Proson ute med "Monster" høyttalere. - Side 31

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 31 av 31 FørsteFørste ... 11 21 27 28 29 30 31
Viser resultater 601 til 619 av 619
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    48
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Talking

Sitat Opprinnelig postet av Neru
    Vil bare komme med et innlegg til deg SteinLarsen.

Jeg har selv et par med 215rr, å jeg må si jeg ble overasket over hvor mye effekt de trengte. kjører selv biamp, med en nad c372, som skal gi 2 *150 watt i 8 ohm til mellomtone å diskant og en cerwin vega effektforsterker som skal gi 2*750 watt. 150 nad watt holder til mellomtone å diskant, men 750 watt på basserne, det holder, men kunne gjerne hatt litt mer watt på de.

for å skryte litt av disse høytalerne, kan jeg si at de spiller opp til 127 db her i stuen (Målt med db måler) å de gir en fin lyd mtp at dette er billige høytalere. så det blir nok et slit å ha en 14 år gammel sønn i huset med slik db nivå

men selv om høytalerne er billige, så ble det tilsammen ganske dyrt (for meg iallefall) med kabler å forsterkere kom alt på 16000.- pluss at jeg kjøpte cdspiller-dvdspiller å en projektor.

håper dette ga deg ett inntrykk på hva slags forsterkere som trengs. å for all del, ikke kjør de høytalerene på en 100 watts forsterker alene. det vil ødelegge høytalerene fortere enn du rakk å bære de inn.

Mvh Neru

Takk for svar Neru.
    Ser ut til å ende opp med Cambridgen kun som diskant/mellomtone, og effekttrinn til bassen. Vet ikke hvilken ennå.
    Kan låne far sin - haha særlig!
    Sender han ut i jobb
    Rommet hans er lydisolert, men kommer nok til å høre han..

Intermediate Revox sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    4,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Thoge
    Hmm. har selv en Eff.forsterker som skal gi 350*2 i 4ohm.. Blir dette litt stusselig da? Kanskje heller vurdere 212 rr eller beholde Pa ene enn så lenge:S
    Det er ikke stusselig. Det er helt greit. Du kan fint spille ganske hardt på 215rr, men som flere sier her. De er sultne og tjener mye på mer effekt.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    1,196
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Revox
    Det er ikke stusselig. Det er helt greit. Du kan fint spille ganske hardt på 215rr, men som flere sier her. De er sultne og tjener mye på mer effekt.
    Ok.. Men noen som skrev at 212 hadde enda mere trykk enn 215. Stemmer dette?

Intermediate stapedius sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke selv stiftet bekjentskap med Proson, men synes dette er interessant lesning

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    70
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

.

Sitat Opprinnelig postet av Thoge
    Ok.. Men noen som skrev at 212 hadde enda mere trykk enn 215. Stemmer dette?
    hvis det er tilfelle, må de trykke mer en cerwin vega med en singel 15"
    Jeg tror ikke det er mulig, tror det kommer ann på helheten. dvs plassering av høytalere,rom indelig ogeffekten de får. å så er det også viktig med en god forforsterker. har man utstyr til å dra 215 fult ut, å utstyr til å dra 212 fult ut, så tviler jeg på denne torien om at det trykker mer i 212. jeg har aldri hørt de, men hører daglig på 215.

teoretisk sett, er det ikke mulig for 12" å flytte like mye luft som 15" så sant slaglengden er den samme. Har hørt folk sier det er mer dypbass i 212, noe jeg ikke selv kan bekrefte, men her har plassering av høytalerne å rommet alt å si. et bra annlegg i et rom, blir fort dårlig i andre (særlig for små) rom. store høytalere som det her er snakk om, trenger mye luf å store rom! ingen vits å presse høytalerne tett inn i et hjørne, det er en gammel myte.

Neru

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    70
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Skeptisk. du vil greie å spille høyt med den forsterkeren ja. heldigvis hører de aller fleste når det vrenger. med 750 watt på bare basserne, vrenger det til slutt.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    70
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av SteinLarsen
    Takk for svar Neru.
    Ser ut til å ende opp med Cambridgen kun som diskant/mellomtone, og effekttrinn til bassen. Vet ikke hvilken ennå.
    Kan låne far sin - haha særlig!
    Sender han ut i jobb
    Rommet hans er lydisolert, men kommer nok til å høre han..
    Håper du ble litt klokere

Ja, få han ut i arbeidslivet

Active
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    404
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Neru
    hvis det er tilfelle, må de trykke mer en cerwin vega med en singel 15"
    Jeg tror ikke det er mulig, tror det kommer ann på helheten. dvs plassering av høytalere,rom indelig ogeffekten de får. å så er det også viktig med en god forforsterker. har man utstyr til å dra 215 fult ut, å utstyr til å dra 212 fult ut, så tviler jeg på denne torien om at det trykker mer i 212. jeg har aldri hørt de, men hører daglig på 215.

teoretisk sett, er det ikke mulig for 12" å flytte like mye luft som 15" så sant slaglengden er den samme. Har hørt folk sier det er mer dypbass i 212, noe jeg ikke selv kan bekrefte, men her har plassering av høytalerne å rommet alt å si. et bra annlegg i et rom, blir fort dårlig i andre (særlig for små) rom. store høytalere som det her er snakk om, trenger mye luf å store rom! ingen vits å presse høytalerne tett inn i et hjørne, det er en gammel myte.

Neru

Kan kun snakke av egen erfaring. Og mener uten tvil at 212 er et mye bedre valg enn 215. 212 hadde mer dypbass, og var en mer balansert høyttaler, alt stemte mer liksom.
    Samt mener å huske at 12" elementene hadde større magneter enn 15" elementene. Samt 12" elementene var 99% identisk med Qln artech 12, og det er ikke så veldig rart da begge merkene kommer fra samme fabrikk.
    15" elementene virket mindre forseggjort på en måte, enn 12" elementene. Virket som om om de hadde fått inn en mindre bestilling på en 15" utgave av 212, og slengt sammen noe. og det kan vel stemme da 215 kun var ment for det norske markedet (men de fant veien til sverige også).

Angående trykket dere snakker om, så mener jeg å huske at det ikke var store forskjeller. Men at 212 var litt bedre, da jeg konkluderte den gang at 212 var bedre på alt, rett og slett. Ble overrasket og forbannet, pga jeg ønsket tross alt å beholde 215, for de så jo sååå mye pfetere ut ;-) Dette kan nok forklares med at 215 hadde mye mindre slaglengde enn 212. Det med djupbassen kan forklares med at kassene til 215 er alt for små sammenlignet med kassene til 212, rett og slett.

Men solgte som sagt 215 grunnet 212 var bedre tvers gjennom.
    Og ja de fikk mat, en Carver pm 1400 slukket nok matlysten hos de begge.

her like etter utpakking. 212 står idag lagret hos mine foreldre og får slippe seg løs ved et par-tre høytider i året.

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    4,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    At 212 spiller dypere tror jeg er ganske riktig. At de trøkker mer tviler jeg veldig sterkt på. Da må de ha en helt syk slaglengde for 215rr er ikke helt fri for det den heller.

Men jeg skal ikke uttale meg for mye om 212 på bakgrunn av at jeg aldri har hørt de spille, kun 215.
    Som nevnt tidligere liker de seg ikke noe spesiellt under 22Hz men de klarer fint ned til 20Hz dog det ruller veldig av her.

Jeg løste dette med en sub.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    48
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cambridge 540/NAD C370 bi-amp

En stund siden sist, men fortsatt ved godt mot.

De siste 2 mnd har jeg lest mengder av innlegg her om bl.a bi-amping, så tenkte jeg skulle prøve dette. Foreløpig ikke på disse tidligere nevnte 215RR
    Og i påvente av C370/270 nr 2 blir ferdig, tenkte jeg å bi-ampe en Cambridge Azur R540R og en NAD C370.
    Y-ledd kommer i morgen, så det er en mulighet jeg skal prøve, med Cambridgen til diskant og C370 til bass.
    Men så kommer egentlg spørsmålet: hvordan koble Cambridge og NAD sammen??
    (Håper) jeg har forsøkt de fleste kombinasjoner som virker fornuftige.
    Spurte Hifi-klubben, lest alle innlegg, studert manualer, men lyd - neida!
    Noen ganger føler jeg meg så forbanna dum.

Og siden det er 100 tråder med samme tema, begynner ikke jeg en til..

Trenger litt rettledning, etterfulgt av lette piskeslag

På forhånd takk

Active
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    404
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    SteinLarsen: Fått svar på spørsmålet ditt?

Men uansett, noen som vet hvilken erstatningsdiskant en kan bruke på 212?
    fra f.eks ljudia eller eltek/dynabel... ? (evt originaldiskant, men surround.no var tomme for disse, og ventet på svar fra fabrikk om evt produksjon av nye..)

Er en 6 ohms diskant..

Intermediate bjarne82 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    1,566
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Active
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    404
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kun Fynda.se som har originaldiskantene, men de sender jo selvsagt ikke til norge

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    71
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg bruker en alto mac 2.2 på mine 212. hvis jeg kjøper en til, vil det spille bedre eller vil det ikke være mye forskjell?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    210
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Utfra det jeg kan se i denne tråden, så kan det se ut som om det finnes endel av disse høytalerene rundt omkring med sprengte elementer.

Om noen har et pent par i valnøtt så kan jeg vurdere å kjøpe selve kassene

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    4,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av FE3T
    Utfra det jeg kan se i denne tråden, så kan det se ut som om det finnes endel av disse høytalerene rundt omkring med sprengte elementer.

Om noen har et pent par i valnøtt så kan jeg vurdere å kjøpe selve kassene
    Det er overraskende hvor mange mennesker det er i dette landet som ikke klarer å høre når en høyttaler når grensene sine.

Kjøper seg digre Proson eller CV og regner med gull og grønne skoger fra en middels intregrert forsterker... Ikke rart elementer kommer flyvende gjennom veggene våre.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    210
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er overraskende hvor mange mennesker det er i dette landet som ikke klarer å høre når en høyttaler når grensene sine.

Kjøper seg digre Proson eller CV og regner med gull og grønne skoger fra en middels intregrert forsterker... Ikke rart elementer kommer flyvende gjennom veggene våre.
    Det skal være sikkert, har endel bekjente som etter min mening har et litt spesiellt forhold til bla bilstereo.

4" drevet av spilleren og et antall 10" , 12" eller 15" drevet av den største forsterkeren de har råd til, koblet opp med sammenteipede meters stubber av strømkabel uten sikring, og volumen skrudd opp på et nivå der allt skurrer, alt dette ledsaget av spørsmålet "rått, ikke sant?"

Newcomer
    Medlem siden
    May 2010
    Poster
    1
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    har selv proson 212 og er veldig fornøyd men er det noen som vet hvordan man bytter sikring på dem ?

Intermediate svensken sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    774
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av s.a
    har selv proson 212 og er veldig fornøyd men er det noen som vet hvordan man bytter sikring på dem ?
    sitter ingen sikring på disse tenker jeg . så hvis du ikke har lyd på alle elemtene så kan det være brent delefilter eller spreng element.

Side 31 av 31 FørsteFørste ... 11 21 27 28 29 30 31

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •