Beste høytalere->brukt kun til kino

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 32
    Active Ivan sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    390
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Beste høytalere->brukt kun til kino

Hei!
    Treng litt hjelp. Har nett kvittet meg med forsterkere, og fundere på å selge unna høytalere oxo. Har Infinity SM155(front) og Infinity CS Video(senter), og Infinity Reference 30(bak)
    Jeg ønsker høytalere som skal brukest kun til kino, og da i et rom som er 3*5 meter. Jeg ønsker høytalerer som gir skikkelig innlevelse i filmen. Spiller kraftig og realistisk. Ta ingen hensyn til at d skal spille fint til musikk!!! Pisen bør ligge på under 20k, men motto er mest for minst!
    Lurer litt på å gå for like høytalerer rundt hele, og supplere på med sub kasser fremme til bass. Er dette en god løsning?? Har en Mirage aktiv sub m 12"(hugser ikke prod. navnet). Denne hadde jeg tenk å beholde.
    Har oxo sett litt på eltek sine selvbygg høytalerer. Gir dette mer for pengene eller??
    Hvor mange høytalere skal jeg velge 5,6,7 eller fler?? (Rommet er 3*5)
    Må bakhøyt være dipol??
    Håper på litt hjelp!

PS: Setter oxo pris på anbefaling av forsterker til høytalere som ambefales.

Mvh Ivan

Intermediate martin sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    1,914
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis rommet er 3x5 meter så blir det kanskje litt mye med 6/7 høyttalere.
    Hva med DALI suite 7. serien (1.7 0.7 og 0.7c)?

Intermediate C. Alshus sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    3,211
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Klipsh Synergy serien. Billig, og masse trøkk. Superduper dynamikk.
    Kjøp deg en rumperister så slipper du å bruke alt for mye penger på bass. Når rommet bare er på 15 kvm holder en 12" sub i massevis.

Sjekk ut http://www.klipsch.com/product/produ...x?line=synergy

Active Ivan sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    390
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svarene. Har en rumperister TST229 montert i reclineren så den saken er grei. Har sett litt på de klipsh høyt. og de ser intr ut. Hvilke bør så velge av de? Ønsker så pass trykk at d føles som en er i filmen under eksplosjoner og skuddvekslinger.(få adrenalinet i gang!!)
    Passer denne serien med min mirage sub?

Mvh Ivan

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Trøkk + Klipsch = RF 35 i front. Du skal ikke behøve like store høyttalere bak og i center da det er helt klart mest energi i det som er spilt inn i frontkanalene. Jeg er ikke sikker på prisen på matchende center, men RF 35 ligger på rundt 12. Bak kan du evt bruke RF 15, men de spiller ikke like pent som RF 35, selvom de ikke er langt unna. Da jeg hørte dem stod de på en Marantz-forsterker. Det spilte knallbra.

Intermediate jane sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    1,259
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Trøkk + Klipsch = RF 35 i front. Du skal ikke behøve like store høyttalere bak og i center da det er helt klart mest energi i det som er spilt inn i frontkanalene. Jeg er ikke sikker på prisen på matchende center, men RF 35 ligger på rundt 12. Bak kan du evt bruke RF 15, men de spiller ikke like pent som RF 35, selvom de ikke er langt unna. Da jeg hørte dem stod de på en Marantz-forsterker. Det spilte knallbra.
    RC-35 som senter høres ut som et bra match.
    Når det gjelder ulikheter mellom RF15 og 35 er 35 mye mer dynamisk, og med det mener jeg at 35 gir mer guffe for pengene og låter bedre. RF15, som jeg har hørt den, er litt svak i bassen og den har ikke samme punchen i mellomtonen/diskanten. RF15 blir alltid lillebror til større modeller.
    Nei, gå for RF35 eller aller helst (når det gjelder Klipsch) for RF7 8)

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Problemet er at trådstarteren har et noe stramt budsjett i forhold til 4XRF35 + RC35. Derfor mener jeg RF 15 satt til Small vil være en brukbar løsning.

Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    1,259
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Problemet er at trådstarteren har et noe stramt budsjett i forhold til 4XRF35 + RC35. Derfor mener jeg RF 15 satt til Small vil være en brukbar løsning.
    Jeg støtter opp om det.

Active Ivan sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    390
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    4xRF35? Vil ikke d være litt overkill i mitt lille rom på 15 kvm?? Hvor får jeg kjøpt klipsch??
    Skal på brannlagskurs i Trondheim i uke 12. Noen som kan anbefale noen hi-fi butikker i omr??

Mvh
    Ivan

Active Ivan sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    390
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med audiovector?? Ser d har tilbud hi-fi centerkjeden.

Mvh Ivan

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det blir ikke på samme måte som Klipsch. De spiller ikke dårlig, men de kan ikke skilte med det trykket som Klipsch kan. Hvorfor ikke prøve RF 35 og RF 15 bak?

Intermediate Arendal sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vil bare komme med ett innspill: ikke spar penger på billig senterhøyttaler.

Det syndes veldig mye med senterhøyttalere.

Husk at 70% av informasjonen på en film kommer fra senteren.

Spar heller inn på bakhøyttalerene ( det har ikke jeg gjort, men jeg er ikke normal).

For å få trøkk kan jeg anbefale 2 billige subber ( kjøp en Mirage til, gjerne brukt ) og spar heller på fronthøyttalerene siden du ikke skal spille så mye musikk.

Mellomstore fronthøyttalere sammen med en god senter, billige bakhøyttalere fra samme serie og en sub eller to vil gjøre susen.

Ha det gøy!

Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    1,259
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Re: Beste høytalere->brukt kun til kino

Sitat Opprinnelig postet av Ivan
    Jeg ønsker høytalere som skal brukest kun til kino, og da i et rom som er 3*5 meter. Jeg ønsker høytalerer som gir skikkelig innlevelse i filmen. Spiller kraftig og realistisk. Ta ingen hensyn til at d skal spille fint til musikk!!! Pisen bør ligge på under 20k, men motto er mest for minst!
    Med dette utgangspunktet kommer du rett og slett ikke utenom Klipsch
    Siden rommet er forholdsvis lite ville jeg ha satset på RF25 (front), RC25 (center) og RS25 som bakhøytalere. Jeg har aldri hørt 25-serien, men jeg ser at RF25 har samme hornet som RF35 og samme basselementene som RC35 så de låter nok ikke så veldig forskjellig fra resten av reference-serien.
    Hvis du kan gå over 20k, kan du kjøpe 35-serien som garantert (jeg snakker om egen erfaring) kan omgjøre rommet ditt til et akustisk torturkammer. Er du god til å prute, kan det hende du greier å skaffe deg 35-serien for under 20k også...

Active Ivan sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    390
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hørest veldig intr. ut med de 4 rf35. "Torturkammer" den likte jeg!!
    Hvilke forsterker/e må jeg velge for å drive desse da??Må være såpass at de får skikkelig liv i høytalerne, men samtidig ikke koster skjorta.

Mvh Ivan

Intermediate Mirage sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    2,057
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Re: Beste høytalere->brukt kun til kino

Sitat Opprinnelig postet av Ivan
    Har en Mirage aktiv sub m 12"(hugser ikke prod. navnet). Denne hadde jeg tenk å beholde.
    Hvorfor ikke kjøre Mirage hele linja? Jeg har komplett Mirage-oppsett, og er veldig fornøyd med disse til hjemmekino...

Active Ivan sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    390
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vilke Mirage kombo vil du fåreslå?

Mvh Ivan

Active Ivan sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    390
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med 2 par Klipsch SP-1 + SC-1 ?? Her har en jo 4 aktive subber!! En kommer vel da unda med en litt mindre karftig forsterker? Har fått en pris på 15k for dette oppsettet. Er d ok??

Mvh Ivan

Intermediate Mirage sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    2,057
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har faktisk selv tenkt litt på Klipsch :wink: Hørte et par for et par år siden, to titommere +horn, og de spilte helt rått Ikke "pen lyd", horn blir litt skarpt for meg, men med en kontroll og rytme uten sidestykke.
    Og jeg har tro på Klipsch i hjemmekino. Anlegget mitt ligger ute her på forumet, og jeg er veldig fornøyd med Mirage. Stor lyd/lydbilde, og generelt god lyd i hele registeret...

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når det gjelder Mirage så er de for det meste bipolare høyttalere som skal ha en god del luft rundt seg. De egner seg derfor bedre i rom med litt størrelse enn i små rom.

Når det gjelder horn så vil et godt avstemt horn være veldig nøytralt. Det er en av RF35 sine styrker. Diskanthornet er meget nøytralt og spiller også silkemykt i tillegg til å ha en skikkelig dynamisk kapasitet.

Følsomheten på RF 35 er jeg ikke sikker på, men mener å ha hørt at den ligger på 96 dB/2,83Volt 1m. Da trenger du ikke tenke på å ha en veldig kraftig forsterker for å få til torturkammereffekten.

Jeg har forresten akkurat testet en Yamaha DSP-AZ 2 som er en kjempeforsterker. Den er egentlig på vei ut, men den er å oppdrive til rundt 12 000,-. Den har dynamisk effekt på høyde med NAD T 763 og en RMS-effekt litt høyere enn 763-en. Den har på Yamaha-vis blitt målt i 6 ohm og 1kHz. Da gir den 6x190 watt + 2x45 (Yamaha har to ekstra fronteffektkanaler på de større recieverne.) Den veier 22 Kg og har desverre ikke romkorreksjonen som finnes på lillebrødrene 1400 og 2400.

Arcam AVR 200 er også ett av de beste kjøpene på markedet for tiden. Ikke la deg lure av den opgitte effekten. Test den med de høyttalerne du skal ha. AVR 200 er også på vei ut og selges for rundt 8000.

Ellers er Marantz og Klipsch en meget god kombinasjon.

Active Ivan sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    390
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for innlegget snicker-is. Ser at en får kjøpt rf35 fra us for ca 700 usd pr par. Så spørs d på frakt prisen da. Skal sjekke med jetcarrier.
    Kjekt å høre at du likte AZ-2. Har tenkt på denne lenge. Fikk et tilbud fra elkjøp på denne i sommer. De kunne skaffe meg en for 10990,-.
    Vilke ville du valgt til rf35en da? Yamaha eller arcam?

Mvh Ivan

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •