Vanskelig å lage egne høytalere ?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 15 av 15
    Intermediate RockyIII sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Vanskelig å lage egne høytalere ?

Lurer på det om det er vanskelig å lage egne høytalere ?

Hadde vært litt gøy å prøvd seg... = )

Hvilken ting må man skaffe for å mekke høytalere som vil ligne klipsch i lyden fks ?

og hvor viktig er formen på høytalerne ? Spiller det noe rolle om man lager den i vanlig avlang form eller i mer trekant form ?

Hadde vært bra om noen med erfaring hadde sagt litt om hvordan man må gå fram osv.. Hvis dette er noe en rookie kan prøve seg på :-)

Intermediate KimSan sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    557
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selve byggeprosessen er ikke så vanskelig, om en gir litt tolmodighet inn i prosjektet. Hva en trenger av verktøy kommer jo litt ann på hvor komplisert du skal bygge dette, så da er det lurt å gi oss noen mer spesifikke ideer.

Har du tenkt å designe høyttaleren fra bunnen? Som nybegynner vil jeg i alle fall anbefale å bruke noen ferdige byggetegninger for å sikre resultatet lydmessig. Dette spørs jo også på hva budsjettet tillater. Evn kan du jo lage et høyttalerpar fra eltek. Du kan jo fremdeles leke deg med designet. dessuten får du med tegninger og alle deler unntaget mdf. Betaler da kun for delene, tegningen får du gratis.

Dessuten er det jo gøy med DIY, så nå har du kommet med en en god ide

Intermediate RockyIII sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tenkte å bygge dette helt fra bunnen av.. "Jeg" har alt av verktøy, har en som bor under meg som har alt mulig og som vil gjerne hjelpe til og er flink = )

Det jeg da lurer mest på, er hva jeg må kjøpe osv og hvordan går dere som har gjort dette, fram ?

Har som sagt lyst til å bygge opp 1 par høytalere som er veldig klare og har en sprek bass alla klipsch/patos fks... Blir 60/40 i fordel film. Har forøvrig marantz PM-7001 integrert forsterker her som jeg bruker , hvis det må nevnes.

Hvor mye penger jeg vil legge inn i dette er jeg ikke sikker på, dette er noe jeg kommer til å bruke en del tid på, så budsjettet kan jo øke underveis.. vil ihvertfall bruke minst 8-10 000kr på dette, men også kanskje mer, som sagt, dette blir jo noe jeg vil bruke veldig god tid på og gjøre ordentlig og mens man da holder på, fyker det nye kontanter inn på kontoen = ) Er forøvrig også villig til å kjøpe brukt..

Virker så utrolig gøy å gjøre slikt selv og lage sitt eget design på det = ) Er kjedelig å bare kjøpe et par patos høytalere til 8000 =p

Noe annen informasjon dere trenger, så bare spør = ) Setter pris på all hjelp dere kan gi meg = ) Er som sagt egentlig realtivt blank på dette.. = )

Newcomer xpon8 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Tips: Byggesett

Begynn med et byggesett! Du lærer masse av det, både når det gjelder selve byggeprosessen og hvordan ting henger sammen (design, delefilter og elementegenskaper). Ta deg tid til å sette deg inn de forskjellige elementenes karakteristikker, finn "kurvene" som passer deg, og eksprimenter til slutt med delefilteret.
    Selv bygde jeg ett par høyttalere med Kef-elementer for noen år tilbake, og det var både lærerikt og spennende.

Intermediate goldeneagle sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    971
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    om du vil ha vanlig form på høytalerene eller trekant formet høytalere har faktisk en del og si på lyden du får. selv innen byggesett i prisklassen rundt 10000 er det veldig mye forskjellig å velge imellom alt etter type lyd du er interesert i.
    hadde jeg vært deg hadde jeg snakket med noen på en lokal hifi butikk eller noe lignende å fått dem til å hjelpe deg med hva du burde gå for.

Intermediate Mor10 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    2,418
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette høres ut som et spennende prosjekt!

I og med at det er første gangen du skal bygge noe, så ville jeg tatt en tur til Eltek og pratet litt med de om planene dine. Forklar hva slags høyttaler du har lyst på og be de om å hjelpe deg med kassetegninger, elementer og delefilter. Deretter kan du lage ditt eget design på kassene, med volumet som de foreslår. De har elementer og delefilter-komponenter i alle prisklasser og de har veldig god greie på konstruksjon. Kjøp med en bok som heter noe sånt som "Loudspeaker Design Cookbook", så kan du lese deg frem til en del.

Har selv bygd bl.a. Eltek Exact høyttaleren for mange år tilbake og den lever i beste velgående i dag.

Et lite tips dersom du skal drive dette med en receiver:
    Start med et sett stativhøyttalere a la Exact og bygg deg en sub ved siden av, så avlaster du receiveren ganske mye.

Eltek finnes her.

Dersom du ikke bor i nærheten, så er det bare å ringe de og prate litt.

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av goldeneagle
    hadde jeg vært deg hadde jeg snakket med noen på en lokal hifi butikk eller noe lignende å fått dem til å hjelpe deg med hva du burde gå for.
    Det hadde ikke jeg gjort! En hvilken som helst hifi-sjappe som ikke selger byggesett vil se dumt på deg, fnyse litt inni seg, fortelle deg at det er bortkastet tid, for så å forsøke å selge deg noe han tjener mye penger på. Er du svak nok vil du bite på dette, og da går drømmen fort i dass

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Umulige å selge som brukt

Byggesett er sikkert flott og lærerikt, men når de ser hva du " sparer " ved å knote disse sammen selv framfor å kjøpe de ferdigmontert, ville i jeg kjøpt settet ferdigmontert.
    Skulle du ikke bli fornøyd med lyden og kanskje etter en stund vurderer å oppgradere, kan det bli vanskelig å få en fornuftig pris på bruktmakedet. Jeg ville i alle fall ikke ta i brukte selvbygg med ildtang.

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Chinafan
    ....hva du " sparer " ved å knote disse sammen selv framfor å kjøpe de ferdigmontert,...
    Knote er gøy, og familieøkonomi er både kjedelig og helt malplassert i dette forumet.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Familieøkonomi osv..

Sitat Opprinnelig postet av xpon8
    Knote er gøy, og familieøkonomi er både kjedelig og helt malplassert i dette forumet.
    Hvis man ønsker å bygge noe som ligner et gitt merke i lyd, kan det hende at det er økonomien som står i fokus. :-D

Newcomer
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    1
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Wink Amatør høytalere

hei det kom en gang noen lyd folk til skolen jeg går på og de lærte hvordan man lager høytalere. De er ganske enkel og bygge

du trenger:

Kobber tråd,
    Pappfat,
    En sånn magnet som er i skap for å holde skapet igjen,
    Pussepapir,

først pusser du av det blanke laget på sidene av kobbertråden og der skruene til magneten skulle vært tar du kobbertråden og trer inn gjennom hullet og surrer mange ganger rund så gjennom det andre hullet så tar du et pappafat og den andre magneten som står på skapdøra så tar du pappfatet mellom magnetene så tar du en forsterker og putter kobbertrådene inn der høytalerene skal stå men du må spille musikk da.

alle som var i rommet fikk prøve å lage en å alle laget en men det blir ikke noe god lyd

Intermediate Bankruptstudent sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,076
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Lars1818
    hei det kom en gang noen lyd folk til skolen jeg går på og de lærte hvordan man lager høytalere. De er ganske enkel og bygge

du trenger:

Kobber tråd,
    Pappfat,
    En sånn magnet som er i skap for å holde skapet igjen,
    Pussepapir,

først pusser du av det blanke laget på sidene av kobbertråden og der skruene til magneten skulle vært tar du kobbertråden og trer inn gjennom hullet og surrer mange ganger rund så gjennom det andre hullet så tar du et pappafat og den andre magneten som står på skapdøra så tar du pappfatet mellom magnetene så tar du en forsterker og putter kobbertrådene inn der høytalerene skal stå men du må spille musikk da.

alle som var i rommet fikk prøve å lage en å alle laget en men det blir ikke noe god lyd
    Kanskje ikke så veldig relevant for rocky, men bra tips til meg som er naturfagslærer:-D

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er ikke økonomi en faktor er det jo bare å eksperimentere i hytt og pine, da har du en livslang hobby....
    Før du begynner er det verdt å tenke over et par ting, og lese noen bøker. Madisound f.eks. er et godt sted å begynne å se på ting og tang.
    Design på høyttaleren har i høyeste grad betydning for lyden, men igjen, alle kan jo sette 16 elementer i line source og da er prosjektet ferdigt...
    Horn, transmisjonlinje, line source, bass moduler/ coffin woofer/satelitt systemer med integrerte forsterkere og romkorreksjon, elektrostat eller magnestat paneler, hva har du tenkt å bygge?
    Se nettsiden til Troels Gravesen før du begynner på noe, her får du en innføring i hvor vanskeligt det er med delefiltre om man ikke vet noe om dette fra før. Dette er en hel teoretisk verden for seg selv der ikke for ofte passer i virkeligheten, og det kan være et h****** og få dette til, eller egentlig bare bestemme seg for hva lyder bedst, igjen, man blir aldrig ferdig med å tweake tror jeg.
    Skal du bygge noe uten å ha noen erfaring, da anbefaler jeg på det sterkeste du bestille et sett som Gravesen har på sin side, da er du sikker på et optimalt resultat laget og testet av en virkelig ekspert.
    Men, der er jo et DIY forum her også, kanskje du kan poste der, se på andre trådene der også, der er mye inspirasjon å hente...

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gode velmente tips, spørsmålet er om trådstarter trenger dem et par år etter spørsmålet ble stillt! :-D

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile

Ha, så ikke dato, bare siste innlegg....

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •