Bassproblem!!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10

Tråd: Bassproblem!!

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    25
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Angry Bassproblem!!

Nåå gir jeg nesten opp !! Enten er jeg mega dum,eller så er det noe som er feil Har nå stilt og vridd på det aller meste her men neimen ei om jeg blir klok på noe av det! Somsagt,det er bassen jeg sliter mest med her. Og problemet virker enkelt nok som om sub`en ikke får nok/riktige signaler! Etter å ha rotet rundt i surround oppsettet,gikk jeg over til stereo oppsettet/funksjonen siden det er litt enklere. Frontene er satt til small,dele freq. på 250 hz og suben også på 250hz(max hz). Med tanke på at forsterker elementet er på 500w bør dette spille så huset rister,istedet så beeveger elementet seg såvidt,og dette mens gain på subforsterkeren er skrudd MAX opp! Og det kan da ikke være vanli? Har gått gjennom å testet med alle fete bass sanger jeg vet om,men det hjelper fint lite. KAN DET VÆRE NOE FEIL PÅ UTSTYRET? Suben er Infinity SW12 , forsterkeren Denon avr 2807 og jeg bruker en Monster cable subkabel med y-ledd. Er helt nybegynner på hjemmekino opplegget bare for å ha sagt d ;P Kan det være skade på kabel? Kan subbens forsterker være halveis defekt? Noe jeg har lagt merke til er at når jeg kobler til hovedstrømmen på subbens forsterker,så høres det at den får strøm, altså man kan høre at forsterkern blir tilført strøm.. er det rart? Den får tydeligvis signal sidene den spiller litt,men noe må da være galt!!? Det jeg også har funnet ut er at når jeg kjørte "automatisk setup" på anlegget,ble avstand og db målt fra alle høytalerne..frontene,center og surr. låg på ca 1,0 db + mens suben var målt til minus 10db...

Trenger hjelp før jeg finner fram slegga!!!!

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et bilde av oppsettet hadde ikke skadet..
    Kjeller :Talk Electronics Tornado 3; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede; Magnepan MG12; Audio-Gd nfb-2.32DAC; Squeezebox v3/Vortexbox; Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov;
    Stue : Audio Pro Addon T8/SB Duet;
    Kjøkken : SB Boom.

Følg oss på Facebook... HIFI Norge

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    919
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    kan man ikke stille inn nivået på subben gjennom forrsterkeren??
    det var da en svært høy delefrekvens du hadde satt på...

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hva slags sub er dette snakk om? Jeg har xtz med delefrekvens på 80hz, volum nesten helt av.. spiller som bare det..
    Kjeller :Talk Electronics Tornado 3; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede; Magnepan MG12; Audio-Gd nfb-2.32DAC; Squeezebox v3/Vortexbox; Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov;
    Stue : Audio Pro Addon T8/SB Duet;
    Kjøkken : SB Boom.

Følg oss på Facebook... HIFI Norge

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sjekk sub menyen eller "Advanced Playback" i receiveren....du må ha satt gain eller noen annen setting feil.
    LFE er det du skal bruke ved film så juster delefrekvensen etter det.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    2,793
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av TombaaaH
    Nåå gir jeg nesten opp !! Enten er jeg mega dum,eller så er det noe som er feil Har nå stilt og vridd på det aller meste her men neimen ei om jeg blir klok på noe av det! Somsagt,det er bassen jeg sliter mest med her. Og problemet virker enkelt nok som om sub`en ikke får nok/riktige signaler! Etter å ha rotet rundt i surround oppsettet,gikk jeg over til stereo oppsettet/funksjonen siden det er litt enklere. Frontene er satt til small,dele freq. på 250 hz og suben også på 250hz(max hz). Med tanke på at forsterker elementet er på 500w bør dette spille så huset rister,istedet så beeveger elementet seg såvidt,og dette mens gain på subforsterkeren er skrudd MAX opp! Og det kan da ikke være vanli? Har gått gjennom å testet med alle fete bass sanger jeg vet om,men det hjelper fint lite. KAN DET VÆRE NOE FEIL PÅ UTSTYRET? Suben er Infinity SW12 , forsterkeren Denon avr 2807 og jeg bruker en Monster cable subkabel med y-ledd. Er helt nybegynner på hjemmekino opplegget bare for å ha sagt d ;P Kan det være skade på kabel? Kan subbens forsterker være halveis defekt? Noe jeg har lagt merke til er at når jeg kobler til hovedstrømmen på subbens forsterker,så høres det at den får strøm, altså man kan høre at forsterkern blir tilført strøm.. er det rart? Den får tydeligvis signal sidene den spiller litt,men noe må da være galt!!? Det jeg også har funnet ut er at når jeg kjørte "automatisk setup" på anlegget,ble avstand og db målt fra alle høytalerne..frontene,center og surr. låg på ca 1,0 db + mens suben var målt til minus 10db...

Trenger hjelp før jeg finner fram slegga!!!!
    Rolig

Først, om mulig - koble ut delefrekvens på subwoofer og la Denon ta seg av alle delefrekvenser.

Hvor høyt er utgangssignalet til suben?

Er signalkabelen koblet til på Pre Out Sub, og deretter på subens LFE In/Line In?

Hvilke høyttalere har du utenom?

Hvordan er rommet?

Har du prøvd å justere fasen mellom høyttalerne og subwoofer?

Har du satt sub til å spille på selve receiveren, at den ikke er satt til "No"/"Off"?

Stiller ikke spm'ene for å virke/være nedlatende, men det er fort gjort å glemme smådetaljer når man er i gang :-D

Om du holder til i BErgensområdet ken jag hjelpe deg med å få dette til om det er ønskelig.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    25
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    *legge fra seg slegga* ;P

Nedlatende spørsmål taes imot med takk delefrekvensen på suben lar seg vel ikke skru av..suben er koblet til reciverens "sw out" og inn på "lfe" på forsterkeren på suben. Rommet er vel ca 5x3 meter, og sammen med subben,Infinity Sw12, har jeg som front Infinity Beta 50, Beta 360 center og Beta 20 surround. Alle "sw" innstillinger er skrudd til "on" og level(db) er skrudd opp til max db. Delefrekvenes har jeg satt til max som er 250 hz for subben,og likens har jeg satt delefrekvenes til fronthøytalerne til 250hz så de vil slutte å spille der mens subben vil ta over,dette får å prøve å få subben til å spille. Hvor mye det er i utgangs signal vet jeg ikke,må vel ha en signalmåler da? Men alt i alt skulle vel dette være enkelt å koble opp så forstår ikke hvor jeg kan ha gjort feil ! :???: Bergen ja..det er vel ikke såååå veldig langt unna Molde..

Intermediate Svantekiller sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av TombaaaH
    Bergen ja..det er vel ikke såååå veldig langt unna Molde..
    Skal vi prøve å hjelpe Romsdalingen litt her

1. Bilde/tegning av opsettet! Det er det viktigste

2. Kalibrering? har du gjort noe av det??

Å så tar vi det fra der...

Forslag 1. Still deling på 80HZ og koble ut alle høyttalere slik at kun sub er inne. Og kjør test plate ( med sinus toner, hentes på lsound.no ) å fortell hva du får..

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    25
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nordmøringa e alltid hjelpsom Ska teste det når i kjem hjem,halveis på jobb no så ska se ka i får te sia! =)

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    25
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal vi se..holder da på å kjøre i "stereo oppsett"..har da koblet fra alle høytalere untatt sub,har koblet pcen til forsterkern og skrudd "sw level" til "+15db" ... Nå spiller den biiittelitt bedre enn før,no er gain på subforsterkeren skrudd "midt på treet"..men det eneste som skjedde da var at jeg måtte skru tilsvarende opp på volum på forsterkeren for å få litt effekt..volum på forsterkeren var da såpass at hadde jeg koblet til fronthøytalerne så ville diskanten flerret av huden så det er jo ikke helt bra=P Prøvde da siden å koble til frontene igjen etterpå,men da ville de ikke spille i det hele tatt.. ? gikk selvfølgelig innpå oppsett,tok da å koblet vekk suben fra stereo oppsettet "off", mens jeg satte frontene til "large". Men fremdeles ingen lyd..Hmm...vet snart ikke va som skjer! Virker som at noen innstillinger overlapper hverandre og visa versa ! Er vel ingen ekspert som bor i Molde området her vel som kan hjelpe? ops:

Btw,skal se om jeg får lagt ut noen bilder ettehvert..

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •