Monitor Audio RS6 - innspilling - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 43
    Newcomer HilRam sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Sted
    OSLO
    Poster
    265
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av cybervision_
    RS er ikke skarpe i toppen etter innspilling og ihvertfall ikke slanke i bassen. Du har for lite power på dem. De har en utsøkt mellomtone og steindyp bass etter mine erfaringer. Diskanten er der, men stikker seg ikke unødig frem og fyller fint inn.

Spill dem inn og få tak i no godt forsterkeri på dem. Creek Audio kan jeg etter egne erfaringer anbefale - en 5350SE vil nok sitte som ei kule.

Hva slags kilde har du på dem?
    Artig å lese innlegget ditt. Jeg har nettopp en Creek 5350 SE, men trenger nye høyttalere. Jeg vurderer Monitor Audio RS6, evt. ProAc Studio 140 eller - dersom jeg skal slå litt på stortromma - Revel Performa F32...

Normalt er Revel-høyttalerne flere ganger dyrere enn de andre som er nevnt her, men nå ser jeg at man kan få tak i de på ebay for rundt 15000 kr...

Hva tror dere erfarne gutta her inne? Morsomt dersom noen har prøvd noen av disse høyttalerne sammen med den forsterken jeg har!

Intermediate nf sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    542
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Utenfor min erfaring. Pleier å sjekke Audioreview.com når jeg ser etter nytt:
    Revel Performa F32 Reviews

Ellers pleier tyske tester å være grundige
    http://www.monomedia.de/download/RevelF32.pdf

Blir jo frakt og moms i tillegg, men kanskje likevel billig for denne?

Ellers er jo eBay alltid en viss gambling i forhold til om selger er til å stole på... undersøk mest mulig om selger og vektlegg evt negative tilbakemeldinger forholdsvis mer. De fleste svarer positivt på eBay for å ikke lage "støy" og fordi selger også gir karakter til deg - noe framtidige kjøpere vil lese hvis du senere skal selge noe på eBay.

Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    542
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av cybervision_
    ... Var jeg deg tror jeg at jeg hadde droppet å selge dem, du må etter min mening blekke ut ganske mye for å finne noe som er lettere å komme i havn med, kjøper du dyrere saker så krever de mer av kilde og forsterker og blir mer avslørende på dårlige innspillinger, noe som kan være det du hører nå. F.eks. er mange metal-innspillinger nokså dårlige og kan gi inntrykket av at høyttalerne er dårlige, men ofte er det høyttalerne som viser mer av hvordan sakene ER.

Du har vel lest det selv, men Stereophile skrev om boksene dine:
    "In my more than 20 years of reviewing, I have not reviewed an audio component that produced greater sound quality per dollar than Monitor Audio's Silver RS6."
    Jepp, kom fram til dette idag også, så markerte de som solgt (til meg selv).

Skikkelig bånndrag i de nå, eneste faren er at jeg setter lyden opp til helseskadelige nivåer pga at det er såpass morro... Nesten merkelig at jeg ikke har testet dette før men så på L53 og T743 som ganske likeverdige i effekt. Men ser nå at T743 har 2x70 watt i stereo (105/145 watt dynamisk i 8/4 ohm) kontra 50 watt for L53 - så det var ikke mer som skulle til...

Har jo forsåvidt tested Xindak A06 på de også som egentlig har mer enn nok krefter - men denne kombinasjonen ble for lys i toppen. Passer derimot som et skudd på Polk'ene som de drifter p.t. Uansett viser det at lydsignatur også må stemme - ikke bare watt-effekten.

Blir ihvertfall til at jeg beholder de en stund til og heller kikker litt på forsterker/receiver-fronten - det er uansett noe som vil kreves når jeg engang går på enda mer krevende høyttalere.

Er vel ikke umulig at det passer potensielle kjøpere bedre at prisen blir lavere når de engang kommer for salg som mer brukt heller...

Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    542
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flyttet RS6'ene ned i stua igjen idag med NAD T743 spent for.

Dette må være omtrent noe av det rimeligste man kan sette på RS6'ene og allikevel få veldig god uttelling på bass og balanse oppover.

Fra å være en uvasket moped har RS6'ene blitt transformerte til å være en fullvoksen Harley med speilblank krom - for å dra en sammenligning
    Nå skjønner jeg litt mer av "hypen" rundt RS6. På rett forsterker vokser disse 3 størrelser minst.

Stereo-bildet sitter som spikret og det er stort! Ikke mye "ull" heller - alt er klart og fint. Og det spiller musikk veldig bra.

Dette er så lite å lure på at det bør være nr1 å prøve dersom man har lite budsjett. Etterfølgeren T744 koster jo mindre enn mange bruker på kabler...

På den annen side er det også blitt mer interessant å se nærmere på hva enda kraftigere effekt kan gjøre med RS6'ene - jeg tror dette generelt bare vil gjøre lyden bedre. Vanskeligheten blir å finne effekt som matcher RS6 virkelig bra og som er iht min smak. I tillegg til NAD tror jeg Onkyo, HK, Marantz og evt flere kan være en god match. Finner ihvertfall at mange beskriver disse til å ha en litt "varmere" lydsignatur enn snittet.

Intermediate RockyIII sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg gikk for xtz nå i første omgang, men kjøper MA til foran senere..
    Kommer da til å bruke Vincent Sp-331 som effekt,siden jeg selv er fan av det varmere.. kanskje det kunne vært noe ?
    Kan komme med noen erfaringer rundt det senere ihvertfall, xtz er jo ganske like MA vel.

Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    542
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sikkert ikke dumt valg. Hvor like eller ulike de er vet jeg ikke men XTZ er et spennende merke... og bånddiskant er jo noe selv MA kommer med nå i sin dyreste Platinum modell...

Vincent - kanskje det kunne være noe å sjekke ut... en jeg kjenner med Sonus stativere er også begeistret for Vincent...

Ser ellers i engelske forum så nevnes Primare, Rega, Marantz, Musical Fidelity og muligens Arcam som passende matching til RS6'ene. Rørforsterker er nok også en god match - men med mer kraft enn den EL34-baserte jeg har nå - dvs KT88 basert sannsynligvis.
    Alternativt selvfølgelig også de kraftigere receiverne til NAD vil jeg tro bare gjør ting enda bedre enn T743.

Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    542
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Tweak på gang...

Fikk fornyet interesse for mulig bytte av kondensator idag etter å ha lest om VCap OIMP kondensator som faktisk finnes med 4uF verdi

V-Cap Oil Capacitors

Synes det er såpass interessant å teste dette at jeg slo til og bestilte et par stk.

Modifisering av filteret vil jo forsåvidt bryte garantien, men har nå erfaring med loddebolt i profesjonell sammenheng, så ser ikke mørkt på dette. Ser heller ingen fare for at RS6'ene får bruk for garanti da det er et gjennomført kvalitetsprodukt. De to mest åpenbare farene for en høyttaler er uansett transportskader/ytre påvirkning eller barnefingre som trykker inn den blanke diskanten. Ingen av delene går på garanti...

Det interessante med å bytte ut en komponent i selve filteret er at dette kan gi en mer merkbar effekt enn allverdens "tuning" med kabler osv.

Som alltid med oppgraderinger av komponenter i et ferdig design, er det en potensiell risiko for at det kan bli dårligere hvis de komponentene som sitter der har en uvanlig god synergi til tross for at de er billigere. Men "den som intet våger, intet vinner"... Magefølelsen min sier meg at dette kan bli veldig interessant...

Fortsettelse følger etterhvert.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    186
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Interessant!

Noen spesiell grunn til at du valgte denne typen framfor andre? Ser at de koster en del. Ta gjerne bilder av filteret ferdig modifisert.

Skal bli spennende å se hva du synes om lyden etterpå Det er jo ikke verre enn at du bytter tilbake til originalen om det viser seg å ikke gi noe ekstra. En annen mulighet er jo å gå inn å forandre på selve verdiene på enkelte komponenter i filteret, men da skal man selvfølgelig ha en viss peiling.

Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    542
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flere grunner til at jeg valgte akkurat V-Cap
    * riktig verdi (ikke så mange med 4uF som standardverdi)
    * ser spennende ut konstruksjonsmessig
    * laget av en audiofil for audiofile - det pleier å være bra
    * gode tilbakemeldinger på sidene (man skal jo aldri legge altfor mye vekt på slik reklame, men det så ut som om disse utifra tilbakemeldingene kan passe til RS6...)

Fikk forresten en "Takk for at du bestilte..." type mail hvor han påpekte at han hadde minimalt markedsbudsjett og baserte seg på "jungeltelegrafen". Han var også interessert i hvordan de ble brukt og resultatet.

M.a.o. den lille butikke med personlig service istedenfor varehuset. Hyggelig uansett å vite at ens lille kjøp blir satt pris på.

Kost er forsåvidt endel, men skal man først gjøre en endring så er det jo verdt å satse litt og kondensator i diskanten er den komponenten i et filter som sannsynligvis har mest å si. Uansett blir det spennende.

Newcomer preje sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    249
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette blir spennende å følge med på. Jeg har samme høyttalere, parret med Xindak 6950 og Xindak Muse Deluxe 1.0. Veldig fornøyd!

Lykke til med prosjektet, nf

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    186
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Prøv å lytt litt etter at du har lodda inn i en høyttaler først. Da kan du sammenligne direkte mellom kanalene og skulle relativt greit kunne ta ut små nyanseforskjeller. Et lite forbehold om evt tilspilling av kondensatoren noen timer, men der har vel leverandøren noen meninger antar jeg.

Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    542
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Pakke fra Amerika...

Idag kom en liten pakke fra Amerika

Etter utpakking:

Ujevn kamp ?

Den observante leser vil allerede her forstå at det har skjedd inngrep i RS6 filteret...
    La oss si det slik at det var bra de nye kondensatorene ikke var enda større fysisk, da hadde det straks blitt mer kinkig med plassering...

Produsenten sier 100 timer innspilling.

Fortsettelse følger...

Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    542
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Testing av VCap...

Bildet viser VCap kondensatoren montert i filteret til RS6. Jeg måtte legge den på tvers pga størrelsen, men det gikk greit ettersom benene er ekstra lange.

Jeg la også på litt grønn elektrisk tape her og der for å isolere mot evt kortslutninger ettersom innpakningen tross alt er av metall.

Umiddelbart lytteintrykk: Mer "delikat" topp samtidig som den virket mer øre-vennlig.

Nærmere lytting idag: Inntrykket av å være litt mer øre-vennlig i form av endel mer luftig presentasjon henger fortsatt igjen.

Men på Toni Braxton's album Secrets låt nr12 "In the Late of Night" la jeg merke til at sirissene i begynnelsen av låta og spesielt i et lite parti fra 3:19 som har kun lyden av sirisser og noen svake kirkeklokker - var svakere enn tidligere.

Litt Googling forteller meg at sirisser spiller på frekvenser opp til 12 000 Hz, så det er noe til ettertanke...

Kort og godt må dette bedre seg hvis disse kondensatorene skal bli værende.

Foreløpig tar jeg dette med ro ettersom VCapen'e i likhet med mange kondensatorer bør brukes i minimum 100 timer før man egentlig hører hvordan de er. På veien dit bør de også bli progressivt bli bedre.

Skal derfor la de få vesentlig flere timer på nakken nå før jeg kommer med nye lytteintrykk.

Fortsettelse følger...

Newcomer preje sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    249
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av nf
    Bildet viser VCap kondensatoren montert i filteret til RS6. Jeg måtte legge den på tvers pga størrelsen, men det gikk greit ettersom benene er ekstra lange.

Umiddelbart lytteintrykk: Mer "delikat" topp samtidig som den virket mer øre-vennlig.

Nærmere lytting idag: Inntrykket av å være litt mer øre-vennlig i form av endel mer luftig presentasjon henger fortsatt igjen.

Men på Toni Braxton's album Secrets låt nr12 "In the Late of Night" la jeg merke til at sirissene i begynnelsen av låta og spesielt i et lite parti fra 3:19 som har kun lyden av sirisser og noen svake kirkeklokker - var svakere enn tidligere.

Litt Googling forteller meg at sirisser spiller på frekvenser opp til 12 000 Hz, så det er noe til ettertanke...

Kort og godt må dette bedre seg hvis disse kondensatorene skal bli værende.

Foreløpig tar jeg dette med ro ettersom VCapen'e i likhet med mange kondensatorer bør brukes i minimum 100 timer før man egentlig hører hvordan de er. På veien dit bør de også bli progressivt bli bedre.

Skal derfor la de få vesentlig flere timer på nakken nå før jeg kommer med nye lytteintrykk.

Fortsettelse følger...
    Interessant.... :? hmmmm....
    Følger tråden med spenning

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    186
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forstår jeg det riktig at du foreløpig har et forsiktig fall i frekvenskurven fra ca 12000 Hz og oppover i forhold til tidligere?

Det trenger vel ikke nødvendigivis være så ille, gitt den litt friske toppen originalt? En del inspillinger kan skjære glass på høyttalere som er veldig åpne og frempå, mens de er akseptable på mer varmtlydende HT.

Hvordan synes du S-ene høres ut? Er de rentlydende uten å bli til ssssss?
    Skarpe sibilanter er veldig irriterende når en først har blitt oppmerksom på dem...her der det veldig forskjell på innspillingene selvfølgelig, men utstyret spiller en stor rolle også, etter min erfaring.

Og kanskje delefilterkvaliteten mer enn annet?

Takk for en fin tråd sålangt!

Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    542
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Odd J
    Forstår jeg det riktig at du foreløpig har et forsiktig fall i frekvenskurven fra ca 12000 Hz og oppover i forhold til tidligere?
    Sammenligningen her var nok ikke helt rettferdig. Sammenlignet nemlig A-B mellom RS6 og et par Grado hodetlf... Senere sammenligning med LSi9'ene blir det egentlig ganske likt nivå - dvs ingen klar forskjell.

Jeg tror ikke jeg har fått nok timer på kondensatoren ennå, det har vært en gradvis bedring fra å være litt uryddige helt øverst, og litt "spisse" til å få mer ro og sømløshet. Men den store "Wow !" faktoren har jeg ikke opplevd med de ennå. Cymbaler og trommevisp høres litt mer naturlige ut, uten at det er de store tingene jeg kan sette fingeren på ennå...

"SSS" lyder, her virker det ikke som om denne kondensatoren gjør mye hverken fra eller til.

Fant en interessant diskusjon her:
    diyAudio Forums Archive - Annoying solid state sound... what to do?

Harmonerer vel godt med info jeg har funnet tidligere - at skarpe sss lyder kommer primært fra området 4000-8000Hz hvor det ofte kan være snakk om at nivået er for høyt og ikke nødvendigvis at kvaliteten avgjør om sss lyden blir merkbar. Det nevnes jo også mange mulige bidragsytere som:
    - dårlige innspillinger
    - mikrofon-forsterkere som blir overbelastet
    - kunstig boost av disse frekvensene for å få en ullen lo-fi høyttaler til å høres bra ut
    - at type diskant, delefilter, plassering/romforhold kan spille en rolle
    - osv, osv...

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    186
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Harmonerer vel godt med info jeg har funnet tidligere - at skarpe sss lyder kommer primært fra området 4000-8000Hz hvor det ofte kan være snakk om at nivået er for høyt og ikke nødvendigvis at kvaliteten avgjør om sss lyden blir merkbar. Det nevnes jo også mange mulige bidragsytere som:
    - dårlige innspillinger
    - mikrofon-forsterkere som blir overbelastet
    - kunstig boost av disse frekvensene for å få en ullen lo-fi høyttaler til å høres bra ut
    - at type diskant, delefilter, plassering/romforhold kan spille en rolle
    - osv, osv...[/QUOTE]

Nivået kan være litt av forklaringen her kanskje, har subjektivt funnet at enkelte innspillinger er mer ørevennlige når jeg dekker til diskanten med et stykke tøy. det demper den tilstrekkelig til at s'ene ikke drar oppmerksomheten til seg for mye. Skikkelig hifi-seriøst....

Intermediate Vetteman sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    3,922
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Odd J
    Nivået kan være litt av forklaringen her kanskje, har subjektivt funnet at enkelte innspillinger er mer ørevennlige når jeg dekker til diskanten med et stykke tøy. det demper den tilstrekkelig til at s'ene ikke drar oppmerksomheten til seg for mye. Skikkelig hifi-seriøst....
    Kanskje ikke aksepert i high-end hifikretser, men ihvertfall den billigste tweaken du kan utføre:-D

Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    542
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Back to square one...

Etter lengre tids lytting på VCap - uten helt å vite om de er innspilte nok - har jeg kommet fram til at - javel mer delikat, men også noe mer "tamt".

Så følgende er forsøkt:

Bare for moro skyld skiftet jeg til noen helt standard Solen 3.9uF
    - mindre "SSS", noe forventet i og med at delefrekvensen for diskanten flyttes litt oppover, dermed blir dB kurven litt lavere i akkurat i overgangen. Det er snakk om små nyanser her - men interessant resultat.
    - ellers grei lyd, ikke skarp, men noe av detaljeringen forsvant også
    - en bedre kvalitet 3.9 uF kan muligens få til rett synergi her

Deretter tilbake til originale 4.0 uF og tilsynes endel mer energi og detaljer igjen i diskantområdet.
    - litt mer "bitt" i diskanten rett og slett, og selv om den er noe mer pågående har jeg kommet fram til at den sannsynligvis passer godt til helheten.

Med VCap OIMP får man rett og slett en annen høyttaler på godt og vondt, men kom som sagt fram til at den originale friskheten var bedre enn at det ble for "sivilisert".

Dermed er jeg på en måte "back to square one" - men en erfaring rikere. Jeg har en ide om å forsøke VCap'ene i en DIY konstruksjon jeg muligens blåser støvet av - tror sånn sett at det er mulig å få mer ut av disse, men at man da må designe utifra VCap'ens karakteristikk. I RS6 filteret med kun VCap som "fremmed fugl" ble det ikke den store synergien jeg håpet på...

I mellomtiden har jeg lest mer apropos forsterkere. What Hi-Fi April 08 nummeret har en interessant sammenstilling på side 158/159. Her sier de noe om hvordan man kan matche en "lean mean" høyttaler med "warm friendly" forsterker f.eks. og få en nøytral super-kombinasjon. Så f.eks. RS6 som er ganske detaljerte burdte passe godt sammen med Musical Fidelity XT-100 som beskrives som "Warm, smooth, relaxing and enveloping: like being wrapped in a nice fluffy duvet". Men det hele er snakk om balanse - dvs hvis kilden er like "sukkersøt" kan det bli for mye av det gode - alt avhengig av smak & behag selvfølgelig...

Uansett veldig interessant og en hyggelig trend at det skrives mer om hva som matcher og ikke matcher og litt om lydsignatur i forhold til hvilken lyd man er ute etter - det er vel så viktig som hvor mange stjerner et produkt får.

Newcomer Vaden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    272
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eg er enig i at RS6 kan vera litt for kraftig i diskanten til tider. Men er bare på enkelte sanger som feks: Snow Patrol - Run der eg føler det, men på dei fleste låtene så føler eg at diskanten sitter akkuratt der den skal.

Skal prøve Abrahamsen V4.0 på dei så snart som mulig. Sjå korleis kombinasjonen blir.

Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •