Hegel H200 til Focal Electra 1007!?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 36
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    70
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hegel H200 til Focal Electra 1007!?

Hei hei

Da er tiden kommet for å kjøpe inn ny forsterker. Tenkte å bruke ca 20.000.
    Noen som har hørt hegelen på 1007? Eller har noen forsterkere å anbefale?

Mvh

Sturla

Intermediate TomH sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,153
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg syns kanskje komboen hegel og focal hørtes litt lyst ut, kanskje litt klinisk. Men har ikke hørt de nevnte produktene da. Spørs jo hva slags lyd du liker da.

Kanskje du kunne titta på Parasound P3 forforsterker og A23 effektforsterker, komboen koster 20k totalt mener jeg å huske. Ellers er det vel en del som har brukt Arcam med hell på focal. Kanskje den integrerte til Arcam som ligger på rundt 16k ny. Husker ikke akkurat nå hva den heter.

Intermediate mattman sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    736
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Parasound P3 - 9300,-

Parasound A23 (2x125w) - 10000,-

Disse to spiller meget, meget godt på Focal Electra 1007. Lytt til denne komboen hvis du får mulighet. Ellers anbefaler jeg egentlig integrerte forsterkere.

Meridian 557 er en meget kapabel effektforsterker du ofte finner til en meget fin pris på bruktmarkedet. Hadde du for eksempel kjøpt enten en litt eldre forforsterker fra Meridian, eller Parasound P3 - og koblet dette mot en 557 mener jeg å tro at Focalene ville storkost seg. Parasound og Meridian er flott med Focal. 557 og muligens noe Parasound kan nok du få en demo på hos André på hifihuset i Bærum.

Bryston integrert med 1007 har Cybervision_ på forumet snakket varmt om, men denne burde du finne brukt da nyprisen er litt for stiv for 20.000,-

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    192
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil helt klart anbefale krell kav400xi. Disse forsterkerene (krell,Hegel) har det vert mye blest om i det siste og testet opp mot hverandre. Krell har fått mye pepper og janteloven har regjert (Hegel Norsk, Krell Amerikansk). Nå har jeg testet begge to på mine Adyton x3 høyttalere, som er veldig vanskelig å drive og Hegelen er bra den, men krell har sjel. Den har en X-factor som bare krell og få andre er i stand til å få ut av høyttalerene. Den har og krefter så det holder. Det har vert en del teknisk sammenligning mellom de 2, der hegel kommer best ut av det, men det er på papiret. Det er tross alt lyden som gjelder... Testet disse også på SA Explorer da jeg hadde disse før x3, og krellen er overlegent bedre. Artisten formelig står på gulvet og bassen smeller i brystkassa. Det er veldig mange som er veldig opptat av å rakke ned på krell framfor hegel, og det viser seg i mange tillfeller at disse aldri har hørt krellen! Mye av diskusjonen har vert på at krell koster ny 34000,- mens hegel 20000,-. Nå får man derimot pent brukte exemplarer av krell'n til drøyt 15-20000,- på bruktbørsen! Say no more...

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    70
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for svar.
    Jeg har sitt på alle forsterkerene dere nevner her mange ganger før, men klarer ikke og bestemme meg!
    Håper jeg finner no fint brukt av Parasound eller Krell

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ste-Reo.
    Vil helt klart anbefale krell kav400xi. Disse forsterkerene (krell,Hegel) har det vert mye blest om i det siste og testet opp mot hverandre. Krell har fått mye pepper og janteloven har regjert (Hegel Norsk, Krell Amerikansk).
    Jeg fikk testet testet Krell 400xi mot en Leema Tucana til omtrent samme pris. Du verden så bedre Leema var. Krell spilte mye smalere og mye mindre engasjerende og hadde en litt kjølig/klinisk lyd. Det siste synes jeg også Hegel innehar. Det har ikke noe med hvilket land de kommer fra. Typisk å komme denne med jantaloven om noen kritiserer :-? .

Expert cybervision_ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ser jo det refereres til meg over så jeg kan si noen ord:

Mange sier Focalene er lettdrevne, tja sier jeg. De liker strøm. Jeg opplevde STOR forskjell på elektronikk jeg prøvde med og resultatet jeg fikk ut.

Min første forsterker på dem av seriøs art var Atoll IN100. En meget god sak som koster ca 10K veiledende. Den hadde en helt herlig øvre del av registeret, og til et visst punkt også i bassen, men når volumet gikk opp mistet den kontroll selv om den skal ha mye strøm. Merket også at nivået på bassen ble lavere relativt sett opp mot diskant/mellomtone når ting dro seg til.

Jeg fikk en meget god pris på en Bryston B100 SST og med den fikk Focalene vinger og krefter. Bassen gikk vanvittig dypt og var svært artikulert. Diskanten som før kunne bli pågående med Atoll var et ikke-tema - kunne spille steinhøyt og det var som om høyttalerne bare likte det.

Kunne fortsatt, men spør heller hvis du lurer

EDIT: Ser Hegel anbefales, det er mulig en H200 kan fungere da den virker litt varmere i ulla enn andre Hegel-produkter jeg har hørt, men jeg tror nok noe i gata Arcam/Parasound eller overnevnt vil matche bedre.
    Du har noen meget gode høyttalere der, savner mine, selv om jeg er glad i de jeg har idag også, men: De krever sitt av elektronikken og er således dyre for å komme i mål med komplett oppsett.

Lykke til i jakten og stol på øra!

Intermediate Audiomur sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    2,205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorfor får Parasound nesten alltid gode skussmål, og det nesten uansett høyttalermerke de blir kombinert med. Sitter på en A21 selv, og den er grei den, men syns det er merkelig at Parasound får så lite kritikk. Et helt ok produkt, men det er ikke nirvana. Er det fordi så få har testet merket?

Intermediate Trond B sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,547
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil anbefale en lytt til Bladelius Thor mkII.

Bladelius Thor II

Er også litt skeptisk til Parasound. Synes det har vært mye Parasound på bruktbørsen uten at jeg kjenner til hvor mye de har solgt i Norge eller har hørt noe av det sjøl.
    ​Hi-Fi: Accuphase E-460 | LINN Akurate DS/1 | PMC twenty.26/22/C | REL R-528
    Head-Fi: SONY TA-ZH1ES | SONY MDR-Z1R | AudioQuest DragonFly Red | Bowers & Wikins P7 Wireless | Bowers & Wikins P9 Signature
    AV: SONY KD-65A1 | DENON AVC-A1HDA | SONY UBP-X800

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Trond B
    Vil anbefale en lytt til Bladelius Thor mkII.

Bladelius Thor II

Er også litt skeptisk til Parasound. Synes det har vært mye Parasound på bruktbørsen uten at jeg kjenner til hvor mye de har solgt i Norge eller har hørt noe av det sjøl.
    Du anbefaler Bladelius fordi du har den selv? Jeg ville ha vært skeptisk til Bladelius til Focal. Tror også du bør være forsiktig å konkludere ut i fra bruktbørs.

Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,547
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Anbefaler Bladelius Thor II fordi jeg har den sjøl og valget sto mellom akkurat Hegel H200 og Thor II. I mine ører er Thor hakket bedre enn H200. Enig med Lyd & Bilde der som kåret Thor II til årets forsterker, foran bl. a. H200.
    Head-Fi: SONY TA-ZH1ES | SONY MDR-Z1R | AudioQuest DragonFly Red | Bowers & Wikins P7 Wireless | Bowers & Wikins P9 Signature

Expert cybervision_ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel, jeg skrev Arcam fordi jeg har hørt litt på det og de fremstår som relativt nøytrale (lite mørke?), men samtidig oppløste og gode. Parasound har jeg hørt litt av og jeg opplevde dem som litt rocka, tyngde i mellombass, noe Bryston også hadde et lite snev av, dog ikke helt samme greia.

Bryston er litt i særklasse sånn sett. Den er veldig ufarget. Det er som at elektronene flyter lett gjennom den og musikken høres ut som den er helt uberørt der du omtrent kan høre bearbeiding på andre. Vanskelig å beskrive, men den er MEGET god.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Anbefaler Bladelius Thor II fordi jeg har den sjøl og valget sto mellom akkurat Hegel H200 og Thor II. I mine ører er Thor hakket bedre enn H200. Enig med Lyd & Bilde der som kåret Thor II til årets forsterker, foran bl. a. H200.
    Du stoler på Lyd & Bilde? Årets forsterker er verdens beste? Du synes ikke det er litt tynt å anbefale når du bare har sammelignet med Hegel som ikke er så ulik?

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av cybervision_
    Det er som at elektronene flyter lett gjennom den
    Er litt kverkulant i dag . Elektronene vibrerer på omtrent samme sted ;-).

Intermediate Marantz sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    2,654
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser det er veldig mye gjetting og synsing ang H200 og 1027be, men svært få som virker som de faktisk har hørt denne komboen. Jeg skal derfor driste meg til å komme med mine inntrykk.

H200 er faktisk en av de beste og mest engasjerende forsterkerene jeg har testet i mitt eget oppsett. Den har vanvittig med krefter og dynamikk, for ikke å snakke om en bass som gjør skam på det meste jeg har hatt i stua mi. Husker ikke navnet på teknologien som Hegel bruker for å hindre tilbakekobling, men den funker uansett glimrende. Stram, definert og vanvittig med punch. Jeg har fortsatt ikke slått H200 helt ifra meg i mitt eget oppsett. Det eneste ankepunktet var at jeg gjerne skulle hatt litt mer kropp i mellomtonen, ellers har jeg ingenting å utsette på H200.

Når det gjelder Parasound (NC2250), som jeg også har hatt på 1027be, gir den utrolig mye lyd for pengene og det er nok også grunnen til at Parasound er såpass populært. Superdetaljert er den ikke, men den har en litt laidback og fyldig lydsignatur som det er lett å like og derfor lett å matche med det meste av høyttalere. Krefter i bøtter og spann er heller ikke å forakte.

Arcam er også en god match til 1027 og spesielt mellomtonen er det lett å bli glad i. De passer utmerket til enkelte musikktyper som f.eks Katie Melua, Nils Lofgren og liknende typer musikk, men for meg som også liker å fyre opp Rammstein, Metallica og Infected Mushroom blir Arcam litt for "snill" i klangen. Med unntak av P1000 er også kreftene til Arcam et lite ankepunkt på høyere volum, ettersom 1007 og 1027 ikke kan bi-ampes.

Bladelius har jeg ikke hørt enda, så der har jeg foreløpig ikke noe å komme med. Både Thor II og Tyr er hete kandidater og skal til test om et par uker.

Til slutt vil jeg legge til at dette er mine høyst subjektive synspunkter. Alle har forskjellige preferanser og en demo i eget oppsett er uten tvil den beste måten å gjøre seg opp en mening.

Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,547
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Antonx
    Du stoler på Lyd & Bilde? Årets forsterker er verdens beste? Du synes ikke det er litt tynt å anbefale når du bare har sammelignet med Hegel som ikke er så ulik?
    Har jeg sagt at den er verdens beste? I forhold til ytelse/pris så ikke umulig? Trådstarter ønsket å vite noe om H200 og 1007 eller forslag til andre forsterkere i prisklassen rundt 20 000. For ordens skyld, jeg har hørt på en god del flere forsterkere enn H200 og Thor II.
    Antonx Har du alt gått i vinterdvale? Våkn opp!

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Antonx Har du alt gått i vinterdvale?
    Skulle gjerne ha gjort det om en måneds tid :-D .

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    70
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Litt vanskelig å få hørt en del av de merkene dere nevner. Vet ikke om noen butikker her i Haugesund som fører dem.
    Tenkte jeg vertfall skulle fått lånt meg Hegel H200, kanskje noe fra Arcam også.
    (Er jo bare hificenterkjeden her i byn som jeg vet om..)

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan du ikke låne med deg Primare I31 også så kan du sammenligne. Kan tenke meg den kan passe godt selv om det er litt synsing.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    520
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå er jeg ute på dypt vann siden jeg ikke er noen Focal mann i det hele tatt men hva med en klasse A sak eller en hybridsak?
    En har jo f. eks Cayin 265 klasse A eller en Shanling eller DK design hybridforsterker?

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •