Dipole bakhøyttalere - trenger litt hjelp til plassering

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 13 av 13
    Intermediate hjalmarjalla sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Dipole bakhøyttalere - trenger litt hjelp til plassering

Har søkt opp og lest gjennom flere tråder angående temaet, men føler at jeg likevel ikke blir helt klok på hva som kan lønne seg. Har kjøpt meg B&W DS3 dipole bakhøyttalere som jeg tenkte å plassere på sideveggene bak, i 5.1-oppsett.

I mitt rom er sofaen plassert helt inntil bakvegg (veggen er ca 3,6m bred). Takhøyden er kun ca 2m.

På venstre side av sofaen, sett i retning mot lerretet, er det et vindu ca 140cm fra gulvet. Dette vinduet er omlag 100 cm langt og 60 cm høyt. Dette vinduet er selvsagt plassert akkurat der hvor den venstre bakhøyttaleren ville ha passet best :-(

På motsatt side står jeg friere til å plassere høyttaleren.

I følge brukermanualen bør høyttalerne plasseres ca 60 cm over ørehøyde og slik at ørene er i "null-posisjon" i forhold til senter av høyttaleren.

Alt. 1:
    På grunn av vinduet på den ene siden lar det seg ikke gjøre å plassere høyttaleren i denne høyden, med mindre jeg plasserer den lengre frem på veggen mot lerretet, men da blir den ihvertfall ikke i noen null-posisjon. Videre vil dette medføre at bakhøyttalerne blir plassert asymmetrisk i forhold til hverandre, hvor den ene vil måtte stå ca 50cm lengre frem, men i samme høyde.

Alt. 2:
    Dersom jeg plasserer venstre bakhøyttaler UNDER vinduet vil jeg kunne plassere høyttalerne symmetrisk i forhold til hverandre, men da ganske mye lavere enn alternativ 1. Høyttalerne vil da kunne plasseres lengre bak slik at den såkalte null-posisjonene blir mer ideell, og avstanden til lytteposisjon blir tilnærmet lik. Avstanden fra øret til senter av høyttaleren blir imidlertid ganske mye lavere, ca 20 cm over.

Jeg kan selvsagt prøve meg frem, men siden det er gipsvegger og jeg må bruke gipsanker håpte jeg å slippe å borre altfor mange hull ;-)

Har vedlagt en aldri så litens skisse, for å prøve å forklare det bedre..

Active Norum sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    374
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Uten at jeg vet alt for mye om dette så ville jeg helt klart gått for alternativ 2. Ser for meg at lydbildet vil bli rart med alternativ 1. Men du kan jo prøve deg frem å se hva som blir best.

Intermediate Globe sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,358
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med å flytte sitteplassene litt frem og plassere DiPole inntil dørkarm og inntil vinduskarm. Er det en mulighet?

Vedlegg 23377

Tillot meg å redigere litt på en av dine skisser ;-)

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Globe
    Hva med å flytte sitteplassene litt frem og plassere DiPole inntil dørkarm og inntil vinduskarm. Er det en mulighet?

Vedlegg 23377

Tillot meg å redigere litt på en av dine skisser ;-)
    Hehe, helt i orden :-)
    Har vurdert om jeg kan flytte sofaen noe frem, men jeg tror ikke det kan bli særlig mer enn 20-30cm. Problemet er likevel at høyttalerne likevel ikke blir symmetriske i forhold til hverandre, da døren og vinduet er ulikt plassert i forhold til høyttalerne (selv om det ser ganske likt ut på skissen) og at sofaen kommer noe i veien for passasjen inn til rommet ved siden av (vaskerom....skittentøyskurver....sure miner.....)

Heller nok mest til alternativ 2, eventuelt med en liten justering av sofaen fermover for å bedre nullpunktet noe, med mindre det blir helt feil å ha dem såpass lavt. Høyttalerne vil da få sitt senter plassert ca 125cm over gulvet.

Forøvrig så har jeg også lekt med tanken på et 7.1 oppsett, med et par DS3 plassert på bakveggen, men disse kan da plasseres mer riktig med tanke på avstand til ørene.

Vet ikke om det er noen "regler" som sier at bakhøyttalere bør plasseres på linje med hverandre, eller om det går bra å ha et par på linje på sidevegger, og et par høyere opp på bakvegg?

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,358
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Alternativ 2 går nok sikkert, reglene bestemmer du og dine ører selv;-), men det spørs hvor lang tid det tar før du selv begynner å tenke om det kunne vært bedre om de hadde stått på linje, slik teorien sier....

Hmmmm......våger meg på dette forslaget, bare så det er sagt:

Hva med å ta dette ved roten med en gang! Ut med døra, flytt den 40 -50 cm lengre ned på veggen, snu den slik at døra slår ut av rommet. Med å gjøre dette har du alle muligheter til å dekke alle teorien vedr. plassering både hva gjelder 5.1, 6.1 og 7.1 :-). Dette om da ikke romplasseringen i naborommet umuliggjør dette.

Lykke til med tankeprosessen videre ;-)

Hold oss oppdatert på dine løsninger!

Intermediate B&W'Eier sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,323
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde nok valgt nr 2 egentlig selvom jeg ikke har så sinnsykt greie på det ang hjemmekino høyttalere. Ellers det du sier selv evnt. med en liten justering av soffaen :-)

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Globe
    Alternativ 2 går nok sikkert, reglene bestemmer du og dine ører selv;-), men det spørs hvor lang tid det tar før du selv begynner å tenke om det kunne vært bedre om de hadde stått på linje, slik teorien sier....

Hmmmm......våger meg på dette forslaget, bare så det er sagt:

Hva med å ta dette ved roten med en gang! Ut med døra, flytt den 40 -50 cm lengre ned på veggen, snu den slik at døra slår ut av rommet. Med å gjøre dette har du alle muligheter til å dekke alle teorien vedr. plassering både hva gjelder 5.1, 6.1 og 7.1 :-). Dette om da ikke romplasseringen i naborommet umuliggjør dette.

Lykke til med tankeprosessen videre ;-)

Hold oss oppdatert på dine løsninger!
    Takk for kreative og oppmuntrende forslag

Det med døra hadde nok vært en bra løsning, det er bare det at kjelleren er todelt, en "ny" og en gammel del, hvor den "nye" delen (som inneholder kinoen) har ca 200cm takhøyde, mens den gamle delen kun har ca 180cm. Derfor må døra slå inn i kinorommet, andre veien går rett og slett ikke pga høyere gulvnivå. I tillegg er veggen som døra er montert i bygget av en gråsteinsmur fra 1916 som er ca 1 meter bred, så det å flytte døra bare en centimeter vil nok bli et lite helv.... :-(

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har jeg finmålt litt ekstra.
    Fra bakvegg til ytterkant list på vindussiden er det 91cm.
    Fra bakvegg til ytterkant list på dørsiden er det 102 cm.

Alternativ 1:
    Fra bakvegg til venstre bakhøyttaler blir det minimum ca 110cm til senter høytt. Det vil si ca 80-90 cm lengre frem enn null-posisjon,dvs ørenes plassering (som pr idag er ca 20-30 cm fra bakveggen pga sofaens plassering)
    Fra bakvegg til høyre bakhøyttaler blir det minimum ca 80 cm til senter av høytt. Det vil si ca 50-60 cm lengre frem enn null-posisjon.
    Høyttalerne kan da plasseres ca 155 cm over gulvet, eller ca 45 cm fra taket målt fra senter av høytt.

Kanskje en differanse på 30cm ikke har så mye å si? Da vil ihvertfall høyttalerne komme i rett høyde i forhold til ørene, ca 55-60cm over. Ulempen er at nullposisjonen vil bli ganske langt frem i forhold til lytteposisjon.

Alternativ 2:
    Fra bakvegg til begge bakhøyttaler blir det ca 50-60 cm til senter av høytt.
    Disse kan da plasseres maks ca 125cm over gulvet pga vinduet, eller ca 75cm fra taket målt fra senter av høyttaleren.

Her vil null-posisjonen bli mer korrekt, selv om også denne vil bli ca 20-30 cm for langt frem i forhold til ørene, med mindre jeg skyver sofaen 20-30 cm lengre frem. Ulempen er høyden i forhold til ørene som da blir omlag 25-30cm over..

Og ikke kan jeg tette vinduet eller flytte på noen dører :-(
    Jammen ikke lett å bli klok :-)

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,323
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, dukker altid noe problemer opp som man kan gjøre lite med desverre. Men det at null-posisjonen er mer korrekt, så burde det også bedre enn valg nr.1. Selvom det blir litt for langt fremme. Høres kanskje dumt ut dette, men hva med å flytte soffan ca 10 cm frem? Er jo lov å teste :-)

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av B&W'Eier
    Hehe, dukker altid noe problemer opp som man kan gjøre lite med desverre. Men det at null-posisjonen er mer korrekt, så burde det også bedre enn valg nr.1. Selvom det blir litt for langt fremme. Høres kanskje dumt ut dette, men hva med å flytte soffan ca 10 cm frem? Er jo lov å teste :-)
    Neida, det høres ikke dumt ut i det hele tatt :-) Har muligheten til å flytte sofaen 20-30cm lengre frem, men ikke noe særlig mer. Må bare finne et eller annet å "fylle" hulrommet bak med, da det er en haug med kabler og ledninger som ligger skjult bak sofaen ops:

Da vil i så fall alternativ 2 stemme best med tanke på null-posisjonen, og høyttalerne trenger ikke å "presses" inn i hjørnet mot bakveggene heller..

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,323
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    20-30cm holder i masse vis. Om du prøver alt fra 10 og oppover, så finner du vel ut hva som passer best :-) Åja, da kommer det i tillegg da. Hva med å legge et par skinner med kablene inni? Om du har muligheten til det da selvsagt.

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,358
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med 20-30 cm bak sitteplassene, kan du jo få plass til noen rimelige dvd/cd-hyller, lag deg en liten sokkel på gulvet som dekker alle kabler, kjøp deg dvd/cd-hyller som du setter opp på soklene, skrus fast til veggen.

Kanaler er jo også en mulighet som blir nevnt her for å skjule kablene. Disse kan du male i samme farge som veggen og legge den som gulvlister.

Detta blir bra! DiPole HT er verdt innsatsen, de vil gi deg god "kringlyd", Lykke til med testinga!

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for gode råd og innspill. Høyttalerne er nå montert iht alternativ 2. Så Die Hard 4.0 igår kveld, og det funket kanonbra :-D

Skal flytte sofaen ca 30 cm frem og lage meg en hylle eller noe sånt bakom, slik at kablene blir skjult og "tomrommet" blir fylt opp med noe.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •