Leker med tanken på å handle inn SVS PB13-Ultra

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9
    Active KinoWalla sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    344
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Leker med tanken på å handle inn SVS PB13-Ultra

Heisann.

Etter en lang tid med lav lønn og og andre store utgifter så ser jeg muligheten til å spare opp en god del penger i løpet av et par måneder..

Og da synes jeg at kan oppgradere min subwoofer til noe som ikke er beregnet for å spille i en bil.

Har lest mye om SVS gjennom tidene, og det ser ut som de aller fleste liker disse sakene her.

Sikler litt etter den nye SVS PB13-Ultra : Welcome to L-Sound!

Den skal vel brukes i en garasjeleilighet som mest sannsynligvis blir bygget utover høsten/vinteren..
    Denne store saken her blir vel det man kan kalle overkill for en liten leilighet, men som mange andre liker jeg masse bass. Men jeg har ikke lyst på buldrebass, det har jeg hørt nok av gjennom tidene..
    Mine ønsker fra denne bassen er at det skal f.eks riste godt når Tripodene fra Klodenes Kamp skyter, at eksplosjonene i filmer ikke kan sammenlignes med naboguttens kinaputter osv..

Ville det vært helt absurd av meg og handle inn en sånn en til en liten leilighet?
    Tips og forslag mottaes med takk

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    596
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hvis du får integrert den godt så tror jeg ikke det vil bli noe problem i det hele tatt. du vil hvertfall ikke ha problemer med for lite bass. kjør på du, det blir nok konge. men husk å ikke bruke alle penga på sub, det andre er like viktig vet du
    lykke til med eventuelt kjøp, tror du vil bli fornøyd..

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    289
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enig med Sigvald. Stor sub behøver ikke bety dårlig resultat selv om rommet er lite. Men tingen er jo at en stor sub bør matches med store høyttalere dersom den skal utnyttes maksimalt. Og da spørs det om du får plass til alt hvis leiligheten er liten.

Jeg hadde en gang gulvstående 2-veis høyttalere med 6,5 tommers bass, og 18 tommers sub. Men resultatet var jo at hovedhøyttalerne spilte alt de klarte, mens subben "gikk på tomgang". Så det kan godt hende at denne subben blir overkill, men først og fremst i forhold til resten av anlegget.

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Stor sub og små fronter...
    Hmmm.. Ville å ha feks valgt 2x10 tommere.
    Iallefall for å sikre hurtig bassgjengivelse;-)

Active KinoWalla sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    344
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nye fronter kommer nok, har lyst på større Klipsch høytalere eller evnt teste SVS sine høyttalere.

Kan ikke helt si jeg finner så mange steder som selger Klipsch da..

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    289
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BGuarden
    Stor sub og små fronter...
    Hmmm.. Ville å ha feks valgt 2x10 tommere.
    Iallefall for å sikre hurtig bassgjengivelse;-)

Små elementer behøver nødvendig vis ikke være hurtigere. Større elementer behøver mindre slaglengde for å gi samme lydtrykk. Hurtighet har vel mer å gjøre med forholdet mellom styrke på "motoren" og hvilken kfraft som skal til for å flytte luften.

Intermediate spade sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    1,030
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av imm
    Små elementer behøver nødvendig vis ikke være hurtigere. Større elementer behøver mindre slaglengde for å gi samme lydtrykk. Hurtighet har vel mer å gjøre med forholdet mellom styrke på "motoren" og hvilken kfraft som skal til for å flytte luften.
    Enig der, så lenge elementet er godt konstruert og står i en bra kasse så er 80hz 80hz, og 100hz er 100hz. Selv har jeg med tiden funnet ut at membranareal er morsommere enn slaglengde for meg!

Intermediate marsboer sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm, å si at dersom en sub klarer å gjengi de samme frekvensene så vil den låte likt som en annen sub som kan gjengi disse høres merkelig ut. Dette klarer jo de aller fleste sub'er. Andre og særdeles viktige parametre er jo f.eks hvor dynamisk sub'en er, dvs hvor fort den reagerer på endringer i frekvens, hvor god kontroll den har på elementet osv osv. Jeg har ikke peiling på høytalerkonstruksjon men å si at frekvensrespons er så godt som den eneste parametren av betydning høres helt merkelig ut.

Intermediate spade sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    1,030
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sier ikke at de låter likt, men man trenger ikke mindre areal på elementene for at de skal spille bass som er over 50hz uten at det skal virke tregt. Er elementet bra og står i en bra kasse vil det ikke virke tregt. En 15" eller en 18" for den del kan være meget dynamiske.

Audiopulse » Myths About Subwoofers

There are many famous Q alignments which produce various frequency responses, but beyond the complex mathematics is a fundamental principal of force and acceleration and the driver will respond to a sinusoidal wave at various accelerations depending on the moving mass and force that the voice coil and motor generate on the cone. Therefore any driver can be faster or slower depending simply on the voltage! It makes little sense to call any driver faster or slower.
    One of the biggest myths about woofers is that 8’s and 10’s are “tighter” and “cleaner” than 15’s or 18’s. Nothing is further from the truth.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •