faktisk hva jeg mente å vite at disse kunne levere.

Dette ga egentlig mersmak, så om de ikke blir solgt - så er det ikke umulig at jeg kikker mer på forsterkersiden.

Overraskende vending, men veldig morsomt at en gammel NAD receiver faktisk "banket" en rørforsterker (knock-out på ren kraft i bass og mellomtone). Kan nok godt være at en rørforsterker med litt mer krefter kan snu på dette igjen - men det er ihvertfall blitt klinkende klart at RS6'ene krever over en viss terskel ift strømreserver på forsterkeren. Sånn sett nesten en motsetning til LSi9 som er tilgivende og høres bra ut på nesten alt (men LSi9 belønner også bedre forsterkeri veldig bra).

Som det er nå er det faktisk ikke langt unna hva jeg ønsker: med god bass og musikalsk nok til at man slapper av med musikken uten å irritere seg over mangler.

Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Godt å høre. Som sagt så er RS6 veldig fine, men avhengige av hva du spenner foran dem, også kilde og hva du spiller vil ha mye å si. Dersom du vil eksperimentere mer så har jeg gode erfaringer med Onkyo på mine GS. (Receiver)

Nå vet jeg ikke hvordan rommet ditt er, men dersom du har mye harde flater på gulv, tak og vegger og sitter dumt til kan det være mye refleksjoner som pisker i ørene dine.

Var jeg deg tror jeg at jeg hadde droppet å selge dem, du må etter min mening blekke ut ganske mye for å finne noe som er lettere å komme i havn med, kjøper du dyrere saker så krever de mer av kilde og forsterker og blir mer avslørende på dårlige innspillinger, noe som kan være det du hører nå. F.eks. er mange metal-innspillinger nokså dårlige og kan gi inntrykket av at høyttalerne er dårlige, men ofte er det høyttalerne som viser mer av hvordan sakene ER.

Du har vel lest det selv, men Stereophile skrev om boksene dine:
    "In my more than 20 years of reviewing, I have not reviewed an audio component that produced greater sound quality per dollar than Monitor Audio's Silver RS6."

Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •