Hvor stort rom trenger Martin Logan Vista?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10
    Newcomer faith sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    136
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hvor stort rom trenger Martin Logan Vista?

Lurer litt på om jeg skal bytte ut Usherne mine med Martin Logan Vista. kinorommet mitt er 3X5,5m 250 cm høyde, er det muligheter til å få Vista til å lyde godt her, eller blir det for lite luft for dem?

mvh
    Børge

Active HKviking sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    448
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

ML Vista

Jeg hoerte paa dem sist loerdag i ett tilsvarende stort lytterom. Han hos importoeren mente de kunne staa helt inntill bakvegg og gjerne tett til sidevegg.

De spilte paa Passlab forsterker 2 x 50 class A. Husk at de naar 0,2 ohms ved 20kHz! Veldig musikalske og flott design.

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    136
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei.

Det er vel 1.2 ohm du mener vel? Jeg hører de fleste anbefaler at de ikke står for tett inntil vegger da de er dipole og stråler likemye forover som bakover. men det kan jo hende det går ann å få de til å spille fint nære veggen og...

mvh
    Børge

Intermediate Gwandarion sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    4,126
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Martin Logan påstår å ha fått Summit til å spille godt i et rom på 10kvm, de har større paneler.

Du kan til fordel ha litt rom til bakvegg og sideveggene, som med alle andre høyttalere, mine (SQ2) står ca 80cm fra bakveggen. det viktigste for å få et troverdig og stooort martin logan lydbilde er alikevel avstanden mellom høyttalerene ca 3 meter virker fint hos meg, avstanden til sideveggene er forøvrig omtrentlig lik den til bakveggen. Det finnes også billige og effektive løsninger for å kontrollere den dipole spredningen som disse. Det er egentlig bare en måte å finne ut av om de vil lage søt musikk i ditt rom og det er ved å låne de og gi de et forsøk. Lykke til og fortell oss gjerne hvordan det går.

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    136
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Siden rommet er bare 3m bedt, blir det ikke så langt mellom høytalerne. Eneste måten å finne det ut på er vel å prøve, men det hadde vært greit å vite om det er noen mulighet til at det kan gå bra, og gjerne noen erfaringer fra noen med små rom.

Takker for innspill så langt!

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil tro det er fullt mulig å få Vista til å spille bra i dette rommet.

Vista kan gjerne stå med 60-70 cm til bakvegg uten problem, og med sitt begrensede spredningsmønster vs en konvensjonell dynamisk høyttaler vil du få mindre problemer med refleksjoner fra sidevegg. I tilfelle kan dette løses, som Gwandarion er inne på, med dempingsmatter.

Sitat Opprinnelig postet av HKviking
    Husk at de naar 0,2 ohms ved 20kHz! Veldig musikalske og flott design.
    Dette er ikke riktig. Martin Logan Vista kan dippe ned i 1.2 ohm rundt 20kHz. Hvor ofte en i praksis gjør det er et annet spørsmål. Jeg har kjørt tøft på med mange stereoforsterkere her i mitt rom, men har enda tilgode at noen av forsterkerne har måttet gi opp kampen. Et par receivere, derimot....;-)

Active HKviking sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    448
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ml

Sitat Opprinnelig postet av Anfield
    Vil tro det er fullt mulig å få Vista til å spille bra i dette rommet.

Vista kan gjerne stå med 60-70 cm til bakvegg uten problem, og med sitt begrensede spredningsmønster vs en konvensjonell dynamisk høyttaler vil du få mindre problemer med refleksjoner fra sidevegg. I tilfelle kan dette løses, som Gwandarion er inne på, med dempingsmatter.

Dette er ikke riktig. Martin Logan Vista kan dippe ned i 1.2 ohm rundt 20kHz. Hvor ofte en i praksis gjør det er et annet spørsmål. Jeg har kjørt tøft på med mange stereoforsterkere her i mitt rom, men har enda tilgode at noen av forsterkerne har måttet gi opp kampen. Et par receivere, derimot....;-)
    Sorry, jeg mente jo 1.2 ohm. Uansett veldig tøft for de fleste receivere.
    Han i sjappa her mente at de kunne stå helt inntil bak vegg men at Summit måtte stå litt ut i rommet.

Hva er forresten referanse utstyret til ML? Jeff Rowland bruker Avalon speakers.

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    136
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja det kunne vært litt morro å vite hva Martin Logan bruker slags forsterker til utviklingen av høytalerne... Noen som vet?

Når jeg er inne på forsterkere, er Electrocompaniet god match til ML? Emblaene må jo ut, så da blir det jakt på ny effekt. Ser også at rør blir anbefalt av mange.

Expert pahf sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    5,908
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er vel en kar fra Bangsund i nord-trøndelag som kjører ml + ec. finner han på minhjemmekino. under navnet ml+ec tror jeg.

Intermediate Snooky sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    558
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av faith
    Ja det kunne vært litt morro å vite hva Martin Logan bruker slags forsterker til utviklingen av høytalerne... Noen som vet?
    Det ryktes at de bruker Krell.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •