100 watt til 15" bass

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 12 av 12
    Newcomer
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    228
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

100 watt til 15" bass

Hei

Er 100 watt altfor lite til en 15" bass eller kan det gi bra bass? eller er 12" max? Har en leilighet så trenger ikke spille så høyt bare jeg hører litt bass i bunnen så er det greit. Eller skal jeg bare glemme det og gå for 12"?

Intermediate fhl sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,869
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av geva1
    Hei

Er 100 watt altfor lite til en 15" bass eller kan det gi bra bass? eller er 12" max? Har en leilighet så trenger ikke spille så høyt bare jeg hører litt bass i bunnen så er det greit. Eller skal jeg bare glemme det og gå for 12"?
    Det kan gi bra bass,men det er litt avhengig av hva slags element/kasse det er. Du burde gi litt mer opplysninger.

Frode

Active m4sta sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    406
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehhe
    Du kan kjøre en 18 tommer bass på 100 watt hvis du vil

Men vi må vite HVA slaks høytaler det er, og hva for no forsterker som har 100 watt du skal drive den høytaleren er !

uten det kommer vi ingen steder med å hjelpe deg

Newcomer
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    228
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tenkte på en HK970 for å drive en bass (ikke 100 watt men 80 watt men dog strømsterke watt). Hvis jeg bruker en utgang bare så blir det kanskje mer effekt ut av den også?

Bassen er en JBL, vet ikke ennå men skal prøve å finne en 15" (eller 14" er vel mest sannsynlig) på bruktmarkedet. Altså element som opprinnelig sitter i JBL høyttalere. Ti250/5000 eller noe? Vet ikke hvordan det blir med kassemål og hvor man får opplysninger om dette, men skal ha bassrefleks ihvertfall.

Eller kan jeg likegodt kjøpe en bilsub? Hva er forskjellen?

Intermediate tazzat sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,101
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du HK970 i dag eller skal du kjøpe denne og?Ikke kjøp en for å drive en sub det finnes forsterkere som er bedre egnet til dette.Men har du den så er det ingen problem å bruke den.
    Hvorfor JBL sin bass?
    Hva er planen,bygge deg sub?

Kjøp heller et SVS 12.2 element eller dette TC-Sound TC2 12" elementer med Dual Voicecoil (2x4Ohm). da kan du bruke begge kanalene på HK970 og du mater da elementet med 240W(2 x 120W@4Ohm)

Newcomer
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    228
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har en HK i dag ja.

JBL fordi jeg synes det er best Skal brukes mest til musikk.

Tenkte å bygge en sub ja

Er det noen forskjell på sub til bil og sub i hjemmehøyttalere?

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du synes det er best fordi du har testet alt annet?

Fra spøk til side, du bør finne deg et element med dobbel talespole, samt 4 ohms impedans pr spole. Dette elementet bør være av en slik karakter at det passer bra i en stor kasse. Det er det som gir skikkelig følsomhet i dypbassen.

En annen interessant måte å gjøre det på, men det krever en del elementer, er å parallellkoble to stk 8ohms elementer på hver kanal. Det gir deg teoretisk 12dB mer følsomhet enn å kjøre ett slikt element på en kanal. 12 dB økning tilsvarer 16 gager så mye effekt.

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men så spørs det om du ikke får et like godt resultat ved å kjøpe subforsterker for det du kan få for HK-en da...

Newcomer
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    228
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Du synes det er best fordi du har testet alt annet?
    Har ikke testet ALT, men jeg er har hørt mye JBL og liker lyden så hvorfor bytte? Også har de jo endel erfaring da, det er vel derfor det er så bra (i motsetning til Midgard).

Ellers så synes jeg tråden handler mest om å gi råd om at jeg skal bytte deler til noe annet enn det jeg har enn å gi meg faktiske råd. Så bare steng tråden.

Intermediate fhl sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,869
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ellers så synes jeg tråden handler mest om å gi råd om at jeg skal bytte deler til noe annet enn det jeg har enn å gi meg faktiske råd. Så bare steng tråden.
    Det er jo faktisk råd om benytte andre deler enn de du har for å få ønsket resultat. Uansett, du kan jo prøve JBL 2226H(evt. G) i en kasse på 135L tunet til 30Hz med 6dB eq på 30Hz. Ingen sub, men du får bra trykk ned til 30Hz. Med liten forsterker er det ikke enkelt å bygge en sub som går dypt med bra trykk. Den vil i allefall bli stor, veldig stor.

Frode

Intermediate Xinhua sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    1,103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Virker nesten som om du blir iritert når folk komenterer/gir råd til de valgene du har satt. De fleste råd er nok å ta til seg.
    Bilelement går ikke så lavt som inne element. Men kan gi bra trøkk inne, da trøkk ligger på 40 - 100 hz i mine ører :P
    Som sagt så er det jo større, dyrere og tyngre forsterken er jo bedre er det for bassen !

Intermediate Marantz sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    2,654
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ..Også har de jo endel erfaring da, det er vel derfor det er så bra (i motsetning til Midgard).
    Hvis du hadde spart deg for usaklige barnsligheter, så hadde folk kanskje brydd seg med å hjelpe deg. Når du samtidig mer eller mindre har bestemt deg på forhånd og ikke vil ha andre tilbakemeldinger enn at folk klapper deg på skulderen og sier at du har gjort et bra valg allerede, ser jeg ikke vitsen med å spørre om hjelp...

Edit: Forresten, jeg gidder ikke å komme med noe fornuftig, siden du åpenbart ikke vil ha noe hjelp...

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •