Monitor Audio RS6 - innspilling - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 3 FørsteFørste 1 2 3
Viser resultater 41 til 43 av 43
    Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    186
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Siden ingen innspillinger er like kunne det vært nyttig med en liten vippebryter på høyttaleren der en kunne velge f.eks mellom nøytral eller -1dB (eller et potmeter for trinnløs justering). Da kan lyden skreddersys etter innspillingen og en slipper å måtte leve med en høyttaler som ikke passer til en del av platesamlinga.

Surroundhøyttalerne GSFX har dette (tretrinns -1, 0 og +1) så MA kan hvis de vil....

Dette ville ikke være kvalitetsmessig nedgraderende for lyden hvis det blir gjort med gode komponenter. Tvertimot, det ville være å erkjenne at innspillinger og lytterom kan variere og at det kan være nødvendig å gå inn å korrigere diskanten en smule.

Jeg har ikke tonekontroller på forforsterkeren heller, så det ville ha vært supert med justering av diskant på denne måten.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    186
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av nf
    Etter lengre tids lytting på VCap - uten helt å vite om de er innspilte nok - har jeg kommet fram til at - javel mer delikat, men også noe mer "tamt".

Så følgende er forsøkt:

Bare for moro skyld skiftet jeg til noen helt standard Solen 3.9uF
    - mindre "SSS", noe forventet i og med at delefrekvensen for diskanten flyttes litt oppover, dermed blir dB kurven litt lavere i akkurat i overgangen. Det er snakk om små nyanser her - men interessant resultat.
    - ellers grei lyd, ikke skarp, men noe av detaljeringen forsvant også
    - en bedre kvalitet 3.9 uF kan muligens få til rett synergi her

Deretter tilbake til originale 4.0 uF og tilsynes endel mer energi og detaljer igjen i diskantområdet.
    - litt mer "bitt" i diskanten rett og slett, og selv om den er noe mer pågående har jeg kommet fram til at den sannsynligvis passer godt til helheten.

Med VCap OIMP får man rett og slett en annen høyttaler på godt og vondt, men kom som sagt fram til at den originale friskheten var bedre enn at det ble for "sivilisert".

Dermed er jeg på en måte "back to square one" - men en erfaring rikere. Jeg har en ide om å forsøke VCap'ene i en DIY konstruksjon jeg muligens blåser støvet av - tror sånn sett at det er mulig å få mer ut av disse, men at man da må designe utifra VCap'ens karakteristikk. I RS6 filteret med kun VCap som "fremmed fugl" ble det ikke den store synergien jeg håpet på...

I mellomtiden har jeg lest mer apropos forsterkere. What Hi-Fi April 08 nummeret har en interessant sammenstilling på side 158/159. Her sier de noe om hvordan man kan matche en "lean mean" høyttaler med "warm friendly" forsterker f.eks. og få en nøytral super-kombinasjon. Så f.eks. RS6 som er ganske detaljerte burdte passe godt sammen med Musical Fidelity XT-100 som beskrives som "Warm, smooth, relaxing and enveloping: like being wrapped in a nice fluffy duvet". Men det hele er snakk om balanse - dvs hvis kilden er like "sukkersøt" kan det bli for mye av det gode - alt avhengig av smak & behag selvfølgelig...

Uansett veldig interessant og en hyggelig trend at det skrives mer om hva som matcher og ikke matcher og litt om lydsignatur i forhold til hvilken lyd man er ute etter - det er vel så viktig som hvor mange stjerner et produkt får.
    Hvordan gikk det egentlig, slo du deg til ro med det opprinnelige delefilteret eller prøvde du ut flere ting?

Intermediate nf sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    542
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Slo meg til ro med det opprinnelige delefilteret.

Kondisene blir nok brukt i noe hjemmesnekret etter hvert - tror det kan bli meget bra i kombinasjon med silke eller ringradiator diskant (har et prosjekt som er lagt på is p.t. - for lite tid til hobbyer i det siste).

MEN, på lørdagen gikk jeg til innkjøp av nytt forsterkeri - eller receiver for å være mer nøyaktig. NAD T743 skulle m.a.o. byttes ut med noe forhåpentligvis bedre - og ihvertfall noe med bedre design!

Problemet for meg er en seksjon med begrenset hylle-dybde som det ikke er aktuelt å bytte ut. Videre hadde jeg bestemt meg for at det helst burdte være romkorreksjon - da jeg tror denne teknologien nå er såpass moden at det bør være noe å hente her.

Stod allikevel litt og vaklet mellom Denon 1909 og NAD Viso Two. Sistnevnte har jo ikke romkorreksjon - men har på den annen side gode kritikker. Snakket litt med selgeren og neida, ikkeno problem hvis jeg ville bytte fra Denon'en til Viso hvis Denon'en ikke hold mål...

Vel hjemme tok jeg kjapp justering -2db diskant og +2db bass - samme som på NAD'en. Hadde ikke tid til å gjøre rom-oppsettet, men konstaterte fort at det virket å være greit med kraftreserver til å drive RS6'ene med god kontroll i bassen. Lyden til Denon synes jeg var hakket klarere og ga mer romfølelse enn i T743 samtidig som at bassen var der. Hovedbekymringen var egentlig at det ikke skulle være nok kraft i bassen - for da forrykkes balansen slik at det hele låter for lyst. Men med 90 watt per kanal, burdte det jo også holde.

Idag tok jeg meg tid til å gjøre en Audyssey kaliberering med medfølgende målemikrofon. Kjørte måling i 5 forskjellige lytte-posisjoner og deretter "Calculate". Bemerk at jeg p.t. kun har koblet på RS6'ene som fronthøyttalere - så trodde ikke det skulle være veldig stor forskjell.

Resultat = :-D :-D :-D :-D :-D

Dette må jeg si var stjerneklaff! Diskanten overhodet ikke slitsom lenger noe som er litt rart i og med at den oppfattes bedre enn tidligere - den er bare mer naturlig... lyden ellers naturlig/ekte og med skikkelig drag i "kjeller'n"... lydbildet generelt er bare deilig, avslappende, ikke noe som irriterer. At det faktisk var veldig hørbart å lytte på f.eks. C.C. Catch som jeg har vært lei i massevis av år sier sitt...

Samtidig får jeg nå rutet eksisterende DVD-spiller med komponent inn på receiver'n oppskalert ut via HDMI til TV'n pluss de andre tekniske godbidtene som er i en siste generasjon receiver. At jeg sparer 1400 kr i forhold til Viso Two er heller ikke dumt. Denon AVR 1909 er rett og slett et budsjett-kupp over forventning i mine ører.

Side 3 av 3 FørsteFørste 1 2 3

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •