Hvilken KLIPSCH passer mitt rom? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 57
    Intermediate gonigogo sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Har nå lest det meste jeg har kommet over av RB81 på hifisentralen og her inne, og det som går igjen på sentralen er et oppsett med en "liten" røramp, mens her inne blir de mest brukt som bakhøytalere.
    Det jeg er redd for, er å mangle noe av råe trykket en hjemmekino skal ha vs. et stereo-oppsett, med RB81 som front.

Hadde inntil nylig full surround med B&W og Rotel. Har nå gått over til ren stereo i påvente av en dedikert kino, med EC på B&W 705.
    Dette spiller glimrende ilag etter min musikksmak(mye jazz/acoustic), men merker at det er ikke akkurat det råeste i klassen til film. Dette vil uansett bli stående i stuen når kinoen er ferdig.

Sitat Opprinnelig postet av einis
    de er ganske store, bare så du vet det
    Ser i mange tråder her inne at du anbefaler disse, og skulle gjerne ha fått hørt din mening, og alle andres selvsagt, om akkurat dette. Alle som har hørt disse i front er særdeles velkommen med sine erfaringer

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    231
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Spritfire
    Mine står ca 20 cm fra veggen. funker gull her.
    Spørs sikkert på hvor kresen du er på lyden å om du hører forskjell på tynne og tykke kabler ?
    Hvis du gjør det så kan du sikkert sette de de 60cm ut i fra veggen.
    Hvis ikke... de lyder helt fantastisk uansett...
    Blir veldig feil å sammenlige kabler og avstand til vegg. Feilplasserte høyttalere kan ved f.eks å kline dem inn i veggen kan være katastrofe for lyden. Men blir da lyd selv om den står feil, så det er et kompromiss man må bli enig med seg selv om ift plass og utseende...

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    95
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Doxa jeg er enig i hva du ser.

Poenget mitt var at du skal plasser fryktelig dårlig for at lyden skal bli elendig.
    Du hører sikkert forskjell på om høytalerne står 20cm fra vegg eller 80cm.
    Men hvis du bare setter de rett inn på 20cm med engang. Så vil du uansett synes det høres bra ut. OG mest sannsynlig så blir det ikke så fantastisk mye bedre hvis du flytter de lengre ut.

Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Labbetuss
    Jeg ville gått for RF-82, de er lettplasserte, og man plasserer dem som alle andre ht etter de preferansene du har. I ditt rom vil det gå utmerket. Man sitter også igjen med langt mer headroom. De er heller ikke så himla store, så de vil være lett å få til å fungere godt i rommet ditt.

Ideelt sett kan du høre med forhandlere om du kan få prøve RF-82 og RB-81 i ditt rom! Det hadde jo absolutt vært å foretrekke, men er ikke alltid like enkelt
    Hvilket forsterkeri skal du kjøre på dem?

Hvordan vil rommet være innredet og bygd opp?

- Hvor vil lytteposisjon være i forhold til høyttalere og vegger?
    Å få høre hjemme hos meg selv blir dessverre en umulighet, da jeg bor LANGT unna nærmeste forhandler.

- Elektronikk er ikke bestemmt ennå. Tanken var å kjøre de på EC 4.5/AW100 i stuen til rommet er ferdig. Hva som blir i kinoen etterhvert er mere usikkert... Hører Parasound skal være en knakende god match(?)

- Rommet er som nevnt tidligere ikke det største i verden. Akkurat nå er det faktisk bare en garasje der jeg holder på å slå opp betonggulvet for å grave inn ny vannledning til huset, samt få gulvet isolert før ny støping.
    Tenker det blir, foruten gips, vanlige sporfreste huntonitt-plater på veggene.
    Det skal KUN brukes til film/musikk og Premier League, så det blir neppe mere innredning enn et par,tre go'stoler.

-Ikke regnet så himla nøye på det, men tror rommet blir 6 x 3,3 m ferdig innredet. Så lytteposisjon burde vel bli på ca. 4,5m ...

Intermediate Doc.G sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Sted
    Steinkjer
    Poster
    1,662
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har selv RF82 i ett ca 18 kvaderatm. rom, ca 40 cm fra bakvegg. Kunne ikke vært mer fornøyd.

Intermediate C. Alshus sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    3,211
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av gonigogo
    Er det RB81 du mener? Kan ikke finne noe RF81 på klipsch's sider...
    Forøvrig har jeg ingenting imot stativht... har hatt det i flere år, og har det ennå og vært glimrende fornøyd med det, men hadde tenkt å "ta den litt lenger ut" nå da jeg vil få et eget rom til kino :-D

Jaja, mente selvfølgelig RB 81.

Husk på at 20 Kvm er ganske smått.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    71
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har RF 82, RC 64 og RB 54 i et rom på ca 17 m2. Høyttalerene står ca 60 cm fra veggen. Dette spiller glimrende hos meg så dette tror jeg du ikke du skal være redd for. Det eneste problemet er at i sweetspot er lyden konge mens 1 m til en av sidene er ikke akkurat lyden så mye å skryte av for da kommer du for nære en av sidehøyttalerne. But who cares. l

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    678
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg skal bestille RF-63 og Rc-64 i morgen. Disse skal spille sammen med en SVS PB-12 plus/2 på et 10.5 m2 stort rom. Kan godt hende jeg er dum, men dette har jeg kjempe tru på at skal bli bra. Det er bare snakk om å dempe godt nokk \ romkorreksjon!

Intermediate Doc.G sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Sted
    Steinkjer
    Poster
    1,662
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Biffig
    Jeg skal bestille RF-63 og Rc-64 i morgen. Disse skal spille sammen med en SVS PB-12 plus/2 på et 10.5 m2 stort rom. Kan godt hende jeg er dum, men dette har jeg kjempe tru på at skal bli bra. Det er bare snakk om å dempe godt nokk \ romkorreksjon!
    Tror jeg trygt kan si at det ville jeg aldri ha gjort

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    2,793
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Spritfire
    Doxa jeg er enig i hva du ser.

Poenget mitt var at du skal plasser fryktelig dårlig for at lyden skal bli elendig.
    Du hører sikkert forskjell på om høytalerne står 20cm fra vegg eller 80cm.
    Men hvis du bare setter de rett inn på 20cm med engang. Så vil du uansett synes det høres bra ut. OG mest sannsynlig så blir det ikke så fantastisk mye bedre hvis du flytter de lengre ut.
    Om man kjenner anlegget og rommet sitt godt, så hører man forskjell ved den minste variabel. Er særdeles lett å f.eks høre foskjell på om man flytter høyttaler noen mm mot lytteposisjon osv. Høyttalerplassering er alfa omega for et godt resultat.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    2,793
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av gonigogo
    Å få høre hjemme hos meg selv blir dessverre en umulighet, da jeg bor LANGT unna nærmeste forhandler.

- Elektronikk er ikke bestemmt ennå. Tanken var å kjøre de på EC 4.5/AW100 i stuen til rommet er ferdig. Hva som blir i kinoen etterhvert er mere usikkert... Hører Parasound skal være en knakende god match(?)

- Rommet er som nevnt tidligere ikke det største i verden. Akkurat nå er det faktisk bare en garasje der jeg holder på å slå opp betonggulvet for å grave inn ny vannledning til huset, samt få gulvet isolert før ny støping.
    Tenker det blir, foruten gips, vanlige sporfreste huntonitt-plater på veggene.
    Det skal KUN brukes til film/musikk og Premier League, så det blir neppe mere innredning enn et par,tre go'stoler.

-Ikke regnet så himla nøye på det, men tror rommet blir 6 x 3,3 m ferdig innredet. Så lytteposisjon burde vel bli på ca. 4,5m ...
    Ok, optimal plassering av lytteposisjon og høyttalere er noe du "bør" prøve/høre deg fram til.

Parasound er en meget god matct til Klipsch, men det er jammen EC også

Om rommet vil trenge noe ekstra demping vil du merke fort.

Om valget skal falle på RB-81 eller RF-82 kommer egentlig helt an på. Personlig ville jeg kjørt RF-82, da får man mer headroom, samt at du har plass til å gi høyttalerne godt med luft rundt seg i rommet ditt - noe som er meget viktig for det lydmessige resultatet, men det kommer jo selfølgelig også an på hvordan du liker lyden.

Med RB-81 tror jeg du vil oppnå "renere" lyd i og med at de ikke pumper så mye energi i de nedre områdene, og siden du har planer om å komplettere anlegget med subwoofer så tror jeg det lydmessige resultatet likevel kan bli meget bra totalt - det krever kun litt innsats :-D

Men er som sagt vanskelig å "spå" hvor godt noen av de høyttalerne vil spille i rommet, det må man nesten prøve for å finne ut, uansett - stol på magefølelsen din og kjøp den ht'en du selv føler at du vil trives og kose deg mest med over lengre tid. :-D

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    2,793
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Wow Biffig, overkill! Det vil iallfall bli nok bass

Expert pahf sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    5,908
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Alvor biffig, nesten så jeg er fristet til å tro at det kanskje blir litt vel mye ?

Blir litt av en jobb å kalibrere dette så de ikke utfaser hverandre.

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Heh....
    Hmm, ca 14-15m2 har jeg for tiden.
    Plus/2 får ikke ut sitt potensiale der :-/

Litt overkill ja, men fy flate som det kommer til og riste :-)

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    678
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Huff, jeg blir litt stresset jeg med så dårlige tilbakemeldinger på en så dyr investering. Hadde det finnes en Rf-81 med samme kvalitet som Rf-63 så hadde jeg nok heller gått for det, men jeg vil ha kvaliteten til Rf-63 og da er jo den den minste. Er det umulig å få dette til å spille skikkelig bra altså? Noen som har erfaring med det som vil skrive litt?
    Jeg kan gjøre hva jeg vil med rommet siden det er dedikert HK mtp. demping ol. Så håper jeg romkorreksjonen kan fikse litt også. Og jeg som følte meg moderat når jeg bestemte meg for å gå ned fra 83 til 63.
    Det skal også sies at jeg liker mye bass. men det må være riktig og god bass.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    678
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av harman/kardon
    Heh....
    Hmm, ca 14-15m2 har jeg for tiden.
    Plus/2 får ikke ut sitt potensiale der :-/

Litt overkill ja, men fy flate som det kommer til og riste :-)
    Når du sier at den ikke får ut potensialet sitt der, mener du da at den ikke trykker som den burde, eller at den ikke går dypt nok, romler det?

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når du sier at den ikke får ut potensialet sitt der, mener du da at den ikke trykker som den burde, eller at den ikke går dypt nok, romler det?
    Hos meg når den 15 hz uten problem ja med 16hz tuning.
    Har målt sinus ned til 10hz (har ikke noe lyd filer med lavere sinus en 10hz)

Trenger gjerne noe større rom for strekke på beina plus/2.

Bruker Velodyne SMS-1 for og holde min sub under kontroll :-)

Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Labbetuss
    Ok, optimal plassering av lytteposisjon og høyttalere er noe du "bør" prøve/høre deg fram til.

Parasound er en meget god matct til Klipsch, men det er jammen EC også

Om rommet vil trenge noe ekstra demping vil du merke fort.

Om valget skal falle på RB-81 eller RF-82 kommer egentlig helt an på. Personlig ville jeg kjørt RF-82, da får man mer headroom, samt at du har plass til å gi høyttalerne godt med luft rundt seg i rommet ditt - noe som er meget viktig for det lydmessige resultatet, men det kommer jo selfølgelig også an på hvordan du liker lyden.

Med RB-81 tror jeg du vil oppnå "renere" lyd i og med at de ikke pumper så mye energi i de nedre områdene, og siden du har planer om å komplettere anlegget med subwoofer så tror jeg det lydmessige resultatet likevel kan bli meget bra totalt - det krever kun litt innsats :-D

Men er som sagt vanskelig å "spå" hvor godt noen av de høyttalerne vil spille i rommet, det må man nesten prøve for å finne ut, uansett - stol på magefølelsen din og kjøp den ht'en du selv føler at du vil trives og kose deg mest med over lengre tid. :-D
    takker for gjennomtenkt svar!
    Kjenner jeg begynner å vippe mot RB-82 igjen etter et døgns usikkerhet. Og når jeg leser noen har enda større på halve romstørrelsen, så skulle det vel være grei skuring. Får legge til at jeg ikke er ute etter mest mulig db, men mest mulig kvalitet for min lommebok.

Sub har jeg fra mitt forrige surround-oppsett, en XTZ 99 W12, så denne skulle vel kunne duge i mitt neste oppsett også.

Er spent på å høre Klipsch på EC, har fått med meg at dette skal være kanon! Får bare håpe at ikke dette spiller så godt ilag at det blir en nedtur å sette på feks Parasound etterpå i kinoen
    EC sitt omkringlyd-system er jo ikke akkurat en billig investering, og vil i så måte være utenfor mitt budsjett.

Skal tenke noen timer til, så regner jeg med en bestilling går avgårde i kveld

Expert pahf sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    5,908
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel denne tråden er godt for noe, jeg ble skikkelig tent på å teste rb81 + rc 62 eller forhåpentligvis 64. hjemme hos meg. Har så godt som avskrevet de store gulvstående pga dybde og plassering, men 81 bør være det beste kompromiss ift rom og plassering. Sendte nettop tonart en mail om en eventuell lytte session igjen. Spennende!

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    skal du kjøre stereo hjemmekino ville jeg kjøpt rf82

men med full surround, sub osv blir det tett av høyttalere...

Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •