Infinity Beta 20 og magnetisk skjerming

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 5 av 5
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Infinity Beta 20 og magnetisk skjerming

Har kjøpt et par beta 20 for å ha ved PC'n. De er plassert på hver sin side av en CRT-skjerm. Disse skal være magnetisk skjermet iflg spesifikasjonene (utapå esken står det til og med "magnetically shielded").

Hva ligger det egentlig i begrepet "magnetisk skjermet"?
    Skal man kunne plassere høyttaleren helt inntil en CRT-skjerm, eller betyr det bare at man skal kunne plassere den nærmere enn en høyttaler som IKKE er magnetisk skjermet?

Jeg observerer at mine beta 20 faktisk påvirker skjermen ganske så betydelig dersom de står parallellt med skjermen (merkbart iallefall opptil 50cm unna), men hvis jeg vinkler de littegrann innover avtar påvirkningen. Med 20grader (ca øyemål!) vinkling fungerer de forsåvidt greit.

Noen som har erfaring med Beta 10 og Beta 20 mhp magnetisk skjerming? Er det riktig at beta 20 er mindre skjermet?

Hadde først et par beta 10 (butikken hadde ikke beta 20 da jeg kjøpte, så jeg fikk bytte inn). Disse registrerte jeg ingen magnetisk påvirkning fra i det hele tatt. I og med at jeg ikke la merke til noe testet jeg strengt tatt ikke å plassere de parallellt og helt inntil heller.

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Peng
    Har kjøpt et par beta 20 for å ha ved PC'n. De er plassert på hver sin side av en CRT-skjerm. Disse skal være magnetisk skjermet iflg spesifikasjonene (utapå esken står det til og med "magnetically shielded").

Hva ligger det egentlig i begrepet "magnetisk skjermet"?
    Skal man kunne plassere høyttaleren helt inntil en CRT-skjerm, eller betyr det bare at man skal kunne plassere den nærmere enn en høyttaler som IKKE er magnetisk skjermet?

Jeg observerer at mine beta 20 faktisk påvirker skjermen ganske så betydelig dersom de står parallellt med skjermen (merkbart iallefall opptil 50cm unna), men hvis jeg vinkler de littegrann innover avtar påvirkningen. Med 20grader (ca øyemål!) vinkling fungerer de forsåvidt greit.

Noen som har erfaring med Beta 10 og Beta 20 mhp magnetisk skjerming? Er det riktig at beta 20 er mindre skjermet?

Hadde først et par beta 10 (butikken hadde ikke beta 20 da jeg kjøpte, så jeg fikk bytte inn). Disse registrerte jeg ingen magnetisk påvirkning fra i det hele tatt. I og med at jeg ikke la merke til noe testet jeg strengt tatt ikke å plassere de parallellt og helt inntil heller.
    Etter det du skriver så skulle man tro at det er en produktfeil - er høytaleren magnetisk-skjermet så skal den kunne stå helt intill en crt-skjerm uten problemer.

Dette er jo typisk for alle center-høytalere som plasseres oppe på tven.

Gå og klag - få prøvd et annet sett.
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub
    Epson EH-TW2900 . Dreamscreen V2 DynaGrey 106" . DarbeeVision Darblet

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, jeg antar også det er noe feil på de, men må si det er pussig å greie å lage+sende ut to høyttalere med denne feilen...må jo være bevisst.
    Har sendt forespørsel til Infinity support så får vi se hva de sier om saken - dersom de gidder å svare da.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fikk følgende svar et par dager etter at jeg sendte spørsmål til support. Dermed slår jeg meg til ro med at jeg får ha de i litt avstand og litt vinkel, og evnt oppgradere til en LCD til etterhvert.

Alle dynamiske høyttalere inneholder magneter, skjermingen av disse gjøres
    ved å montere på ekstra magneter for å fase vekk magnetstrålingen og/eller
    ved å kapsle inn magneten. Dette er ikke 100% effektivt, jo større og
    kraftigere høyttaler, desto kraftigere mangneter og potensielt større
    problemer. En CRT-PC-monitor er også mer følsom enn en CRT-TV, men begge
    deler begynner jo nå å bli mer uvanlig etter hvert som flatskjermene overtar
    og disse er ikke følsomme for magnetisk ståling. Når det gjelder Infinity
    Beta 20 er skjermingen konstruert slik at den kan plasseres nærme en CRT-TV,
    mens senterkanalene har bedre skjerming fordi disse vanligvis plasseres oppå
    TV-apparatet. En plassering av Beta 20 helt inntil en CRT-PC-skjerm vil ikke
    jeg anbefale, selv om høyttaleren har en magnetisk skjerming.

Det du beskriver er ikke veldig uvanlig og er nok ikke en feil med
    høyttaleren, men heller en uheldig kombinasjon av høyttaler og skjerm. Små
    endringer i plasseringen av høyttalere og skjerm kan gjøre store utslag, som
    du beskriver.

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, da har man lært noe i dag også
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub
    Epson EH-TW2900 . Dreamscreen V2 DynaGrey 106" . DarbeeVision Darblet

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •