Far og sønn diskusjon

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 15 av 15
    Active Zcum sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    399
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Far og sønn diskusjon

Morn dere!

jeg og han far har hatt en liten diskusjon her. jeg fyrer opp med musikk her nede på rommet, og fattern fyrer like godt han og.
    og forteller meg at høytalerne går til helsikke med slikt volum.

Har en CW subwoofer 12", et par Dynavoice Challenger M-65 og en H/K 970 forsterker.

og når jeg spiller musikk fra pcen så har jeg full gass på både media spiller og volum kontroll, og så har jeg rundt 0-10 db på forsterkeren.

han far mener at dette tåler ikke høytalerne, men jeg mener at dette går fint. jeg burde kansje ikke skru opp høyere. men at dem klarer det fint over en kort periode.

Hva tror dere om dette?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror at det er få "slitasje-effekter" i høyttalere. Enten blir de overhopphetet og trådene i svingespolen kortslutter, eller materialet (skjeldnere) blir fysisk skadet av utsvinget, eller det går helt fint.

Så lenge du er til stede og greier og høre på og kan konstatere at forvrengningen(i forsterker eller elementer) ikke blir veldig høy, så tror jeg at du er relativt trygg.

Det mest typiske scenariet for ødelagte høyttalerelementer er hjemme-alenefest med stort antall deltakere, mye skrik og skrål, høy promille og perifere bekjente som ikke respekterer dine eiendeler. I løpet av kvelden blir musikken skrudd høyere og høyere og folk er for full eller gir beng i at det skurrer og spraker fordi A) forsterkeren ikke greier å levere så mye effekt og klipper med masse høyfrekvent energi, eller B) høyttalerelementet "bunner" og høyttaleren er ikke i stand til å kvitte seg med varmen som oppstår idet forsterkeren leverer masse effekt over spolen (egentlig to sider av samme sak).

Den eneste gangen jeg har svidd av høyttalerelementer var med 2x Peavey SP2 PA-høyttalere, en Adyton PA-forsterker og en mikrofon som ikke var slått av. Etter at jeg gikk ut av rommet bygde det seg sakte og sikkert opp en feedback (ulende tone) som ble sterkere og sterkere. Når jeg oppfattet det var det nesten ikke mulig å gå inn i rommet, og det kom røyk ut av kassene. Driverne til hornene var svart-svidd.

-k

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det hørbar forvrengning?

Active Zcum sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    399
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei nei, langt ifra. du hører kun godt stram bass og vokal, ikke noen ulyder i det hele tatt, fattern driver og skriker om at høytaler membran kan ta kvelden, men det tviler jeg på. for jeg kan ikke høre noen ulyder i det hele tatt.

Vanligvis så hører jeg ikke så høyt lengere den maks 15 min.
    og synes at det ikke skal være nok til og ta kvelden på noe komponenter.

Og foresten har jeg aldri hatt eller vill ha planer om og ha fest her hjemme. har for mye som kan knuses av for fulle amøber. og er konstant til stede når det spilles av musikk på slikt volum i tilfelle rottefelle at noe begynner og skurre eller ryke. (vet jo aldri)

Intermediate drkaos sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    511
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da tar de ikke skade av det. Du skal stort sett ha hørbar forvrengning før noe tar skade, og membranene er nok noe av det som tåler mest på høyttaleren, med unntak av kabinettet da.

Fingerfett (fra klåfingrede kompiser) og sol er værre for membran og spesielt oppheng i gummi eller neopren.

Active Zcum sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    399
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    nei, man klår ikke på høytalerne mine, det er fy fy. og sol lys lar jeg aldri noe med elektronikk bli utsatt for ( lærer av sine feil ).

Jeg mener, for og ha litt morro så må man skru opp litt.
    Greit jeg skjønner at han blir irritert. for kan enkelt høre at vegger og dører rister. men han klager over at høytalerne kommer til og ta kvelden og som han sier selv " HØR på membran da for svarte! Jeg gidder ikke og ta med de til reperasjon hvis de tar kvelden! no f**** way"!

og jeg mener at man skal gasse på endel mer for og få til detta

Intermediate B&W'Eier sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,323
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det ikke noe forvrengning eller noe, så er det i bunn å grunn ett fett da. :-) Får vel ikke skjedd så mye uten overoppheting o.l. DU hører når det begynner å bunne i elementene, så burde vel ikke være noen fare så lenge dem ikke gjør det. Er vel værre med diskant og mellomtone. Er som regel dem som går først.

Expert AndersT2 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er vel verre med ørene

Ett lite tips. Ikke sett volumet på PC på fullt. Sett den maks 15-20% fra toppen. Og guff heller på med forsterkeren.

Har selv opplevd dårligere lyd fra PC når jeg har PC-volumet på fullt. De blir forvrengninger osv.

Intermediate shakudu sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Han prøver bare skremme deg til å ikke spille høyt

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    919
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av shakudu
    Han prøver bare skremme deg til å ikke spille høyt

jepp de jør som oftest det, å et ender vel stort sett slik faren i denne saken sier

Newcomer Amrita sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    165
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    pass på ørene dine di er gull vert
    men bedre at du spiller høyt på anlegget en med headfones(farlig skadelig får øra)

øresus er ikke kult vist du skaffer deg et "fin lyd" anlegg på dine eldre dager(30+)
    jeg for min del kan glømme å invistere i et virkelig finlyd anlegg fikk øresus når jeg var 25(noen ganger hjelper det ikke å lære av sine feil desverre)

Intermediate mteinum sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    4,058
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Amrita
    på dine eldre dager(30+)
    Æææææææ - nå følte jeg meg gammel...

Newcomer espengundersen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    256
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Wink

men hva er poenget med å spille så høyt? kan vel neppe spille bra på så høyt volum. (de fleste rom gir feedback eller forvrengning om du vill på ekstremt høyt volum)Nå skal det sies at jeg har passert 30år med god margin, så det er mulig jeg er en gammel grinæææær.

Newcomer lenerd sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    107
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Siden jeg er far også kan jeg bare si en ting....Hør på faren din du

slik er min erfaring med unger....får de spille så høyt de vil tar det ikke mange dagene fra jeg gir de lillefingen til de stikker av med effektforsterkeren min også:twisted:

Active Zcum sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    399
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe.

ser det er mange fedre her som har hatt den samme opplevelsen her.
    Men når det kommer til ordentlig musikk så kan jeg umulig lavær og skru opp volumet litt, når f.eks. AC/DC med back in black kommer på så er det ekstra kult og skru opp volumet for og kjenne bassen spre seg opp i mellomgulvet ditt, og gitaren som kryper opper ryggeraden som en halvannen meter uåpnet "hard" pakke på julaften, mens vokalisten sin uvanlige stemmen setter seg fast på trommehinna di.

I slike øyeblikk er det verdt og leve å da skru opp volumet et par hakk for og øke nytelsen.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •