Bi-ampe eller Bi-koble?? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0

Vis meningsmålingsresultat:

Velgere
0. Du kan ikke stemme i denne meningsmålingen
  • 0 0%
Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 56
    Intermediate kakehode sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    1,191
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av sosimomonon
    Men... er det sånn at man får f.eks 2x100w når man bi-amper (hvis forsterkeren har utganger på 100w), enn når man kabler vanlig og bare får 100w??

Eller er jeg helt på jordet?
    Bruker du f.eks. en tokanals effektforsterker på 2x100watt til hver høyttaler, slik at at hver og en høyttaler bi-ampes med bruk av én forsterkerkanal til bass og én forsterkerkanal til diskant/mellomtone, vil du åpenbart ha 2x100 watt som driver hver enkelt høyttaler.

Bruker du derimot én tokanals effektforsterker til å drive ett par høyttalere vil hver høyttaler drives av 100watt, uansett hvor mange kabler du har mellom forsterker og høyttaler.

Skulle du mot formodning koble en tokanals effektforsterkers begge kanaler inn på en høyttaler med enkelt sett terminaler(alstå ingen mulighet for biwire/biamp), kobler i beste fall forsterkeren seg ut og du får null lyd. I verste fall har forsterkeren ingen slik sikring mot kortslutning og resultatet kan fort bli røyk, brann, ødelagt utstyr og det som verre er.

I det tilfellet må du brokoble forsterkeren(den vil da i praksis fungere som en monoblokk, énkanals effektforsterker) og koble den til høyttaleren som anvist i bruksanvisningen eller bakpå selve forsterkeren.
    Har denne tokanals, 2x100watt effektforsterkeren ikke mulighet for brokobling, og høyttaleren kun ett sett innganger har du ingen mulighet for å mate høyttaleren med mer enn 100watt. Med mindre du bytter høyttalere eller forsterker såklart.

Merk også at når en forsterker brokobles ser den høyttaler ved halvert belastning(ohm). Det vil si at om du har høyttalere med 8ohms belastning, vil en brokoblet forsterker oppleve høyttaleren som 4ohm. Dette kan gi enda mer utgangseffekt, men er langt mer strømkrevende og dempefaktoren senkes. Med andre ord representerer da høyttaleren en tyngre last. Et annet problem ved brokobling er også økt støy i mange tilfeller, hvilket gir nedsatt dynamikkområde og mer hørbar sus/brum i høyttalerne.

Impedansen som oppgis er heller ikke fast for hele frekvensområdet, derfor oppgis en gjerne en høyttaler til å representere "8ohm nominell motstand", hvilket ganske enkelt betyr at motstanden er variabel.
    Mine egne RF-7 f.eks. er oppgitt som nettopp dette, men belastningen dipper ned til 2,8ohm et sted i bassområdet. Resultatet er at den er langt vanskeligere å drive skikkelig enn den ekstreme følsomheten på 102db skulle tilsi. Skulle jeg så ha brokoblet to forsterkere og koblet en til hver høyttaler, ville forsterkerne blitt utsatt for 1.4ohm, og den forsterkeren som klarer å drive slike impedanser stabilt har hverken du eller jeg råd til!
    Så ja, det finnes unntak(eksempelvis skikkelige rugger av noen effektforsterkere som fort blir skrekkelig dyre) samt enkelte forsterker som er kontruert med tanke på brokobling og utfordringene det representerer, men dette er mer for unntak fra regelen å regne.

Så du er ikke helt på jordet, men du kan like gjerne få orden på begrepene med en gang, for ellers blir det vanskelig for deg å forklare hifi-problemer, og ditto vanskelig å forstå spørsmålene vi så gjerne vil hjelpe deg med

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    78
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har tenkt til å kjøpe et par Dynavoice M-65 og bruke som fronthøyttalere. De har en max-effekt på 250W. Så da får jeg hele 200w ut av de, enn om jeg kabler vanlig da? Og de andre høyttalerene tåler ikke stort mer enn 100w. Så da, alt i alt, så får jeg presset det som er av alle høyttalerene? Snedig

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    1,191
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har tenkt til å kjøpe et par Dynavoice M-65 og bruke som fronthøyttalere. De har en max-effekt på 250W. Så da får jeg hele 200w ut av de, enn om jeg kabler vanlig da? Og de andre høyttalerene tåler ikke stort mer enn 100w. Så da, alt i alt, så får jeg presset det som er av alle høyttalerene? Snedig
    Ikke bry deg så mye om "max-effekten" høyttalere oppgis til. For det første sier ikke alltid slike spesifikasjoner om dette er kontinuerlig- eller peakeffekt, men det er også mye lettere å "sprenge" en høyttaler med for liten forsterker enn det er med for stor forsterker. Dessuten kan det vel være at en 50watt forsterker har bedre kontroll på en høyttaler,og/eller låter bedre, enn en 200watt forsterker. Med unntak av de sjeldne tilfellene der hvor man MÅ ha hundrevis av watt for å holde høyttalerne i nakkeskinnet kan det vel være at en 50watter kan levere mer strøm(ampere) og dermed vil ha bedre kontroll på høyttalerne.

Men siden du er så opptatt av watt kan vi jo ta en liten "analyse" av forsterkeren din, og den leverer IKKE 100watt per kanal kontinuerlig.
    Forsterkere er oppgitt til å maksimalt kunne trekke 360watt fra strømnettet. Dette gir 51,4watt per kanal, men ettersom dette er en klasse A/B-forsterker kan du regne med 50% effekttap til varmeutvikling. Dermed sitter du i praksis igjen med en forsterker som MAKSIMALT kan levere 7x25,7watt kontinuerlig...
    http://www.service.pioneer-eur.com/peeservice/instrmanuals.nsf/0/380C994D03B7D542C12571620035A78A/$File/XRE3117_VSX-916-S.pdf

Om du da biamper frontene dine vil de maksimalt motta 51,4watt kontinuerlig hver. Og det kan vel være nok for å drive dem på en fornuftig måte til lydtrykk du er fornøyd med i din stue for alt jeg vet, men 2x100watt per høyttaler er det IKKE.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    78
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror jeg prøver meg fram, så får jeg se hva som funker best:?

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ....og da nærmer vi oss watt diskusjonen igjen og om t-amp forsterkere (klasse T) på 15watt i realiteten gir mere effekt enn en surround receiver klasse A/B på 7x100watt

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    85
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gwandarion
    Kjøp to halvlitere med melk og sjekk om det smaker bedre enn den du vanligvis drikker fra liters kartongen...
    Nicely put. Er jo så enkelt som at biwiring ikke på noen måte endrer hvordan signalet sendes (nå mener jeg altså 1 forsterker og ingen brokobling til høyttalere med to terminalsett).

For de som mener noe annet: Jeg venter i spenning på forklaringen ut fra de fysiske prinsippene for hvordan det skulle fungere.

Og for den herlige påstanden "jeg tror ikke bare på teori, jeg HØRER forskjellen": Har dere noen gang tenkt på at dere ikke hører alle typer støy fra dagliglivet (biler, PCen som står på etc.) hele tiden og på en gang? Det foregår enormt med gatekeeping rundt hvilke lydsignaler som slippes til bevisstheten gjennom at en fokuserer på de frekvensområder en vil høre.

Intermediate Xinhua sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    1,103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    bi-wire er nok bare for att det skal se finere ut og ikke ha en terminal som ikke blir brukt. Bare den skiva som er mellom :P
    Bi-amp er nok tingen å gå for ja !

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    78
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kakehode
    Men siden du er så opptatt av watt kan vi jo ta en liten "analyse" av forsterkeren din, og den leverer IKKE 100watt per kanal kontinuerlig.
    Forsterkere er oppgitt til å maksimalt kunne trekke 360watt fra strømnettet. Dette gir 51,4watt per kanal, men ettersom dette er en klasse A/B-forsterker kan du regne med 50% effekttap til varmeutvikling. Dermed sitter du i praksis igjen med en forsterker som MAKSIMALT kan levere 7x25,7watt kontinuerlig...
    Nå surrer du håper jeg. Det kan umulig stemme at hver høyttaler kun får 25watt hver? Og jeg er en smule usikker på de beregningene om at halvparten går vekk til varmeutvikling... Nei, står det 100w kan det jo sikkert variere litt, men ikke så mye svinn at du sitter igjen med en fjerdedel.. noen ANDRE som har peiling på dette, eller har han faktisk rett:-? ?

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    1,191
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå surrer du håper jeg. Det kan umulig stemme at hver høyttaler kun får 25watt hver? Og jeg er en smule usikker på de beregningene om at halvparten går vekk til varmeutvikling... Nei, står det 100w kan det jo sikkert variere litt, men ikke så mye svinn at du sitter igjen med en fjerdedel.. noen ANDRE som har peiling på dette, eller har han faktisk rett:-? ?
    Nei jeg surrer ikke i det hele tatt. I en annen del av det forrige innlegget mitt ligger en link til en PDF-fil som inneholder bruksanvisningen til forsterkeren din. Den kom ikke opp som link, men klipp og lim, funker det også. Uansett, der står det klart at forsterkeren din maksimalt kan trekke 360watt fra strømnettet, og at det er en klasse A/B-forsterker. Alle forsterkere har et visst varmetap, altså at en del av strømmen den trekker fra nettet ganske enkelt forsvinner i varme. Noen gang lurt på hvorfor forsterkeren din blir småvarm? Klasse A/B-forsterkere er intet unntak fra regelen, og har typisk mellom 35% og 55%(ref.wikipedia). Jeg regner med 50% for enkelhetens skyld. DERFOR forsvinner halvparten av disse 360wattene ut i løse luften(blir til varme) og du har igjen 180watt fordelt på 7 kanaler=25,7watt.

Skulle si seg selv at en forsterker som trekker 360 watt inn ikke kan levere totalt 700watt ut. Heller jeg 2desiliter melk i et glass vil ikke det glasset plutselig inneholde 1liter melk!
    Problemet er målingen som Pioneer oppgir. De har spillt av en testtone(1khz) med høy forvrengning(1%) og fått ett resultat som ser pent ut, men har som sagt tidligere ingen praktisk relevans.

I ren stereo vil effekten øke noe, men noe mer enn 10-15% kan du bare glemme, så du passerer ikke 30watt uansett. Et annet hint er forsterkerens vekt. Finner du en annen klasse a/b forsterker som veier 9 kilo og kan levere 7x100watt(må da kunne trekke minst 1400watt fra nettet) skal jeg kjøpe den til deg! Men for all del, hør med andre, søk deg gjennom forumet(ligger mye info der!) les gjennom manualen, sjekk Wikipedia, slå deg løs

Amplifier - Wikipedia, the free encyclopedia

Kan for sammenligningens del trekke inn min egen trofaste hjemmekinotraver, Harman Kardon AVR5500. Kostet i sin tid 12000, og jeg var så stolt at. Klart, folk rynket litt på nesa av 5x75watt. "Idiot, får jo Sony-forsterker med mye mer watt enn det der til en tredel av prisen" Nåja, dem om det...
    Den forsterkeren er oppgitt til å trekke maksimalt 694watt fra strømnettet. Regner vi igjen med 50% effektivitet for enkelhetens skyld gir dette 347watt delt på 5kanaler, altså 69,4watt per kanal. Rimer bra med spesifikasjonene med tanke på at vi i utgangspunktet ikke kjenner den nøyaktige effektivitetsprosenten.
    Den veier også betraktelig mer med sine 15,9kilo.

Link til din forsterker:
    http://www.service.pioneer-eur.com/peeservice/instrmanuals.nsf/0/380C994D03B7D542C12571620035A78A/$File/XRE3117_VSX-916-S.pdf

Link til min forsterker:
    https://www.hci-services.com/tech_doc/documents/harman%20kardon/Home/Electronics/AVR/AVR%205500/Owner's%20Manual/AVR%205500%20Eng%20.pdf

Ikke misforstå dette som noe "haha, min forsterker er bedre enn din", jeg vil bare illustrere poenget mitt. Legg spesiellt merke til hvordan de to fabrikantene oppgir effektmålingene. Hvilken tror du har mest praktisk betydning?

Newcomer sirjokke sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    45
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bravo, Bravo! Så enig så enig med kakehode!

Active Gelbear sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    465
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kakehode...
    TX-SR875;
    http://www.eu.onkyo.com/ir_img/13613787_96c0a3c9b9.jpg

Så med min forsterker vil jeg få ca 62watt pr kanal?

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    78
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kakehodet, du har sikkert rett, og da er kanskje et dumt spørsmål: Er det ikke slik at en effektforsterker,forsterker effekten(watt), altså fra f.eks. 360w til noe mer? Eller er det jeg har ikke en effektforsterker i det hele tatt?

Intermediate Leikis sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    729
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kakehode har dette med watt helt klinkende klart.
    Se gjerne bak på en stereo effektforsterker, maks forbruk på den kan like godt være like stort som på en surr forsterker med 7 kanaler. Så en effektforsterker på 2 X 100 watt er gjerne mye kraftigere enn en surr forsterker på7 X 100 watt.

Men kjøper du derimot en digital forsterker er ikke varmetapet så stort, så oppgitt effekt er gjerne noe mere reel.

Intermediate Cervin sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    673
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og min forsterker trekker 610w
    Den er oppgitt til 5x140w + 140w/2 til surround.
    Siden denon lager ekstremt masse varme vil jeg gå utifra at det er en del varmetap her, så hvor mye effekt kan jeg regne at jeg får? ca 50w?
    Men når jeg da kjører pure direct, vil jeg ikke i teorien da ha mere effekt til frontene?

Men en plass du virkelig kan se forskell er på en bilstereo spiller med 4x50w, mot en bilforsterker på 4x50w. Her er forskjellen enorm.

Hadde forresten en forsterker jeg nesten kortsluttet, 2 Høyttalere på 4 ohm, paralellkoblet gir i teorien 2 ohm. Brokoble dem på forsterkeren som i teorien da skal gi 1 ohm. Det spilte veldig høyt, men veldig grumsete. Og forsterkeren måtte legge inn årene etter et års tid med spilling.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    78
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fant en side her [link] som handler om det samme som kakehodet forteller... så neste gang blir det nok en klasse d-forsterker eller no... Men, gjort er gjort, og jeg synes fortsatt det kommer mye lyd ut av høyttalerene mine, og jeg regner med å bi-ampe fronten selv om jeg sitter igjen med 50w, det er jo fortsatt det dobbelte av hva jeg har nå

Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    1,103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kakehode har nok noe rett i mesteparten han sier. Men er en grov måling å la 50% gå opp i tap. Eg vil si ca. 30-50% går opp i tap, også teller ampern til forsterken veldig mye når det gjelder effekt som den gir ut. HK har masse amper og som regel store størmforsyninger. Men andre merker har som regel både liten strømforsyning og lite amper. Selv om de høres og virker bra så blir de GLO varme. Selv har eg bare en Yamaha RXV-1400 og når eg hører på musikk i stereo eller ser på film med 6.1 så blir den så varm att den kan smelte plast !
    Skal man ha bra effekt er nok effektforsterker målet å gå. Eller å bruke 30000,- + på en forsterker.

Skal selv ha en Earthquake effektforsterker på 66kg og 4000watt strømforsyning snart

Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    673
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da må du vell legge inn et eget strømnett. Teoretisk sett må du vell ha en 20apers sikring bare til den? Er det ikke W/V=A Som da gir 18 amper.

Apropo varme, jeg smeltet innholdet i en dvd spiller av å ha den stående oppå min gamle denon 3300. :P

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    78
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    det er vifte i forsterkeren min den slår seg på når volumet blir høyt nok, så man ikke hører den likevel

Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    673
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vifta gikk hele tiden i den gamle, merker inn i den nye, den er så stille.

Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    1,103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den effektforsterken har soft start så det går bra med 16 amp sikring som egentlig bare tåler max 3600 watt.
    Den kommer jo aldrig til å bruke 4000 watt da den ikke blir varm med vanlige ht under 50.000,- klassen og er bare når man slår den på att den trekker mye støm

Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •