Mitt nye stereoanlegg.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 14 av 14
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    74
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Mitt nye stereoanlegg.

Hei alle sammen!

For 2 måneder siden barberte jeg meg og kjøpte ett par med KEF IQ9, KEF PSW-2500 og Arcam Solo.

En kompis av meg har Arcam CD192,Arcam A90 og KEF iQ9, og jeg er egentlig litt "skuffa" over ytelsen jeg får i forhold.

Jeg er på ingen måte noe HIFI geni, så det jeg egentlig er ute etter er litt "hjelp" om hva som gjør at ytelsen hans er så mye bedre. Er det rett og slett fordi han har en kraftigere forsterker?

Jeg har jo en sub som skal hjelpe godt på, men allikevel er det en egen "feeling" med A90 og iQ9. Det er på en måte magisk, alt er så presist at jeg får frysninger hver gang jeg hører på den komboen.

En annen ting jeg har fundert en ting på er jo instillinger på subwooferen. Jeg har rota litt rundt med Crossover Frequency men finner liksom aldri noe som passer På lave frekvenser så "forsvinner" på en måte trøkket, og på høye frekvenser klarer den ikke slå presist fordi den får for mye signaler (tror jeg).

Musikksmak er vel egentlig alt fra rock til hip-hop, mens favoritt musikken er Psychedelic Trance (som er ganske krevende av ett stereoanlegg).

Som sagt så er jeg ny til skikkelig HIFI, og allt av råd\kritikk tas imot med ett glis.

hilsen Stian

Active Lugburz sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har jeg absolutt ingen erfaring med KEF, men har du eksperimentert litt med plassering av høyttalerne?

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Velkommen til AVforum utrolig

Prøve å hjelpe til litt, men har du mulighet til å legge ut bilder av anlegget, slik det står? IQ9 skal trøkke greit den, men har hørt at det trengs litt jobb med å få den til å fungere maksimalt.

Når det gjelder suben så er det uten tvil en fasefeil du har på suben..

Men helst litt bilder først.
    Kjeller :Talk Electronics Tornado 3; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede; Magnepan MG12; Audio-Gd nfb-2.32DAC; Squeezebox v3/Vortexbox; Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov;
    Stue : Audio Pro Addon T8/SB Duet;
    Kjøkken : SB Boom.

Følg oss på Facebook... HIFI Norge

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    74
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

hmm

Jeg har ikke digitalkamera, så det kan bli vanskelig.. Har videokamera tho så jeg kan filme litt og laste opp på stage6 eller no ?

Hva er fasefeil? =P

takk for alle svar så langt

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva slags sub har du?

Fase (phase) er hvor lyden fra suben treffer sweetspot, der lytterens hovedposisjon er.. Som skal være samstemt med høyttalerne i tid (riktig slag - til riktig tid) samt mest fylde i bassen.
    Kjeller :Talk Electronics Tornado 3; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede; Magnepan MG12; Audio-Gd nfb-2.32DAC; Squeezebox v3/Vortexbox; Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov;

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    74
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

tihi

Jeg har KEF PSW-2500 Sub.

KEF Audio - Powered Subwoofer PSW2500

Fasegreiene står på "0°" her. Om jeg har sett på rett "knob".

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    se her.. http://avforum.no/forum/hoyttalere/5...efeil-sub.html Har vært igjennom dette selv jeg..

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan står høyttalerne i rommet? Og suben iforhold til dem?

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    74
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

hmm

Det står på noe samme måte som på bildet hos deg.

Høytallerne står på hver sin side av ett 2m bredt lerett, og suben står på venstre side av rack paralellt med høytallerne.

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har nå plassert suben i venstre hjørne med elemente mot høyttalerne og fasen på 180 grader.. spiller som bare det.. Prøv det hvis du får det til..

Ellers så kan det høres ut som at plasseringen av dine høyttalere ikke er optimal for rommet.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    74
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

vel...

PSW-2500 subben har elementen i "bunn".. altså elementet slår nedover.. Men jeg skal prøve på dette i morra etter jobb..

Jeg kommer tilbake til deg senere iallefall... Tusen takk for hjelpen så langt

Intermediate goldeneagle sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    971
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av utrolig
    Jeg har ikke digitalkamera, så det kan bli vanskelig.. Har videokamera tho så jeg kan filme litt og laste opp på stage6 eller no ?

Hva er fasefeil? =P

takk for alle svar så langt
    en annen her var inne på hva fasefeil

slik jeg har forstått det så er det så enkelt som at høytaleren inn til + og - er byttet rundt på
    vell resultatet er som noen sier rett og slett det at omtrent alt du burde høre av bass forsvinner.
    burde være fort gjort å sjekke om det er det som er problemet

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av goldeneagle
    en annen her var inne på hva fasefeil

slik jeg har forstått det så er det så enkelt som at høytaleren inn til + og - er byttet rundt på
    vell resultatet er som noen sier rett og slett det at omtrent alt du burde høre av bass forsvinner.
    burde være fort gjort å sjekke om det er det som er problemet

Fase feil er + og - ja.. men det er ikke så enkelt, fasen er også trinnløs, d.v.s hos meg kan jeg stille fasen fra 0 til 180 grader.. ett sted mellom der er den rette fasen.. Så det er mer en bare + og -.
    Når fasen er feil, kan dype bassen forsvinne, og tidspunktet treffer forskjellig fra høyttalerne, men bassen kan også være fyldig men likevell treffe feil i forhold til høyttalerne.. Så det er ikke altid like enkelt å stille fasen rett.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •