Kubehøyttalere til hjemmekino. Bose? Eller andre? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 80
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    186
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Samme selger som m4rkus på Ebay?

Hei

brukte du samme selger som m4rkus?

Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    212
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei,

Brukte samme selger. Tenkte å vente til jeg får varene med å anbefale vedkommende.
    Oppdaterer straks jeg får høyttalerne opp på veggen

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    186
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Sub til BOSE

Hvilken sub bruker dere til denne?

Hvordan vil evt en XTZ passe inn?

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har tenkt mye på det samme som diskuteres her. Har vurdert Bose sine cuber, men vært veldig skeptisk da det står at cubene MÅ kobles om Suben demmes... For mitt oppsett hadde det blitt mye kabler frem og tilbake. Har og kontaktet Bose om dette og de bekrefter at en MÅ koble dem om suben, men slik det virker her så er det flere som kobler dem rett til recieveren og setter delefrekvensen der...

Er det noen som har erfaring med dette?
    og hvilken delefrekvens benytter dere på Cubene?

Har og vurdert Kef sitt 3005 sett, men disse er ganske mye større selv om de sikkert spiller mye bedre.

Har og kikket på import fra USA, men da har en vel et problem med strømforsyningen hvis en bestiller med aktiv sub?

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    37
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bose subben er ubrukelig, ville ikke kjøpt denne. min reciever deler frekvensene fint (pioneer VSX-2016AV). Sattt X-over til 200HZ, og jeg får kun mellomtone og diskant i Cubene. Hvis man ikke deler høres det helt jævelig ut og man kan risikere å ødelegge dem ganske raskt har jeg hørt. (har ikke testet, men det høres ikke lovende ut når de får litt bass) Jeg en yamaha sub, som er beregnet for Yamaha Sound projector systemet, der de har samme delingsfrekvense som bose sine cubes. Men denne subben har store problemer å følge med cubsene oppover i volum, og jeg vurderer derfor en ny sub. Dersom noen har noen anbefalinger så si ifra. Den må helst funke best til musikk, og ok til film. jeg har ikke friheten til å ha en skikkelig filmsub i leiligheten så vil heller at den spiller pent på musikk enn film. Noen anbefalinger? gjerne 2x8" eller 2x6.5 eller evt kanskje 2x10" dersom det funker. har liten erfaring her.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    37
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av runesjo
    Har tenkt mye på det samme som diskuteres her. Har vurdert Bose sine cuber, men vært veldig skeptisk da det står at cubene MÅ kobles om Suben demmes... For mitt oppsett hadde det blitt mye kabler frem og tilbake. Har og kontaktet Bose om dette og de bekrefter at en MÅ koble dem om suben, men slik det virker her så er det flere som kobler dem rett til recieveren og setter delefrekvensen der...

Ifølge min forsterker deler jeg ved 200hz, høyeste mulige. det går noen rykter om at de kan ha noen rar impedans, mens andre steder står det at de er 6ohm. Foreløpi synes jeg ting spiller bra. og skal si ifra dersom jeg greier å spille de i stykker.. Men jeg har spillt ubehagelig høyt over en lengre periode og de ser ut til og funke flott ennå.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    212
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har bestilt mine med adapter slik at de kan kobles direkte til andre receivere enn Boses. Kjører per i dag gjennom en JVC RX-ES receiver. Ikke god, men den funker foreløpig. Receiveren er egentlig en del av et surroundanlegg, og selv om jeg ikke har sjekket om jeg kan sette frekvenser manuelt, regner jeg med at bass ikke sendes til fronthøyttalerne ettersom høyttalerne som fulgte med originalt ikke er store.

Bekymringen nå går på at jeg faktisk må fiske ut kablene nederst på veggen bak listen, og med en vegg full av glava kan det bli en utfordring

Hvorvidt XTZ sub`en passer inn har jeg ikke grunnlag for å uttale meg om. Det jeg vet er at Bose satelitthøyttalerne spiller høyt og bra, og om du lar en god sub ta seg av bassen får du god hjemmekinolyd med små høyttalere.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    37
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er mye mulig du trenger å spandere på deg et delefilter som deler riktig eller så kan dette gå til *******. Evt så starter høytalerene å vrenge ved veldig lavt volum.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    212
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm. Jaja, om de vrenger seg vil jeg høre det. Får teste forsiktig når jeg får dem. Lurer faktisk på om det stod i manualen hvordan en justerte frekvenser, så jeg får sette meg litt inn i den før høyttalerne kommer.
    Btw. koblet jeg til PS3 via optisk inngang på forsterkeren i går. Tror den skal være skrudd på på forsterkeren, men det lyser ikke i den. Skal det lyse ettersom receiveren skal motta signal? PS3`en lyser (altså i uttaket og gjennom kabelen), men ikke noe lys i porten bakpå anlegget.

Edit: Fant knapper som heter D.EQ freq, og d.eq. level nå.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    186
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Melding fra BOSE norge

Hei

jeg sendte for morro skyld en melding til BOSE norge om oppkobling av disse.

Her er svaret fra bose:

--------------
    Hei Nils,

Jeg vil fraråde deg i det hele tatt å kjøpe dette. Disse høyttalerne har en så krevene EQ(som ikke Bose utgir) så du vil aldrig få dette til å fungere direkte fra en reciever.

Du bør ha ett High Pass 220 Hz filter på de.
    Finnes adapter til de men jeg vil som sagt fraråde deg og i det hele tatt å vurdere dette!

BOSE NORWAY
    ---------------

Hvordan er erfaringen om å få dette til å fungere hos dere som har handlet?
    Jeg tenker evt å kjøre med en Yamaha rx.v 1500 som har romkorreksjon.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    212
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmmm,

Så ille kan det jo ikke være. Men nå kjøpte jeg disse høyttalerne delvis på grunn av festeanordning og anonymt utseende. Lydkvaliteten selvfølgelig også viktig, men såfremt man fjerner bassfrekvensene klarer jeg ikke å se at en Bose forsterker skal kunne mate de høyttalerne med så veldig anderledes signaler enn en hvilken som helst annen forsterker.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    186
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Har du fått dine ennå?

Har du mottatt dine?

Hovedmotivet mitt også er å få noen høytalere som forsvinner på veggen.

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg for min del liker Cantons små satellittkuber. Tror de er å få i sort. Deles ved 120Hz eller kanskje enda litt høyere i forhold til subwooferen, som da også må gå ganske høyt.

Utfordringen med BOSEs kuber er vel at de er så små at de må EQes mye over de tradisjonelle delefrekvensene mot subwooferen for å i det hele tatt nå ned til der subwooferen overtar. Tviler på at de uten EQ klarer å holde oppe nivået under 300Hz.

Intermediate Tor Ole sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av øyvind.h
    Min nye Samsung 46M87 er nå i hus, og den skal festes på veggen, og ikke stå på fot som den forrige tv`en.

I den forbindelse tenkte jeg å også henge høyttalerne på veggen, men da er spørsmålet: hvilke kubehøyttalere kan anbefales? Jeg har kikket litt på Bose sine doble kubehøyttalere som står på en liten stang ut fra veggen. Men ettersom jeg vurderer sterkt å montere høyttalerne høyt opp mot taket, ville jeg gjerne hatt noen som kan vinkles litt nedover. Noen som har erfaring med hvordan lyden blir dersom den kommer fra et sted "høyere enn skjermen"?
    JVC høyttalerne jeg har nå kan kun henges på krok på veggen, og har ingen annen festeanordning så vidt jeg kunne se. Tenkte å trekke høyttalerkablene inni veggen.

Noen her som har kubehøyttalere de ville anbefalt (gjerne svarte)? Har vurdert komplette Bose anlegg, men funnet ut at det ikke er aktuelt å kjøpe enda et DVD anlegg nå som HD DVD og Blueray er på plass.
    Et alternativ kan være å kjøpe Bose 3-2-1 eller noe sånt, som bare er en høyttalerpakke.

Alle tips og råd mottas med takk!
    Når du kjøper orginale bose veggfester følger det med en stang sånn at du får vinklet de, da kan du henge di i taket om du vil

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    37
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Jeg for min del liker Cantons små satellittkuber. Tror de er å få i sort. Deles ved 120Hz eller kanskje enda litt høyere i forhold til subwooferen, som da også må gå ganske høyt.

Utfordringen med BOSEs kuber er vel at de er så små at de må EQes mye over de tradisjonelle delefrekvensene mot subwooferen for å i det hele tatt nå ned til der subwooferen overtar. Tviler på at de uten EQ klarer å holde oppe nivået under 300Hz.

Som sagt har du en grei forsterker type den jeg har Pioneer 2016 deler den ved 200hz, og dette funker utmerket. Ser ingen grunn til å dele ved 220hz. Synes 200hz høres utmerket ut sålenge du har en sub som kan ta over resten. Har ingen merkbar forvregning ved 200hz ved "høyt" volum. høyt = type ubehagelig volum. Så disse 20 ekstra hertzene har lite å si tror jeg. (min erfaring) ved deling på 150hz merker jeg langt mer forvrengning. ved 125hz er det ikke noe særlig å høre på når man skruer opp et lite hakk.. jeg tror at 200hz er minimum delingsfrekvens. evt som bose sier. 220hz.

Når det kommer til oppheng er det ingen vits å kjøpe orgianlt her, de "uorginale" har like bra passform og laget av samme materiale og koster rundt 150,- kr for alle festene med vinkler for alle høytalerene. så du kan henge de i taket eller på vekk, whatever you want.

På mitt anlegg funker disse utmerket, og dersom noen er i stor tvil og ønsker å høre på de, kan vi muligens ta en liten test hos meg dersom noen bor i oslo sentrum. men da må det skje midt i uka på kveldstid.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    37
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av nilsern
    Hei

jeg sendte for morro skyld en melding til BOSE norge om oppkobling av disse.

Her er svaret fra bose:

--------------
    Hei Nils,

Jeg vil fraråde deg i det hele tatt å kjøpe dette. Disse høyttalerne har en så krevene EQ(som ikke Bose utgir) så du vil aldrig få dette til å fungere direkte fra en reciever.

Du bør ha ett High Pass 220 Hz filter på de.
    Finnes adapter til de men jeg vil som sagt fraråde deg og i det hele tatt å vurdere dette!

BOSE NORWAY
    ---------------

Hvordan er erfaringen om å få dette til å fungere hos dere som har handlet?
    Jeg tenker evt å kjøre med en Yamaha rx.v 1500 som har romkorreksjon.

Muligens litt skremselspropeganda ? Her manglet bare den siste settningen med " kjøp heller et komplett anlegg, vår lifestyle 48 serie er utmerket" eller noe sånnt. Høytalerene er bra, selv ved deling på 200hz. enkelt å greit.

Hvordan er Yamaha RX v1500 iforhold til Pioneer 1016/2016 burde vel funke med samme delingsfrekvens. sjekk dette i manuel evt i speaker setup på forsterker.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    186
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Veggfester

Hvor kjøpte du uorg. veggfester?

Intermediate JD sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    2,695
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Anbefaler heller kule- enn kubehøyttaler...

Norsk Audio Teknikk AS, Anthony Gallo, Cayin, Gryphon, Bladelius, Audiolab, Respons, Dynaudio, Kimber, Parasound

Spiller ringer rundt Bose, etter min mening.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    37
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av JD
    Anbefaler heller kule- enn kubehøyttaler...

Norsk Audio Teknikk AS, Anthony Gallo, Cayin, Gryphon, Bladelius, Audiolab, Respons, Dynaudio, Kimber, Parasound

Spiller ringer rundt Bose, etter min mening.

Det tror jeg på, men så koster 4 stk bose cubes pluss 1 stk center av den "beste" typen Jewels nå 3000,- kr for alle sammen. Det var noen litt mer hissige priser på det du skisserte. Regner med at vi må sammenligne pris og størrelse. og ikke bare størrelse. Mener fortsatt at man får mye mer for pengene på bose dersom man importerer fra USA enn å kjøpe de du har lagt link til.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    37
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ebay. Bare søk på Bose cube wall mount eller no. tonnevis der ute.

Side 2 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •