SUB gir deg bedre lyd!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 19 av 19
    Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

SUB gir deg bedre lyd!

Hvorfor er det slik at vi bør ha 2 SUBer eller flere
    Les dette lille utdraget fra Stereophile - september 2007 - page 128 - Conclusion

"subwoofers produced dramatic changes in my audio system. Never before had new
    audio gear reshaped the depth and width of the soundstage, doubled the dynamic range, and increased the transparency, all at the same time.
    I recommend the SUB for Class A of Stereophile's "Recommended Components", and urge you to listen to a pair of them. I'm sure you'll be convinced, as I was, that the benefits to your system's soundstaging will be as impressive as they will be in the reproduction of deep bass. My entire system achieved its best performance to date, producing clean, tight, solid bass signals with excellent pitch definition."
    Larry Greenhill

Intermediate ruxxy sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    1,612
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Subwoofers produced dramatic changes in my audio system

SubwoofeR i mitt tilfelle, jeg har testet flere oppsett med 2 subber, men kom selv fram til oppsettet med 1 sub; Altså det jeg har nå.

Class A? Er SUBer delt i klasser nå?

Intermediate cowboy bebop sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    1,427
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    to stykk gjør jobben svært mye bedre enn en hos meg ivertfall.

Intermediate Leikis sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    729
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ruxxy
    Subwoofers produced dramatic changes in my audio system

SubwoofeR i mitt tilfelle, jeg har testet flere oppsett med 2 subber, men kom selv fram til oppsettet med 1 sub; Altså det jeg har nå.

Da har du sikker ikke jobbet nokk med kalibrering eller du hadde ikke nokk plaserings muligheter. 2 subber bare må bli bedre

Intermediate Audiomur sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    2,205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva slags utstyr har mr.Greenhill ellers? En "kraftig" surroundreciver fra Hifiklubben eller Hificenter Kjeden, og kanskje RF-82, CLS-215, T65, 604 eller IQ7 som fronthøyttalere?
    ;-)

I mange tilfeller gir ekstra SUB mer bass, og ikke bedre lyd. Legg merke til at det er musikk det er snakk om.

Intermediate wotg sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,761
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Grunnlaget for to subber var vel at de bedre utjevnet trykket i rommet hvis jeg forsto rett. Makes perfect sense spør du meg.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Audiomur

1. Hva slags utstyr har mr.Greenhill ellers? En "kraftig" surroundreciver fra Hifiklubben eller Hificenter Kjeden, og kanskje RF-82, CLS-215, T65, 604 eller IQ7 som fronthøyttalere?
    ;-)

2. I mange tilfeller gir ekstra SUB mer bass, og ikke bedre lyd. Legg merke til at det er musikk det er snakk om.
    1. Det skal jeg sjekke med en gang......

2. I mange tilfeller kan man kutte seg selv med en kniv, men det gjelder å bruke et "verktøy" riktig - og det lærer vi etterhvert.......

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Larry Greenhill benytter bl.a. dette utstyret:

1. Analog kilde - Linn Sondek
    2. Digital kilde - Krell KRC-28 CD
    3. Forforsterker - VTL TL-6.5 og Krell KCT
    4. Effektforsterker - Mark Levinson No. 334 og Krell FPB600c
    5. Høytalere - Quad ESL-989
    6. Kabler - Krell CAST og Mark Levinson Silver
    7. Tilbehør - Torus Power Isolation

Greit nok?

Intermediate ruxxy sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    1,612
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Flageborg

Greit nok?
    Tjaa, kan ikke akkurat sammenligne Quad høyttalerene med CLS-215

Skal låne meg en til sub av samme sort som jeg har litt utover høsten da, men har aldri skjønnt helt hvordan såååå mye kalibrering kan gjøre lydbildet så mye bedre. Det er jo ikke allverden med innstillinger heller? Driver dere å kaliberer signalet forsterkeren sender ut eller? Neppe, sikkert plassering og fase forskyvning og delefrekvens generelt?

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    2,205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Flageborg

Greit nok?
    Jeg visste at han hadde bra saker, men poenget mitt var at det hjelper ikke å pøse på med subwoofere hvis du sitter der med halvgode høyttalere og en "kraftig" surroundreciver. I hvert fall ikke når det er musikk som gjelder.

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva er egentlig den store overraskelsen ved at man får bedre lyd fra 989-ene med sub? Det er tross alt snakk om relativt små fullrange elektrostater her.

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med sub vil man, om man gjør ting riktig, bedre arbeidsforholdene til frontene. Et par gode fronter vil være akkurat så gode som rommet tillater de å være. Med et par gode subwoofere kan man plassere de slik at de får optimale arbeidsforhold, noe man strengt tatt ikke kan med frontene - all den tid de er låst i den posisjonen som gir best respons i de områdene nettopp de er gode. Og det er sjelden eller aldri i dypbassområdet.

Man kan ikke få i pose og sekk, og stort sett alle normale rom har utfordringer med varierende frekvenskurve som følge av stående bølger og utfasinger. Dette løses enkelt med subwoofere som har trinnløs variabel fasejustering, men utfordringen - eller moroa som jeg og flere med meg kaller det - er å integrere de med anlegget forøvrig. Dette er en klar forutsetning, for ingen vil ha pløsete bass. Vi vil ha dynamikk og trykk, men det skal være fast og korrekt. En subwoofer skal aldri kunne høres, men den skal tilføre noe positivt.

Man får også andre positive effekter av å ha noe som kan avlaste frontene i bassområdet. Man vil få en bedre lydkvalitet fra frontene rett og slett på grunn av mindre tilbakekobling fra de elementene som gir mest av dette fenomenet. Er ikke forsterkeren konstruert på en slik måte at dette kanseleres skikkelig (noe få forsterkere gjør) vil resultatet av tilbakekobling oppfattes som degenerering av lyden i sin helhet.

Jeg har inntrykk av at flere og flere får opp øynene for å bruke subwoofer, noe jeg finner svært gledelig. Men ikke gi opp forsøket på å finne godlyden bare fordi man opplever det som pløsete i den posisjonen du (eller andre man deler hus med) har lyst til å ha den. Slik skal det ikke være, og med enkle grep kan en skikkelig subwoofer til å spille på lag med både deg selv, rommet og anlegget forøvrig. Resultatet kan bli bra, men en subwoofer krever like mye omsorg som resten av anlegget. Har du som jeg brukt ti- eller hundretalls timer på å finne den perfekte posisjon for høyttalerne, er det ikke sikkert man slipper unna med færre timer når det kommer til subwooferen

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    2,205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    "Kjell Berit" sitter i det 25 m2 store rommet sitt med en surroundreciver til rundt 10K, RF-82 som fronthøyttalere, og med tilhørende surroundhøyttalere. Han har også investrert i en PB12.

Kjell Berit er fornøyd når han ser film, men syns ikke det låter skikkelig når han hører på musikk. Anbefaler du en ekstra subwoofer for å få bedre lyd?

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selvfølgelig ikke, men nå setter du problemstillingen på spissen

Det er vel ingen her inne som ville anbefalt en sub til hvis du hadde skrevet spørsmålet i førstepersjon, og det hele hadde vært genuint. Hadde derimot Kjell Berit sagt at han/hun ikke fikk stram nok bass, eller at det var store variasjoner i trykk i forskjellige settinger, ville man kunne anbefalt en sub til for å fase inn et subområde som sannsynligvis var problematisk i forhold til rommet.

Expert cybervision_ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    "Kjell Berit" sitter i det 25 m2 store rommet sitt med en surroundreciver til rundt 10K, RF-82 som fronthøyttalere, og med tilhørende surroundhøyttalere. Han har også investrert i en PB12.

Kjell Berit er fornøyd når han ser film, men syns ikke det låter skikkelig når han hører på musikk. Anbefaler du en ekstra subwoofer for å få bedre lyd?
    Får du plass til 2 PB12 på 25 m2?

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg anbefaler Kjell Berit å forsøke å få orden på sin kjønnelige identitet før han... eh... hun (?) begynner å tenke på subwoofer(e).

Intermediate Ratata sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,024
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Stakkar Kjell Berit, hverken Kjell eller Berit vil her bli fornøyd. Sannsynligvis vil Kjell ha en mye større sub enn det Berit tillater på WAF-O-Meteret, Kjell har også måtte lide kraftig for å få innpass av 1 stk PB-12, og jeg vil anta det er lagt nytt gulv i gangen og den lokale blomsterhandleren har tjent gode penger på at Kjell skulle få seg sub. Berit derimot er mer enn fornøyd med kjøkkenradioen og foretrekker å se Frustrerte Fruer i mono. Den dag idag ser ikke Berit poenget med to store Klippsj-bokser som bråker, og det midt i dagligstua... PB-12'en er enda verre med, men med nylagt gulv og nye roser er PB-12'en faktisk veldig praktisk som pidestall til den fæle planten Kjell fikk av svigermor. Enda en PB-12 vil nok virke forlokkende og saliggjørende for Kjells drømmer om fullendt og fyldig lydbilde, men kun med forbehold om ny baderomsinnredning eller 1 uke spa-hotell i Paris.

Fra spøk til revolver; om alle alternativer er prøvd ut og lyden fremdeles ikke sitter kan en ekstra PB-12 jevne ut og legge ett slør av tilfredshet over Kjell :-) Faren for at det "stopper" ved PB-12 er jo en annen side av saken, det bor jo mye godt i en stk PB-12 Plus/2 som kostnadsmessig ikke er rare hoppet fra 2 stk PB-12

Moderator devilej sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av cybervision_
    Får du plass til 2 PB12 på 25 m2?
    Klart det. Kan lett få inn 2 stk 12+/2 her. Akto har faktisk 3.....
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Expert cybervision_ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av devilej
    Klart det. Kan lett få inn 2 stk 12+/2 her. Akto har faktisk 3.....
    Veit, var mer ment som en morsomhet Tenkte akkurat på det at jeg burde få hørt et kalibret Plus/2 oppsett engang med tanke på hvor bra jeg synes SB12 spiller på mitt 18 kvm rom. Vanvittig mye lyd og kontroll i SVS-kassene...

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •