Kings Audio - Kinesiske elektrostater, kreative sådan

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 34
    Moderator Kokken sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Kings Audio - Kinesiske elektrostater, kreative sådan

Da jeg var innom Maxwell i Stavanger i helgen for å hente den feilsendte monoblokken, fikk jeg anledning til å lytte litt på Kings Audio Queen. Dette er en hybrid med elektrostat diskant/mellomtone og bass i form av ordinært 5" element plassert i en transmisjonlinje kasse. Prismessig gunstig ettersom dette er chinaware, men jeg husker ikke prisen presis....

Samlet var det en høy og slank høytaler som viste seg frem. Elektrostatdelen kan fraskilles bassdel og plasseres hver for seg.

I løpet av den lille lyttingen min, så imponerte høytaleren med hvilket bassrespons den kunne diske opp med med tanke på det lille elementet, men det manglet for meg noe i diskanten. Dog var dette "out of the box" oppsett så høytalerene var nok langt fra innspillt. Alikevel: Flott holografisk lydbilde.

Tenkte jeg skulle lese litt om dem og fant hjemmesiden: King's Audio Limited - Maker of KingSound Electrostatic Loudspeakers

På presserelease-siden var det bilder fra en messe (The Super High End Show 2007) hvor de viste frem top off the line høytalerene sine, Emperor. Rart at de valgte å sette høytalerene bak et forheng tenkte dog jeg,....

Men høytalerene er faktisk forhenget:!!!

Features
    - Truly full range frequency response - probably the largest range of all electrostatic loudpspeakers to date.
    - Excellent bass range without the use of any subwoofers.
    - Interchangable Chinese embroidery panels add a new visual sensation to your room.
    - Foldable panels for ease of acoustic adjustment in your room.
    Specifications:
    - Handling power: 500w
    - Sensitivity: equivalent 84db / 1w / 1m, measured at 4m
    - Frequency response: 26Hz - 40kHz
    - Impedance: normal 4ohm
    - Size: 1440 (w) x 41 (d)x 2006 (h)
    - Weight: 100kg each

Intermediate Rojoh sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kings Audio Queen koster 16.000,-/paret. Spiller imho mer musikalsk enn noe annet i den prisklassen!

Mvh. Johan

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk, skal slutte å tilberede mat i aluminiumsgryter....:-D

Active HKviking sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    448
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Kings Audio

Jeg var på den messa men jeg så ikke disse. Mulig fordi det ikke så ut som vanlige høytalere (les skjermbrett). Burde kansje finne sjappa hvor de holder til. Det er en del HK fabrikker som lager veldig bra greier. Mesteparten av produksjonen er flyttet til Kina. Med dere kan bli veldig overasket hva som blir skrudd sammen i Guangdong Provinsen rett over grensa her.

På denne messa så kunne du finne alle sammen. Hadde en god diskusjon med en Danske fra Nordost og eieren at VTL (Sør Afrika).

Man kunne fint sette sammen et stereo oppsett til ca. 3.000.000 hvis man valgte på øverste hylle der.

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Slik ser dem ut i en normal stue...

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    158
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Blir nok en stund til før WAF-faktoren overgår Martin Logan for å si det slik.

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nja, disse er bare halv bredde av M-L. Ruver egentlig ikke så mye i stuen. Anyway: Disse er både billigere og "bedre" en M-L... (Subjektivt, selvsagt).

Mvh. Johan

Newcomer ronnyr sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    222
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et annet alternativ til hybrid elektrostater er Acoustat Z-1100, prisen er 23K. Forhandler av disse er Acoustic Tuning i Trondheim.

Specs: Elektrostatisk hybridhøyttaler. Finish: aluminium / sort høyglans-lakk: 87 dB. Følsomhet : 8 Ohm. Frekvensområde: 30-20000 Hz. Vekt: 25,5 kg netto pr stk. Mål: BxHxD 32 x 135 x 41 cm.

Vedlegg 22525

Active HKviking sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    448
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Capitaine
    Blir nok en stund til før WAF-faktoren overgår Martin Logan for å si det slik.

For og si det enkelt. Kineseren klarer og skru sammen ting som laater bra med veldig skjeldent naar design er opp til dem ser det bra ut. De maa nok kopiere litt forst.

Hvis du liker hybrider med hoy WAF faktor som spiller bra saa se om du kan finne de smaa som jeg har fra Sunfire (som er skrudd sammen i Kina :-) .

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    1,342
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Rart at de valgte å sette høytalerene bak et forheng tenkte dog jeg,....
    Hahaha. Meget bra. Du lurte meg der !!

Meget spennende høytalere. Må si det har kommet mye godlyd for pengene fra Kina de siste årene !!

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    158
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HKviking
    For og si det enkelt. Kineseren klarer og skru sammen ting som laater bra med veldig skjeldent naar design er opp til dem ser det bra ut. De maa nok kopiere litt forst.

Hvis du liker hybrider med hoy WAF faktor som spiller bra saa se om du kan finne de smaa som jeg har fra Sunfire (som er skrudd sammen i Kina :-) .
    Hvilken Sunfire?

Edit: XT systemet ja.

Personlig så falt jeg ikke for designet, men jeg tviler ikke på at de er noen råe Bose-dödare

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Rojoh
    Slik ser dem ut i en normal stue...
    Dine?

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, ble kjøpt inn spontant etter prøvelytt hos Maxwell på Sugden-elektronikk. Er veldig fornøyd, og prisen synes jeg er hyggelig.

Mvh. Johan

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gratulerer! Det var samme oppsett jeg hørte dem på. Selv følte jeg at noe manglet i toppen, men mistenkte mangel på innspillt høytaler alternativt det lite lyttevennlige rommet de stod i....

Det vil være interessant å høre om de endrer seg med _noen timer innspilling... Meld tilbake!

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I bruksanvisningen står det at høyttaleren åpner seg litt opp etter et par dagers innspilling. Mine er innspilt, men kan ærlig talt ikke huske noen veldig store forandringer. Lokalet hos Maxwell påvirker nok resultatet minst like mye som innspilling. Så vidt jeg kan bedømme, så er diskantens nivå godt innenfor normalen. Har man derimot diskant som f.eks. Triangle som preferanse, så blir kanskje diskanten i Queen litt anonym - dog pleier vel de fleste med Triangle å temme ned diskanten med Mullard-rør og andre remedier(?). Disse høyttalerne trives nok best med utstyr som ikke er for ullent og tilsløret.

Et annet moment er jo at diskanten blir frembragt av et element som virkelig skiller seg fra de vanlige domene og horna - her får du diskanten aldri "rett-i-fleisen". Komprimering og uhomogenitet rundt delefrekvens er også mye mindre problematisk. Utstrålingen og spredningen i rommet er også ganske forskjellig. Dette gir seg selvsagt utslag i en subjektiv lydopplevelse. Det er dog en kjennsgjerning at elektrostatpaneler har veldig lav impedans helt i toppen, og at det kanskje kan påvirke lyden i gitte anleggskombinasjoner? Jeg foretrekker diskanten når den er tilstede, men uten å tiltrekke seg oppmerksomhet. Selvsagt kan man ha andre preferanser enn meg. Slike ting må man nesten finne ut ved å prøve ut ting hjemme hos seg selv.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Sweet spot

Lyttet til høyttaleren i går hos Maxwell. Spennende at Kineserene nå produserer elektrostater.

Mitt umiddelbare inntrykk var at den var noe slank i lyden til sammenligning av Martin Logan Vista som jeg har hørt i det samme rommet på samme Sugden elektronikk. Lydsignaturen lå nærmere dynamiske høyttalere. Mindre holografisk enn ML Vista men mye bredere sweet spot! Var ikke helt fortrolig med det nedre mellomtoneområdet men likte det øvre registeret. Delefrekvensen til sub'en ligger på 1200 Hz. På den andre side er prisen under halvparten av en ML Vista.

Det hadde vært artig å få hørt King og Emperor modellene.

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Likner jo litt på Audiostatic ES180 hybrider fra 1985.....de store er vel etterlikninger av Magnepan sine store fra 70 tallet.
    Ellers er der jo Final elektrostater også, hos Lyric. Hybriden er kanskje utgått men var en utrolig flott model, merkelig ingen blev hektet på den !

Intermediate Gwandarion sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    4,126
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mortebjo1
    Lyttet til høyttaleren i går hos Maxwell. Spennende at Kineserene nå produserer elektrostater.
    Selv om det kanskje ikke synes i det vestlige markedet er Acoustat verdens største elektrostatprodusent i volum. Men de har som mange andre asiatiske produsenter ikke hatt ekstern distrubisjon eller fornuftige salgsnettverk.
    Det er jo en aldri så liten østlig oppvåkning på gang. Inntoget av det merker vi stadig bedre. Det jeg synes er mest morro er at det kommer produkter som er etablerte vestlige merker, i asiatisk innpakning. Ergo fabrikken selger modellene de produserer for etablerte merke med sin logo til en helt annen pris.

Expert cybervision_ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hørte på King i Kr.Sand hos Maxwell på Unison elektronikk og vinyl. Var ikke helt feil det for å si det sånn, rommet var jo ikke optimalt for 5 flate ører, men de låt veldig oppløste og hadde greit med bass også. Enorm sweetspot virket det som. Svære beist dog...

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mortebjo1

Mitt umiddelbare inntrykk var at den var noe slank i lyden til sammenligning av Martin Logan Vista som jeg har hørt i det samme rommet på samme Sugden elektronikk. Lydsignaturen lå nærmere dynamiske høyttalere. Mindre holografisk enn ML Vista men mye bredere sweet spot! Var ikke helt fortrolig med det nedre mellomtoneområdet men likte det øvre registeret. Delefrekvensen til sub'en ligger på 1200 Hz. På den andre side er prisen under halvparten av en ML Vista.

Det hadde vært artig å få hørt King og Emperor modellene.
    Delefrekvensen er på rundt 600-700Hz. Dette gjør at hybrider med lavere deling (M-L) gjerne låter litt mer oppløst og gjennomsiktig i (nedre)mellomtone. Personlig synes jeg likevel den høyere delingen er fordelaktig, da litt rufsete innspillinger ikke blir avslørt like tydlig. M-L har imho en liten tendens til å låte litt klinisk på eldre rockeplater hvor lydkvaliteten gjerne er litt så-som-så... Smak og behag. Ellers deler jeg inntrykket av at det låter litt som en god stativhøyttaler, men med midre kompresjon og "rusk" i mellomtone/diskant.

Mvh. Johan

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •