Varierende lyd fra sub...

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 12 av 12
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Varierende lyd fra sub...

Jeg har plassert min xtz 12" sub i hjørnet i hjemmekinoen min. Det er faktisk tre vegger 10-15 cm fra suben. Elementet og portene peker den veien det ikke er vegg.
    Den har to skumgummipropper som men kan "justere" lyden med.
    Forøvrig bruker jeg Patos lyric 402, 202 og 102 med Meridian 557 som effekt.

Når jeg ser film er det best å spille uten propper, mens til musikk er det best med proppene i og kanskje til og med uten sub i det hele tatt. Blir litt lei av å måtte ta ut, sette inn, ta ut, sette inn alt ettersom hva jeg skal se på.

Kan det være "feil" plassering av suben som gjør at det er så stor forskjell i lyden? Eller kan dette brukes som unnskyldning til å kjøpe meg SVS PB 12 pluss/ PB 12 pluss-2?:-D

Intermediate Ratata sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,024
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjenner ikke XTZ'en men porttuning vil du jo også få på PB-12 Plus/2. Med "fri eksos" tjener du noen dB på nivået men taper litt dB i dybden. Med bare en port åpen er motstanden større og du får bedre bassrespons (i Hz) men lavere dB-nivå. På min Plus/2 kjører jeg som regel i 20Hz og en port gjenplugget, nivået ellers regulerer jeg på receiveren. 16Hz-tuning på SVS var en interessant, men ubehagelig opplevelse :-D

Det er derfor ikke noe salig løsning på å bytte til en SVS, eneste er jo at du får mer og kanskje mer enn nok til at du blir fornøyd både til film og musikk.

Expert pahf sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    5,908
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Icecold
    Jeg har plassert min xtz 12" sub i hjørnet i hjemmekinoen min. Det er faktisk tre vegger 10-15 cm fra suben. Elementet og portene peker den veien det ikke er vegg.
    Den har to skumgummipropper som men kan "justere" lyden med.
    Forøvrig bruker jeg Patos lyric 402, 202 og 102 med Meridian 557 som effekt.

Når jeg ser film er det best å spille uten propper, mens til musikk er det best med proppene i og kanskje til og med uten sub i det hele tatt. Blir litt lei av å måtte ta ut, sette inn, ta ut, sette inn alt ettersom hva jeg skal se på.

Kan det være "feil" plassering av suben som gjør at det er så stor forskjell i lyden? Eller kan dette brukes som unnskyldning til å kjøpe meg SVS PB 12 pluss/ PB 12 pluss-2?:-D
    Hadde samme sub selv og kjørte den konfigurasjonen du kjører, men til slutt ble det at jeg plugget begge portene hele tiden da det ble mer sømløst både på film og musikk, tapte noen db, men vant litt mer kvalitet.

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hos meg er det kun to plugger som gjelder.. Synes det gir best lyd.. Men nå brurker jeg ikke anlegget til film da.. Hvordan er resten av rommet.. Må du plassere suben i det hjørnet??

Ellers så finnes det vel aldri en unnskyldning som er for dårlig til å forbedre anlegget.. Personlig så er jeg ganske godt fornøyd med suben, kunne vært litt tørrer i lyden.. men sånn er det bare..
    Kjeller :Talk Electronics Tornado 3; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede; Magnepan MG12; Audio-Gd nfb-2.32DAC; Squeezebox v3/Vortexbox; Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov;
    Stue : Audio Pro Addon T8/SB Duet;
    Kjøkken : SB Boom.

Følg oss på Facebook... HIFI Norge

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for svar.
    Jeg må ikke ha suben i hjørnet, men det er veldig praktisk plasseringsmessig.
    Er enig i at bassen blir "strammere" med proppene i. Uansett fint å få høre synspunkter fra andre som har likedan.

Legger ved tegning som viser rommet og plassering av høytalere.
    Vedlegg 23277

Intermediate B&W'Eier sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,323
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har samme sub. Syntes det er best med begge pluggene i på musikk, men til film foretrekker jeg helst en åpen port, for da får jeg fram dem dypeste frekvensene med ganske bra trøkk. :-) Men det er mest kvalitet med begge igjen, selvom man mister noen db. Jeg syntes det er verdt å miste noen db når man får kvalitet igjen for det :-)

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for svar.
    Er enig i at bassen blir "strammere" med proppene i. Uansett fint å få høre synspunkter fra andre som har likedan.

Vedlegg 23277

Har samme rom som deg, bare sofa'n der hvor pipa er.. Det fungerer meget godt.. Der hvor pipa står er det jo ganske harde vegger.. så det kan være en løsning å plassere suben ett annet sted..
    Kjeller :Talk Electronics Tornado 3; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede; Magnepan MG12; Audio-Gd nfb-2.32DAC; Squeezebox v3/Vortexbox; Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov;

Newcomer kjetilp sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    156
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du sjekket at fasen er stilt riktig? Ofte at signalet er høyere på endel filmer enn på musikk. Kanskje du ikke hører det så godt på film siden suben ikke spiller hele tiden, men at det kommer tydligere frem på musikk??
    Bare et forslag... Opplevde det samme når jeg skulle sette opp min svs.
    Etter litt tuning av fasen, så ble resultatet et helt anet...
    Uansett lykke til, og håper du finner ut av det :-)

Intermediate Ratata sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,024
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for svar.

Vedlegg 23277
    Som HoJ er inne på er jeg ikke sikker på om dagens plassering av sub er ideèll, hva med å trekke frontrekka litt mot peisen og plassere sub i hjørnet oppe til venstre (på tegningen)? Vinkle frontene litt inn mot sweetspot? Tror muligens sub'en blir litt "fanget" i kroken din og at den spiller mot sine egne frekvenser om du skjønner?

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker så mye for tips. Skal prøve å flytte sub over til venstre side. Det blir spennende. :shock:

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For oss også, gi beskjed!

Så kan du prøve dette som jeg anbefalte en annen en også..

http://avforum.no/forum/723391-post5.html

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg i lengre tid prøvd å flytte på suben, justere fase osv.
    Per i dag står den i hjørnet til ventre for sweetspot, med porter mot sweetspot. Tror det er den beste løsningen for meg. Spiller med begge proppene i, men reduserer volumet eller slår av suben når jeg hører på musikk.
    Når det gjelder film derimot, er det ganske morsomt at den får slå seg litt løs.

Vanskelig dette med plassering. Er fortsatt ikke sikker på at jeg har funnet rette plasseringen, men enn så lenge forblir det slik.

Nå fokuseres det på å få "tunet" rommet. Synes jag har litt for skarp øvre mellomtone/diskant. Har prøvd å dempe førsterefleksjonspunktene, men synes ikke at det gjorde susen...
    Rommet består av tre bare murvegger, mens en vegg er dekket med stående panel. Mulig det må til mere demping enn bare førsterefleksjonspunktene??
    Noen som har forslag?

AVforum.no - Icecold's hjemmekino

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •