Audio Pro Blue Diamond - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 43
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    90
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Disse blir du nok fornøyd med! Har akkurat fått inn det samme settet som du pluss nye onkyo 805 receiver. Dette spiller knall.

Newcomer Sevald sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    212
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ASCIWhite
    Et spørsmål til....

Kan du bruke bi-wire kablene i revers og bi-ampe!
    Så lenge det er bare en ingang på ht kan du ikke bi-ampe eller bi-wire.

Bi-amp krever at delefiltere er bygget for det.

Men spiller det noen rolle? Bassen er jo aktiv. Har hatt dei selv en gang. Spiller pent i toppen.

Lykke til:-D

Active R&R sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    444
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Bi-wire

Sitat Opprinnelig postet av ASCIWhite
    Et spørsmål til....

Kan du bruke bi-wire kablene i revers og bi-ampe!
    Det tror jeg neppe du kan!!!

Er det bananer eller spader i biwire endene?
    Er det spade, så kan du prøve å stramme begge settene på terminalene.
    Er det bananer er det verre. Men du kan putte ett sett inn der som løse kabler kan srammes til, og ett i banan hullene. Det er jo greit å få brukt hele kabelen \ hele tversnittet.. Det blir jo nevnt her at du kan bruke bare "halve" kabelen, men prøv å få brukt hele.
    Roger:-)

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    39
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg bruker en Denon AVR 4308 sammen med Blue Diamond v2 som front, Black Diamond v2 bak, og Black Vector v2 som center. Har kalibrert med Audyssey på Denon'en, men syns det er litt lite punch i bassen. Både i stereo og i 5.1. Blir ren fin lyd, og det blir grei punch ved høyere volum. Men savner 'aha' opplevelsen liksom.
    Har koblet sub ut fra forsterker til line in på blue diamond. Vil dette kun ha effekt på sub'en ved spilling av 5.1, eller gjelder dette ved stereo også? Har også satt master level og line in level på midterste nivå på blue diamond. Men blir ikke helt klok på hvordan disse skal stilles inn. Noen som kan forklare dette nærmere? Står at line in level er volum for lavnivå, mens master level er hovedvolum, men det sier meg ikke så mye hvordan disse bør justeres.
    Subwooferen ble også målt til ca dobbel avstand en det de faktisk er.

Annen konfig i Denon AVR 4308:

Front er satt til large
    Center til small
    Surround A large
    Subwoofer: yes

Subwoofer mode: LFE+Main

Crossover frequency står til auto:
    Front 40Hz
    Center 60Hz
    Surround A 40Hz
    LFE+Main 80Hz

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    blue diamond er omtrent en stativhøyttaler med sub.
    med sidebassen kjørende under 100hz er det naturlig at de mangler punch, siden 6tommeren må ta seg av resten alene.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    90
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette med lite punch i bass/ mellomtone har jeg også opplevd. Jeg kjører onkyo 805 og blue diamond v2. Kjørte autooppsett med audessy første gang og ble skuffet over hvor lite det trykket.

Prøvde masse tips og mange justeringer men ble ikke klokere av det.

Leste litt på andre forumer at audessy demper bassområdet for mye i bassområdet. Da måtte jeg teste autoppsett UTEN subkabelen koblet i receiver. VOILA! Bassen ble mye kraftigere og med mer punch. Måtte selfølgelig kalibrere den med plasseringer,nivå,etc..

Dette hjalp meg mye men en dedikert sub som feks svs pb10 som jeg har investert i løftet opplevelsen til nye høyder som ikke de blå diamantene er i nærheten av.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    39
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av andrev
    Dette med lite punch i bass/ mellomtone har jeg også opplevd. Jeg kjører onkyo 805 og blue diamond v2. Kjørte autooppsett med audessy første gang og ble skuffet over hvor lite det trykket.

Leste litt på andre forumer at audessy demper bassområdet for mye i bassområdet. Da måtte jeg teste autoppsett UTEN subkabelen koblet i receiver. VOILA! Bassen ble mye kraftigere og med mer punch. Måtte selfølgelig kalibrere den med plasseringer,nivå,etc..

Dette hjalp meg mye men en dedikert sub som feks svs pb10 som jeg har investert i løftet opplevelsen til nye høyder som ikke de blå diamantene er i nærheten av.
    Kjører du uten subkabel i det hele tatt nå, eller var det kun under autokalibreringen? Og kjørte du med sub som valg i autokalibreringen og høyttaleroppsettet (for eks. 5.1 oppsett)?
    Har du noen erfaringer med nivåreguleringene på baksiden (master og line in level)?

Active
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    389
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av andrev

Jeg synes også lyden ble dritkjedelig da jeg kjørte romkorreksjonen, bruker egne innstillinger og lyden er av en helt annen verden.

Newcomer toppe sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    278
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tar opp denne tråden igjen.

Jeg har handlet inn en Denon 3808 som jeg skal kjøre på mine Blue Diamond .v2 fronter (og Black Diamond v.2 bak + Black Vector .v2 center).

Jeg har testet litt og synes også at jeg får litt lite trykk i bassen. Jeg har kjørt rom-korreksjonen med SUB'ene koblet inn på vanlig måte, men siden har jeg valgt å vri opp litt på volumet på selve høyttalerene i ettertid.

Andre med erfaringer?

Intermediate spade sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    1,030
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lite bass på musikk eller på film eller begge deler? Regner med at du har koblet subbene til LFE på forsterkeren? "Master" bestemmer hvor høyt subbene skal spille signalet som kommer fra ht-kabel, mens "Line in" bestemmer hvor høyt signalet fra signalkabelen skal spilles.

Da skal det bare være å skru opp

Selvsagt kan det være at du har problemer med rommet ditt også. Har du foresten samme problem med og uten romkorreksjon?

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    39
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av toppe
    Tar opp denne tråden igjen.

Jeg har handlet inn en Denon 3808 som jeg skal kjøre på mine Blue Diamond .v2 fronter (og Black Diamond v.2 bak + Black Vector .v2 center).

Jeg har testet litt og synes også at jeg får litt lite trykk i bassen. Jeg har kjørt rom-korreksjonen med SUB'ene koblet inn på vanlig måte, men siden har jeg valgt å vri opp litt på volumet på selve høyttalerene i ettertid.

Andre med erfaringer?
    Har samme oppsettet med AVR 4308. Spiller rent og pent men mangler punch i bassen på både film og musikk. Når jeg justerer opp line in eller master så blir det mer buldrete og upresis bass. Har koblet med Y-splitter fra subwoofer utgang på forsterker og inn til fronthøytalerene som har sub. Har oppdatert til siste firmware og forsøkt med og uten rom korreksjon.

Newcomer EvenSteven sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    210
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har koblet subbene til et y-ledd og inn i "subwoofer pre out" i receiver.

Men er veldig usikker på hva innstilling jeg bør velge i menyen på receiveren.
    Har valgt Bass-out til Both, crossover på 80 Hz og frontene til Large.
    Til film virker ting tilsynelatende ok, eller kanskje jeg ikke har hørt hvor bra det kan låte enda? ikke vet jeg.

Til musikk, og da spesielt musikk-dvd'er som er mikset i 5.1, er saken en helt annen. Da blir bassen meget buldrete og upresis. Spesielt dollarslagene fra trommer ligger dypt og slår. Det høres IKKE bra ut.

Spm. er om bassen blir "doblet" på en måte, siden jeg har satt Bass-out til Both? Som da betyr at receiver gir basslyden både til Front og Sub, som i mitt tilfelle er samme ht.
    Setter jeg Bass-out til Front, eller SW merker jeg umiddelbart at bassen "roer seg ned" og det låter bedre, tror jeg ;-)
    Men det jeg lurer på er om bass-miksen ikke da kommer med, siden jeg har valgt Front? Altså låter det "bedre" fordi det er riktig innstilling, eller mister jeg frekvenser om subben velges bort. Det står nemlig bare 3/2/0 i info på receiver om Front velges, kontra 3/2/.1 som det står ellers når bass-out står i Both.

Ble mye dette her, men håper noen kan hjelpe med dette her.
    Folk trenger ikke nødvendigvis ha kjennskap til Blue Diamond for å komme med forslag.

Takk

Newcomer Vassis sin avatar
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    237
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Klart ein kan bi-ampe med kun enkel terminal på ht. Einaste er at ein ikkje får delt signala på den måten det er meint. Kjører sjølv bi-amping fra SR606 til mine F6 på same terminal, lydbildet blir satt saman igjen, men ein har fått meir krefter.

Intermediate Michael1 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    830
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har sjøl samme høytaler å er storfornøyd sålangt med lyden.
    Bassen spiller som så det skal, iallefall som jeg hører det. Jeg stiller på bassen når jeg ser film for å for litt mer "brummm" ut av.

Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    210
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Vassis
    Klart ein kan bi-ampe med kun enkel terminal på ht. Einaste er at ein ikkje får delt signala på den måten det er meint. Kjører sjølv bi-amping fra SR606 til mine F6 på same terminal, lydbildet blir satt saman igjen, men ein har fått meir krefter.
    Tror ikke bi-amping er aktuelt her. Hver ht har en aktiv sub som jeg har koblet sammen i ett y-ledd, som igjen går til Sub-pre out i receiver.

Men mulig jeg har misforstått hva bi-amping er ?

Det jeg lurer på, og det jeg tror skaper problemer er at jeg har valgt Sub-out til Both, som vil si at dypbassen sendes både gjennom signalkabelen og ht-kabelen til samme ht/element. Jeg lurer på om dette egentlig bare er ment for dem som har en dedikert sub i tillegg til fronthøyttalere?

I Yamaha-manualen står det:
    Bass Out (Bass out)
    LFE signals carry low-frequency effects when this unit
    decodes Dolby Digital or DTS signals. These
    low-frequency signals can be directed to both front left
    and right speakers, and to the subwoofer (which can be
    used for both stereo reproduction and sound field
    programs).

Og videre: Select “Both” to direct LFE signals to the subwoofer.
    Front L/R low-frequency signals are directed to both
    the subwoofer and front channels, and all other
    low-frequency signals are directed in accordance with
    other speaker settings.
    • Select “SWFR” if you connected a subwoofer. The unit
    directs all LFE and low-frequency signals in
    accordance with other speaker settings.
    • Select “Front” if you have not connected a subwoofer.
    The unit directs all low-frequency and LFE signals to
    the front speakers (even if you have previously set
    Front to Small in Speaker Set).

Jeg trodde LFE var et særskilt signal og lite brukt. Altså som brukes et par ganger i filmer hvor ekstra dypbass er hensiktsmessig.

Og utfra manualen kan det tolkes som om det bare er LFE-sporet som kan forandres ved denne innstillingen. Men jeg hører stor forskjell på bassen når jeg forandrer mellom "both", og "Large" for eksempel.

Det er nesten som om bassen er dobbelt så fremtredende i "Both", men ikke på en posistiv måte.

Som sagt: Det er på musikk, og da spesielt musikk-dvd'er som er mikset i 5.1, dette gjelder. Da blir bassen meget buldrete og upresis. Spesielt dollarslagene fra trommer ligger dypt og slår. Det høres IKKE bra ut.

Kanskje dette spm er mer aktuelt i en Yamaha-tråd ?

Men kom gjerne med innspill..

Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    1,030
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sett bass out på SW og Blue Diamond til small med deling på 80hz

LFE er slett ikke lite brukt og når du setter høyttalere til small går alt under delefrekvens til LFE.

Intermediate Michael1 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    830
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av EvenSteven
    Tror ikke bi-amping er aktuelt her. Hver ht har en aktiv sub som jeg har koblet sammen i ett y-ledd, som igjen går til Sub-pre out i receiver.

Men mulig jeg har misforstått hva bi-amping er ?

Det jeg lurer på, og det jeg tror skaper problemer er at jeg har valgt Sub-out til Both, som vil si at dypbassen sendes både gjennom signalkabelen og ht-kabelen til samme ht/element. Jeg lurer på om dette egentlig bare er ment for dem som har en dedikert sub i tillegg til fronthøyttalere?

I Yamaha-manualen står det:
    Bass Out (Bass out)
    LFE signals carry low-frequency effects when this unit
    decodes Dolby Digital or DTS signals. These
    low-frequency signals can be directed to both front left
    and right speakers, and to the subwoofer (which can be
    used for both stereo reproduction and sound field
    programs).

Og videre: Select “Both” to direct LFE signals to the subwoofer.
    Front L/R low-frequency signals are directed to both
    the subwoofer and front channels, and all other
    low-frequency signals are directed in accordance with
    other speaker settings.
    • Select “SWFR” if you connected a subwoofer. The unit
    directs all LFE and low-frequency signals in
    accordance with other speaker settings.
    • Select “Front” if you have not connected a subwoofer.

Jeg trodde LFE var et særskilt signal og lite brukt. Altså som brukes et par ganger i filmer hvor ekstra dypbass er hensiktsmessig.

Og utfra manualen kan det tolkes som om det bare er LFE-sporet som kan forandres ved denne innstillingen. Men jeg hører stor forskjell på bassen når jeg forandrer mellom "both", og "Large" for eksempel.

Det er nesten som om bassen er dobbelt så fremtredende i "Both", men ikke på en posistiv måte.

Som sagt: Det er på musikk, og da spesielt musikk-dvd'er som er mikset i 5.1, dette gjelder. Da blir bassen meget buldrete og upresis. Spesielt dollarslagene fra trommer ligger dypt og slår. Det høres IKKE bra ut.

Kanskje dette spm er mer aktuelt i en Yamaha-tråd ?

Men kom gjerne med innspill..

Har du stilt inn hvor mye bass det skal stilles på HT ? Eller har jeg misforstått spørsmålet ??

Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    210
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Michael1
    Har du stilt inn hvor mye bass det skal stilles på HT ? Eller har jeg misforstått spørsmålet ??
    Ja.. bak på selve ht har jeg satt de til ca. kl. 10-11. Dette ble anbefalt av Audio Pro. Så de står i utgangspunktet på et ganske lavt nivå ...

Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    210
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av spade
    Sett bass out på SW og Blue Diamond til small med deling på 80hz

LFE er slett ikke lite brukt og når du setter høyttalere til small går alt under delefrekvens til LFE.
    Og dette vil du anbefale til både musikk og film?

Jeg tenker å kanskje kjøre musikk uten sub. Altså sette dem til Large og Bass-out til Front. Da skal vel hele registeret sendes gjennom ht-kabel? Etter hva jeg har forstått.

I følge en forhandler her i Bergen,som selger Yamaha, vil disse innstillingene gjøre at delefrekvensen gjøres i/av ht i stedet for i reveiver. Kan ikke se at det er mulig å sette crossover til "off" i receiver, men går da utfra at det skjer automatisk hvis man velger Bass-out og Front. Fordi det er det samme som om jeg ikke har sub i det hele tatt.

I manualen står det blant annet:

Select “Large” if you have large front speakers. The
    unit directs the entire range of the front left and right
    channel signals to the front left and right speakers.
    og
    Select “Front” if you have not connected a subwoofer.

Vet ikke, men kanskje det er bedre å la ht ta seg av delingen i sine delfiltre?

Jeg prøver ikke å motsi dere eller kverrulere her, vil bare komme med mine
    tanker og gjerne få vite om jeg har forstått disse tingene riktig og hva deres erfaringer er. Jeg blir ikke helt klok på disse ht og receiver

Even

Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    1,030
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av EvenSteven
    Og dette vil du anbefale til både musikk og film?

Jeg tenker å kanskje kjøre musikk uten sub. Altså sette dem til Large og Bass-out til Front. Da skal vel hele registeret sendes gjennom ht-kabel? Etter hva jeg har forstått.

Even
    Legg merke til at jeg har både Yamaha og Blue Diamond selv

Prøv det, anbefaler det til musikk og film. Kom gjerne med tilbakemelding

Om hele registeret sendes igjennom HT-kabel istedet for HT-kabel + RCA har mindre betydning for stereo, men til film vil du ha med LFE derfor anbefaler jeg det jeg gjør.

Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •