Hvor stor utvikling har det vært på høytalerer de siste 10 årene?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 43
    Newcomer Getsome sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    278
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hvor stor utvikling har det vært på høytalerer de siste 10 årene?

I 96-97 brukte jeg endel penger på en prisvinnende høytalerpakke fra KEF! Jeg var veldig fornøyd med de høytalerne da og er fortsatt veldig fornøyd. For at hjemmekinoen skal bli optimal så må jeg kjøpe ny TV og kanskje nye høytalere.

Er en surroundpakke til 15000-20000 i dag verdt oppgraderingen (jeg betale 18000 for denne pakken for 10 år siden). Vil jeg som ikke er "audiofil" høre forskjell?

Her er høytalerne jeg har:
    Q55
    30B
    80C
    60S

Jeg har disse hifi komponentene:
    Onkyo TX-SR805
    Toshiba HD-E1
    PS3
    XBOX360 Elite

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For å svare på spørsmålet : Nei.
    Er du fornøyd beholder du de du har og kan investere mer i andre ting. Dine høyttalere klarer fint en oppgradering på forsterkersiden.
    Du vil oppdage at med en skikkelig forsterker, ikke en surroundforsterker, vil dine høyttalere få nytt liv og spille på en helt annen måte.
    Ellers må du passe på at dine høyttaleres plasering er korrekt i forhold til rommet og lytteposisjonen, masse godlyd å hente her med finjustering. Fronterne laaangt ute fra side-og bakvegg hjelper !
    Eneste der egentlig holder industrien igang er folks "Aquire Syndrom", man bare MÅ ha noe nytt av og til, og helst større enn naboens. (Nu er jeg så heldig at jeg ikke kjender størrelsen på naboens...)

Intermediate Gimsegutten sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    665
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil tro at det har skjedd en større utvikling når det kommer til elektronikk (receivere og dvd-spillere) enn med høyttalere.

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jah, det kommer an på hvad man tenker på. Jeg tror sikkert utviklingen innenfor ubrukelige features går ganske så fremover, men tradisjonelle forsterkere er som de alltid har vært de også.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    217
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eg vil påstå at det har skjedd en hel del med høyttalere i den prisklassen det er snakk om her de siste 10 årene. Stadig flere produsenter kommer til, og konkurransen i denne prisklassen er høy. Det har ført til at du får en særdeles god høyttaler pakke i dag for de 15-20000 det er snakk om her. Ville personlig gått for noen gode stativhøyttalere, feks dali sin ikon serie, med matchende sub, eller min personlige favoritt, quadral. Mye god lyd for pengene!

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    1,342
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Helt klart at man får mye mer lyd for pengene idag. Også på høytalersiden.

Utviklingen er nok størst på surroundrecivere, og med den flotte (og nye) reciveren du eier, så har du vel sikkert merket nettopp dette. Høytalervalget er nok det vanskeligste valget man kan gjøre, og det er lett å ende opp med en lydsignatur man ikke liker. Selv om man kjøper "best i test" produkter.

Ta en lytterunde hos forhandlere hvis du har mulighet for det. Det beste er jo om man får låne et demopar av høytalerene med hjem på prøve, da rommet og tilkoplet utstyr har svært mye å si på det endelige resultatet.

Etter å ha prøvd litt forskjellig i denne prisklassen, så får du jo dannet deg et bedre bilde på om du fikk lyst til å bytte høytalere, eller om du heller skal bruke pengene på noe annet du har lyst på, siden du faktisk er fornøyd med de høytalerene du allerede har Lykke til !

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når det gjelder subwoofere synes jeg utvikling virkelig har gått fremover. Jeg har selv en PSB sub som er rundt 10 år gammel - dette var en testvinner den gangen. Kostet vel rundt 9k.

I dag får den uten tvil bank av en XTZ sub til 3-4k.

Derimot synes jeg frontene mine til 20k holder fint følge med det det meste som selges til samme pris i dag.

Rene effektforsterkere var vel nesten bedre før kan man få en følelse av
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub
    Epson EH-TW2900 . Dreamscreen V2 DynaGrey 106" . DarbeeVision Darblet

Newcomer AlexanderK sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    192
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gimsegutten
    Vil tro at det har skjedd en større utvikling når det kommer til elektronikk (receivere og dvd-spillere) enn med høyttalere.
    Surrerundt-elektronikk og DVD-elektronikk har nok utviklet seg en del de siste årene, det har du rett i. Men husk på at det er "ny" teknologi.

Når det gjelder høyttalere, kan man jo bare se på de gamle Infinith Kappa 9.2, for eksempel. Store beist som spiller fletta av det meste til en "fornuftig pris" av nye høyttalere.

Jeg må nesten legge til at gamle effektforsterkere, forforsterkere og til en viss grad CD-spillere absolutt ikke gjør seg bort i forhold til nyere modeller. CD-spillerne har nok blitt en del bedre, men de gamle toppmodellene gjør seg ikke bort mot nyere modeller.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    520
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AndyMcnebb
    Helt klart at man får mye mer lyd for pengene idag. Også på høytalersiden.

Utviklingen er nok størst på surroundrecivere, og med den flotte (og nye) reciveren du eier, så har du vel sikkert merket nettopp dette. Høytalervalget er nok det vanskeligste valget man kan gjøre, og det er lett å ende opp med en lydsignatur man ikke liker. Selv om man kjøper "best i test" produkter.

Ta en lytterunde hos forhandlere hvis du har mulighet for det. Det beste er jo om man får låne et demopar av høytalerene med hjem på prøve, da rommet og tilkoplet utstyr har svært mye å si på det endelige resultatet.

Etter å ha prøvd litt forskjellig i denne prisklassen, så får du jo dannet deg et bedre bilde på om du fikk lyst til å bytte høytalere, eller om du heller skal bruke pengene på noe annet du har lyst på, siden du faktisk er fornøyd med de høytalerene du allerede har Lykke til !

Det har ikke vært noen tekniske nyvinninger å snakke om de siste 10 årene så det er bare markedsføringsavdelingene som vil ha det til at produktene har blitt så mye bedre.

Et eksempel:
    Kjøpte min første Yamaha surroundreciver i 98, kjøpte neste som var samme modellen bare i nyere utgave i 02/03 og bortsett fra at den gamle manglet DTS dekoder var den bedre.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    289
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal vi ta en reise i tid? Jeg finner frem Hifi revyen fra 1997, og mimrer litt:

B&W var da, som nå, veldig populære og lå langt fremme. B&W 805 solgte stort, og prisen lå den gang på 3497,- pr. stk. Jeg har hatt disse selv, og hevder de matcher nye høyttalere uten problem.
    Av større høyttalere hadde B&W Matrix 801 series 3, til 13.997 pr stk.
    En fabelaktig god høyttaler, forgjengeren til den nåværende 801, men til en helt helt annen pris.

Dali hadde stor suksess med modell 850, en stor treveis høyttaler på 29 kilo, med to 8 tommere. Prisen var lattelige 3295 pr stk. Dali Grand, en vesentlig mer påkostet utgave kostet 8995,- Lyden, holder nok mål med dagens utstyr.

Audiovektor M3 signature, kostet 7995, og er ikke helt ulik de nyere utgaver.
    Bortsett fra prisen da, som nå er astronomisk i sammenligning.

JM Labs Grand Utopia, en gigant på 180 kilo pr. side, kostet 220.000 kroner.
    KEF Reference 3 kostet 9995 pr.stk. En flott høyttaler både lydmessig og ikke minst møbelmessig. En glimrende høyttaler synes jeg.

Snell model E (mk4) solgte veldig godt her hjemme. Her fikk man mye høyttaler til prisen, og den kostet i 1997 3495,- pr stk.

Jeg tror mange har kost seg med disse høyttalerne, og kanskje koser seg med de ennå. Jeg tror ærlig talt den største forskjellen på høyttalerfronten fra 10 år tilbake og nå, er prisen. Den har steget meget mer enn hva kvaliteten har gjort.

Active kefcam sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    302
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har selv et par contour 3.3 som jeg kjøpte brukt for 1/5 av nypris. Har hatt mange høytalere opp igjenom årene, disse Dynaudioene fra 99 står ikke tilbake for noen av de nyere ht jeg har hatt.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    1,342
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ringradiatoren
    Det har ikke vært noen tekniske nyvinninger å snakke om de siste 10 årene så det er bare markedsføringsavdelingene som vil ha det til at produktene har blitt så mye bedre.

Et eksempel:
    Kjøpte min første Yamaha surroundreciver i 98, kjøpte neste som var samme modellen bare i nyere utgave i 02/03 og bortsett fra at den gamle manglet DTS dekoder var den bedre.
    Her kan jeg nok ikke si meg enig. Uten at jeg betviler din egen erfaring med reciverkjøpet ditt, selvfølgelig. Helt i orden at du likte lydsignaturen på din gamle reciver bedre.

Du sier det ikke har vært noen tekniske nyvinninger å snakke om de siste 10 årene ??

Jeg er ikke i tvil om at det nettopp er på bla surroundrecivere vi har sett den største framgangen de siste 10 årene. Det er en påstand jeg tror de aller fleste er enige i. Hvis man ser hva slags recivere man fikk i 97 og sammenligner dem 2007 modellene, så er nok forskjellene ganske markant.

Støtte for høyoppløselige lydformater, HD film, og digital videoswitching. Oppskallering av SD kilder, Automatisk lydkorreksjon, mer fleksible EQ'er.
    Mer effekt og strømstyrke for pengene, nettverkstilkopling og mer utviklet PC kompabilitet. Og alt dette får man faktisk i budsjettklassen !!

Det hersker ingen tvil om at man får mer elektronikk for pengene idag enn for 10 år siden. Utviklingen har på ingen måte stått stille, og konkuransen er høyere enn den sikkert noen gang har vært. At vi de siste årene har fått letere tilgang på "kinaprodukter", har også gjort at man kan få svært mye for en rimelig pengene på elektronikk av forskjellig slag. Dette vet konkurentene, og vet selvfølgelig at de også må følge med slik at de ikke faller utenfor markede.

På høytalersiden er det nok også gjort en del fremskritt. I hvertfall på et generellt grunnlag. Bedre produksjonsteknologier, nye komposittmaterialer, lavere pris på "eksklusive" materialer og lengeringer ( eks karbonfiber ++ ) siden de har blitt mer og mer vanlig å bruke.
    Men at man kan finne gamle kupp, som spiller særdeles godt selv idag tviler jeg ikke på.
    Spessielt på høytalere, da jeg er av den oppfatning av at konstruksjonskvaliteten, og kasseavsteming mot elementene er av de største betydningene for å få høy lydkvalitet på en høytaler, forrutsatt at man har funnet optimal delefrekvens på de respektive elementene. Og her er det mye slurv. Selv idag.

Jeg er forøvrig enig med deg i at markedsføringen har tilspisset seg de senere årene.

Til slutt vil jeg si at jeg ikke sitter på noen fasit, da dette bare er min egen mening:-D

Intermediate Revox sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    4,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høyttaler messig er det nok ikke skjedd stort nei. Men elektronikk og da spesiellt surround har jo forbedret seg en hel del.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    520
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Elektronikken blir påført noen nye funksjoner hvert år så det kan kalles en forbedring.
    I realiteten har det ikke vært noen forbedring selv på surround siden

Expert cybervision_ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette finner vel du enklest ut ved å låne hjem noen godsaker? Trenger ikke koste noe det. Men er du fornøyd med Kefene dine så er det bra høyttalere. Har de UniQ element? Det har jo blitt forbedre en del siden den gang da...

Intermediate RS sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    676
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ringradiatoren
    Elektronikken blir påført noen nye funksjoner hvert år så det kan kalles en forbedring.
    I realiteten har det ikke vært noen forbedring selv på surround siden
    Er ikke enig med dette. Kan tenkes du har rett angående stereo, men uten dts/DD, aktiv deling og fordre videoformater har du et dårlig produkt. Har selv stående en gammel Rotel prosessor og det er på ingen måte aktuelt å ta den i bruk.
    På høyttalersiden har det skjedd lite de 10siste årene. Det er stort sett designet som har forandret seg. Selvsagt har de fleste produsentene modeller som har blitt forfinet/videreutviklet fes B&W N805/805s som har blitt bedre etter at forbrukerene/blader har sagt sin mening. Andre modeller har etter mening blitt dårligere med at produsentene har lagt inn spesielle egenskaper. Skarp diskant for å få frem detaljer er en av de egenskapene som har gjort nyere modeller dårligere.

Finner lite tester av Kef settet ditt, men de ser pene ut og alderen er på ingen måte avskrekkende.

KEF Q55 Reviews at AudioReview.com

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    rotel`n din er uaktuell å bruke fordi industrien har gjort den utdatert. som de må for å overleve.. ikke fordi den låter dårligere?

stereoforsterkere bruker vel de samme type komponentene nå som for 20år siden?
    tandberg vs krell i fidelity setter ting i perspektiv
    laget av gammel type "dårlige" karbonmotstander og stygge "tørre" kondensatorer

men surroundindustrien må da øke på med kanaler og kontakter så de ikke går konken. sier segselv.

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    På surround siden skjer det nesten litt for mye - har du fjorårets modell så er den nesten avlegs.

Ser det er mange som sliter med å i det hele tatt få noen respons når de skal selge en tidligere toppmodell. Enda den kun er noen få år gammel og prisantydningen kanskje bare er en tredjedel av nypris. Det har vist seg å være en særdeles dårlig investering.

Men flatskjerm er vel nesten verst, ikke nok med at de nye modellene er bedre - men de har gått kraftig ned i pris også.
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub

Intermediate RS sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    676
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av einis
    rotel`n din er uaktuell å bruke fordi industrien har gjort den utdatert. som de må for å overleve.. ikke fordi den låter dårligere?

stereoforsterkere bruker vel de samme type komponentene nå som for 20år siden?
    tandberg vs krell i fidelity setter ting i perspektiv
    laget av gammel type "dårlige" karbonmotstander og stygge "tørre" kondensatorer

men surroundindustrien må da øke på med kanaler og kontakter så de ikke går konken. sier segselv.
    Den låter dårligere fordi den mangler de lydfomatene (DD/Dts) som virkelig løfter lydkvaliteten i en kino.

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RS
    Den låter dårligere fordi den mangler de lydfomatene (DD/Dts) som virkelig løfter lydkvaliteten i en kino.
    Mange 10 år gamle surround-receivere av god kvalitet har 5.1 innganger. På denne måten bruker du bare 5.1 utgangene på dvd-spilleren og kjører full surround - med både dts og DD.

Selv synes jeg romkorreksjonsystemene er imponerende features som kan øke muligheten for et bra oppsett med påfølgende bra lydkvalitet - når det gjelder filmlyd.

Muligheten for å switche bildekilder (til og med i HD) er viktige egenskaper for mange som vil ha et ryddig oppsett.

Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •