Proson ute med "Monster" høyttalere. - Side 25

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 25 av 31 FørsteFørste ... 5 15 21 22 23 24 25 26 27 28 29 ... SisteSiste
Viser resultater 481 til 500 av 619
    Intermediate CV-Gunnar sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    1,361
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Revox
    Har du noen nærmere spesifikasjoner på DLS mellomtonen?
    DLS Referense R6A. Er egentlig et frontsett til bil, men fungerte veldig bra i Proson 215. Koster 2050,- på Stereo Syd

Intermediate Revox sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    4,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Omtrent det samme som høyttalerene da med andre ord

Active
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    404
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg dratt hjem til mine foreldre nå i jula, og der står ett par 212, og ett par 215 og venter i garasjen. :grin:

Etter mye om og men er de endelig på plass i kjellerstua. Spørs om det ikke blir vorspiel iløpet av jula

Ene paret blir nok solgt etter hvert, må bare finne ut hvilket par som er best først, og det andre paret blir stuet vekk og oppbevart til en gang i fremtiden. Leiligheten/naboene på solsiden/møllenberg i Trondheim setter nok ikke så stor pris på disse :lol:

215 bassene drives av en Carver 1400 PM, mens 212 bassene drives av en Alto mac 2.2.
    Mens mellomtoner/diskanter til begge parene drives av en Pioneer 1015. PA forsterkerne er koblet til subutgangen på 1015, så får ikke stereo, men lave frekvenser er jo ikke så retningsstyrt som høye uansett. Delt på 100hz.

Har muligens for lite forsterkerkraft, men tiden vil vise. Trenger et tomt hus først for å få testet dette

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    1,361
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Omtrent det samme som høyttalerene da med andre ord
    Ja det blir jo litt feil, hehe Men det spilte ihvertfall utrolig mye bedre

Active
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    404
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    La merke til at mellomtonen på 212 slår mye mer enn mellomtonen på 215. Den "vandrer" mye mer med andre ord. Dette er sikkert på grunn av ulike delefiltre?

Skrudde så opp både 212 og 215 for å beskue dem innvendig.

Har det seg sånn at et element i et lukket kabinett har lettere for å bevege seg enn et element som er i et åpent kabinett? Naturlig å tro at det i et åpent kabinett har lettere for å bevege seg men.
    Jeg spør fordi det lukkede kabinettet som huser mellomtonen&diskanten i 215 er ikke helt lukket, fordi hullet til kablene ikke er tettet, men disse er nemlig tettet i 212...

Active magnus14 sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Focalom
    La merke til at mellomtonen på 212 slår mye mer enn mellomtonen på 215. Den "vandrer" mye mer med andre ord. Dette er sikkert på grunn av ulike delefiltre?

Har det seg sånn at et element i et lukket kabinett har lettere for å bevege seg enn et element som er i et åpent kabinett? Naturlig å tro at det i et åpent kabinett har lettere for å bevege seg men.
    Jeg spør fordi det lukkede kabinettet som huser mellomtonen&diskanten i 215 er ikke helt lukket, fordi hullet til kablene ikke er tettet, men disse er nemlig tettet i 212...
    Elementer som sitter i bass-refleks kasser har som regel lettere for å vandre mer enn i lukket kabinett

Newcomer naboklikk sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    216
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cool tetting

viss hullet til ledningene ikke er tettet så er det nok en feil.tett det du

Intermediate AVFredrik sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    855
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    *SNIP*[/IMG][/URL]
    Har du hørt "tilsvarende" høyttalere fra CV? Merker du noen særlig forskjell?

Newcomer nilsjnesse sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    53
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Proson kan vel regnes som etterfølgeren til Genexxa. Begge er laget av JWS.

Husker at Hi-Fi Centeret hadde noen fæla Genexxa 15" for ca 10 år siden. Som de hadde utstilt med 2 par oppå hverandre (!). Det spilte høyt med mye bass.

Og husker dere XL Fidelity? Det var en annen svensk høyttalerprodusent, som også hadde en 15"... Og en 18" også. Disse var mer skikkelige enn Genexxa (og CV), men følgelig dyrere.

På den tiden var jo QLN et ærverdig svensk høyttalermerke; nå ser jeg at det også er tatt over av JWS.

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    4,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Cav, Dynavoice, Proson, Genexxa, Qln er alle merker under JWS International AB. Sistnevnte og Genexxa er merkenavn som ikke brukes lenger. Qln og Proson er mer eller mindre de samme høyttalerene. Dynavoice har tatt en litt annen retning dog har noen få modeller som forvekslingsvis like Proson (mye av elementene som brukes er like). Cav er et "High-End" merke og er følgelig vesentlig dyrere og tilsvarende annerledes konstruert enn de andre.

Active
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    404
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AVFredrik
    Har du hørt "tilsvarende" høyttalere fra CV? Merker du noen særlig forskjell?
    Har ikke hørt CV på en del år nå, men mener de spiller forholdsvis tett opp mot CV ja. Men det er jo en stor prisforskjell som ikke forsvarer det lille evt CV er bedre på.

Sitat Opprinnelig postet av nilsjnesse
    Proson kan vel regnes som etterfølgeren til Genexxa. Begge er laget av JWS.

Husker at Hi-Fi Centeret hadde noen fæla Genexxa 15" for ca 10 år siden. Som de hadde utstilt med 2 par oppå hverandre (!). Det spilte høyt med mye bass.

Og husker dere XL Fidelity? Det var en annen svensk høyttalerprodusent, som også hadde en 15"... Og en 18" også. Disse var mer skikkelige enn Genexxa (og CV), men følgelig dyrere.

På den tiden var jo QLN et ærverdig svensk høyttalermerke; nå ser jeg at det også er tatt over av JWS.
    Proson er vell strengt tatt ikke noen etterfølger. De har jo eksistert i 25 år eller noe. De har vel eksistert parallellt. Jeg mener Genexxa ikke kan sammenlignes med nyere Proson.

Både Proson, Dynavoice, QLN og XTZ lages jo av JWS. Både Dynavoice og XTZ har jo fått ekstremt mye skryt av bransjen for at de gir svært mye for pengene. QLN er jeg ikke så bekjent med. Proson "sliter" vel med at mange har negative holdninger til dem fra gammelt av. Nyere Proson skal jo være mye bedre.

menmen hva vet vel jeg ;-)

Active Toby91 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    307
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Åpnet mine Proson 212rr i går og så at hullet til ledningene opp til mellomtone og diskant ikke var tettet igjen.
    så jeg tok å limte igjen hullet på begge høyttalerene skrudde sammen og testet.
    Fant ut at jeg kunne spille litt høyere uten at mellomtonen vrengte + at det spilte finere.

Active
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    404
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja såklart. Slik var det på mine 215. Når man spilte brukbart, så påvirket dette mellomtonen _veldig_. Mellomtonen vandret mye mer. Fikk sjekka dette ved å slå av forsterkeren til basselementa. Da så man hvor mye dette påvirket mellomtonen.

Mine 212 var tettet, mens 215 ikke var tettet. Nå også deg. Så er nok flere med åpent hull inn til mellomtone og diskant.

Intermediate CV_Marius sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    1,154
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Toby91
    så jeg tok å limte igjen hullet på begge høyttalerene skrudde sammen og testet.
    Fant ut at jeg kunne spille litt høyere uten at mellomtonen vrengte + at det spilte finere.
    Haha.. :-D

Klart det er ikke bra at en mellomtone må jobbe mot et eventuelt mottrykk.... men ser for meg her at dette hullet som er der ledningen går inn, er så lite at det har nok fint lite og si... og at du kunne spille enda høyere og at det ble finere lyd... hehehe.. vel.. det har vel mer med hva du egentlig ville høre av forbedring enn hva det egentlig ble.

Intermediate CV_Marius sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    1,154
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av CV-Gunnar
    Og må bare si, fyttigrisen å disse høyttalerne spiller!!
    Begynner å lure på om det er mere trøkk i disse enn CV 1515 hehe.
    huh?
    Det kan umulig være tilfellet!?
    Elementene ser jo verre ut enn MGR fra Ljudia...

Sikkert bare voldsomt heldig med plassering/rom

Active Toby91 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    307
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av CV_Marius
    Haha.. :-D

Klart det er ikke bra at en mellomtone må jobbe mot et eventuelt mottrykk.... men ser for meg her at dette hullet som er der ledningen går inn, er så lite at det har nok fint lite og si... og at du kunne spille enda høyere og at det ble finere lyd... hehehe.. vel.. det har vel mer med hva du egentlig ville høre av forbedring enn hva det egentlig ble.
    Ehm vist du leste litt så skrev jeg Litt høyere og med finere mente jeg at mellomtonen ikke vrengte så fort på grunn av for stor vandring på elementet.
    dessuten så er hullet til ledningene ganske så stort diam på rundt 2-3cm

Active Toby91 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    307
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja såklart. Slik var det på mine 215. Når man spilte brukbart, så påvirket dette mellomtonen _veldig_. Mellomtonen vandret mye mer. Fikk sjekka dette ved å slå av forsterkeren til basselementa. Da så man hvor mye dette påvirket mellomtonen.

Mine 212 var tettet, mens 215 ikke var tettet. Nå også deg. Så er nok flere med åpent hull inn til mellomtone og diskant.
    testa på nesten samme måte jeg og.
    men jeg koblet til forsterker bare på bassene å spilte på vanlig lytte volum og la merke til at mellomtonen bevegde seg like mye som den gjorde når alt var tilkoblet.

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    1,361
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av CV_Marius
    huh?
    Det kan umulig være tilfellet!?
    Elementene ser jo verre ut enn MGR fra Ljudia...

Sikkert bare voldsomt heldig med plassering/rom
    Ja er nok en stor mulighet for det. Veldig bra plassert ihvertfall og han bruker en ENORM pa forsterker!
    Peavey CS 4080hz:
    # 2040 watts (rms) per channel at 4 ohms
    # 1250 watts per channel at 8 ohms
    # 4080 watts at 8 ohms bridged
    Men nå har han sprengt alle elementene i høyttalerne. Når man slår med knyttneven på bassene beveger de seg ikke en mm ei gang hehe.

Tåler ikke høytspilling over flere timer det er sikkert å visst, noe som 1515 ihvertfall gjør

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    4,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tviler sterkt på at de er bedre enn 1515 nei. Men at de er bedre enn CLS-215 er fullt mulig.

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    1,361
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tviler sterkt på at de er bedre enn 1515 nei. Men at de er bedre enn CLS-215 er fullt mulig.
    Tror jeg må teste den Peavey ampen og prøve på 1515. Kan bli morro

Men seriøst, det trøkka helt villt med den pa ampen på Proson 215!:O

Side 25 av 31 FørsteFørste ... 5 15 21 22 23 24 25 26 27 28 29 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •