Jeg føler meg omringet av skrikende diskanter..

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 23
    Intermediate mattman sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    736
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Unhappy Jeg føler meg omringet av skrikende diskanter..

Ettersom jeg har hatt anlegg en stund, har jeg også vært på en del demoer i butikker mest for moro skyld for å høre høyttalere og få et lite innblikk i hva andre kanskje sitter hjemme med. Jeg tror jeg har vært på 4 demoer de siste 3-4 månedene, og det er én ting som aldri slår feil - diskanten er ofte så skrikete at èn sang er nok før jeg må ut og trekke frisk luft.

Første stopp var Hifiklubben trondheim.

DALI IKON 6 på noe relativt tilfeldig NAD elektronikk. Jeg var bombesikker på at det var noe galt med høyttalerne. Skrikende, nesten skurrete, grøsselige høye frekvenser. Etter dobbeltsjekking med fyren bak disken låter alt som det skal. Helt forferdelig.

Neste kombinasjon var på oslo hificenter.
    Kombinasjonen var en Rotel RB-1080 og RC-1090 med audio physic yara høyttalere. Her skrikes det og skjæres det noe så forferdelig at jeg takker for meg og går etter en veldig kort stund. Med alle gode forutsetninger blir jeg kastet ut av butikken av mine egne ører.

Etter det gikk turen til Stereofil i Oslo.

Tannoy 5.1 pakken hadde desidert værst diskant. Det kjentes ut som du tro til tannlegen med en solid migrene fra før av. Diskanten her er også som de forrige - tørre, sprø, halvskrikende lyder, nesten som om du skulle spilt TV-lyd enormt høyt.. Jeg ble like overrasket..

Siste tur ut var Hifi-center kjeden.
    System Audio SA1750, på Hegel P2A forforsterker og Hegel H4A High End referanse effektforsterker.
    Ganske gyselig. Beste av de 4, fortsatt langt under par. Nydelig mellomtone, et greit punch i bassen, men for en uhyggelig øvre frekvensdel.

Det siste jeg har hørt av høyttalere var et par Patos Lyric, og her satt alt som det skulle så absolutt.. Det er altså ikke jeg som er gal, med andre ord. Er det noen som har samme følelsen med noen av disse "hifi" høyttalerne? Er det utbredt med en fæl diskant? Sitter DU med en fæl diskant?

Intermediate Xinhua sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    1,103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enten er det noe galt med ørene dine på høye frek, eller tvangstanker.
    Kan jo og vere musikken du testet med. Eg personlig hadde problem med diskanten i min DIY senter, men no idag fikk eg noen delefilter som eg skal bruke midlertidig. Og da ble diskanten fet, klar og det var trøkk i den !
    Mine Dali 8008 har en fin diskant som spiller høyt, men kunne tengt meg litt fyldigere på 8008. Kan vere eg har for liten forsterker så vil ikke bytte ht før eg har fått effekt eller en annen kraftig forsterker.

Intermediate wotg sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,761
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så har du jo hørt på en del rare kombinasjoner da...
    Rotel og Audio Physic for eksempel, kan ikke skjønne at oslohi-fisenter synes det er en god kombinasjon.
    Hva med å teste ut Vienna acoustics? de har en fin, litt laidback diskant.
    Husk også å teste med en ordentlig power amp.

Intermediate spade sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    1,030
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er jo vel og bra at folk er forskjellige

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    52
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror du burde ta deg en hørselssjekk. Når så mange forskjellige høyttalere lyder så fælt i dine øre, må du jo være overfølsom mot diskant?

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    SA og Hegel er vel heller ikke noen optimal kombinasjon.
    Ville vel vært mer naturlig med Primare til SA? Nettopp pga diskant...
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Intermediate PiXeL sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Prøv øl.., en fabelaktig tweak! :-D

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er det no muffins ja...

Prøv bomullsdotter!

Nei alså dette skjønte jeg ikke (i allefall ikke i den grad du beskriver). Focal er mer kjent for å låte "HiFi" enn mange andre du har hørt tror jeg.

Men du har jo langt dyrere anlegg. Kanskje noe av forklaringen ligger her?

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    736
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    På Hegel + System Audio kombinasjonen hadde jeg med meg en makker som syntes akkurat det samme, og på Hifiklubben i Trondheim var det ikke jeg som reagerte værst på diskanten engang. Jeg lover dere - jeg er ikke gal! hehe.

Nei det er noe mega-muffins ute å går. Som sagt, det finnes masse høyttalere med utrolig god diskant, men jeg synes det er merkelig at på 4 konsekutive demoer så har jeg fått skikkelig uggen feeling i hodet i etterkant.

PiXeL: God Idé. Tar ned et par sekspakninger før neste besøk til den lokale hifisjappa. Det blir nok populært

Er det mulig at dette går på matching og mindre på høttalerne i seg selv? Er det noen som har hørt de samme høyttalerne og er uenige?

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    System Audio SA1750 .. nei de syntes jeg ikke låt hissig men lenge siden jeg hørte dem. Hegel er vel ikke beste valg om man ønsker "romantisk" lyd.

Dali Ikon tror jeg kan låte for hissig i rom med mye reflekser og med dårlig match. Kjenner ikke NAD´en.

Tannoy Arena.. vel.. designhøyttalere..

Physics Yara hissige? Hmm så vidt jeg husker syntes jeg det heller var motsatt. AF er ikke kjente for det.

Intermediate Wibla sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ta deg en tur til legen og få sjekka ørene dine.

Og Tannoy Arena er ikke mitt førstevalg av Tannoy, ville heller lytta til Sensys eller Eyris.

Intermediate Vetteman sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    3,922
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tipper forklaringen avhenger mye av rommene. Jeg hørte på IKON 6 i Tromsø i et skikkelig dempet rom, og det låt nydelig.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men hvorfor går du på demoer av høyttalere til én femtedel av dine egne egentlig? Skal du nedgradere?

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    520
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Trudde ikke Focal eiere hørte skrikende diskanter jeg :-D

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    736
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehehe :-D

Focal Chours S hadde tendenser til samme diskantopplevelser, men øvre modeller har bare vært fryd og gammen.

Antonx: Nei, det absolutt ikke planer om å nedgradere - men heller en grei måte for å underbygge og forsvare pengebruken hittil til megselv, samt å vide ut erfaringer med høyttalere til en begrenset grad. Så langt har jeg ikke funnet en eneste grunn til å angre..

Vetteman: Det kan veldig godt være. Demorommene har vært veldig flisete, nesten åpent ut i butikkene og kanskje noen vel merkelige vinklinger, men dog!

Tannoy Arena sto derimot helt kurant til og var koblet mot grei elektronikk.. Utenom Dali'ene er vel alle disse relativt sære høyttalere som man kanskje trenger en litt mer artikulert smak enn min for å nytes..?

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mattman

Antonx: Nei, det absolutt ikke planer om å nedgradere - men heller en grei måte for å underbygge og forsvare pengebruken hittil til megselv, samt å vide ut erfaringer med høyttalere til en begrenset grad. Så langt har jeg ikke funnet en eneste grunn til å angre..
    Hehe..

Jeg får ta en tur og få demonstrert noe Dynavoice med dårlig matchet forsterker for å få opp selvtilliten angående mitt utstyr jeg også. Tror ikke jeg angrer på at jeg kjøpte noe bedre jeg heller.

Intermediate Leikis sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    729
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg sitter med litt av samme inntrykket på høyttalere som jeg har hørt i butikk. De fleste låter for tyn og skrikete i toppen, mulig det er noe de tror skal imponere kjøpere med :-?
    Kun få har den varme myke luftige lyden jeg liker. Noe av det som falt i smak var vel Sonus Faber og Patos. Det som jeg mener var langt utenfor det jeg liker var vel Elac, Tanoy, Klipsch.
    Må bare tilføye at Klipsch ville jeg hatt som kino høyttaler da !! Den var morro og den sparka meg i magen RF83 med 200 Rotel watt.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    520
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den tynne og skrikete lyden er hifi.
    For folk som ikke er vant med hifi og besøker en av kjedebutikken ender fort opp med et torturinstrument til 30-40 tusen. Iallfall ikke noe jeg kunne levd lykkelig med.

SA+Hegel rundt baut
    Dali Ikon/Mentor med noe halvkjip og tilfeldig elektronikk.

Istedenfor så kunne de fått så mye bedre saker andre steder men verden vil bedras.

Newcomer XanaX sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    61
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av PiXeL
    Prøv øl.., en fabelaktig tweak! :-D
    Second that! Og husk at hvis ikke øl funker - ta en lynkjapp Whisky! ;-P

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    91
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det noen som har samme følelsen med noen av disse "hifi" høyttalerne? Er det utbredt med en fæl diskant? Sitter DU med en fæl diskant?
    Sånn er det når man blir godt vant.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •