Jeg funderer på å kjøpe meg en eller to suber til stereoen min for å få litt mer futt i bassen. Men jeg har absolutt ingen peiling på slike ting, så da hadde det vært fint om noen gadd å spre om seg med litt grunnleggende kunnskap om det her.

(Anlegget brukes til stereo i 99% av tiden, så surrerundtlydopplegg er jeg ikke lysten på å bruke tid og penger på for tiden..)

Men jeg lurer på hvordan det skal kobles opp, og om jeg trenger noe mer utstyr enn jeg allerede har? (Bortsett fra en sub eller to pluss kabler..)

Noen spørsmål:

1. Det er to par utganger på EC-forforsterkeren min, så jeg kan vel koble suben(e) på de som er ledige (rca-utgangene..)?

2. Hvordan gjør jeg det med deling av frekvens? Skal høyttalerene spille hele spekteret, som de gjør nå, eller bør de kutte ved en viss frekvens? Hvordan gjør jeg evt det? Høyttalerene går visstnok ned til 40 hz, i følge manualen.

3. Hvor langt opp i frekvensområdet bør/skal sub(ene) spille? (Regner med at det kan stilles inn på suben uten noen større problemer..)

4. Hva slags sub(er) er det som kan passe for mine høyttalere? Hadde ikke sett for meg å bruke mer enn 6-7000 kr - gjerne brukt. (Jeg orker/gidder ikke å bygge noe selv, så det er ikke et alternativ..) Eller bør jeg bruke en del slanter mer for å få noe som "fungerer"?

5. Bør jeg gå for 1 "stor" eller 2 "litt mindre" suber?

(Jeg har en lik tråd på et annet forum, men det er greit å nå ut til et litt bredere spekter av hifinerder synes jeg..)