PC-Høytalere eller en rimelig hjemmekino pakke?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    28
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

PC-Høytalere eller en rimelig hjemmekino pakke?

Heisann, driver for tiden å planlegger innkjøp av nye høytalere. Disse skal brukes sammen med PCen i et slags mini-hjemmekino oppsett.

Har sett på følgende høytalere:
    Creative Gigaworks S750
    Logitech Z-680

Begge disse settene har jeg funnet til under 3500kr. Noen som har noe erfaring med de? Eventuellt noen forslag til et bedre oppsett til maks 3500kr? Jeg har fått inntrykk av at i denne prisklassen får man bedre/mer lyd for pengene ved å kjøpe PC-sett i forhold til Hi-Fi utstyr.

Høytalerne skal brukes til film (derfor 5.1 eller 7.1 oppsett), musikk og spill, med fokus på film og musikk. Spiller hovedsakelig bass-sterk musikk, men det varierer jo på dagshumøret Jeg har et Audigy 2 NX lydkort.

Alle erfaringer/forslag mottas med takk

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har ennå tilgode å høre en bedre høyttaler/forsterker-kombo en Logitech Z-680 til 3K. Det eneste du må være obs på et at det er lett å retningsbestemme subwooferen (så plassér den under bordet eller stolen), og at du bare har to digitalinnganger.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har den gamle Cambridge Soundworks Megaworks 510D som er forgjengeren til den nye Gigaworks S750. Denne låter veldig bra men er litt lite sammenheng mellom sub og satellitter.(som det ofte er i denne prisklassen) Flott diskant og mellomtone, fulltone elementene i disse satellittene gjør en latterlig god jobb til prisen. Veldig "in your face" lydbilde som funker bra på spill og film men kanskje ikke like bra på all musikk.

I forsøk på å få bedre lyd på kontoret tenkte jeg skulle teste med å erstatte dette med orntli hifi høyttalere og egen surround forsterker. Det som skjedde var at alt ble diffust og lite retningsbestemt. Bevares det ble mye lyd og det ble jo mere "riktig" hifi lyd, men det ble også veldig lite luft i rommet til oppsett med fire stativ og stor center høyttalaler med avstand front til bak høyttaler på 3,5 m.(14 kvm totalt) Det ble ikke noe stereo perpektiv å snakke om og det hele ble svært fortettet. Stativ høyttalerne låter mye mye bedre i stua der de får litt rom å puste på.
    Jeg testet også en hifi hjemmekino pakke (Som har fått mange gode tester også sammen med KEF2005.2 der KEF vinner på lyd kvalitet mens den jeg testet får svært god omtale på pris/ytelse) til rundt 5000 kr for satellitter og sub og dette låt heller ikke bra men her var det begrensningene i selve satellittene som var problemet. De spillte dårlig rett og slett, veldig bokselyd og dårlig diskant og øvre mellomtone. Som med et tykt teppe over høyttallerne. Testet disse med samme resultat i stua på hjemmekinoen.

Så det er noe spesielt med nærfelt biten når man sitter ved en skrivepult med kort avstand til front høyttalere.
    Cambridge SoundWorks (som lager Creative pakkene) har vært flinke på PC høyttallere med tilnærmet hifi lyd på de største pakkene sine men det er kanskje litt mye fokus på spill og film lyd. Subbene kan stort sett alltid med fordel skrues ned en god del da de rumler og bråker vel mye til musikk.

Har enda til gode å teste KEF 2005.2 på kontoret men det er jo i en annen prisklasse da. Men er ikke sikker på at det vil fungere så mye bedre enn de dyreste PC pakkene.

mvh
    Ian

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Re: PC-Høytalere eller en rimelig hjemmekino pakke?

Sitat Opprinnelig postet av benjamin84
    Har sett på følgende høytalere:
    Creative Gigaworks S750
    Logitech Z-680

Begge disse settene har jeg funnet til under 3500kr. Noen som har noe erfaring med de? Eventuellt noen forslag til et bedre oppsett til maks 3500kr? Jeg har fått inntrykk av at i denne prisklassen får man bedre/mer lyd for pengene ved å kjøpe PC-sett i forhold til Hi-Fi utstyr.
    Det er vanskelig å matche gode PC-høyttalerpakker på pris/ytelse med tilsvarende surroundpakker for HiFi. Grunnen er at du betaler litt for mye for en kraftig surroundforsterker som er overkill i forhold til PC-høyttalerne som kommer med innebygget forsterker. Dekoderne sitter jo allerede i PCen.

Siden høyttalerne er såpass nær lytteren i et PC-oppsett, så trenger man ikke så kraftig forsterker. Til ditt formål ville jeg gått for et av settene du nevner.

Når det gjelder musikkgjengivelse så er det ofte et problem at lyden ikke henger godt nok sammen i overgangen fra satellittene til subwooferen. Dette kan du forsøke å justere med avanserte equalizer-/romkorrigeringsinnstillinger som sikkert er tilgjengelig hvis du har et godt lydkort (og det har du jo).

Lykke til!

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ian3000
    Cambridge Audio (som lager Creative pakkene) har vært flinke på PC høyttallere med tilnærmet hifi lyd på de største pakkene sine men det er kanskje litt mye fokus på spill og film lyd. Subbene kan stort sett alltid med fordel skrues ned en god del da de rumler og bråker vel mye til musikk.
    Du tenker på Cambridge Soundworks. Ikke samme firma.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Javisst, beklager. Blanda de sammen litt der gitt. Rettet det nå.

mvh
    Ian

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •