Kubehøyttalere til hjemmekino. Bose? Eller andre? - Side 4

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 4 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4
Viser resultater 61 til 80 av 80
    Intermediate JD sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    2,695
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av foten
    jeg lurer på åssen de bose høytalerene hadde blitt istedefor mine 808 og 202, jeg kjører to mirage subbre sammen med disse og har en yamaha rx-v 659 forsterker. det er jo ltt str forskjell på disse men lurer på om det er verdt og bytte høytalerene?
    Det vil jo være en formidabel nedgradering, spør du meg. Du vil miste mellomtone og trøkk. Med mindre du på død og liv vil ha designet til Bose, og ingen andre design-ht, så lar du være...

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cool

Sitat Opprinnelig postet av JD
    Det vil jo være en formidabel nedgradering, spør du meg. Du vil miste mellomtone og trøkk. Med mindre du på død og liv vil ha designet til Bose, og ingen andre design-ht, så lar du være...
    Hadde min anelse om det ja men har jo to aktive subbre som tar seg av trøkket så det holder, men er det mye forskjell på bose jewel og de høytalerene som blir levert med de komplette anlegga til bose da (syntes det var inponerende lyd i disse) ? Er det noen som kan annbefale noen bra og forholdsvis "billige" satelitthøytalere som er bedre enn mine gamle men gode dali 808 og 202

Intermediate JD sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    2,695
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av foten
    Hadde min anelse om det ja men har jo to aktive subbre som tar seg av trøkket så det holder, men er det mye forskjell på bose jewel og de høytalerene som blir levert med de komplette anlegga til bose da (syntes det var inponerende lyd i disse) ? Er det noen som kan annbefale noen bra og forholdsvis "billige" satelitthøytalere som er bedre enn mine gamle men gode dali 808 og 202
    Du kan jo ikke sammenligne 808 med satelitthøyttalere i Bose-klassen, men Gallo er etter min mening et godt alternativ sammen med en god sub eller to.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av øyvind.h
    Jeg har bestilt mine med adapter slik at de kan kobles direkte til andre receivere enn Boses. Kjører per i dag gjennom en JVC RX-ES receiver. Ikke god, men den funker foreløpig. Receiveren er egentlig en del av et surroundanlegg, og selv om jeg ikke har sjekket om jeg kan sette frekvenser manuelt, regner jeg med at bass ikke sendes til fronthøyttalerne ettersom høyttalerne som fulgte med originalt ikke er store.

Bekymringen nå går på at jeg faktisk må fiske ut kablene nederst på veggen bak listen, og med en vegg full av glava kan det bli en utfordring

Hvorvidt XTZ sub`en passer inn har jeg ikke grunnlag for å uttale meg om. Det jeg vet er at Bose satelitthøyttalerne spiller høyt og bra, og om du lar en god sub ta seg av bassen får du god hjemmekinolyd med små høyttalere.

Hei!

Jeg lurte på hvordan JVC RX-ES receiver'en fungerte med Bose jewelene ?

Har selv et Sony DAV SC-8 surround system, der jeg ønsker å bytte ut front, center og bak-høytalerne med Bose jewel høytalere?

Vil dette fungere ? Eventuelt en billig hjemmkino receiver som vil fungere bra.

Setter pris på utfyllende svar, da kunnskapsnivå = 0.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    212
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Får så mange henvendelser fra folk som vil kjøpe Bose på Ebay at jeg like greit skriver det her

Han jeg handlet hos kaller seg "blueminipod", og han anbefales på det sterkeste! Husk å be om adapter når du bestiller høyttalerne (han pleier å spørre om du skal ha uansett, men du trenger adapterne for å få +/- inn på baksiden av høyttalerne.

Øyvind

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    37
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av øyvind.h
    Får så mange henvendelser fra folk som vil kjøpe Bose på Ebay at jeg like greit skriver det her

Han jeg handlet hos kaller seg "blueminipod", og han anbefales på det sterkeste! Husk å be om adapter når du bestiller høyttalerne (han pleier å spørre om du skal ha uansett, men du trenger adapterne for å få +/- inn på baksiden av høyttalerne.

Øyvind

blueminipod er knall. Men etter mange forskjellige mini/micro høytalere så er Home Theater Speakers - Orb Audio de beste jeg har testet per idag. Disse spiller fletta av alt som heter bose e.l billige er de også.

Newcomer Yawa sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    191
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ser at denne tråden er gammel, men...

Jeg har nå fått 2 stk. Bose Jewel Cubes, de som følger med i LS48/V30, i hus. Men har ikke noen surround forsterker/reciever enda, da elektronikk er noe av det sist jeg handler. Sånn at jeg ikke går på noen smell i forhold til hvilke høytalere jeg velger...

" Man bygger en motor tilpasset behov, ikke motsatt. Det ville jo bare vert teit "
    Thomas Kile, 2009 8)

Har lest igjennom, og ser at mange her har valgt å bruke BOSE i alle kanaler til surroundløsningen sin, sammen med en ordinær reciever. Og har fått inntrykk av at dette har funket bra for dere, og det høres jo kjempe kult ut.
    Såpass kjempe att jeg vil teste ut noe lignende:-D, men ikke helt det samme8).

Tingen hos meg er at jeg skal fortsatt bruke mine velbygde fronter og anskaffe en senterkanal som kan opprettholde lydbilde i frontrekka, men bruke BOSE til selve "surround opplevelsen". (bakkanalene).
    Og da settes det jo endel krav til finjustering av frekvenoverganger og kalibrering for at dette skal kunne spille tilnærmet optimalt.

-------------------------* <AVSPORING> *-------------------------

Ser at dere hevder at det fungerer BRA å dele på 200Hz, og det stemmer helt sikkert. Jeg har jo aldri testet dette ut, med BOSE. Så skal ikke påstå noe annet heller.
    Men referer litt fra andre forum og legger til litt av min egen kunnskap/erfaring.
    Kom gjerne med innvendinger om dere ikke er enige eller mener jeg tar feil... Sånn man lærer...
    Fortell meg gjerne om deres lytte opplevelse fra oppsettet deres med ordinær reciever og subwoofere... Hadde vert morsom å høre hva dere selv syns. Sto ikke så mye om det i disse innleggene mener jeg på.

I et annet forum, AVS trur jeg, har en person testet frekvensovergangene til BOSE Jewel Cubes. Og han mener at de ikke spiller lavere enn 280Hz. Og jeg vil tro, hvis dette er tilfelle, at dere som har delt på 200Hz har ett lite gap i lydbildet deres. (finner ikke igjen det innlegget, men fortsetter å lete. Var noen grafer som bevis etc.)

EDIT: Fant ett par diskusjon rundt emnet:
    Using Bose Jewel Speakers with none-Bose receiver? - Yahoo!7 Answers
    bose speakers with non bose amp - Home Theatre

Det å dele en ordinær subwoofer, som er beregnet at skal spille fra f.eks. 20Hz til 100Hz (-), helt opp til 200/280Hz kan skape problematikk i lydbilde til ett oppsett med små sattelitter/kuber.

Begrunnelse (etter min mening):

#1 - I ordinære subwoofere brukes det som regel endel større og, til tider, tregere elementer enn i de som leveres med kompakte sattelittsystemer. (eks. BOSE, 2 x 5 1/4").
    Disse kompakte systemene spiller jo, i de fleste tilfeller, ikke så veldig dypt heller.

#2 - Lydmessig kan stemmer bli grove/dype og for domminerende i lydbildet ved for høy deling av subwoofer.
    Uklarhet i dialoger og faren for "rot" i nedre register øker også betraktelig. (Avhengig av kvalitet på SUB selvfølgelig).

#3 - Andre "bivirkninger" på lyden ved for høy deling av subwoofer kan være at effekter, som skulle ha kommet bak deg fra rear/surr, kan oppfattes at kommer fra subbens plassering.
    Eller enda værre, hvis suben er plasser bak i rommet, kan dype stemmer oppfattes at kommer bakenfra... Arg...
    :neutral:.

Det å sette inn ett ekstra "ledd" med deling fra, eksempelvis, 80/100Hz til 280Hz kunne kansje vert et godt alternativ. En midre "subwoofer" med litt kjappere og midre elementer. Tilpasset de bitte små BOSE kubene.
    Dette er bare en tanke, ikke noe jeg har prøvd, så vet ikke om det er tilfelle at det ville blitt en forbedring.

-------------------------* </AVSPORING> *-------------------------

I mitt tilfelle trur jeg ikke at jeg trenger lavere deling enn 280/200Hz til surround kanalene, i og med at det meget lite informasjon i de områdene. Og at det er fullrange, store, høyttalere i front.
    Men der må jeg rette spørsmålet til noen som kansje kan svare meg på det? hadde vert fint altså...:-D
    Noen som vet hvilke frekvenser som "vanligvis" sendes til surround/rear?

Det jeg egentlig lurer på, med dette innlegget, er om noen har noen anbefalinger på reciever til en slik løsning?
    Krav:
    | * Meget høy/fin lydkvalitet (fremfor effekt)
    | * Preouts (minimum til front/center)
    | * helst 2 SUB utganger (men ikke ett must)
    | --> samboeren ønsker ikke en stor kasse, så derfor kunne 2 små, litt designer subwoofere vert mer aktuelt.
    | * Romkalibrering (høy fleksibilitet og nøyaktighet)
    | * Effekt? Uvesentlig. (skal jo bare drive noen små BOSE HT'er)
    | --> Har fått ordnet meg med 2 x Vincent SP991 pluss til å drive frontene.
    | --> Har en NAD216THX stående som kan settes i MONO. Og da er senterkanalen også dekket.

Se vedlagt bilde for illustrasjon av oppsett...

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    202
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for en bra tråd med mye bra informasjon.

Hva slags sub har dere som bruker med BOSE Jewel Case høytalere endt opp med?

Vurderer denne
    XTZ 99 W10.16 pianolakk Subwoofere | Surround.no - Høyttaler spesialisten
    og en boks med hvit spraylakk.

Hvis man kutter frekvense i JC'ene ved 200hz bør man vel også ha en sub som går opp til 200 hz? Med nevnet xyz sub blir det et gap mellom 180 hz og 200 hz, men det er vel knapt nok hørbart?

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med en Bose sub? Den kan ta seg av mellombassen. Så en skikkelig sub i tillegg.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Bose Sub

Dersom man kjøper Bose Jewel Cubes på nettet. Hvilken sub anbefales til disse? Dersom man skal ha den orginale til Bose - hvor er billigste sted å få fatt i den?

Expert cybervision_ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Uten å ha lest tråden: Gallo A´diva må være et utrolig godt valg. Har hatt micro og de spilte helt latterlig bra. Satt bare som et spørsmålstegn med de bittesmå kulene foran meg og en helt syk lyd.

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er vel billigst å kjøpe sett med sub og kuber. Jewel kubene er dyrere enn de vanlige pga størrelsen, men de spiller ikke bedre enn de "gamle". Acoustimass 5 med vanlige kuber koster 5000kr og Acoustimass 3 koster 3500kr. Dette er hos Svein W. Johansen.

Svein W Johansen

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av cybervision_
    Uten å ha lest tråden: Gallo A´diva må være et utrolig godt valg. Har hatt micro og de spilte helt latterlig bra. Satt bare som et spørsmålstegn med de bittesmå kulene foran meg og en helt syk lyd.
    Mulig disse er bedre enn BOSE, men så er de jaggu mye dyrere óg.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hvilken reciver sub har folk endt opp med?

Heisann, ser det er mange som har handla inn jewelcubes, det har jeg også gjordt nå=) Hvilken reciver & sub bør jeg kjøpe til? Ser amnge spør men ingen som har fått et eksagt svar på det enda Har en relativt gammel denon reciver, men vil tro jeg må skifte ut denne for å så hz deling på over 200.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    63
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av m4rkus
    blueminipod er knall. Men etter mange forskjellige mini/micro høytalere så er Home Theater Speakers - Orb Audio de beste jeg har testet per idag. Disse spiller fletta av alt som heter bose e.l billige er de også.

Hei
    Ser at du skryter av Orb Audio-settet. Og det er et absolutt spennende alternativ. Søkte litt rundt på Avforum på OrbAudio og ser at du har solgt settet ditt. Var de ikke så bra likevel??!

Er det andre som har disse høyttalerne og kan uttale seg om OrbAudio?

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    37
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AKJ
    Hei
    Ser at du skryter av Orb Audio-settet. Og det er et absolutt spennende alternativ. Søkte litt rundt på Avforum på OrbAudio og ser at du har solgt settet ditt. Var de ikke så bra likevel??!

Er det andre som har disse høyttalerne og kan uttale seg om OrbAudio?

Joda, jeg synes Orb var langt bedre enn bose, mer punch og det var fyldigere lyd. Jeg har fortsatt 2x1 orbs som bakhøytalere og 2x orbs som center. Men har funnet ut at skal man høre på musikk av høy kvalitet må han ha høytalere av høy kvalitet. Og har derfor gått over til gulvstående høytalere.. Ingen små høytalere vil kunne måle seg med store gulvstående. Ja orbs vil høres bra ut, du vil sannsynlig bli fornøyd, helt til du hører favoritt sangen din på noe ordentlig (dvs større gulvstående av høy kvalitet som flytter luft). Så er det "no turning back"

Intermediate CavaleraRules sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,312
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men har funnet ut at skal man høre på musikk av høy kvalitet må han ha høytalere av høy kvalitet.
    Tja, musikk av høy kvalitet er jo så individuelt, så den blir litt for bastant;-)

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    63
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Joda, jeg synes Orb var langt bedre enn bose, mer punch og det var fyldigere lyd. Jeg har fortsatt 2x1 orbs som bakhøytalere og 2x orbs som center. Men har funnet ut at skal man høre på musikk av høy kvalitet må han ha høytalere av høy kvalitet. Og har derfor gått over til gulvstående høytalere.. Ingen små høytalere vil kunne måle seg med store gulvstående. Ja orbs vil høres bra ut, du vil sannsynlig bli fornøyd, helt til du hører favoritt sangen din på noe ordentlig (dvs større gulvstående av høy kvalitet som flytter luft). Så er det "no turning back"
    OK. Helt enig at en må ha litt størrelse på høyttalerne (i hvert fall større enn disse...) for å oppnå skikkelig hi-fi. I mitt tilfelle så skal jeg nå skille hjemmekinoen og Hi-fi-delen. Jeg har Vienna Acoustic BCG i hi-fi-oppsettet mitt, men jeg jakter på en satelitt-løsning for hjemmekinoen. Og det er her Orb-Audio er et alternativ sammen med Mirage og et par andre merker.

Expert cybervision_ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Orb Audio er visstnok laget av noen Gallo-avhoppere og skal gi nesten like god lyd for mye lavere kostnad. Interessante saker - husker selv hvor totalt sjokkert jeg ble da jeg lyttet til Gallo Micro, helt uvirkelig. Uten delefilter og et element har de en strålende åpenhet og sammenheng, bass snakker vi ikke om, men delt på 120 hz med en god sub i bunn, gjestene dine vil ikke skjønne bæret.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    37
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av CavaleraRules
    Tja, musikk av høy kvalitet er jo så individuelt, så den blir litt for bastant;-)
    Vel, Vinyl SACD og 24/96 FLAC er høykvalitet, uavhengig av musikken som er spilt inn. Så er det bare opp til studio som har spilt inn om det er virkelig er høy kvalitet. Synes dette er som vin, skal man drikke god vin skal man ha gode glass. Drikker du en god vin av shotsglass vil det smake mindre og veldig anderledes, sett i forhold til et godt glass med riktig form i forhold til druen.

Det er liten tvil om det blir hull i lydbildet med bose, og litt mindre med orbs. Men liker du lydsignaturen på småhøytalere så er det bare og kline til.

Side 4 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •