Dali Mentor Vokal vs Dali Ikon Vokal 2 - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 45
    Intermediate Tronna_83 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    1,696
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Rotja
    Kan skrive under på at det neppe er noe dårlig valg
    Blir det det frontsettet blir det Ikon W2 og kanskje en Ikon Sub til også. Nesten like oppsett vi da

Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg bumper denne. Jeg skal ned på hfk i Morgen og høre på forskjellene. Har selv ikon vokal atm. Men sikler etter mentor Den er jo så stor.

Er det noen flere erfaringer?
    Noen som selger den brukt?
    Bør den ha effektforsterker? Tenker på emotiva xpa3.
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    533
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hva med 2 vokal 2 kontra mentor vokal?

Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan blir det koblet i en vanlig 7.1 forsterker da?

EDIT:

Har nå vært nede på hfk og hørt mentor vokal. Hørte kun den+ noen bakhøyttalere. Den spilte fletten av ikon vokal2. Ikonen ble som å høre på en "bokslyd". Det var utrolig mye mer trøkk og luftigere lydbilde. Så hvis noen skal selge en mentor vokal så gi en lyd.

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    1,183
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ostemannen
    Hvordan blir det koblet i en vanlig 7.1 forsterker da?

EDIT:

Har nå vært nede på hfk og hørt mentor vokal. Hørte kun den+ noen bakhøyttalere. Den spilte fletten av ikon vokal2. Ikonen ble som å høre på en "bokslyd". Det var utrolig mye mer trøkk og luftigere lydbilde. Så hvis noen skal selge en mentor vokal så gi en lyd.
    Har selv Ikon Vokal 2 og trives med den. Jeg ser ikke helt hvordan en senter kan imponere så veldig. Det betyr vel kun én ting. Jeg må ned og høre. Selv om det kan være skummel med tanke på økonomien...

Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Haugen
    Har selv Ikon Vokal 2 og trives med den. Jeg ser ikke helt hvordan en senter kan imponere så veldig. Det betyr vel kun én ting. Jeg må ned og høre. Selv om det kan være skummel med tanke på økonomien...
    Det er ganske skummelt. Mentor vokal er så latterlig mye bedre enn ikon vokal. Trodde det ikke var så stor forskjell selv. Størrelses forskjellen er enda større.

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Active
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    357
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har også Ikon Vokal 2 som jeg ikke er fornøyd med og vurderer å bytte til Mentor selv om prisen er høy. Senteren er jo tross alt viktig.

Newcomer Lurve sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    122
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ser selv på en hjemmekino bygget på Mentor 6, og stusser på hvilken senterhøyttaler jeg skal gå for. Det står mellom Mentor Vokal og Mentor LCR, er det noen som har erfaringer med sistnevnte? Den er to lapper dyrere enn Vokal, men hele 23 cm smalere! Her må vel mye av lyden gå tapt..?

Active
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    317
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Prisen på LCR er pr. par, men du får kjøpt dem stykkvis, visstnok.
    Samsung UE55F8005 | Pioneer SC-LX72 | Oppo BDP-103 | Dali Mentor 8 / Mentor Vokal / Concept 1 | Velodyne CHT-10
    Xbox One | aune X1 dac | AKG Q701 | Philips Fidelio X1 | Turtle Beach Stealth 500X | Sennheiser Momentum on-ear | Harmony Ultimate

Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Lurve
    Jeg ser selv på en hjemmekino bygget på Mentor 6, og stusser på hvilken senterhøyttaler jeg skal gå for. Det står mellom Mentor Vokal og Mentor LCR, er det noen som har erfaringer med sistnevnte? Den er to lapper dyrere enn Vokal, men hele 23 cm smalere! Her må vel mye av lyden gå tapt..?
    Velg uten tvil Mentor. Du får gå ned å høre selv. Det er stor forskjell. Mentor er en super senter. 8)

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Active
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    357
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av OleM
    Jeg for min del kastet ut centeren for 5 år siden og har benyttet "phantom" siden.
    Hva gjør man da?

Newcomer Lurve sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    122
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jaeger
    Hva gjør man da?
    Man forteller surroundreceiveren sin at man ikke har en senterhøyttaler i menyoppsettet, slik at senterkanalen fra f.eks. filmens lydspor blir omdirigert til fronthøyttalerne. Dersom du sitter i sweetspot, vil du oppleve illusjonen av en senterkanal mellom fronthøyttalerne. Du vil fremdeles kunne spille av lydspor i 5.1, 7.1 osv., men fronthøyttalerne vil måtte ta seg av 3 kanaler, fremfor 2 som er det normale.

Dersom du opplever at senterhøyttaleren din har et lydbilde som ikke matcher fronthøyttalerne, kan dette være et alternativ. Ulempen er at illusjonen av å ha en senterhøyttaler kun vil fungere for de som sitter i den såkalte sweetspoten. Alle som sitter i ytterkantene vil oppleve at senterlyden kommer fra den fronthøyttaleren som er nærmest dem, noe som ikke vil skje dersom du har en separat senterhøyttaler.

Det optimale vil nok allikevel være å kjøpe en senterhøyttaler som matcher fronthøyttalerne godt, eventuelt booste senterhøyttaleren noen dB på receiveren dersom dialogen i filmer er vanskelig å høre. Automatisk romkorreksjon - som er standard på de fleste nye surroundreceivere - gjør dette automatisk .

Active
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    357
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Lurve
    Man forteller surroundreceiveren sin at man ikke har en senterhøyttaler i menyoppsettet, slik at senterkanalen fra f.eks. filmens lydspor blir omdirigert til fronthøyttalerne. Dersom du sitter i sweetspot, vil du oppleve illusjonen av en senterkanal mellom fronthøyttalerne. Du vil fremdeles kunne spille av lydspor i 5.1, 7.1 osv., men fronthøyttalerne vil måtte ta seg av 3 kanaler, fremfor 2 som er det normale.

Dersom du opplever at senterhøyttaleren din har et lydbilde som ikke matcher fronthøyttalerne, kan dette være et alternativ. Ulempen er at illusjonen av å ha en senterhøyttaler kun vil fungere for de som sitter i den såkalte sweetspoten. Alle som sitter i ytterkantene vil oppleve at senterlyden kommer fra den fronthøyttaleren som er nærmest dem, noe som ikke vil skje dersom du har en separat senterhøyttaler.

Det optimale vil nok allikevel være å kjøpe en senterhøyttaler som matcher fronthøyttalerne godt, eventuelt booste senterhøyttaleren noen dB på receiveren dersom dialogen i filmer er vanskelig å høre. Automatisk romkorreksjon - som er standard på de fleste nye surroundreceivere - gjør dette automatisk .
    Ok. :-D

Newcomer chras sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Senter til Ikon 8

Jeg har tidligere hatt en Ikon vokal 1 med mine tidligere Ikon 6, og syntes det ble veike greier.
    Har nå byttet til Ikon 8 forran, og kan kanskje tenke meg at ikon vokal 2 blir for liten for å holde følge med disse?

Men mentor vokal og ikon 8 har vel en helt annen lydsignatur?

Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av chras
    Jeg har tidligere hatt en Ikon vokal 1 med mine tidligere Ikon 6, og syntes det ble veike greier.
    Har nå byttet til Ikon 8 forran, og kan kanskje tenke meg at ikon vokal 2 blir for liten for å holde følge med disse?

Men mentor vokal og ikon 8 har vel en helt annen lydsignatur?

Mentor vokal gir bare mer av det som ikon serien har. Mentor vokal krasher ikke med ikon 6/8. Det går fint å kombinere de. Jeg ville gått ned og hørt på hfk. Ikon6 sammen med mentor vokal f.eks. Da vil du vite sånn ca hvordan det blir. evt. deponere på mentor vokal. Ta den med hjem, og høre.

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Active
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    357
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvem ville tatt Mentoren?

Newcomer
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jaeger
    Hvem ville tatt Mentoren?
    JEG!

Active
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    317
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg også. Har Ikon Vokal 2 nå, men den blir byttet til Mentor Vokal neste gang jeg føler jeg har råd til det.
    Samsung UE55F8005 | Pioneer SC-LX72 | Oppo BDP-103 | Dali Mentor 8 / Mentor Vokal / Concept 1 | Velodyne CHT-10
    Xbox One | aune X1 dac | AKG Q701 | Philips Fidelio X1 | Turtle Beach Stealth 500X | Sennheiser Momentum on-ear | Harmony Ultimate

Active
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    357
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Zmokie
    JEG!
    Ok. :-D

Active
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    357
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er den så bra som folk sier eller er RC-62 bedre?

Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •