Hvor stor utvikling har det vært på høytalerer de siste 10 årene? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 43
    Intermediate Elemental Studios sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    992
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sammenligner man pris er jo ikke 10 års influasjon helt ubetydelig heller, da...

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    520
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Romkorreksjon ved bruk av reciver er så som så, ikke fordi romkorreksjonssystemene er dårlige, har hørt romkorreksjon med reciver og jeg synes det fungerte bra men det med å bruke en dårlig og ukalibrert mikrofon til å måle med har sine svakheter, det sier seg selv.

Videokonvertering, HD switching og alt mulig av tekniske nyvinner er bare salgstriks, produsentene danner et kunstig behov.
    Det reelle behovet er 5.1 og Dolby Digital samt DTS og da er alle recivere fra 00 og til dagens fullt brukbare.

Jeg hadde denne på 5*65W:
    Yamaha RX-V595 Reviews at AudioReview.com
    Byttet den ut med denne på 7*95W:
    Minhembio.com - Produktinfo om Yamaha RX-V650

Og fremgang kan jeg ikke kalle det, hverken på lyd eller effekt.
    Det er de svakeste wattene jeg noensinne har sett

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    1,342
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kan ikke skjønne at du kaller alle de nye forbedringene som har kommet de siste årene for salgstriks !!

Dette er da helt esensielle teknologiske utviklinger, som de fleste som bygger hjemmekino idag benytter seg av.

Man trenger ikke gå mange år tilbake før automatisk romkorreksjon kun så vidt var tilgjengelig på bare noen av de dyreste toppmodellene !
    Idag finnes de selv i budjettklassen. Dette er en funksjon som har hjulpet svært mange med å få høytalerene til å spille mer riktig i rommet de stå i. Og et lydbilde mange ellers bare kunne drømme om.

Digital videoswitching og oppskallering. Mulighet for visning av heldigitalt HD materiale Ingen kan nekte for at det har gitt et betydelig kvalitetsløft på bildesiden. Særlig i budsjettklassen.

Og når det kommer til de nye høyoppløselige lydformatene, tipper jeg at man lett klarer å høre kvalitetforskjellen selv på billigt utstyr. Dette er overhodet ikke noe salgstriks. Jeg tror nok at svært mange har ventet lenge på et lydformat av bedre kvalitet, med en bitrate som ikke kan sammenlignes.

Og som Elemental Studios i post nr. 21 så klokt sa. Alt dette, for så lite penger. Og det etter 10 år's inflasjon (ca. 3,5% hvert år) !

Kan jo hende jeg har missforstått deg helt her, Ringradiatoren. Men er det dette du kaller for tekniske nyvinner som bare er salgstriks, og at det kun er et kunstig behov vi er hjernevasket av produsentene til å tro på ??

Selv tviler jeg sterk på det.
    Men hvis de mot all formodning har hjernevasket meg, så er det jo vanskelig å tro på noe annet, hehe

Er enig i at den oppgitte effekte nesten aldri samsvarer med reel effekt, men slik har det nå nesten alltid vært. Kanskje de er blitt mer utspekulert de siste årene med å opperere med altfor høye tall, da man vet at tall selger.
    Men sikker er jeg ikke.

Newcomer Getsome sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    278
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    fantastisk fin tråd dette, føler jeg har fått svar på alt jeg lurte på! Tror jeg holder meg til mine KEF et par år til eller til de ryker. Uansett så er de fine designmessig og holder i så måte også noen år!

Da blir det ny TV, det er et vanskeligere valg!

Expert Hellnoob sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Elemental Studios
    Sammenligner man pris er jo ikke 10 års influasjon helt ubetydelig heller, da...
    Hvis inflasjonen var 2,5% i året, skulle inflasjonsjustering over 10 år gi 28% prisstigning.

Var inflasjonen 3,5%, blir det 41% prisstigning over 10 år.

Høyttalerpriser har med andre ord steget BETYDELIG mer enn inflasjonen skulle tilsi.

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AndyMcnebb
    Man trenger ikke gå mange år tilbake før automatisk romkorreksjon kun så vidt var tilgjengelig på bare noen av de dyreste toppmodellene !
    Idag finnes de selv i budjettklassen. Dette er en funksjon som har hjulpet svært mange med å få høytalerene til å spille mer riktig i rommet de stå i. Og et lydbilde mange ellers bare kunne drømme om.

Digital videoswitching og oppskallering. Mulighet for visning av heldigitalt HD materiale Ingen kan nekte for at det har gitt et betydelig kvalitetsløft på bildesiden. Særlig i budsjettklassen.

Og når det kommer til de nye høyoppløselige lydformatene, tipper jeg at man lett klarer å høre kvalitetforskjellen selv på billigt utstyr. Dette er overhodet ikke noe salgstriks. Jeg tror nok at svært mange har ventet lenge på et lydformat av bedre kvalitet, med en bitrate som ikke kan sammenlignes.
    Er helt enig i at romkorreksjon er en suveren funksjon. I og med at det ikke er så lett å flytte rundt på høytalere i et surround oppsett for å optimalisere frekvensrespons.

Men digital videoswitching er en funksjon man i mange tilfeller kan klare seg uten. Selv er jeg tilhenger av å kople så mye som mulig "direkte" for å få så bra bildekvalitet som mulig.

Er litt usikker på de nye lydformatene da jeg ikke selv har noen hd-spiller. Men er det ikke mulig her også å kjøpe en spiller med dekodere for disse lydformatene og kople analogt til surround receiver?
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub
    Epson EH-TW2900 . Dreamscreen V2 DynaGrey 106" . DarbeeVision Darblet

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg bruker ikke bilde-funksjonaliteten i min receiver. Likevel har jeg fulldigitalt bilde.

Jeg mistenker at mange kjøper surroundreceiver med "oppskalering" fordi de tror at de må ha denne funksjonen for å få oppskalert bildet, noe som selvsagt er feil. Alle flatskjermer har innebygd oppskalering.

-k

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    520
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mr_Spock
    Er helt enig i at romkorreksjon er en suveren funksjon. I og med at det ikke er så lett å flytte rundt på høytalere i et surround oppsett for å optimalisere frekvensrespons.

Men digital videoswitching er en funksjon man i mange tilfeller kan klare seg uten. Selv er jeg tilhenger av å kople så mye som mulig "direkte" for å få så bra bildekvalitet som mulig.

Er litt usikker på de nye lydformatene da jeg ikke selv har noen hd-spiller. Men er det ikke mulig her også å kjøpe en spiller med dekodere for disse lydformatene og kople analogt til surround receiver?
    Romkorreksjon er fint det men hvordan kan man kalibrere med ukalibrert utstyr?
    Det blir å rette opp en feil med en ny feil, mye mulig det blir bedre enn utgangspunktet men allikevel blir det feil.

Det koster rundt 2k for en kalibrert mikrofon som er godt egnet til å måle 20 - 20 000 Hz og de ligner ikke akkurat på de som følger med en surroundreciver.

Videosvitsjing og konvertering i reciveren ser jeg ikke poenget med, i mine øyne er det et salgsjippo.

Intermediate D|sElMiNk sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Videokobling/konvertering gjennom receiver er kjekt når man har flere bildekilder som bruker samme type signaloverføring og for få innganger på skjermen/projektoren. I tillegg blir det lettere å bruke anlegget siden man kun trenger å velge kilde ett sted. Det er tross alt mange av oss som har en mindre teknisk interessert partner som også vil se film .

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    520
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå er terskelen ganske høy for å bruke en surroundreciver fjernkontroll sammenlignet med f. eks fjernkontrollen til DP C1B

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ringradiatoren
    Det blir å rette opp en feil med en ny feil, mye mulig det blir bedre enn utgangspunktet men allikevel blir det feil.

Det koster rundt 2k for en kalibrert mikrofon som er godt egnet til å måle 20 - 20 000 Hz og de ligner ikke akkurat på de som følger med en surroundreciver.
    Godt poeng, er vel ikke det beste den plastdingsen som pleier å følge med, finnes det modeller med brukbar mic?
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub
    Epson EH-TW2900 . Dreamscreen V2 DynaGrey 106" . DarbeeVision Darblet

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    520
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er en måledataen for en kvalitetsmikrofon:
    http://www.content.ibf-acoustic.com/.../cal-paper.jpg

Så en bør ha en funksjon for å kunne kalibrere mikrofonen også i tillegg selv om det ideelle ville vært om en kunne lastet kalibreringsdataene fra produsent over til reciver.

Evt bruke lydkortet på pc'en til å registrere måledata og kalibrere manuellt på reciveren hvis det er mulig.

Er i startgropa selv og anlegget mitt er nede i påvente av en betraktelig oppgradering utover høsten.

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og som Elemental Studios i post nr. 21 så klokt sa. Alt dette, for så lite penger.
    Og likevel "kastes" det, eller må byttes i noe der har endda flere features etter 1 år.
    Og dette med høyoppløselige lydformater, jeg er kanskje gammeldags, men nå har vi hatt jeg vet ikke hvor mange super formater, og det har ikke ført noe videre med sig, jeg mener, der har ikke skjedd noen revolusjon. Så jeg venter i spending.....men kjøber det desverre ikke, jeg har ikke råd til å skifte ut hele tiden. Og surround anlegget er solgt for lenge siden til fordel for stereo.

Enig med kefcam og imm....det er helt utroligt at alt nytt surround selger som hakka møkk mens gårsdagens kvalitet virkelig lever en anonym tilværelse.

Intermediate Elemental Studios sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    992
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hellnoob
    Hvis inflasjonen var 2,5% i året, skulle inflasjonsjustering over 10 år gi 28% prisstigning.

Høyttalerpriser har med andre ord steget BETYDELIG mer enn inflasjonen skulle tilsi.
    Noe som bare bidrar mer til poenget jeg prøvde å formidle

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    1,342
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fint at du kom til en konklusjon som du føler er riktig for deg, Getsome.
    Beste å holde litt på det man er glad i
    Ny tv. Det blir nok spennende. Men litt av et hodebry, hehe. Særlig når man forventer mye, men pengene ikke strekker langt nok til..

Opprinnelig skrevet av Hellnoob

Tror neppe høytalere har steget så mye i pris de siste 10 årene, at man må betale BETYDELIG mer enn inflasjonen skulle tilsi, for å oppnå samme eller bedre lydkvalitet på et generellt grunnlag idag.
    Selvsagt finnes det en del unntak der enkelte modeller har fått mye skryt, og prisen på produktene deres har økt langt over stokk og stein.

Slik jeg ser det kan man gjøre minst like gode og dårlige høytalerkjøp idag som for 10år siden. Det handler bare om å velge riktig.

Opprinnelig skrevet av Ringradiatoren

Ja. Det har du jo rett i. Men f.eks i budsjettklassen kan man ikke forvente å få både i pose og sekk. Selv ikke idag. Sikkert aldri.
    Men på kostbare Hi-end anlegg burde man jo kunne forvente at de leverer optimaliserte funksjoner som sikkrer best mulig resultat. Som f.eks kalibrerte mikrofoner.

Hvis man føler man ikke trenger alle nyvinningene på surroundfronten, så er man jo ikke nødt til å kjøpe de heller. Finnes da fortsatt modeller som har lagt alle pengene i lydkvaliteten på selve forsterkerdelen, og kuttet ned på de øvrige finnessene.

Dette er bare mitt inntrykk av denne saken. Ser at det finnes flere meninger om dette, noe som er helt greit. Hadde jo vært artig å se noen faktiske tall på prisutviklingen på høytalere de siste årene. Men om noe sånt finnes vet jeg ikke. Enda viktigere er jo pris/kvalitet. Men det blir vel en umulighet å finne.
    Så da får vi basere oss på litt egene meninger foreløpig.
    Det er vi jo forsåvitt flinke til her på forumet, hehe.. Litt kabelkrangel og sånt..

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    520
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noe av prisoppgangen på høyttalere skyldes at det brukes dyrere komponenter og elementer nå enn det som ble gjort tidligere.

Respons Grand kostet 55 store i 2000, nå koster dagens modell 129 000.

Men med enkelte andre høyttalere og da i mine øyne spessielt Proac så har de en utsalgspris som ikke henger på greip sammenlignet med delekostnader.
    D28 med en simpel 6,5 tommer og en domediskant og et enkelt delefilter til 46? høvdinger. Uansett hvor bra tilhengerene mener det spiller kan man ikke hevde en får mye for pengene.

Intermediate Revox sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    4,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men med enkelte andre høyttalere og da i mine øyne spessielt Proac så har de en utsalgspris som ikke henger på greip sammenlignet med delekostnader.
    D28 med en simpel 6,5 tommer og en domediskant og et enkelt delefilter til 46? høvdinger. Uansett hvor bra tilhengerene mener det spiller kan man ikke hevde en får mye for pengene.
    Sikkert en "Bli rik i en fei" plan som slo feil.

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hehe det er jo ikkeno, desse koster bare $108.000
    Audio Note

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    .....jeg synes det fungerte bra men det med å bruke en dårlig og ukalibrert mikrofon til å måle med har sine svakheter, det sier seg selv.
    Hva vet du om kvaliteten på målemikrofonene for Receivere/Processor - som produsentene leverer med produktene - som vi som forbrukere bør være oppmerksomme på?

Kan de medfølgende mikrofonene sammenlignes med kvaliteten på "signal-lakris-snørene" som leveres med CD-spillere som standard?

En kabel er en kabel - selv om noen hevder det er forskjell - og ingen klarer å måle det. Er det sånn for mikrofoner også ?

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    520
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Flageborg
    Hva vet du om kvaliteten på målemikrofonene for Receivere/Processor - som produsentene leverer med produktene - som vi som forbrukere bør være oppmerksomme på?

Kan de medfølgende mikrofonene sammenlignes med kvaliteten på "signal-lakris-snørene" som leveres med CD-spillere som standard?

En kabel er en kabel - selv om noen hevder det er forskjell - og ingen klarer å måle det. Er det sånn for mikrofoner også ?
    Vet ikke mye om mikrofoner men jeg har kunnskap innen måleteknikk og instrumentering.

Signal-lakris-snørene som leveres med cd spillere som standard er det mindre hokus pokus med enn en mikrofon.

Søk litt på nettet så ser du fort hvor mye en mikrofon av god kvalitet koster, så kan du vurdere sannsynligheten for at en mikrofon av slik kvalitet fulgte med surroundreciveren til 6-10k.

Dessuten må hver målemikrofon kalibreres og målte dataer må sees i sammenheng med mikrofonens måledata.

Måleusikkerheten blir IMO ganske stor med en surroundreciver.

Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •